Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Tølløsebanen med tog Slagelse Holbæk
TV2 Øst har i dag denne nyhed om en opgradering af Tølløsebanen:
Tølløsebanen kan se frem til massiv opgradering

Med venlig hilsen
Jan P

Fra artiklen:
CitatOm få år er det problem løst, fordi lokalbanerne og statsbanerne får et fælles signalsystem fra 2028.
Og
CitatSamtidig bliver der indsat helt nye batteritog på Tølløsebanen. Batteritogene kan køre 160 kilometer i timen, og derfor vurderer Movia, at der kan laves en køreplan, som vil være attraktiv for mange passagerer.
Får lokalbanerne nyt signalsystem eller skyldes det nærmere at de nye batteritog har ETCS indbygget?

Citat fra: Mads Dato  7/12-24, 22:21Får lokalbanerne nyt signalsystem eller skyldes det nærmere at de nye batteritog har ETCS indbygget?

Givetvis. Lige nu kører togene jo kun lige akkurat ind på stationerne i Slagelse og Tølløse og jeg har ikke set noget om, at man også skulle opgradere lokalbanernes signalsystemer, selvom det da godt kan være jeg har overset det. Det giver jo så alligevel nogle nye muligheder for at køre på BaneDanmarks spor i større grad, at man nu får ETCS i alle tog (og ikke kun for Roskilde–Østbanen). Spørgsmålet er så om det kan betyde, at regionen kan løfte mere i forhold til indkøb af nye koncepter i den kollektive transport på Sjælland.

Alle Lokaltogs Lint i Region Sjælland har allerede ETCS, da det bl.a. er krav for at køre mellem Køge og Roskilde samt bliver krav ved kørsel på Slagelse og Holbæk stationer. Stadler Flirt får selvfølgelig også ETCS, ligesom IC2'erne også har ETCS til kørsel på Nykøbing F station og Lokaltogs Lint i Region Hovedstaden i løbet af 2025 får ETCS af hensyn til kørsel mellem Snekkersten og Helsingør.
De indlånte Desiro togsæt fra Nordjyske Jernbaner har også ETCS.

Der er dog ingen af Lokaltogs tog der har DK-STM (ATC) som er det togkontrolanlæg der pt. benyttes mellem Tølløse og Holbæk.

Anders

Grunden til forlængelsen er primært fordi man spare opstilling af køreledningsmaster i Tølløse og så skal toget heller ikke lade op i vendingen.

Det sidste havde givet en binding på vendetiden man ikke har ved den nuværende drift.

Dertil skulle depotsporene i Tølløse også fornyes, flyttes og forlænges til en pris på 36 mio. kr.

Besparelsen på ladeinfrastrukturen forventes at udgøre 54 mio. kr. (59 mio. kr. fratrukket 5 mio. kr. til plug in ladestik i Holbæk til natladning)

Mulig sparet reservetogsæt når Lint togene skal udskiftes i 2030'erne til en værdi af 60 mio. kr.

Beslutningsgrundlaget inkl. ovennævnte tal kan ses her: https://dagsorden.regionsjaelland.dk/vis?id=3e13960e-204a-4aa1-9534-c0ce3552b72a&punktid=e6fd3c6b-de22-48f1-a6b0-0bb58f6f6c9b

Der kan så blive nogle kapacitetsudfordringer i Tølløse og Holbæk. I Tølløse fordi der kun er sporforbindelse til spor 1 og i Holbæk afhængig af DSB's driftskoncept med hvor lang vendetid Holbæk-togene har og hvor Kalundborg-togene krydser.

Mulige ændringer af infrastrukturen i Holbæk kunne være:
1. Etablering af transversal mellem spor 1 og 2, så den 418 meter lange perron i spor 2 kan deles i to afsnit med mulighed for uafhængig kørsel til og fra begge afsnit i retning Roskilde. 
2. Anlæg af perron i spor 13. Kræver dog også elektrificering af spor 13 samt nok også udskiftning af sporet.

Men hvis Lokaltog/Region Sjælland skal betale for disse opgraderinger, så er besparelserne fra Tølløse hurtigt væk igen. Begge forslag kræver også ændringer i sikringsanlægget.

Anders

Citat fra: Mads Dato  7/12-24, 22:21.....
Får lokalbanerne nyt signalsystem eller skyldes det nærmere at de nye batteritog har ETCS indbygget?

Det er p.t. ingen planer om ERTMS på de af privatbanerne ejede strækninger.

M.v.h.
Niels


Tølløsebanen med tog Slagelse Holbæk
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 8/12-24, 10:00.
Jeg tror TV2 Østs journalist har blandet tingen sammen at Lokaltog togsæt får/har fået ETCS bygget ind med at det også installeres på deres egne baner - eller det er blevet formuleret uheldigt, så vi misforstår det den vej.

Som nævnt ovenfor har de fået ETCS indbygget fordi de skal køre ind på stationer og strækninger der har systemet. Indbygningen muliggør så at de kan fortsætte fra Tølløse og helt til Holbæk hvilket vil give god mening med batteritogene, da de så kan lade på den strækning og når de holder i Holbæk og man sparer det anlæg i Tølløse. Win-win for Lokaltog.

Det skrives nu rimeligt klart.
//Fælles signal system//

Om det så er det der menes, er noget andet.
Et andet ben, I den snak kunne være
Samlægning med Regering hovedstaden har det nogen påvirkning?

Citat fra: lomse Dato  8/12-24, 10:53Det skrives nu rimeligt klart.
//Fælles signal system//
Alligevel kan det godt være noget sludder.

Citat fra: lomse Dato  8/12-24, 10:53Et andet ben, I den snak kunne være
Samlægning med Regering hovedstaden har det nogen påvirkning?
Mener du sammenlægning af Region Sjælland med Region Hovedstaden? De 2 regioner er i forvejen i fællesskab medejere af Trafikselskabet Movia, som ejer lokalbanerne og på de 2 regioners - fremtidigt nok én regions - vegne tegner kontrakt med lokalbanerne om deres trafik.

M.v.h.
Niels

Citat fra: Niels Munch Dato  8/12-24, 11:14
Citat fra: lomse Dato  8/12-24, 10:53Det skrives nu rimeligt klart.
//Fælles signal system//
Alligevel kan det godt være noget sludder.

Citat fra: lomse Dato  8/12-24, 10:53Et andet ben, I den snak kunne være
Samlægning med Regering hovedstaden har det nogen påvirkning?
Mener du sammenlægning af Region Sjælland med Region Hovedstaden? De 2 regioner er i forvejen i fællesskab medejere af Trafikselskabet Movia, som ejer lokalbanerne og på de 2 regioners - fremtidigt nok én regions - vegne tegner kontrakt med lokalbanerne om deres trafik.

M.v.h.
Niels
1. Absolut; det sker jo man ikke ser forskel på IC4 og s-toget i medierne.

2. Jeg ønsker ikke at forgive noget. Bare at der kommer til at være et regionsråd så 50% af regionsråd medlemmerne  på Sjælland skal finde andre opgaver, og måske brug at markere sig. Et gæt /teori. Enig.
(skal nok prøve at blive bedre til at læse min tekst igennem)

Citat fra: Niels Munch Dato  8/12-24, 11:14
Citat fra: lomse Dato  8/12-24, 10:53Det skrives nu rimeligt klart.
//Fælles signal system//
Alligevel kan det godt være noget sludder.


Ja det er noget sjusket af journalisten.

Men nogle gange er det altså ikke de tekniske detaljer, som er det vigtigste i en nyhed. Her er det den væstentligt løftede service til kunderne (som er TV Østs læsere/seere), der er vigtig, og det er jo korrekt nok. At "lokalbanens tog kan køre på samme signalsystem (når Kalundborgbanen får det) er blevet til, at banerne får samme signalsystem, har journalisten formentlig ikke fået spurgt ind til, fordi hans fokus er et helt andet sted.

Vil meget hellere have halvtimedrift 5 morgen til 1 nat 7 dage om ugen til holbæk og kalundborg, med stop på alle stationer, end at bruge pengene på at forlænge tølløsebanen.

Her er frekvensen altså markant vigtigere end at forhindre et skift når man skal til holbæk, og forbedringer nu på nordvestbanen vil mulliggøre flere forbedringer senere, som hastighedsopgradering til 160km/t til kalundborg, eller hvis man må drømme lidt, 200km/t og dobeltspor Roskilde/Holbæk/Kalundborg, hvilket vil muliggøre godstog på denne strækning igen fra til og fra Kalundborg havn.

Man skal imødekomme den eksisterende efterspørgsel, før man skaber ny efterspørgsel.

Citat fra: Ncard00 Dato  8/12-24, 21:00Vil meget hellere have halvtimedrift 5 morgen til 1 nat 7 dage om ugen til holbæk og kalundborg, med stop på alle stationer, end at bruge pengene på at forlænge tølløsebanen.

Nu er det jo en besparelse at forlænge til Holbæk. Det koster 1,9 mio. kr. ekstra om året, men man sparer investeringer for 150 mio. kr. ved at forlænge.

Anders

Citat fra: Ncard00 Dato  8/12-24, 21:00Vil meget hellere have halvtimedrift 5 morgen til 1 nat 7 dage om ugen til holbæk og kalundborg, med stop på alle stationer, end at bruge pengene på at forlænge tølløsebanen.

Her er frekvensen altså markant vigtigere end at forhindre et skift når man skal til holbæk, og forbedringer nu på nordvestbanen vil mulliggøre flere forbedringer senere, som hastighedsopgradering til 160km/t til kalundborg, eller hvis man må drømme lidt, 200km/t og dobeltspor Roskilde/Holbæk/Kalundborg, hvilket vil muliggøre godstog på denne strækning igen fra til og fra Kalundborg havn.

Man skal imødekomme den eksisterende efterspørgsel, før man skaber ny efterspørgsel.
Hvad har dette med regionens trafikpolitik???

Gå op Sider:[1]

Danske privatbaner

Læs historien om:
Svendborg - Nyborg Banen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak