Citat fra: Thorfinn Dato 30/12-24, 17:02Lumbye har være død længe nok: Der er ikke mere Koda penge til den herre komponist.
Koda penge til tekstforfatteren er der ikke, idet der ikke er nogen tekst.
Men nogen har jo indspillet det. Gramex forvalter de udøvendes rettigheder.
www.gramex.dk
og så er der citatreglen: Kulturministeriet skriver:
"Kravet om god skik indeholder desuden en begrænsning af, hvor meget man må bruge fra et andet værk, når man citerer. Det kan ikke generelt siges, at det er i orden at tage f.eks. 2 linjer fra en sangtekst eller 20 sekunder eller 16 takter fra et musiknummer"
En 7 sekunders intro, kunne benytte sig af et citat, behørig citatskik forudsat.
Hvad Alphabet vil tolerere på deres platform, står på en anden side.
For det første er det faktisk ikke helt klart om citatretten gælder elektroniske produkter. I hvert fald må tv- og radiostationer ikke frit bruge af hinandens billed- og lydbidder. Men måske reglerne er lavet om siden en kollega af min brændte sig på dem for en del år siden. Ellers forstår jeg i hvert fald ikke rigtig Kulturministeriets vejledning.
God citatskik forudsætter faktisk også, at det er det, som man gør - altså citerer. Bare at bruge et stykke uden det har en relevant sammenhæng er faktisk ikke i orden. Men laver man en jernbanehistorisk video, hvor speakeren siger "I forbindelse med åbingen af den første jernbane, komponerede Lumbye jernbanedampgaloppen" - så er den jo klokkeklar. Jeg vil tænke enhver brug sammen med damptog også vil passere, men grænsen er flydende. Om ethvert togtema ville passere - ?. Det vil altid være en konkret vurdering af konteksten.