Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- IC3s og IC4s fremtid på de danske skinner
IC3s og IC4s fremtid på de danske skinner
Af xal olesen. 30/05-22, 13:38.
Seneste redigering: 30/05-22, 13:41 af xal olesen
Når Coradia Stream bliver 6 måneder forsinket (indtil videre) må det for både IC3 og IC4 forventes at skulle køre længere end forventet på de danske skinner.

Har DSB udmeldt noget om dette?

Hvem skal fortsætte med at køre til IC5 er fuldt indfaset. IC3 eller IC4?

Mvh
XAL Olesen

Det har altid været planen at IC4-togene bliver de første til at blive erstattet. Efter de er blevet fortrængt, begynder man gradvist at erstatte IC3 og IR4 også.

DSB har udmeldt at den eksisterende plan ikke ændres - den forskydes bare med 6 måneder.

men kan ikke tænde for strømmen før IC4 er væk mellem Fredericia og Århus , IC4 har ikke ERMTS derfor vil de først forsvinde, men mindre men ændre planer og installere ERMTS
 

Citat fra: Lyntoget Dato 30/05-22, 16:23men kan ikke tænde for strømmen før IC4 er væk mellem Fredericia og Århus , IC4 har ikke ERMTS derfor vil de først forsvinde, men mindre men ændre planer og installere ERMTS
 

IC4 skal forsat kører mellem Aarhus og Esbjerg indtil DSB har andet materiel til opgaven. Derfor afhænger udfasningen af IC4 på leveringen af IC5, som bekendt er forsinket med omkring 6 måneder, så den første leverance sker i midten af 2025.

Overgang til SP mellem Lunderskov og Esbjerg er planlagt til slutningen af 2026, men med mulighed for start allerede i slutningen af 2024, under forudsætning af at DSB har materiel til kørslen mellem Esbjerg og Aarhus - og det har de så ikke...

Citat fra: Henrik Hansen Dato 30/05-22, 17:09
Citat fra: Lyntoget Dato 30/05-22, 16:23men kan ikke tænde for strømmen før IC4 er væk mellem Fredericia og Århus , IC4 har ikke ERMTS derfor vil de først forsvinde, men mindre men ændre planer og installere ERMTS
 

IC4 skal forsat kører mellem Aarhus og Esbjerg indtil DSB har andet materiel til opgaven. Derfor afhænger udfasningen af IC4 på leveringen af IC5, som bekendt er forsinket med omkring 6 måneder, så den første leverance sker i midten af 2025.

Overgang til SP mellem Lunderskov og Esbjerg er planlagt til slutningen af 2026, men med mulighed for start allerede i slutningen af 2024, under forudsætning af at DSB har materiel til kørslen mellem Esbjerg og Aarhus - og det har de så ikke...

Men hvis DSB lejer togvogne til at køre trafikken mellem København og Hamborg og Vectron+DD kommer i drift mellem København og Holbæk/Næstved, så kan det være at det går alligevel...

Citat fra: andersww Dato 30/05-22, 18:04
Citat fra: Henrik Hansen Dato 30/05-22, 17:09
Citat fra: Lyntoget Dato 30/05-22, 16:23men kan ikke tænde for strømmen før IC4 er væk mellem Fredericia og Århus , IC4 har ikke ERMTS derfor vil de først forsvinde, men mindre men ændre planer og installere ERMTS
 

IC4 skal forsat kører mellem Aarhus og Esbjerg indtil DSB har andet materiel til opgaven. Derfor afhænger udfasningen af IC4 på leveringen af IC5, som bekendt er forsinket med omkring 6 måneder, så den første leverance sker i midten af 2025.

Overgang til SP mellem Lunderskov og Esbjerg er planlagt til slutningen af 2026, men med mulighed for start allerede i slutningen af 2024, under forudsætning af at DSB har materiel til kørslen mellem Esbjerg og Aarhus - og det har de så ikke...

Men hvis DSB lejer togvogne til at køre trafikken mellem København og Hamborg og Vectron+DD kommer i drift mellem København og Holbæk/Næstved, så kan det være at det går alligevel...

Jeg formoder at du mener Næstved via Køge da Vectron + DD allerede kører til Næstved dagligt. Forresten skal  nogle af de IC3'er der bruges mellem Køge og Næstved nok stadig bruges i et begrænset omgang til at køre som stoptog mellem Næstved og Nykøbing F

IC3s og IC4s fremtid på de danske skinner
Af xal olesen. 30/05-22, 19:13.
Seneste redigering: 30/05-22, 19:14 af xal olesen
Citat fra: anho Dato 30/05-22, 13:44Det har altid været planen at IC4-togene bliver de første til at blive erstattet. Efter de er blevet fortrængt, begynder man gradvist at erstatte IC3 og IR4 også.

DSB har udmeldt at den eksisterende plan ikke ændres - den forskydes bare med 6 måneder.

Er det noget man kan se på tryk/på nettet fra en valid kilde f.eks fra DSB selv?

Mvh
XAL Olesen

Citat fra: xal olesen Dato 30/05-22, 19:13
Citat fra: anho Dato 30/05-22, 13:44Det har altid været planen at IC4-togene bliver de første til at blive erstattet. Efter de er blevet fortrængt, begynder man gradvist at erstatte IC3 og IR4 også.

DSB har udmeldt at den eksisterende plan ikke ændres - den forskydes bare med 6 måneder.

Er det noget man kan se på tryk/på nettet fra en valid kilde f.eks fra DSB selv?

Mvh
XAL Olesen
Kig i "Fremtidens Tog - Beslutningsoplæg for Fase 1.5" og pressemeddelelse fra DSB.

https://www.dsb.dk/om-dsb/virksomheden/rapporter-og-regnskab/fremtidens-tog/
https://www.dsb.dk/om-dsb/presse/pressemeddelelser/andring-i-tidsplanen-for-coradia-stream-el-togsat/

citat fra beslutningsoplæg: "Som beskrevet i IC4-rapporten "IC4 anbefaling" af 15. december 2016 udfases IC4 som den første litratype i takt med indfasning af de nye eltog begyndende i 2024, og udfasningen af IC4 afsluttes i 2025. Det sker som følge af udfordringer ed driftsstabiliteten og høje omkostninger."

Beslutningsoplæget har en materielplan for 2030 fra side 77 i kapitel med Anskaffelses- og materielplan...

Mvh
Steen

Derudover får IC4 i modsætning til IC3 ikke ECTS. Så det sætter også en begrænsning for deres videre eksistens. Fra om 3-4 år begynder det at knibe med anvendelsesmulighederne.
En statusrapport for udrulningen kan findes her (pdf):
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.ft.dk/samling/20201/almdel/tru/bilag/305/2381049.pdf&ved=2ahUKEwiDyZSTjIr4AhXI6CoKHeZIARMQFnoECAYQAQ&usg=AOvVaw1VtglCL7Fwsk7rqeXm5uVN


Gå op Sider:[1]
Vigerslevulykken
Vigerslevulykken

Den 1. november 1919 kørte et Korsørtog op bag i et Kalundborgtog ved Vigerslev blokpost og dermed var Vigerslevulykken en realitet. Lars Christensen har gennemgået over 1.000 siders sagsakter i Rigsarkivet og resultatet er denne artikel om ulykken.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak