Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Generelt

- Mangler musik!
Gå ned Sider: 1 [2]
Mangler musik!
Af Niels Bak. 31/12-24, 14:17.
Citat fra: Thorfinn Dato 30/12-24, 17:02Lumbye har være død længe nok: Der er ikke mere Koda penge til den herre komponist.
Koda penge til tekstforfatteren er der ikke, idet der ikke er nogen tekst.

Men nogen har jo indspillet det. Gramex forvalter de udøvendes rettigheder.
www.gramex.dk

og så er der citatreglen: Kulturministeriet skriver:
"Kravet om god skik indeholder desuden en begrænsning af, hvor meget man må bruge fra et andet værk, når man citerer. Det kan ikke generelt siges, at det er i orden at tage f.eks. 2 linjer fra en sangtekst eller 20 sekunder eller 16 takter fra et musiknummer"

En 7 sekunders intro, kunne benytte sig af et citat, behørig citatskik forudsat.
Hvad Alphabet vil tolerere på deres platform, står på en anden side.

For det første er det faktisk ikke helt klart om citatretten gælder elektroniske produkter. I hvert fald må tv- og radiostationer ikke frit bruge af hinandens billed- og lydbidder. Men måske reglerne er lavet om siden en kollega af min brændte sig på dem for en del år siden. Ellers forstår jeg i hvert fald ikke rigtig Kulturministeriets vejledning.

God citatskik forudsætter faktisk også, at det er det, som man gør - altså citerer. Bare at bruge et stykke uden det har en relevant sammenhæng er faktisk ikke i orden. Men laver man en jernbanehistorisk video, hvor speakeren siger "I forbindelse med åbingen af den første jernbane, komponerede Lumbye jernbanedampgaloppen" - så er den jo klokkeklar. Jeg vil tænke enhver brug sammen med damptog også vil passere, men grænsen er flydende. Om ethvert togtema ville passere - ?. Det vil altid være en konkret vurdering af konteksten.

Mangler musik!
Af Niels Buch. 2/01-25, 19:37.
Citat fra: Niels Buch Dato 12/12-24, 10:53Hej
Generelt skal man passe rigtig godt på med at bruge musik i film man lægger ud på f.eks. youtube. Som tidligere skrevet her i tråden, er der mange der tjekker film for ulovlig brug af musik. Personligt har jeg flere gange oplevet at få en besked fra youtube om, at der er nogen der mener, at jeg har brugt musik, som jeg ikke havde rettighederne til at bruge, men hver gang har jeg kunnet tilbagevise anklagen og anklagen er blevet trukket tilbage. Os der laver film vil jo heller ikke gerne se vores film blive misbrugt af andre i en sammenhæng som vi ikke syntes om.

Jeg har købt musik hos smartsound til brug i mine film, men det er ikke helt billigt. Jeg er også begyndt at besøge hjemmesiden Pixabay, hvor man kan downloade rettighedsfri musik, og der er faktisk et ret stort bibliotek af musik, så måske du kan finde noget der.

Hilsen
Niels
Rudolf Film & Television

Sådan lige i forlængelse af mit tidligere indlæg i denne tråd, så fik jeg faktisk en hilsen fra Youtube i forbindelse med min seneste film med en anklage om, at jeg havde brugt musik, som jeg ikke havde ret til at bruge. Det har jeg naturligvis bestredet, da musikken kommer fra Pixabay. Kort tid efter jeg havde bestredet anklagen, fik jeg en besked om at man havde trukket anklagen tilbage.

Min nye film er iøvrigt her:

Venlig hilsen
Niels

Mangler musik!
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 2/01-25, 20:01.
Niels,
der er meget af det her rettighedshejs hvor advokater, der lever af at "forsvare" rettighedshavere, skyder med spredhagl. Nogengange går den, andre gange må de pænt trække sig, ofte uden en undskyldning.

Mangler musik!
Af Niels Buch. 2/01-25, 20:12.
Citat fra: Michael Deichmann Dato  2/01-25, 20:01Niels,
der er meget af det her rettighedshejs hvor advokater, der lever af at "forsvare" rettighedshavere, skyder med spredhagl. Nogengange går den, andre gange må de pænt trække sig, ofte uden en undskyldning.

Hej Michael

Faktisk tror jeg at rigtig mange af disse "anklager" om brug af musik genereres af robotter der simpelthen scanner nye film på youtube for musik, og hvis de genkender noget, så genereres der automatisk en "anklage". Youtube giver dem der sender en "anklage" 3 uger til at respondere på f.eks. mit modsvar. Hvis ikke der kommer et modsvar på mit modsvar indenfor 3 uger så trækker youtube automatisk selv "anklagen" tilbage. Så ofte har jeg slet ikke hørt fra anklager, før end youtube siger at nu "anklagen" trukket tilbage. I det seneste tilfælde har anklager dog trukket "anklagen" meget hurtigt efter mit modsvar.

Hilsen
Niels

Gå op Sider: 1 [2]

Danske privatbaner

Læs historien om:
Vejle - Give Jernbane
Hectorrail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak