Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Y-Tog i VLTJ banen
Y-Tog i VLTJ banen
Af Yuxen. 10/12-24, 21:29.
Hej

Jeg har været i Vemb for at tage Y-Toget helt op til Thyborøn og jeg synes at det var det bedste togrejse jeg har haft. Det er helt vildt at Y-Toget stadig den dag i dag kører i daglig drift.
Jeg tog der ud og så den fordi, jeg havde nemlig hørt at Y-Toget i VLTJ snart bliver fjernet i 2025, og jeg vil virkelig gerne vide en præcis dato for hvornår de bliver fjernet fra VLTJ banen.

Yuxen

Y-Tog i VLTJ banen
Af Danskjävlar. 10/12-24, 22:23.
Citat fra: Yuxen Dato 10/12-24, 21:29Hej

Jeg har været i Vemb for at tage Y-Toget helt op til Thyborøn og jeg synes at det var det bedste togrejse jeg har haft. Det er helt vildt at Y-Toget stadig den dag i dag kører i daglig drift.
Jeg tog der ud og så den fordi, jeg havde nemlig hørt at Y-Toget i VLTJ snart bliver fjernet i 2025, og jeg vil virkelig gerne vide en præcis dato for hvornår de bliver fjernet fra VLTJ banen.

Yuxen

Jeg tror du må vente med usikkerhed endnu. Midtjyske jernbaner der sørger for driften har bestilt 7 batteritog, men vi har ikke engang set den første forlade fabrikken endnu. Vi kender ingen konkret dato, og jeg mener at have hørt at introduktionen i drift blev udskudt til 2026, men jeg har ingen kilde på dette, så tag det med et gran salt.

Pointen er at vi ved for lidt nu, og det er for tidligt at sige noget som helst med sikkerhed. Men et gæt ville nok være at man har et år endnu minimum til at opleve Y-togene i drift.

Y-Tog i VLTJ banen
Af Lyntoget. 10/12-24, 23:43.
Det sidste jeg har hørt er Bane.dk

skal lave lade muligheder i forår / sommer i Skjern og Holstebro  til Batteritogene

Y-Tog i VLTJ banen
Af Lyntoget. 10/12-24, 23:54.
Midtjyske Jernbaner skriver på deres facebook at Y togene udskiftes i 2025 med batteritog, og de er begyndt og lave lade station i Lemvig og opladningsmulighed i Vemb , de har bla. en øl tur med Y toget i Januar inden de udskiftes

https://www.facebook.com/VLTJ.MJBA

Y-Tog i VLTJ banen
Af andersj, Aalborg. 11/12-24, 10:35.
På Linkedin var der den anden dag et opslag fra en Siemens-mand om at langsomladeren i Vemb er færdig og klar til drift her i December. Den kan lade et togsæt på 4,5 timer med plug-in kabel.

Manglende lademulighed har vel været den største hindring for at få togsæt til Danmark, så med lademulighed i Vemb kan man måske så småt begynde at sende de eller det første togsæt til Vestjylland.

Anders

Y-Tog i VLTJ banen
Af lomse. 11/12-24, 10:39.
Giver da mulighed for at få tog her op til test, I det omfang de bliver bygget.

4,5 time er det ikke lang tid?
Tæ ker den skal vel også lade i løbet af dagen?

Y-Tog i VLTJ banen
Af andersj, Aalborg. 11/12-24, 11:04.
Hurtigladning sker med strømaftageren på strømskinner over sporene i Lemvig, Skjern og Holstebro.

Togene på Skjern-Holstebro overnatter i Vemb, så det er vel målrettet natlanding af disse togsæt.

Anders

Citat fra: lomse Dato 11/12-24, 10:39Giver da mulighed for at få tog her op til test, I det omfang de bliver bygget.

4,5 time er det ikke lang tid?
Tæ ker den skal vel også lade i løbet af dagen?
Der skal formentlig køres test inden godkendelsespapirer skal sendes ind. Dem har myndighederne så fem måneder (effektiv tid) til at behandle, så det er bare med at få disse testkørsler gennemført så snart man kan. Normalt vil "mormorladeren" i Vemb være til et af de overnattende tog.

/Lasse

Y-Tog i VLTJ banen
Af Niels Munch. 11/12-24, 12:31.
Og imens kan vi stadig nyde Y-togene på Lemvigbanen, som f.eks. her:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
MjbaD Ym 39 og Ym 40 "Kysten" ved ny Thyborøn Havn, 15.09.2015 (nm).

2 motorvogne, ryg mod ryg, er ikke sådan at hamle op med, selv om de den dag kun kørte på 3 anlæg. Og da jeg nåede Harboøre St., var toget for længst passeret. Gennem Harboøre by er det svært med 50 km/t at hamle op med toget.

Men ude på Rønland, hvor vi havde kørt side-om-side, var det som at være i slutscenen på "Olsen Banden i Jylland".

M.v.h.
Niels

Y-Tog i VLTJ banen
Af HTJ. 13/12-24, 11:05.
Du kan prøve at kontakte Midt Jyske-Jernbaner de må jo vider mere om hvornår de først sæt batteritog, kommer i 2025 til Lemvig

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak