Citat fra: simonmikkelsen Dato 29/11-24, 10:53I IT-branchen bruger vi ofte noget der hedder en "blame less post portem". Jeg er sikker på at både Banedanmark og TDC kører noget lignende efter gårsdagens hændelser.
Det gode ved en offentlig process er, at man bedre kan lægge pres på indehavere af kritisk infrastruktur til at foretage de store strukturelle ændringer, der nogen gange er skyld i katastroferne. Der bliver argumenteret meget for, at der bliver sparet for meget på vedligehold af jernbanen og det giver en masse forsinkelser som får folk til at skifte til bil og dermed kommer der endnu flere passagerer.
Formålet med en normal haverirapport er at offentligheden kan holde forvalteren af kritisk infrastruktur i ørerne med at forhindre gentagelser. En rapport indeholder typisk anbefalinger som "man" så kan holde øje med om bliver fulgt.
Citat fra: simonmikkelsen Dato 29/11-24, 10:53Spekulation: Banedanmarks og TDCs problemer faldt mistænkeligt meget sammen. ETCS benytter jo GSM-teknologi. Kan Banedanmark have lejet sig ind på noget TDC-infrastruktur og dermed var det TDCs skyld? Det ville give god mening ikke at lave det hele selv, MEN Banedanmark meldte ikke ud at det var TDC skyld. Det havde ellers været en nem en. Det kan også være et tilfældigt sammenfald.
Jeg har tænkt det samme. Banedanmark har tidligt trykket masser af fiber langs sporene, så al den lokale infrastruktur der ikke er trådløs i sporene er egen infrastruktur. De driver også deres egne GSM-R tårne, der står langs banen, men det hele overvåges jo fra Fredericia og selv om "Tårnet" står tæt ved banen, så kunne man jo godt forestille sig at der har været forbindelser i et højere lag hvor en TDC linie var mere hensigtsmæssig. TDC kan sagtens have flere isolerede net i samme fysiske fiber. De praktiserer det i "last-mile" nettet ude i villakvartererne, hvor "de andre" udbydere køber sig ind på deres net. Fejlen i TDC nettet blev omtalt som måske at have forbindelse med en "opdatering" og det er jo givet i deres routere. Hvis sådan en router går i dørken forsvinder jo al trafik på den router. Har man nu lavet samme opdatering på den anden router (der er selvfølgelig redundans) og den så også går ned, ja så er det det hele går i sort. Det sker - jeg har selv oplevet det.
Citat fra: simonmikkelsen Dato 29/11-24, 10:53Spørgsmål: Når ETCS-signalet falder ud, må togene få automatisk besked om at stoppe. Hvordan sker det? Får lokoføren mulighed for at bremse almindeligt, og så nødbremses der hvis det ikke sker? Er togene nødt til at holde stille indtil der kommer signal igen eller er der mulighed for at sende dem til næste station med lav hastighed?
Banen er jo delt op i blokke afgrænset ved ETCS stopmærke. Før toget må passere skal lokoføreren modtage en køretilladelse og modtages den ikke, stopper toget. Det er givet det der er sket igår.