Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Møde i transportudvalget
Gå ned Sider: 1 [2] 3
Møde i transportudvalget
Af andersj, Aalborg. 3/12-24, 13:23.
Jeg mener at det er en fejltolkning at prisen har nogen indflydelse på til- eller fravalg af cyklen. Selvfølgelig er det noget andet hvis vi går ud i ekstremerne med gratis kollektiv trafik eller ekstremt dyr kollektiv trafik, men ellers er det nogle helt andre parametre der afgør om folk vælger cyklen, men også om folk vælger kollektiv trafik.

For cykler handler det meget om tryghed, mens det for både kollektiv trafik og cykler handler om at det skal være attraktivt sammenlignet med bilen.

Trygheden handler meget om infrastruktur, hvor vi i Danmark er gået i stå i forhold til at indrettet eksempelvis vejkryds trygge for cyklister. Men generelt er der også mange tryghedstiltag der går tabt, fordi der stadig planlægges med at det er negativt at sænke bilernes fremkommelighed. Eksempelvis er der aldrig vejbump ved fodgængerfelter i Danmark, hvilket betyder at fodgængerfelter uden signalregulering er de absolut farligste steder at krydse vejen i Danmark, da der sker mange uheld pga. misforståelser og høj hastighed.
Det eneste fodgængerfelt der er lavet som et vejbump i Aalborg er placeret på IKEA's private parkeringsplads, hvor man har brugt svenske standarder til at indrette den.

Det attraktive handler om at byerne indrettes så det er nemt og hurtigt at bruge cyklen og kollektiv trafik fremfor bilen. Dvs. arbejdspladser og services skal eksempelvis ikke ligge ved motorvejsafkørslen, men tættere på bymidten. Så er det selvfølgelig ærgerligt at de nye supersygehuse er bygget eller bliver bygget i decentrale områder, hvor bilen vil være det mest attraktive transportmiddel.
Men det handler også om serviceniveau (antal afgange på kollektivtrafik) og for cykler handler det også om at man har nogle gode stier, der helst ikke bare skal være koblet fast til en indfaldsvej med højt støjniveau og kedelige omgivelser. En cykelsti/rute skal helst føres igennem stille områder og gerne med nogle sving, uden at det bliver omvejskørsel.

Anders

Møde i transportudvalget
Af mpp. 3/12-24, 21:36.
Det vanskelige med priser er at der er en vis "anchoring", hvor vi ikke bare ser på prisen, men også prisen i forhold til hvad vi synes den skal være. Et naturligt ankerpunkt for priser er selvfølgeligt hvad prisen plejer at være og ellers hvad den er i sammenlignelige byer. Når prisen stiger mere end inflationen uden at servicen kommer med, er der naturligt fokus på prisen og så kan det bare være svært at nå ud til folk med andre budskaber (f.x. at den nu er elektrificeret mestendels).

Citat fra: mpp Dato  3/12-24, 12:06Nu søgte jeg lige på hvad vores transportminister har sagt om prisstigningerne. Her er han i Politiken (muligvis bag betalingsmur) 5. februar i år, hvor han siger, at takststigninger på de korte rejser netop er for at få folk til at cykle mere og i øvrigt foregriber en senere takstreform: https://politiken.dk/danmark/politik/art9737932/Bus-og-metro-skal-v%C3%A6re-s%C3%A5-dyrt-i-K%C3%B8benhavn-at-folk-bliver-ved-med-at-cykle

Nu bliver det så dyrere igen og igen er det de korte rejser, der er særligt udset til at blive dyrere – med mindre man altså kombinerer en kort bustur med en mellemlang togrejse, i hvilket tilfælde man kan nøjes med prisstigningen på den mellemlange togrejse.

Det er muligt (faktisk overvejende sandsynligt), at ideen om især at hæve prisen på de korte rejser for at få flere til at cykle ikke er udtænkt af transportministeren, men det betyder ikke, at han ikke er løbet med ideen. "Jo jo, der er da nogle prisstigninger, men vi gør det faktisk for at understøtte cyklismen i København" siger den vestjyske lastbilmekaniker og vupti er prisstigningerne ikke udtryk for manglende politisk prioritering af den kollektive transport men i stedet omsorg for cyklisterne.

Jeg refererede til den konkrete model med de tre takstzoner for hele landet, som jeg opfattede, du kommenterede på.

At der er en takstreform på vej er der vist ingen tvivl om, men præcis hvordan den kommer til at se ud ved ingen endnu. Der sidder alle og venter på ekspertudvalget, som netop skal endevende takststrukturen i deres næste rapport.

Møde i transportudvalget
Af Worm. 4/12-24, 19:20.
Citat fra: andersj Dato  3/12-24, 13:23Jeg mener at det er en fejltolkning at prisen har nogen indflydelse på til- eller fravalg af cyklen. Selvfølgelig er det noget andet hvis vi går ud i ekstremerne med gratis kollektiv trafik eller ekstremt dyr kollektiv trafik, men ellers er det nogle helt andre parametre der afgør om folk vælger cyklen, men også om folk vælger kollektiv trafik.

For cykler handler det meget om tryghed, mens det for både kollektiv trafik og cykler handler om at det skal være attraktivt sammenlignet med bilen.

Trygheden handler meget om infrastruktur, hvor vi i Danmark er gået i stå i forhold til at indrettet eksempelvis vejkryds trygge for cyklister. Men generelt er der også mange tryghedstiltag der går tabt, fordi der stadig planlægges med at det er negativt at sænke bilernes fremkommelighed. Eksempelvis er der aldrig vejbump ved fodgængerfelter i Danmark, hvilket betyder at fodgængerfelter uden signalregulering er de absolut farligste steder at krydse vejen i Danmark, da der sker mange uheld pga. misforståelser og høj hastighed.
Det eneste fodgængerfelt der er lavet som et vejbump i Aalborg er placeret på IKEA's private parkeringsplads, hvor man har brugt svenske standarder til at indrette den.

Det attraktive handler om at byerne indrettes så det er nemt og hurtigt at bruge cyklen og kollektiv trafik fremfor bilen. Dvs. arbejdspladser og services skal eksempelvis ikke ligge ved motorvejsafkørslen, men tættere på bymidten. Så er det selvfølgelig ærgerligt at de nye supersygehuse er bygget eller bliver bygget i decentrale områder, hvor bilen vil være det mest attraktive transportmiddel.
Men det handler også om serviceniveau (antal afgange på kollektivtrafik) og for cykler handler det også om at man har nogle gode stier, der helst ikke bare skal være koblet fast til en indfaldsvej med højt støjniveau og kedelige omgivelser. En cykelsti/rute skal helst føres igennem stille områder og gerne med nogle sving, uden at det bliver omvejskørsel.
Hvorvidt man vælger bil, cykel eller kollektiv transport afhænger udover evt politisk opfattelse (=kollektiv transport uanset om det fungerer) kun af 3 forhold:
1: Nærhed af kollektiv trafik.
2: Hyppighed af afgange
3: Pris i forhold til transport i egen bil.

Den kollektive trafik har forbindelse de fleste for få afgange og man skal bruge uforholdsmæssig meget tid på at komme frem til første afgangssted eller det sted man skal til langt fra det hvor man bliver sat af.

Følgelig vinder bilen oftest!

Møde i transportudvalget
Af anho. 4/12-24, 22:16.
Citat fra: Worm Dato  4/12-24, 19:20Hvorvidt man vælger bil, cykel eller kollektiv transport afhænger udover evt politisk opfattelse (=kollektiv transport uanset om det fungerer) kun af 3 forhold:
1: Nærhed af kollektiv trafik.
2: Hyppighed af afgange
3: Pris i forhold til transport i egen bil.

Den kollektive trafik har forbindelse de fleste for få afgange og man skal bruge uforholdsmæssig meget tid på at komme frem til første afgangssted eller det sted man skal til langt fra det hvor man bliver sat af.

Følgelig vinder bilen oftest!

Det er da noget bavl. Samlet rejsetid har også stor betydning. Komfort har betydning. Fodgængerforhold (sikkerhed/tryghed) ligeså.

Der er ret mange ting der spiller ind på om man vælger offentlig transport eller ej. Selv kultur kan være vigtigt.

Møde i transportudvalget
Af andersj, Aalborg. 4/12-24, 23:11.
Citat fra: Worm Dato  4/12-24, 19:20
Citat fra: andersj Dato  3/12-24, 13:23Jeg mener at det er en fejltolkning at prisen har nogen indflydelse på til- eller fravalg af cyklen. Selvfølgelig er det noget andet hvis vi går ud i ekstremerne med gratis kollektiv trafik eller ekstremt dyr kollektiv trafik, men ellers er det nogle helt andre parametre der afgør om folk vælger cyklen, men også om folk vælger kollektiv trafik.

For cykler handler det meget om tryghed, mens det for både kollektiv trafik og cykler handler om at det skal være attraktivt sammenlignet med bilen.

Trygheden handler meget om infrastruktur, hvor vi i Danmark er gået i stå i forhold til at indrettet eksempelvis vejkryds trygge for cyklister. Men generelt er der også mange tryghedstiltag der går tabt, fordi der stadig planlægges med at det er negativt at sænke bilernes fremkommelighed. Eksempelvis er der aldrig vejbump ved fodgængerfelter i Danmark, hvilket betyder at fodgængerfelter uden signalregulering er de absolut farligste steder at krydse vejen i Danmark, da der sker mange uheld pga. misforståelser og høj hastighed.
Det eneste fodgængerfelt der er lavet som et vejbump i Aalborg er placeret på IKEA's private parkeringsplads, hvor man har brugt svenske standarder til at indrette den.

Det attraktive handler om at byerne indrettes så det er nemt og hurtigt at bruge cyklen og kollektiv trafik fremfor bilen. Dvs. arbejdspladser og services skal eksempelvis ikke ligge ved motorvejsafkørslen, men tættere på bymidten. Så er det selvfølgelig ærgerligt at de nye supersygehuse er bygget eller bliver bygget i decentrale områder, hvor bilen vil være det mest attraktive transportmiddel.
Men det handler også om serviceniveau (antal afgange på kollektivtrafik) og for cykler handler det også om at man har nogle gode stier, der helst ikke bare skal være koblet fast til en indfaldsvej med højt støjniveau og kedelige omgivelser. En cykelsti/rute skal helst føres igennem stille områder og gerne med nogle sving, uden at det bliver omvejskørsel.
Hvorvidt man vælger bil, cykel eller kollektiv transport afhænger udover evt politisk opfattelse (=kollektiv transport uanset om det fungerer) kun af 3 forhold:
1: Nærhed af kollektiv trafik.
2: Hyppighed af afgange
3: Pris i forhold til transport i egen bil.

Den kollektive trafik har forbindelse de fleste for få afgange og man skal bruge uforholdsmæssig meget tid på at komme frem til første afgangssted eller det sted man skal til langt fra det hvor man bliver sat af.

Følgelig vinder bilen oftest!


1. Nærheden handler om byplanlægning. I mange mindre og mellemstore danske byer er handelsliv og services som sundhedshuse og lignende flyttet ud i udkanten af byen, hvilket betyder at rejse med kollektiv trafik vil kræve skifte mellem to linjer i midtbyen med dertilhørende længere rejsetid. Da disse ting lå centralt i midtbyerne, var det også nemmere at ankomme med kollektiv trafik.

2. Det er transportpolitik og er sammen med omfanget af rutenetværket, rejsetiden og pålideligheden mest betydningsfuldt. Kører bussen når man skal bruge den, kører den fra hvor man er og hvor man skal hen (evt. med skift) og kører den til tiden? Man må dog accepterer at bussen kører fra den nærmeste hovedvej, da omvejskørsel gennem villakvarterer er meget tidskrævende.


3. Der har endnu ikke været nogle studier der viser at prisen har afgørende betydning for valg af transportmiddel. Så prisnedsættelser er ikke transportpolitik, men socialpolitik. Roadpricing kan dog have en positiv virkning på kollektiv trafik, især hvis indtægterne går til finansiering af den kollektive trafik.

Omstillingen til grønne drivmidler af busser er heller ikke transportpolitik - det er miljø- og/eller klimapolitik.

Anders

Møde i transportudvalget
Af Worm. 5/12-24, 05:19.
Citat fra: andersj Dato  4/12-24, 23:11
Citat fra: Worm Dato  4/12-24, 19:20
Citat fra: andersj Dato  3/12-24, 13:23Jeg mener at det er en fejltolkning at prisen har nogen indflydelse på til- eller fravalg af cyklen. Selvfølgelig er det noget andet hvis vi går ud i ekstremerne med gratis kollektiv trafik eller ekstremt dyr kollektiv trafik, men ellers er det nogle helt andre parametre der afgør om folk vælger cyklen, men også om folk vælger kollektiv trafik.

For cykler handler det meget om tryghed, mens det for både kollektiv trafik og cykler handler om at det skal være attraktivt sammenlignet med bilen.

Trygheden handler meget om infrastruktur, hvor vi i Danmark er gået i stå i forhold til at indrettet eksempelvis vejkryds trygge for cyklister. Men generelt er der også mange tryghedstiltag der går tabt, fordi der stadig planlægges med at det er negativt at sænke bilernes fremkommelighed. Eksempelvis er der aldrig vejbump ved fodgængerfelter i Danmark, hvilket betyder at fodgængerfelter uden signalregulering er de absolut farligste steder at krydse vejen i Danmark, da der sker mange uheld pga. misforståelser og høj hastighed.
Det eneste fodgængerfelt der er lavet som et vejbump i Aalborg er placeret på IKEA's private parkeringsplads, hvor man har brugt svenske standarder til at indrette den.

Det attraktive handler om at byerne indrettes så det er nemt og hurtigt at bruge cyklen og kollektiv trafik fremfor bilen. Dvs. arbejdspladser og services skal eksempelvis ikke ligge ved motorvejsafkørslen, men tættere på bymidten. Så er det selvfølgelig ærgerligt at de nye supersygehuse er bygget eller bliver bygget i decentrale områder, hvor bilen vil være det mest attraktive transportmiddel.
Men det handler også om serviceniveau (antal afgange på kollektivtrafik) og for cykler handler det også om at man har nogle gode stier, der helst ikke bare skal være koblet fast til en indfaldsvej med højt støjniveau og kedelige omgivelser. En cykelsti/rute skal helst føres igennem stille områder og gerne med nogle sving, uden at det bliver omvejskørsel.
Hvorvidt man vælger bil, cykel eller kollektiv transport afhænger udover evt politisk opfattelse (=kollektiv transport uanset om det fungerer) kun af 3 forhold:
1: Nærhed af kollektiv trafik.
2: Hyppighed af afgange
3: Pris i forhold til transport i egen bil.

Den kollektive trafik har forbindelse de fleste for få afgange og man skal bruge uforholdsmæssig meget tid på at komme frem til første afgangssted eller det sted man skal til langt fra det hvor man bliver sat af.

Følgelig vinder bilen oftest!


1. Nærheden handler om byplanlægning. I mange mindre og mellemstore danske byer er handelsliv og services som sundhedshuse og lignende flyttet ud i udkanten af byen, hvilket betyder at rejse med kollektiv trafik vil kræve skifte mellem to linjer i midtbyen med dertilhørende længere rejsetid. Da disse ting lå centralt i midtbyerne, var det også nemmere at ankomme med kollektiv trafik.

2. Det er transportpolitik og er sammen med omfanget af rutenetværket, rejsetiden og pålideligheden mest betydningsfuldt. Kører bussen når man skal bruge den, kører den fra hvor man er og hvor man skal hen (evt. med skift) og kører den til tiden? Man må dog accepterer at bussen kører fra den nærmeste hovedvej, da omvejskørsel gennem villakvarterer er meget tidskrævende.


3. Der har endnu ikke været nogle studier der viser at prisen har afgørende betydning for valg af transportmiddel. Så prisnedsættelser er ikke transportpolitik, men socialpolitik. Roadpricing kan dog have en positiv virkning på kollektiv trafik, især hvis indtægterne går til finansiering af den kollektive trafik.

Omstillingen til grønne drivmidler af busser er heller ikke transportpolitik - det er miljø- og/eller klimapolitik.

Som udgangspunkt meget enig med dig.
.
Men den måde hvor man i Danmark de fleste steder har valgt at placere byområder og arbejdspladser - offentlige som private har næsten altid været uden hensyntagen til kollektiv transport.

Det bliver svært at ændre på udover man fremadrettet ved nye områder kan indtænke transport.

Så vi kommer til at leve med mange af de nuværende vilkår medmindre førerløse køretøjer kan bidrage med.

Roadpricing vil næppe betyde det store i forhold til kollektiv trafik ved de helt korte ture eller de meget lange.
Men den nuværende kapacitet f.eks. til pendlere fra Sjælland ind og ud af Hovedstadsområdet vil ikke I nævneværdigt omfang kunne aflaste de store motorveje.

Møde i transportudvalget
Af Worm. 5/12-24, 07:19.
Citat fra: anho Dato  4/12-24, 22:16
Citat fra: Worm Dato  4/12-24, 19:20Hvorvidt man vælger bil, cykel eller kollektiv transport afhænger udover evt politisk opfattelse (=kollektiv transport uanset om det fungerer) kun af 3 forhold:
1: Nærhed af kollektiv trafik.
2: Hyppighed af afgange
3: Pris i forhold til transport i egen bil.

Den kollektive trafik har forbindelse de fleste for få afgange og man skal bruge uforholdsmæssig meget tid på at komme frem til første afgangssted eller det sted man skal til langt fra det hvor man bliver sat af.

Følgelig vinder bilen oftest!

Det er da noget bavl. Samlet rejsetid har også stor betydning. Komfort har betydning. Fodgængerforhold (sikkerhed/tryghed) ligeså.

Der er ret mange ting der spiller ind på om man vælger offentlig transport eller ej. Selv kultur kan være vigtigt.
Ja det er noget bavl du skriver.
Farven på toget glemte du vist.
På korte ture er det vigtigste med kort afstand til kollektiv trafik og hyppige afgange.
På længere strækninger kan støjniveau og siddekomfort nok have en mindre betydning- men skal man først bevæge sig langt for at nå et tog med god siddekomfort og lavt støjniveau så tager man da bilen.

Prøv at få lidt perspektiv ind i dine indlæg. Bare en velment råd.

Møde i transportudvalget
Af anho. 5/12-24, 18:33.
Seneste redigering: 5/12-24, 18:36 af anho
Citat fra: Worm Dato  5/12-24, 07:19
Citat fra: anho Dato  4/12-24, 22:16
Citat fra: Worm Dato  4/12-24, 19:20Hvorvidt man vælger bil, cykel eller kollektiv transport afhænger udover evt politisk opfattelse (=kollektiv transport uanset om det fungerer) kun af 3 forhold:
1: Nærhed af kollektiv trafik.
2: Hyppighed af afgange
3: Pris i forhold til transport i egen bil.

Den kollektive trafik har forbindelse de fleste for få afgange og man skal bruge uforholdsmæssig meget tid på at komme frem til første afgangssted eller det sted man skal til langt fra det hvor man bliver sat af.

Følgelig vinder bilen oftest!

Det er da noget bavl. Samlet rejsetid har også stor betydning. Komfort har betydning. Fodgængerforhold (sikkerhed/tryghed) ligeså.

Der er ret mange ting der spiller ind på om man vælger offentlig transport eller ej. Selv kultur kan være vigtigt.
Ja det er noget bavl du skriver.
Farven på toget glemte du vist.
På korte ture er det vigtigste med kort afstand til kollektiv trafik og hyppige afgange.
På længere strækninger kan støjniveau og siddekomfort nok have en mindre betydning- men skal man først bevæge sig langt for at nå et tog med god siddekomfort og lavt støjniveau så tager man da bilen.

Prøv at få lidt perspektiv ind i dine indlæg. Bare en velment råd.

Prøv lige at læse min kommentar igen. Jeg sagde ikke at dine pointer var irrelevante. Faktisk er jeg helt enig i at frekvens er meget vigtigt, og det har jeg også argumenteret for her på forum mange gange før.

Det jeg synes er noget bavl er din skråsikre påstand om at det kun er de tre parametre der er relevante.

Der er desuden ingen grund til at stille stråmænd op og karikere mine udtalelser. Det har jeg ikke gjort om dine. Prøv selv at få lidt perspektiv og se lidt bredere på omstændighederne. Man kan ikke simplificere komplekse problemstillinger ned til simple, endegyldige floskler.

Citat fra: mpp Dato  3/12-24, 12:06Nu søgte jeg lige på hvad vores transportminister har sagt om prisstigningerne. Her er han i Politiken (muligvis bag betalingsmur) 5. februar i år, hvor han siger, at takststigninger på de korte rejser netop er for at få folk til at cykle mere og i øvrigt foregriber en senere takstreform: https://politiken.dk/danmark/politik/art9737932/Bus-og-metro-skal-v%C3%A6re-s%C3%A5-dyrt-i-K%C3%B8benhavn-at-folk-bliver-ved-med-at-cykle

Nu bliver det så dyrere igen og igen er det de korte rejser, der er særligt udset til at blive dyrere – med mindre man altså kombinerer en kort bustur med en mellemlang togrejse, i hvilket tilfælde man kan nøjes med prisstigningen på den mellemlange togrejse.

Det er muligt (faktisk overvejende sandsynligt), at ideen om især at hæve prisen på de korte rejser for at få flere til at cykle ikke er udtænkt af transportministeren, men det betyder ikke, at han ikke er løbet med ideen. "Jo jo, der er da nogle prisstigninger, men vi gør det faktisk for at understøtte cyklismen i København" siger den vestjyske lastbilmekaniker og vupti er prisstigningerne ikke udtryk for manglende politisk prioritering af den kollektive transport men i stedet omsorg for cyklisterne.
Jeg synes det er forkert at sætte priserne op på "korte tur". 3 zoner er ikke en kort tur. Det er hvor langt der er for mig til at komme i skole (omkring 12 km.) Det vil jeg hellere gør i bus end at cykle for en time.

Citat fra: mgameing123 Dato  5/12-24, 19:28
Citat fra: mpp Dato  3/12-24, 12:06Nu søgte jeg lige på hvad vores transportminister har sagt om prisstigningerne. Her er han i Politiken (muligvis bag betalingsmur) 5. februar i år, hvor han siger, at takststigninger på de korte rejser netop er for at få folk til at cykle mere og i øvrigt foregriber en senere takstreform: https://politiken.dk/danmark/politik/art9737932/Bus-og-metro-skal-v%C3%A6re-s%C3%A5-dyrt-i-K%C3%B8benhavn-at-folk-bliver-ved-med-at-cykle

Nu bliver det så dyrere igen og igen er det de korte rejser, der er særligt udset til at blive dyrere – med mindre man altså kombinerer en kort bustur med en mellemlang togrejse, i hvilket tilfælde man kan nøjes med prisstigningen på den mellemlange togrejse.

Det er muligt (faktisk overvejende sandsynligt), at ideen om især at hæve prisen på de korte rejser for at få flere til at cykle ikke er udtænkt af transportministeren, men det betyder ikke, at han ikke er løbet med ideen. "Jo jo, der er da nogle prisstigninger, men vi gør det faktisk for at understøtte cyklismen i København" siger den vestjyske lastbilmekaniker og vupti er prisstigningerne ikke udtryk for manglende politisk prioritering af den kollektive transport men i stedet omsorg for cyklisterne.
Jeg synes det er forkert at sætte priserne op på "korte tur". 3 zoner er ikke en kort tur. Det er hvor langt der er for mig til at komme i skole (omkring 12 km.) Det vil jeg hellere gør i bus end at cykle for en time.

Når du bliver 18, har du mulighed for at anskaffe dig en bil  :D 

Møde i transportudvalget
Af andersj, Aalborg. 5/12-24, 22:17.
Seneste redigering: 5/12-24, 22:18 af andersj
Citat fra: Worm Dato  5/12-24, 05:19
Citat fra: andersj Dato  4/12-24, 23:11
Citat fra: Worm Dato  4/12-24, 19:20
Citat fra: andersj Dato  3/12-24, 13:23Jeg mener at det er en fejltolkning at prisen har nogen indflydelse på til- eller fravalg af cyklen. Selvfølgelig er det noget andet hvis vi går ud i ekstremerne med gratis kollektiv trafik eller ekstremt dyr kollektiv trafik, men ellers er det nogle helt andre parametre der afgør om folk vælger cyklen, men også om folk vælger kollektiv trafik.

For cykler handler det meget om tryghed, mens det for både kollektiv trafik og cykler handler om at det skal være attraktivt sammenlignet med bilen.

Trygheden handler meget om infrastruktur, hvor vi i Danmark er gået i stå i forhold til at indrettet eksempelvis vejkryds trygge for cyklister. Men generelt er der også mange tryghedstiltag der går tabt, fordi der stadig planlægges med at det er negativt at sænke bilernes fremkommelighed. Eksempelvis er der aldrig vejbump ved fodgængerfelter i Danmark, hvilket betyder at fodgængerfelter uden signalregulering er de absolut farligste steder at krydse vejen i Danmark, da der sker mange uheld pga. misforståelser og høj hastighed.
Det eneste fodgængerfelt der er lavet som et vejbump i Aalborg er placeret på IKEA's private parkeringsplads, hvor man har brugt svenske standarder til at indrette den.

Det attraktive handler om at byerne indrettes så det er nemt og hurtigt at bruge cyklen og kollektiv trafik fremfor bilen. Dvs. arbejdspladser og services skal eksempelvis ikke ligge ved motorvejsafkørslen, men tættere på bymidten. Så er det selvfølgelig ærgerligt at de nye supersygehuse er bygget eller bliver bygget i decentrale områder, hvor bilen vil være det mest attraktive transportmiddel.
Men det handler også om serviceniveau (antal afgange på kollektivtrafik) og for cykler handler det også om at man har nogle gode stier, der helst ikke bare skal være koblet fast til en indfaldsvej med højt støjniveau og kedelige omgivelser. En cykelsti/rute skal helst føres igennem stille områder og gerne med nogle sving, uden at det bliver omvejskørsel.
Hvorvidt man vælger bil, cykel eller kollektiv transport afhænger udover evt politisk opfattelse (=kollektiv transport uanset om det fungerer) kun af 3 forhold:
1: Nærhed af kollektiv trafik.
2: Hyppighed af afgange
3: Pris i forhold til transport i egen bil.

Den kollektive trafik har forbindelse de fleste for få afgange og man skal bruge uforholdsmæssig meget tid på at komme frem til første afgangssted eller det sted man skal til langt fra det hvor man bliver sat af.

Følgelig vinder bilen oftest!


1. Nærheden handler om byplanlægning. I mange mindre og mellemstore danske byer er handelsliv og services som sundhedshuse og lignende flyttet ud i udkanten af byen, hvilket betyder at rejse med kollektiv trafik vil kræve skifte mellem to linjer i midtbyen med dertilhørende længere rejsetid. Da disse ting lå centralt i midtbyerne, var det også nemmere at ankomme med kollektiv trafik.

2. Det er transportpolitik og er sammen med omfanget af rutenetværket, rejsetiden og pålideligheden mest betydningsfuldt. Kører bussen når man skal bruge den, kører den fra hvor man er og hvor man skal hen (evt. med skift) og kører den til tiden? Man må dog accepterer at bussen kører fra den nærmeste hovedvej, da omvejskørsel gennem villakvarterer er meget tidskrævende.


3. Der har endnu ikke været nogle studier der viser at prisen har afgørende betydning for valg af transportmiddel. Så prisnedsættelser er ikke transportpolitik, men socialpolitik. Roadpricing kan dog have en positiv virkning på kollektiv trafik, især hvis indtægterne går til finansiering af den kollektive trafik.

Omstillingen til grønne drivmidler af busser er heller ikke transportpolitik - det er miljø- og/eller klimapolitik.

Som udgangspunkt meget enig med dig.
.
Men den måde hvor man i Danmark de fleste steder har valgt at placere byområder og arbejdspladser - offentlige som private har næsten altid været uden hensyntagen til kollektiv transport.

Det bliver svært at ændre på udover man fremadrettet ved nye områder kan indtænke transport.

Mange arbejdspladser og services var jo indtil for ikke ret mange år siden centreret omkring bymidten. Fabrikker lå ofte meget centralt, bare se de store centrale arealer der er åbnet op for byudvikling i byerne de sidste 10-20 år.

Men det viser selvfølgelig at det også er den generelle samfundsudvikling der spiller ind. Mindre industri, især i den tætte bymidte. Mere digitalisering (ingen behov for jævnligt besøg på posthuset, i banken eller på Borgerservice). Handel med småting er flyttet online, mens pladskrævende ting fortsat købes fysisk i pladskrævende butikker der placeres langs indfaldsveje. 

Parkering er også et stort tema, som skubber ting og aktiviteter ud af bymidten. Især også hvis man som eksempelvis speciallæge eller lignende skal servicere et stort opland uden eller med begrænset kollektiv trafik.


Nu skal det heller ikke komme for langt væk fra forummets tema, men det er interessant at observere hvordan der bygges mange nye boliger i midtbyerne i de små og mellemstore byer hvor pensionister flytter hen når huset bliver for stort og haven for meget arbejde. Men i mellemtiden er meget handel, læger og lignende flyttet ud af midtbyen.


Byudvikling og mobilitet hænger tæt sammen og er yderst komplekst, hvilket også gør at politikerne ofte har det svært ved at gennemskue de langsigtede konsekvenser af beslutninger. Fingerplanen i København var god dengang alle arbejdspladserne lå centralt i København, mens folk boede langs fingrene. Nu ligger der jo rigtig mange arbejdspladser langs fingrene, hvilket for de enkelte kommuner er positivt men for regionen skaber det nogle mobilitetsproblemer.

Anders

Møde i transportudvalget
Af mpp. 5/12-24, 22:57.
Det gode ved at have en samlet mobilitetsplan er, at man så kan tage stilling til de relaterede issues om byplanlægning. I dag er både meget af byplanlægningen og mobilitetsplanlægningen ad-hoc og det betyder så, at man ender med defaultløsninger, hvor biler fylder mere end ellers tiltænkt.

Når man f.x. spørger erhvervsdrivende om deres vurdering af, hvor mange af deres kunder, der kommer i bil overvurderer de generelt andelen. Det kan være fordi de selv kører mere i bil end deres kunder (f.x. for at hente varer), fordi kunder i bil kommenterer parkeringssituationen modsat kunder på cykel eller til fods eller af andre grunde, men det gør også, at man kan ende med at have for meget parkering, når man planlægger parkeringen efter handelslivets mavefornemmelse.

Helt generelt snakker mobilitetsforskere og -planlæggere om "elite projection", hvor ledende stemmer som erhvervsdrivende, ejendomsmæglere, politikere o.l. har anderledes mobilitetsbehov og -muligheder end resten af befolkningen og derfor overvurderer brugen og nytten af bilinfrastruktur og undervurderer værdien af alternativer. En samlet mobilitetsplan kan belyse de her blinde vinkler og så kunne man jo håbe på, at vi kunne få nogle politikere, der netop vælger cykel, bus og tog til fra tid til anden så deres tanker om det ikke er på anden hånd.

Citat fra: andersj Dato  4/12-24, 23:11
Citat fra: Worm Dato  4/12-24, 19:20
Citat fra: andersj Dato  3/12-24, 13:23Jeg mener at det er en fejltolkning at prisen har nogen indflydelse på til- eller fravalg af cyklen. Selvfølgelig er det noget andet hvis vi går ud i ekstremerne med gratis kollektiv trafik eller ekstremt dyr kollektiv trafik, men ellers er det nogle helt andre parametre der afgør om folk vælger cyklen, men også om folk vælger kollektiv trafik.

For cykler handler det meget om tryghed, mens det for både kollektiv trafik og cykler handler om at det skal være attraktivt sammenlignet med bilen.

Trygheden handler meget om infrastruktur, hvor vi i Danmark er gået i stå i forhold til at indrettet eksempelvis vejkryds trygge for cyklister. Men generelt er der også mange tryghedstiltag der går tabt, fordi der stadig planlægges med at det er negativt at sænke bilernes fremkommelighed. Eksempelvis er der aldrig vejbump ved fodgængerfelter i Danmark, hvilket betyder at fodgængerfelter uden signalregulering er de absolut farligste steder at krydse vejen i Danmark, da der sker mange uheld pga. misforståelser og høj hastighed.
Det eneste fodgængerfelt der er lavet som et vejbump i Aalborg er placeret på IKEA's private parkeringsplads, hvor man har brugt svenske standarder til at indrette den.

Det attraktive handler om at byerne indrettes så det er nemt og hurtigt at bruge cyklen og kollektiv trafik fremfor bilen. Dvs. arbejdspladser og services skal eksempelvis ikke ligge ved motorvejsafkørslen, men tættere på bymidten. Så er det selvfølgelig ærgerligt at de nye supersygehuse er bygget eller bliver bygget i decentrale områder, hvor bilen vil være det mest attraktive transportmiddel.
Men det handler også om serviceniveau (antal afgange på kollektivtrafik) og for cykler handler det også om at man har nogle gode stier, der helst ikke bare skal være koblet fast til en indfaldsvej med højt støjniveau og kedelige omgivelser. En cykelsti/rute skal helst føres igennem stille områder og gerne med nogle sving, uden at det bliver omvejskørsel.
Hvorvidt man vælger bil, cykel eller kollektiv transport afhænger udover evt politisk opfattelse (=kollektiv transport uanset om det fungerer) kun af 3 forhold:
1: Nærhed af kollektiv trafik.
2: Hyppighed af afgange
3: Pris i forhold til transport i egen bil.

Den kollektive trafik har forbindelse de fleste for få afgange og man skal bruge uforholdsmæssig meget tid på at komme frem til første afgangssted eller det sted man skal til langt fra det hvor man bliver sat af.

Følgelig vinder bilen oftest!


1. Nærheden handler om byplanlægning. I mange mindre og mellemstore danske byer er handelsliv og services som sundhedshuse og lignende flyttet ud i udkanten af byen, hvilket betyder at rejse med kollektiv trafik vil kræve skifte mellem to linjer i midtbyen med dertilhørende længere rejsetid. Da disse ting lå centralt i midtbyerne, var det også nemmere at ankomme med kollektiv trafik.

2. Det er transportpolitik og er sammen med omfanget af rutenetværket, rejsetiden og pålideligheden mest betydningsfuldt. Kører bussen når man skal bruge den, kører den fra hvor man er og hvor man skal hen (evt. med skift) og kører den til tiden? Man må dog accepterer at bussen kører fra den nærmeste hovedvej, da omvejskørsel gennem villakvarterer er meget tidskrævende.


3. Der har endnu ikke været nogle studier der viser at prisen har afgørende betydning for valg af transportmiddel. Så prisnedsættelser er ikke transportpolitik, men socialpolitik. Roadpricing kan dog have en positiv virkning på kollektiv trafik, især hvis indtægterne går til finansiering af den kollektive trafik.

Omstillingen til grønne drivmidler af busser er heller ikke transportpolitik - det er miljø- og/eller klimapolitik.
De nye supersygehus ved motorvejen giver os faktisk gode muligheder til at tilbyde bedre offentlig transport. Jeg tror ikke rute 6A vil køre hver 5. minut hvis AUH var ikke ved motorvejen.

Møde i transportudvalget
Af Worm. 6/12-24, 06:16.
Citat fra: anho Dato  5/12-24, 18:33
Citat fra: Worm Dato  5/12-24, 07:19
Citat fra: anho Dato  4/12-24, 22:16
Citat fra: Worm Dato  4/12-24, 19:20Hvorvidt man vælger bil, cykel eller kollektiv transport afhænger udover evt politisk opfattelse (=kollektiv transport uanset om det fungerer) kun af 3 forhold:
1: Nærhed af kollektiv trafik.
2: Hyppighed af afgange
3: Pris i forhold til transport i egen bil.

Den kollektive trafik har forbindelse de fleste for få afgange og man skal bruge uforholdsmæssig meget tid på at komme frem til første afgangssted eller det sted man skal til langt fra det hvor man bliver sat af.

Følgelig vinder bilen oftest!

Det er da noget bavl. Samlet rejsetid har også stor betydning. Komfort har betydning. Fodgængerforhold (sikkerhed/tryghed) ligeså.

Der er ret mange ting der spiller ind på om man vælger offentlig transport eller ej. Selv kultur kan være vigtigt.
Ja det er noget bavl du skriver.
Farven på toget glemte du vist.
På korte ture er det vigtigste med kort afstand til kollektiv trafik og hyppige afgange.
På længere strækninger kan støjniveau og siddekomfort nok have en mindre betydning- men skal man først bevæge sig langt for at nå et tog med god siddekomfort og lavt støjniveau så tager man da bilen.

Prøv at få lidt perspektiv ind i dine indlæg. Bare en velment råd.

Prøv lige at læse min kommentar igen. Jeg sagde ikke at dine pointer var irrelevante. Faktisk er jeg helt enig i at frekvens er meget vigtigt, og det har jeg også argumenteret for her på forum mange gange før.

Det jeg synes er noget bavl er din skråsikre påstand om at det kun er de tre parametre der er relevante.

Der er desuden ingen grund til at stille stråmænd op og karikere mine udtalelser. Det har jeg ikke gjort om dine. Prøv selv at få lidt perspektiv og se lidt bredere på omstændighederne. Man kan ikke simplificere komplekse problemstillinger ned til simple, endegyldige floskler.
Hvis man som du indleder sin replik med at "det er noget bavl" - så har du selv lagt hvilken tone du forventer fremover!

Fint du nu skriver du er overvejende enig. Men nok lidt for sent.

Og mine 3 argumenter er stadig de forhold som afgør om man vælger kollektiv trafik fremfor bilen.

Gå op Sider: 1 [2] 3

Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak