Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Lille Syd (Kj-Ro)
Lille Syd (Kj-Ro)
Af Stennicke. 8/12-24, 17:22.
Er det stadig staten der står for vedlighedelsen af banen mellem Køge og Roskilde?

I midt -og Vestjylland står GoCo  for togdriften men staten står for at vedligeholde og styre banen, og her kan man bruge DSB-billet og medarbejder frikort. Men det kan man ikke mellem Køge og Roskilde mere efter Lokaltog har ansvaret.

at stå for togdrift og have trafikkøberansvar er det det samme?

Hilsen
Stennicke

Lille Syd (Kj-Ro)
Af RasmusD. 8/12-24, 17:33.
Banen mellem Roskilde og Køge hører stadig under Banedanmark. De står for trafikstyringen og vedligehold. Lokaltog er kun operatør - deres opgave er alene at køre toget.

Jeg er ikke helt med på, hvad du mener med billetter. Jeg tror ikke DSB sælger nogen billettyper, der ellers kunne være aktuelle mellem Roskilde og Køge, der ikke også samtidigt ville være en Movia-billet der gælder i bus mv.

DSB's medarbejderfrikort gælder hos GoCollective og Nordjyske fordi der er indgået særskilte aftaler om dette, mig bekendt.

At have trafikkøberansvar og stå for togdrift er ikke det samme. Trafikministeriet har trafikkøberansvaret på det meste af statens jernbaner (altså dem, Banedanmark forvalter). De fleste steder køber ministeriet trafik af DSB, andre steder af GoCollective (efter udbud). På nogle strækninger er trafikkøberansvaret overdraget til nogle andre. Blandt andet i Nordjylland, hvor Region Nordjylland har trafikkøberansvaret, og på Køge-Roskilde, hvor Region Sjælland har trafikkøberansvaret. Sjovt nok vælger regionerne som regel at købe trafikken af deres egne jernbanevirksomheder, men i princippet kunne de godt hyre fx DSB til at køre det.

Lille Syd (Kj-Ro)
Af Niels Munch. 8/12-24, 19:33.
Dybest set har regionerne rollen som "bestiller" af trafikken, medens "trafikkøberansvaret" ligger ved de regionale trafikselskaber, der i øvrigt ejer aktiemajoriteten ved privatbanerne, og som indgår forhandlede kontrakter med disse om togtrafikken.

M.v.h.
Niels

Lille Syd (Kj-Ro)
Af Poul Andersen. 8/12-24, 19:53.
Citat fra: Niels Munch Dato  8/12-24, 19:33Dybest set har regionerne rollen som "bestiller" af trafikken, medens "trafikkøberansvaret" ligger ved de regionale trafikselskaber, der i øvrigt ejer aktiemajoriteten ved privatbanerne, og som indgår forhandlede kontrakter med disse om togtrafikken.

M.v.h.
Niels

I Region Syddanmark har Sydtrafik dog valgt at lade kontrakten med ARRIVA/GoColective være en del af statens samlede trafikkøb i vest- og midtjylland.
Det betyder at Sydtrafik ikke afregner med GoCollective, men direkte til Trafikministeriet.
Denne model er valgt på grund af de gennemgående tog Esbjerg - Nr. Nebel.

Mvh.
Poul.

Lille Syd (Kj-Ro)
Af andersj, Aalborg. 8/12-24, 19:56.
Citat fra: RasmusD Dato  8/12-24, 17:33Blandt andet i Nordjylland, hvor Region Nordjylland har trafikkøberansvaret, og på Køge-Roskilde, hvor Region Sjælland har trafikkøberansvaret. Sjovt nok vælger regionerne som regel at købe trafikken af deres egne jernbanevirksomheder, men i princippet kunne de godt hyre fx DSB til at køre det.

Samt Skjern-Holstebro hvor Region Midtjylland har trafikkøberansvaret.

Anders

Lille Syd (Kj-Ro)
Af Niels Munch. 8/12-24, 20:07.
Citat fra: andersj Dato  8/12-24, 19:56
Citat fra: RasmusD Dato  8/12-24, 17:33Blandt andet i Nordjylland, hvor Region Nordjylland har trafikkøberansvaret, og på Køge-Roskilde, hvor Region Sjælland har trafikkøberansvaret. Sjovt nok vælger regionerne som regel at købe trafikken af deres egne jernbanevirksomheder, men i princippet kunne de godt hyre fx DSB til at køre det.

Samt Skjern-Holstebro hvor Region Midtjylland har trafikkøberansvaret.

Ja, med den opgavefordeling mellem regionen som "bestiller" og trafikselskabet som "trafikkøber", som jeg skitserede i et indlæg ovenfor.

M.v.h.
Niels

Gå op Sider:[1]

Danske privatbaner

Læs historien om:
Hammel - Århus Jernbane
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak