Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- IC5 projektet er 6 måneder forsinket
Gå ned Sider: 1 [2]
Citat fra: Jens Hansen Dato 30/05-22, 06:10Netop - som artiklen fra Ingeniøren, som nævnes ovenfor, beskriver.

Svag parkeringsbremse er jo en konsekvens af en mangel i udbuddet. Leverandørerne læser nøje hvad der kræves og leverer kun det som står i kontrakten. De (leverandørerne) tjener så på, at kunden har "glemt" noget senere.

JH

Ændringen tager længere tid at implementere end forventet.
Citat fra artiklen på ing.dk: (https://ing.dk/artikel/dsb-aendring-bremsesystem-aarsag-ic5-forsinkelse-257580)
Citat»Det er en mindre ændring, men forstyrrelserne i de globale forsyningskæder gør, at det tager længere tid at få hjem, end det normalt ville tage,« siger Jürgen Müller.

I udbuddet til de nye tog har DSB stillet krav til funktionaliteten, men ikke specifikke krav til den tekniske løsning. Alstom, som skal levere de nye tog, havde oprindeligt foreslået, at togene skulle bremses ved at bruge at bruge hæmsko (bremsesko), som manuelt kan sættes bag hjulene på toget.

Løsningen lever op til EU's tekniske standarder, men DSB mener ikke, at den egner sig til Danmark.

»Det er besværligt at montere hæmsko, når toget er i en tunnel. Da vi har ret mange tunneler, og da vores tog ofte kører i dem, er det ikke en løsning, som vi har lyst til at leve med i de næste 40 år,« siger Jürgen Müller.

CitatI udbuddet til de nye tog har DSB stillet krav til funktionaliteten, men ikke specifikke krav til den tekniske løsning. Alstom, som skal levere de nye tog, havde oprindeligt foreslået, at togene skulle bremses ved at bruge at bruge hæmsko (bremsesko), som manuelt kan sættes bag hjulene på toget.

Løsningen lever op til EU's tekniske standarder, men DSB mener ikke, at den egner sig til Danmark.

Sporene fra IC4 skræmmer åbenbart stadig på chefgange i Telegade. Man er så bange for at stille krav om en specifikke tekniske løsninger, at leverandøren 'næsten' fik lov til at lave den absolut mest simple løsning - nemlig en klods foran hjulet, når toget skal parkeres...

Hvis det er den tekniske standard som Alstom kan præsterer på en god dag, så er det ikke så sært, at signalprogrammet i Østdanmark oplever massive udfordringer :-)

IC5 projektet er 6 måneder forsinket
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 30/05-22, 12:24.
Citat fra: Henrik Hansen Dato 30/05-22, 11:49
CitatI udbuddet til de nye tog har DSB stillet krav til funktionaliteten, men ikke specifikke krav til den tekniske løsning. Alstom, som skal levere de nye tog, havde oprindeligt foreslået, at togene skulle bremses ved at bruge at bruge hæmsko (bremsesko), som manuelt kan sættes bag hjulene på toget.

Løsningen lever op til EU's tekniske standarder, men DSB mener ikke, at den egner sig til Danmark.

Sporene fra IC4 skræmmer åbenbart stadig på chefgange i Telegade. Man er så bange for at stille krav om en specifikke tekniske løsninger, at leverandøren 'næsten' fik lov til at lave den absolut mest simple løsning - nemlig en klods foran hjulet, når toget skal parkeres...

Såvel på "chefgangen" som hos tilbudsgiverne har man været klar over at mere "fancy" krav som oftest følges af større tal på prisskiltet.

Behovet for at kunne aktivere "parkeringsbremse" på steder hvor der ikke er adgang til at pålægge hæmsko må være mindre i det øvrige Europa siden dette forhold blev overset.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato 30/05-22, 12:24
Citat fra: Henrik Hansen Dato 30/05-22, 11:49
CitatI udbuddet til de nye tog har DSB stillet krav til funktionaliteten, men ikke specifikke krav til den tekniske løsning. Alstom, som skal levere de nye tog, havde oprindeligt foreslået, at togene skulle bremses ved at bruge at bruge hæmsko (bremsesko), som manuelt kan sættes bag hjulene på toget.

Løsningen lever op til EU's tekniske standarder, men DSB mener ikke, at den egner sig til Danmark.

Sporene fra IC4 skræmmer åbenbart stadig på chefgange i Telegade. Man er så bange for at stille krav om en specifikke tekniske løsninger, at leverandøren 'næsten' fik lov til at lave den absolut mest simple løsning - nemlig en klods foran hjulet, når toget skal parkeres...

Såvel på "chefgangen" som hos tilbudsgiverne har man været klar over at mere "fancy" krav som oftest følges af større tal på prisskiltet.

Behovet for at kunne aktivere "parkeringsbremse" på steder hvor der ikke er adgang til at pålægge hæmsko må være mindre i det øvrige Europa siden dette forhold blev overset.

Nu er kravet om en parkeringsbremse, der kan aktiveres fra førerrummet, vel ikke specielt 'fancy'. Princippet har været kendt i rigtig mange år - også hos DSB, hvilket kan være grunden til, at kravet i første omgang blev 'overset' - man havde simpelthen ikke fantasi til at forestille sig den løsning som Alstom kom med.

Men godt det blev opdaget inden det potentielt kunne blive til en episode med et løbsk passagertog i Storebælts tunnellen, som ultimativt kunne blive udfaldet, med den løsning som Alstrom ville 'indbygge'. Der er nok ikke mange lokomotivfører der frivilligt vil kravle ind under et tog i tunnellen for at afbremse det, og da slet ikke hvis det allerede er begyndt at rulle ned af stigningen.

IC5 projektet er 6 måneder forsinket
Af esni. 30/05-22, 13:43.
Seneste redigering: 30/05-22, 13:45 af esni
Citat fra: Henrik Hansen Dato 30/05-22, 12:56Men godt det blev opdaget inden det potentielt kunne blive til en episode med et løbsk passagertog i Storebælts tunnellen, som ultimativt kunne blive udfaldet, med den løsning som Alstrom ville 'indbygge'. Der er nok ikke mange lokomotivfører der frivilligt vil kravle ind under et tog i tunnellen for at afbremse det, og da slet ikke hvis det allerede er begyndt at rulle ned af stigningen.

Når toget er standset, vil det vel været 'holdt' på driftbremsen (i gamle dage - 'holde på luft'), og parkeringsbremsen skal så taget over når trykket efterhånden er gået af luftbremsen (og tilsvarende forløb for andre typer af bremse).
Der vil nok gå et stykke tid før togget begynder at rulle.
Men at skulle lægge hemsko under et tilstrækkeligt antal aksler på en stigning, hvor der også er evakueringsfortove på begge sider lyder temmelig uhyggeligt....

Eskild

Gå op Sider: 1 [2]
Renovering af DSB MR-tog i Tyskland 1995-98
Renovering af DSB MR-tog i Tyskland 1995-98

I perioden 1995-98 blev DSB´s MR-tog renoveret af Partner für Fahrzeug-Ausstattung (PFA) beliggende i Weiden i det nordøstlige Bayern i Tyskland. Værkmester i DSB Hans Werner Hansen fortæller her historien om sine to år i Bayern.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak