Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Hovedstadens letbane - lyngby hovedgade - biltrafik
Har der nogensinde været snak eller lavet undersøgelser om, at lukke lyngby hovedgade, ihvertfald delen med brosten, for biltrafik, fx i forbindelse med hovedstadens letbane, eller andre tiltag, såsom begrænsning af biltrafikken, miljøzoner osv.?

Tænker blot at det ville være oplagt at lave hovedgaden om til én stor gågade, da bilerne bare kører igennem/forbi butikkerne, hvilket giver et kæmpe økonomisk tab for butikkerne, og så er hovedgaden også bare et dårligere sted at være pga. lyskryds, støj, luftfourening, trængsel, stress osv.

Generelt overvurderer butiksdrivende andelen af kunder, der kommer i bil på grund af gadeparkering, specielt i de store byer. Man bør derfor forvente modstand fra i hvert fald nogle af butikkerne.

I Lynbgy kan jeg ikke se problemet i at lave Hovedgaden til gågade fra Nørgårdsvej til Toftebæksvej

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Hovedstadens letbane - lyngby hovedgade - biltrafik
Af re20000, Jenslev Trinbræt. 9/12-24, 19:27.
Jeg ville ikke turde lufte tanken om en bilfri Lyngby Hovedgade hvis jeg befandt mig indefor kommunegrænsen af hensyn til eget helbred...

Det er prøvet at gøre netop den del af hovedgaden til gågade. Om det bliver permanent efter forsøget må tiden vise.
Forsøg med Lyngby Hovedgade som gågade

Tak for svarene. Fik imellemtiden også læst, at der har været lignende diskussioner m.h.t. at forbyde biltrafikken på og igennem stationsforpladsen, dér hvor busserne holder ved Lyngby station, men sandsynligheden for dette er nok ligeså lille som bilfri veje langs buslinje 5C i København, desværre... Så må man flytte til Amsterdam i stedet, hvor de løbende både fjerner parkeringspladser og forbyder biltrafik på flere og flere veje.

Apropos: Når letbanen åbner, vil Klampenborgvej ud for Lyngby Storcenter bliver genåbnet evt. blot for Movia-busser, eller er det kun Letbanen, der skal køre der?

Citat fra: Jesper KD Dato 11/12-24, 11:13Apropos: Når letbanen åbner, vil Klampenborgvej ud for Lyngby Storcenter bliver genåbnet evt. blot for Movia-busser, eller er det kun Letbanen, der skal køre der?

Letbanens spor mellem krydsene med Kanalvej og Lyngby Hovedgade bliver lagt i asfalt, så busser også kan køre på sporvejen og benytte samme stoppested.

Jeg er ikke sikker på hvordan det bliver mellem Lyngby Hovedgade og stationen.

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak