Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Katatrofalt transportstrategi i Aarhus
Se lige disse 2 artikler på Venstres planer i Aarhus

https://dinavis.dk/debat/ECE17713118/jeg-er-bilist-og-siger-paent-nej-tak/?fp-exp=80144002&fp-alg=801440021

https://dinavis.dk/politik/ECE17632179/vleder-frier-til-bilisterne-for-at-blive-borgmester-mobilitetsplan-er-ikke-mejslet-i-granit/

Nu er det en typisk Venstre ting at få flere til at køre bil over cykler og offentlig men så er mit spørgsmål. Hvad er chancen for at Venstre vinder kommunalvalget og får borgmesterposten?

Citat fra: mgameing123 Dato 10/12-24, 16:05Se lige disse 2 artikler på Venstres planer i Aarhus

https://dinavis.dk/debat/ECE17713118/jeg-er-bilist-og-siger-paent-nej-tak/?fp-exp=80144002&fp-alg=801440021

https://dinavis.dk/politik/ECE17632179/vleder-frier-til-bilisterne-for-at-blive-borgmester-mobilitetsplan-er-ikke-mejslet-i-granit/

Nu er det en typisk Venstre ting at få flere til at køre bil over cykler og offentlig men så er mit spørgsmål. Hvad er chancen for at Venstre vinder kommunalvalget og får borgmesterposten?


Det er svært at sige sådan som politik er for tiden. Landsdækkende går det meget dårligt for dem, men uden meningsmålinger lokalt er det svært at sige hvordan de i reelt klare sig lokalt. Jeg har dog meget svært ved at forestille mig at de kunne vinde borgmesterposten. Ved sidste valg havde de røde partier (inklusiv RV) 20 ud af 31 mandater. Altså skal der en temmelig stor flytning af stemmer til at skabe et blåt flertal. Taget i betragtning at Konservative også skal forvente tilbagegang har jeg svært ved at tro at det går så vidt. Men mon ikke stemmerne spreder sig usædvanligt bredt. Alle partier undtagen SF og LA må forventes at gå tilbage, generelt set. Men LA har ikke været gode til at markere sig lokalt i Aarhus. Venstre råber højest, men de kæmper også med ekstremt dårlige landsdækkende problemer. Det gjorde de ikke i 2002 da Louise Gade blev borgmester.

Citat fra: Gustav Hansen Dato 10/12-24, 18:00
Citat fra: mgameing123 Dato 10/12-24, 16:05Se lige disse 2 artikler på Venstres planer i Aarhus

https://dinavis.dk/debat/ECE17713118/jeg-er-bilist-og-siger-paent-nej-tak/?fp-exp=80144002&fp-alg=801440021

https://dinavis.dk/politik/ECE17632179/vleder-frier-til-bilisterne-for-at-blive-borgmester-mobilitetsplan-er-ikke-mejslet-i-granit/

Nu er det en typisk Venstre ting at få flere til at køre bil over cykler og offentlig men så er mit spørgsmål. Hvad er chancen for at Venstre vinder kommunalvalget og får borgmesterposten?


Det er svært at sige sådan som politik er for tiden. Landsdækkende går det meget dårligt for dem, men uden meningsmålinger lokalt er det svært at sige hvordan de i reelt klare sig lokalt. Jeg har dog meget svært ved at forestille mig at de kunne vinde borgmesterposten. Ved sidste valg havde de røde partier (inklusiv RV) 20 ud af 31 mandater. Altså skal der en temmelig stor flytning af stemmer til at skabe et blåt flertal. Taget i betragtning at Konservative også skal forvente tilbagegang har jeg svært ved at tro at det går så vidt. Men mon ikke stemmerne spreder sig usædvanligt bredt. Alle partier undtagen SF og LA må forventes at gå tilbage, generelt set. Men LA har ikke været gode til at markere sig lokalt i Aarhus. Venstre råber højest, men de kæmper også med ekstremt dårlige landsdækkende problemer. Det gjorde de ikke i 2002 da Louise Gade blev borgmester.
Hmm ok men lige nu er borgmesteren Venstre?

Citat fra: mgameing123 Dato 10/12-24, 21:44
Citat fra: Gustav Hansen Dato 10/12-24, 18:00
Citat fra: mgameing123 Dato 10/12-24, 16:05Se lige disse 2 artikler på Venstres planer i Aarhus

https://dinavis.dk/debat/ECE17713118/jeg-er-bilist-og-siger-paent-nej-tak/?fp-exp=80144002&fp-alg=801440021

https://dinavis.dk/politik/ECE17632179/vleder-frier-til-bilisterne-for-at-blive-borgmester-mobilitetsplan-er-ikke-mejslet-i-granit/

Nu er det en typisk Venstre ting at få flere til at køre bil over cykler og offentlig men så er mit spørgsmål. Hvad er chancen for at Venstre vinder kommunalvalget og får borgmesterposten?


Det er svært at sige sådan som politik er for tiden. Landsdækkende går det meget dårligt for dem, men uden meningsmålinger lokalt er det svært at sige hvordan de i reelt klare sig lokalt. Jeg har dog meget svært ved at forestille mig at de kunne vinde borgmesterposten. Ved sidste valg havde de røde partier (inklusiv RV) 20 ud af 31 mandater. Altså skal der en temmelig stor flytning af stemmer til at skabe et blåt flertal. Taget i betragtning at Konservative også skal forvente tilbagegang har jeg svært ved at tro at det går så vidt. Men mon ikke stemmerne spreder sig usædvanligt bredt. Alle partier undtagen SF og LA må forventes at gå tilbage, generelt set. Men LA har ikke været gode til at markere sig lokalt i Aarhus. Venstre råber højest, men de kæmper også med ekstremt dårlige landsdækkende problemer. Det gjorde de ikke i 2002 da Louise Gade blev borgmester.
Hmm ok men lige nu er borgmesteren Venstre?
Borgmesteren er socialdemokrat.

Katatrofalt transportstrategi i Aarhus
Af re20000, Jenslev Trinbræt. 11/12-24, 00:42.
Citat fra: Gustav Hansen Dato 10/12-24, 22:01
Citat fra: mgameing123 Dato 10/12-24, 21:44
Citat fra: Gustav Hansen Dato 10/12-24, 18:00
Citat fra: mgameing123 Dato 10/12-24, 16:05Se lige disse 2 artikler på Venstres planer i Aarhus

https://dinavis.dk/debat/ECE17713118/jeg-er-bilist-og-siger-paent-nej-tak/?fp-exp=80144002&fp-alg=801440021

https://dinavis.dk/politik/ECE17632179/vleder-frier-til-bilisterne-for-at-blive-borgmester-mobilitetsplan-er-ikke-mejslet-i-granit/

Nu er det en typisk Venstre ting at få flere til at køre bil over cykler og offentlig men så er mit spørgsmål. Hvad er chancen for at Venstre vinder kommunalvalget og får borgmesterposten?


Det er svært at sige sådan som politik er for tiden. Landsdækkende går det meget dårligt for dem, men uden meningsmålinger lokalt er det svært at sige hvordan de i reelt klare sig lokalt. Jeg har dog meget svært ved at forestille mig at de kunne vinde borgmesterposten. Ved sidste valg havde de røde partier (inklusiv RV) 20 ud af 31 mandater. Altså skal der en temmelig stor flytning af stemmer til at skabe et blåt flertal. Taget i betragtning at Konservative også skal forvente tilbagegang har jeg svært ved at tro at det går så vidt. Men mon ikke stemmerne spreder sig usædvanligt bredt. Alle partier undtagen SF og LA må forventes at gå tilbage, generelt set. Men LA har ikke været gode til at markere sig lokalt i Aarhus. Venstre råber højest, men de kæmper også med ekstremt dårlige landsdækkende problemer. Det gjorde de ikke i 2002 da Louise Gade blev borgmester.
Hmm ok men lige nu er borgmesteren Venstre?
Borgmesteren er socialdemokrat.
Same - same...

Venstre forlod forhandlingerne om mobilitetsplanen og har på den måde sat sig over i et hjørne uden indflydelse.

Den grønne mobilitetsplan blev vedtaget af et meget stort flertal, der arbejder for mere og bedre letbane.

Du kan evt. læse med i linket her:

https://stiften.dk/trafik/forhandlinger-om-stor-trafikaftale-fortsaetter-det-ligner-mere-letbane-og-flere-busser-men-faerre-biler-i-midtbyen

Citat fra: re20000 Dato 11/12-24, 00:42
Citat fra: Gustav Hansen Dato 10/12-24, 22:01
Citat fra: mgameing123 Dato 10/12-24, 21:44
Citat fra: Gustav Hansen Dato 10/12-24, 18:00
Citat fra: mgameing123 Dato 10/12-24, 16:05Se lige disse 2 artikler på Venstres planer i Aarhus

https://dinavis.dk/debat/ECE17713118/jeg-er-bilist-og-siger-paent-nej-tak/?fp-exp=80144002&fp-alg=801440021

https://dinavis.dk/politik/ECE17632179/vleder-frier-til-bilisterne-for-at-blive-borgmester-mobilitetsplan-er-ikke-mejslet-i-granit/

Nu er det en typisk Venstre ting at få flere til at køre bil over cykler og offentlig men så er mit spørgsmål. Hvad er chancen for at Venstre vinder kommunalvalget og får borgmesterposten?


Det er svært at sige sådan som politik er for tiden. Landsdækkende går det meget dårligt for dem, men uden meningsmålinger lokalt er det svært at sige hvordan de i reelt klare sig lokalt. Jeg har dog meget svært ved at forestille mig at de kunne vinde borgmesterposten. Ved sidste valg havde de røde partier (inklusiv RV) 20 ud af 31 mandater. Altså skal der en temmelig stor flytning af stemmer til at skabe et blåt flertal. Taget i betragtning at Konservative også skal forvente tilbagegang har jeg svært ved at tro at det går så vidt. Men mon ikke stemmerne spreder sig usædvanligt bredt. Alle partier undtagen SF og LA må forventes at gå tilbage, generelt set. Men LA har ikke været gode til at markere sig lokalt i Aarhus. Venstre råber højest, men de kæmper også med ekstremt dårlige landsdækkende problemer. Det gjorde de ikke i 2002 da Louise Gade blev borgmester.
Hmm ok men lige nu er borgmesteren Venstre?
Borgmesteren er socialdemokrat.
Same - same...

I det her tilfælde, nej.

Socialdemokraterne er et af partierne bag den temmelig ambitiøse mobilitetsplan i Århus. Det er den som Venstre vil af med og have bilerne tilbage i byen. Så her er forskellen tydelig.

Venstres problem er at selv om de sætter sig på magten, så er flertallet bag planen så bredt, at de ikke får flertal for at fjerne den, selv om de får borgmesterposten. Det kræver at flere af de andre løber fra deres forlig, og det er helt usandsynligt ikke mindst fordi der ikke på nogen måde er udsigt til et rent højreflertal i byen.

Da Louise Gade blev borgmester for 25 år siden var det på i hvert fald også midterpartiernes stemmer, og det blev hende fordi Venstre på det tidspunkt var det tydelige alternativ, og fordi de andre partier var meget trætte af socialdemokraten Flemming Knudsen (mener jeg han hed). Det var vælgerne også og han havde fået et elendigt valg.

Hvad der sker denne gang er ret uforudsigeligt, for selv om socialdemokraterne går tilbage, så er det langt fra sikkert der kommer noget flertal hverken til højre for dem eller til venstre. Det vil sige, at de øvrige partier skal være så trætte af socialdemokraterne, at de vil gifte sig på tværs af spektret og gøre en af de andre til borgmester. Jeg tænker det sandsynligste er SF, men det kunne også blive Venstre eller andre.

Transportpolitisk ser det derimod ikke ud til der kommer et nyt flertal.

Helt generelt har de borgerlige i de store byer det problem, at de taler til de 25-35% af befolkningen, der har en bil, men har brug for 50% af stemmerne for at sætte sig i borgmesterstolen. Så kan de konkurrere om bilstemmerne og det er da muligt, at de i Aarhus kan rykke nogle stemmer fra K til V, men det ændrer jo ikke flertallet samlet set.

Skal byer fungere kræver det, at ikke alt for mange vælger bilen – ellers bliver byrummene sterile og trafikken sander til. Hvordan man så indretter alternativet ift gang, busser, metro, cykler, tog og andre mobilitetsløsninger er så en politisk stillingtagen, man skal lave, men det ændrer ikke på, at man ikke bare kan give los og invitere bilerne ind i byen igen. De gode byrum er dem, hvor bilerne ikke fylder det hele og det ved bilisterne et eller andet sted godt – ellers var der ingen brugere af parkeringshuse i midtbyen, så folk kan komme til gågaden og Åen i bil.

Det er spil for galleriet og viser nok egentlig en vis desperation hos Venstre i Aarhus. Det er også en påmindelse om, at det kun er i landspolitiken, at Venstre og de borgerlige kan gøre skade på byerne, da de simpelthen mangler styrken i de store byer.

Citat fra: re20000 Dato 11/12-24, 00:42
Citat fra: Gustav Hansen Dato 10/12-24, 22:01
Citat fra: mgameing123 Dato 10/12-24, 21:44
Citat fra: Gustav Hansen Dato 10/12-24, 18:00
Citat fra: mgameing123 Dato 10/12-24, 16:05Se lige disse 2 artikler på Venstres planer i Aarhus

https://dinavis.dk/debat/ECE17713118/jeg-er-bilist-og-siger-paent-nej-tak/?fp-exp=80144002&fp-alg=801440021

https://dinavis.dk/politik/ECE17632179/vleder-frier-til-bilisterne-for-at-blive-borgmester-mobilitetsplan-er-ikke-mejslet-i-granit/

Nu er det en typisk Venstre ting at få flere til at køre bil over cykler og offentlig men så er mit spørgsmål. Hvad er chancen for at Venstre vinder kommunalvalget og får borgmesterposten?


Det er svært at sige sådan som politik er for tiden. Landsdækkende går det meget dårligt for dem, men uden meningsmålinger lokalt er det svært at sige hvordan de i reelt klare sig lokalt. Jeg har dog meget svært ved at forestille mig at de kunne vinde borgmesterposten. Ved sidste valg havde de røde partier (inklusiv RV) 20 ud af 31 mandater. Altså skal der en temmelig stor flytning af stemmer til at skabe et blåt flertal. Taget i betragtning at Konservative også skal forvente tilbagegang har jeg svært ved at tro at det går så vidt. Men mon ikke stemmerne spreder sig usædvanligt bredt. Alle partier undtagen SF og LA må forventes at gå tilbage, generelt set. Men LA har ikke været gode til at markere sig lokalt i Aarhus. Venstre råber højest, men de kæmper også med ekstremt dårlige landsdækkende problemer. Det gjorde de ikke i 2002 da Louise Gade blev borgmester.
Hmm ok men lige nu er borgmesteren Venstre?
Borgmesteren er socialdemokrat.
Same - same...

Når det gælder transportpolitik gør det en kæmpe forskel.
Tror jeg de fleste er klar over...


Katatrofalt transportstrategi i Aarhus
Af danchr, Århus. 17/12-24, 18:42.
Citat fra: mpp Dato 11/12-24, 15:32Helt generelt har de borgerlige i de store byer det problem, at de taler til de 25-35% af befolkningen, der har en bil, men har brug for 50% af stemmerne for at sætte sig i borgmesterstolen. Så kan de konkurrere om bilstemmerne og det er da muligt, at de i Aarhus kan rykke nogle stemmer fra K til V, men det ændrer jo ikke flertallet samlet set.

Skal byer fungere kræver det, at ikke alt for mange vælger bilen – ellers bliver byrummene sterile og trafikken sander til. Hvordan man så indretter alternativet ift gang, busser, metro, cykler, tog og andre mobilitetsløsninger er så en politisk stillingtagen, man skal lave, men det ændrer ikke på, at man ikke bare kan give los og invitere bilerne ind i byen igen. De gode byrum er dem, hvor bilerne ikke fylder det hele og det ved bilisterne et eller andet sted godt – ellers var der ingen brugere af parkeringshuse i midtbyen, så folk kan komme til gågaden og Åen i bil.

Århus er ikke som København og inkluderer en pæn mængde opland i selve kommunen, så jeg ville forvente at lidt mere end en fjerdedel har en bil 🙂 Ifølge statistikbanken.dk er tallene for Århus 107.081 familier uden bil, og 103.852 med. Sammenlignet med 2007 var 87k vs. 75k. Så det passer så nogenlunde med at cirka 50% af os har adgang til en bil nu.

Jeg er såmænd ikke uenig i at det ville være bedre hvis folk tog offentlig transport ind til midtbyen, men en af udfordringerne for Århus er at en meget stor del af byen kun er dækket af busser, og de er altså ikke specielt komfortable — omend de nye elbusser hjælper. Og idéen om at folk skal køre et sted hen og stille bilen, og så komme videre, mangler et oplagt sted at stille bilen. Udover Bruuns Galleri — som er super — er der Klokhøjen. Men den ligger langt pokker i vold uden for byen, og har ikke specielt hyppig offentlig transport. Hvad så? I mit tilfælde er jeg enig i retningen; jeg er bare ikke sikker på at udførslen er specielt elegant eller velgennemtænkt...

Citat fra: danchr Dato 17/12-24, 18:42
Citat fra: mpp Dato 11/12-24, 15:32Helt generelt har de borgerlige i de store byer det problem, at de taler til de 25-35% af befolkningen, der har en bil, men har brug for 50% af stemmerne for at sætte sig i borgmesterstolen. Så kan de konkurrere om bilstemmerne og det er da muligt, at de i Aarhus kan rykke nogle stemmer fra K til V, men det ændrer jo ikke flertallet samlet set.

Skal byer fungere kræver det, at ikke alt for mange vælger bilen – ellers bliver byrummene sterile og trafikken sander til. Hvordan man så indretter alternativet ift gang, busser, metro, cykler, tog og andre mobilitetsløsninger er så en politisk stillingtagen, man skal lave, men det ændrer ikke på, at man ikke bare kan give los og invitere bilerne ind i byen igen. De gode byrum er dem, hvor bilerne ikke fylder det hele og det ved bilisterne et eller andet sted godt – ellers var der ingen brugere af parkeringshuse i midtbyen, så folk kan komme til gågaden og Åen i bil.

Århus er ikke som København og inkluderer en pæn mængde opland i selve kommunen, så jeg ville forvente at lidt mere end en fjerdedel har en bil 🙂 Ifølge statistikbanken.dk er tallene for Århus 107.081 familier uden bil, og 103.852 med. Sammenlignet med 2007 var 87k vs. 75k. Så det passer så nogenlunde med at cirka 50% af os har adgang til en bil nu.

Jeg er såmænd ikke uenig i at det ville være bedre hvis folk tog offentlig transport ind til midtbyen, men en af udfordringerne for Århus er at en meget stor del af byen kun er dækket af busser, og de er altså ikke specielt komfortable — omend de nye elbusser hjælper. Og idéen om at folk skal køre et sted hen og stille bilen, og så komme videre, mangler et oplagt sted at stille bilen. Udover Bruuns Galleri — som er super — er der Klokhøjen. Men den ligger langt pokker i vold uden for byen, og har ikke specielt hyppig offentlig transport. Hvad så? I mit tilfælde er jeg enig i retningen; jeg er bare ikke sikker på at udførslen er specielt elegant eller velgennemtænkt...

Det er en del af mobilitetsplanen at der skal laves parker og rejs anlæg ved store indfaldsveje, så det kommer. Klokhøjen kommer også til at få fordoblet antallet af afgange når de nye tog sættes i drift.

Citat fra: danchr Dato 17/12-24, 18:42
Citat fra: mpp Dato 11/12-24, 15:32Helt generelt har de borgerlige i de store byer det problem, at de taler til de 25-35% af befolkningen, der har en bil, men har brug for 50% af stemmerne for at sætte sig i borgmesterstolen. Så kan de konkurrere om bilstemmerne og det er da muligt, at de i Aarhus kan rykke nogle stemmer fra K til V, men det ændrer jo ikke flertallet samlet set.

Skal byer fungere kræver det, at ikke alt for mange vælger bilen – ellers bliver byrummene sterile og trafikken sander til. Hvordan man så indretter alternativet ift gang, busser, metro, cykler, tog og andre mobilitetsløsninger er så en politisk stillingtagen, man skal lave, men det ændrer ikke på, at man ikke bare kan give los og invitere bilerne ind i byen igen. De gode byrum er dem, hvor bilerne ikke fylder det hele og det ved bilisterne et eller andet sted godt – ellers var der ingen brugere af parkeringshuse i midtbyen, så folk kan komme til gågaden og Åen i bil.

Århus er ikke som København og inkluderer en pæn mængde opland i selve kommunen, så jeg ville forvente at lidt mere end en fjerdedel har en bil 🙂 Ifølge statistikbanken.dk er tallene for Århus 107.081 familier uden bil, og 103.852 med. Sammenlignet med 2007 var 87k vs. 75k. Så det passer så nogenlunde med at cirka 50% af os har adgang til en bil nu.

Jeg er såmænd ikke uenig i at det ville være bedre hvis folk tog offentlig transport ind til midtbyen, men en af udfordringerne for Århus er at en meget stor del af byen kun er dækket af busser, og de er altså ikke specielt komfortable — omend de nye elbusser hjælper. Og idéen om at folk skal køre et sted hen og stille bilen, og så komme videre, mangler et oplagt sted at stille bilen. Udover Bruuns Galleri — som er super — er der Klokhøjen. Men den ligger langt pokker i vold uden for byen, og har ikke specielt hyppig offentlig transport. Hvad så? I mit tilfælde er jeg enig i retningen; jeg er bare ikke sikker på at udførslen er specielt elegant eller velgennemtænkt...
Jeg vil nu sige at vi ikke skal undervurdere busserne i Aarhus. Har de plads til forbedring? Ja. Men de gør et overraskende godt arbejde. Der er rigeligt med kapacitet ombord nu hvor størstedelen af busserne er ledbusser, og kommunen arbejder på at øge frekvensen på flere vigtige ruter som 3A, 4A og 6A til hvert 5. minut. De har gode radiale regionalbusser på ruter som 100, 118, 123, og 200 der kører ofte og er hurtige. Aarhus kommune har også et overraskende godt omfang af busbaner rundt omkring på vejene.

Så de har faktisk et meget godt bussystem. Problemet er dog dels A: Den høje billetpris der ikke svarer sig særlig godt med den lave omkostning for bilister i kommunen, og B: At bilisterne generelt har det meget godt i Aarhus med brede veje, hurtig transporttid for mange bilister, og mange P pladser der er gratis eller meget billige.

Citat fra: Danskjävlar Dato 17/12-24, 22:06
Citat fra: danchr Dato 17/12-24, 18:42
Citat fra: mpp Dato 11/12-24, 15:32Helt generelt har de borgerlige i de store byer det problem, at de taler til de 25-35% af befolkningen, der har en bil, men har brug for 50% af stemmerne for at sætte sig i borgmesterstolen. Så kan de konkurrere om bilstemmerne og det er da muligt, at de i Aarhus kan rykke nogle stemmer fra K til V, men det ændrer jo ikke flertallet samlet set.

Skal byer fungere kræver det, at ikke alt for mange vælger bilen – ellers bliver byrummene sterile og trafikken sander til. Hvordan man så indretter alternativet ift gang, busser, metro, cykler, tog og andre mobilitetsløsninger er så en politisk stillingtagen, man skal lave, men det ændrer ikke på, at man ikke bare kan give los og invitere bilerne ind i byen igen. De gode byrum er dem, hvor bilerne ikke fylder det hele og det ved bilisterne et eller andet sted godt – ellers var der ingen brugere af parkeringshuse i midtbyen, så folk kan komme til gågaden og Åen i bil.

Århus er ikke som København og inkluderer en pæn mængde opland i selve kommunen, så jeg ville forvente at lidt mere end en fjerdedel har en bil 🙂 Ifølge statistikbanken.dk er tallene for Århus 107.081 familier uden bil, og 103.852 med. Sammenlignet med 2007 var 87k vs. 75k. Så det passer så nogenlunde med at cirka 50% af os har adgang til en bil nu.

Jeg er såmænd ikke uenig i at det ville være bedre hvis folk tog offentlig transport ind til midtbyen, men en af udfordringerne for Århus er at en meget stor del af byen kun er dækket af busser, og de er altså ikke specielt komfortable — omend de nye elbusser hjælper. Og idéen om at folk skal køre et sted hen og stille bilen, og så komme videre, mangler et oplagt sted at stille bilen. Udover Bruuns Galleri — som er super — er der Klokhøjen. Men den ligger langt pokker i vold uden for byen, og har ikke specielt hyppig offentlig transport. Hvad så? I mit tilfælde er jeg enig i retningen; jeg er bare ikke sikker på at udførslen er specielt elegant eller velgennemtænkt...
Jeg vil nu sige at vi ikke skal undervurdere busserne i Aarhus. Har de plads til forbedring? Ja. Men de gør et overraskende godt arbejde. Der er rigeligt med kapacitet ombord nu hvor størstedelen af busserne er ledbusser, og kommunen arbejder på at øge frekvensen på flere vigtige ruter som 3A, 4A og 6A til hvert 5. minut. De har gode radiale regionalbusser på ruter som 100, 118, 123, og 200 der kører ofte og er hurtige. Aarhus kommune har også et overraskende godt omfang af busbaner rundt omkring på vejene.

Så de har faktisk et meget godt bussystem. Problemet er dog dels A: Den høje billetpris der ikke svarer sig særlig godt med den lave omkostning for bilister i kommunen, og B: At bilisterne generelt har det meget godt i Aarhus med brede veje, hurtig transporttid for mange bilister, og mange P pladser der er gratis eller meget billige.
Aarhus busbanenetværk er overhovedet ikke stor. Vi har mange kæmpe indfaldsvej hvor der er plads til busbaner men kommunen er ikke villige til at gøre det. Aarhus rutenet er meget godt og der er virkelig ikke så meget at klage om. men måske kunne man godt køre pendler X busserne igen og køre lidt flere busser på de normale "ikke A busser". Linje 17 kunne da godt køre hver 15. minut i myldretiden mellem Aarhus Rtb og Tranbjerg/Solbjerg. Men udover det så er Aarhus rutenet meget fint.

Citat fra: mgameing123 Dato 18/12-24, 09:06
Citat fra: Danskjävlar Dato 17/12-24, 22:06
Citat fra: danchr Dato 17/12-24, 18:42
Citat fra: mpp Dato 11/12-24, 15:32Helt generelt har de borgerlige i de store byer det problem, at de taler til de 25-35% af befolkningen, der har en bil, men har brug for 50% af stemmerne for at sætte sig i borgmesterstolen. Så kan de konkurrere om bilstemmerne og det er da muligt, at de i Aarhus kan rykke nogle stemmer fra K til V, men det ændrer jo ikke flertallet samlet set.

Skal byer fungere kræver det, at ikke alt for mange vælger bilen – ellers bliver byrummene sterile og trafikken sander til. Hvordan man så indretter alternativet ift gang, busser, metro, cykler, tog og andre mobilitetsløsninger er så en politisk stillingtagen, man skal lave, men det ændrer ikke på, at man ikke bare kan give los og invitere bilerne ind i byen igen. De gode byrum er dem, hvor bilerne ikke fylder det hele og det ved bilisterne et eller andet sted godt – ellers var der ingen brugere af parkeringshuse i midtbyen, så folk kan komme til gågaden og Åen i bil.

Århus er ikke som København og inkluderer en pæn mængde opland i selve kommunen, så jeg ville forvente at lidt mere end en fjerdedel har en bil 🙂 Ifølge statistikbanken.dk er tallene for Århus 107.081 familier uden bil, og 103.852 med. Sammenlignet med 2007 var 87k vs. 75k. Så det passer så nogenlunde med at cirka 50% af os har adgang til en bil nu.

Jeg er såmænd ikke uenig i at det ville være bedre hvis folk tog offentlig transport ind til midtbyen, men en af udfordringerne for Århus er at en meget stor del af byen kun er dækket af busser, og de er altså ikke specielt komfortable — omend de nye elbusser hjælper. Og idéen om at folk skal køre et sted hen og stille bilen, og så komme videre, mangler et oplagt sted at stille bilen. Udover Bruuns Galleri — som er super — er der Klokhøjen. Men den ligger langt pokker i vold uden for byen, og har ikke specielt hyppig offentlig transport. Hvad så? I mit tilfælde er jeg enig i retningen; jeg er bare ikke sikker på at udførslen er specielt elegant eller velgennemtænkt...
Jeg vil nu sige at vi ikke skal undervurdere busserne i Aarhus. Har de plads til forbedring? Ja. Men de gør et overraskende godt arbejde. Der er rigeligt med kapacitet ombord nu hvor størstedelen af busserne er ledbusser, og kommunen arbejder på at øge frekvensen på flere vigtige ruter som 3A, 4A og 6A til hvert 5. minut. De har gode radiale regionalbusser på ruter som 100, 118, 123, og 200 der kører ofte og er hurtige. Aarhus kommune har også et overraskende godt omfang af busbaner rundt omkring på vejene.

Så de har faktisk et meget godt bussystem. Problemet er dog dels A: Den høje billetpris der ikke svarer sig særlig godt med den lave omkostning for bilister i kommunen, og B: At bilisterne generelt har det meget godt i Aarhus med brede veje, hurtig transporttid for mange bilister, og mange P pladser der er gratis eller meget billige.
Aarhus busbanenetværk er overhovedet ikke stor. Vi har mange kæmpe indfaldsvej hvor der er plads til busbaner men kommunen er ikke villige til at gøre det. Aarhus rutenet er meget godt og der er virkelig ikke så meget at klage om. men måske kunne man godt køre pendler X busserne igen og køre lidt flere busser på de normale "ikke A busser". Linje 17 kunne da godt køre hver 15. minut i myldretiden mellem Aarhus Rtb og Tranbjerg/Solbjerg. Men udover det så er Aarhus rutenet meget fint.

Det er godt at man vil lave busbaner og andre tiltag på flere indfaldsveje som en del af mobilitetsplanen. Tiltag på Silkeborgvej er desværre ikke en del af planerne, af uforklarede årsager.

Gå op Sider:[1]
VLTJ ML 15

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak