Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Analyse af godspotentiale til nordjyske havne
Samarbejdsprojektet "Grønn Jyllandskorridor", ledet af Region Nordjylland i Danmark og Agder fylkeskommune i Norge har fået Rambøll til at foretage en analyse af nogle konkrete business cases for godstransport på jernbane til og fra havnene i Hirtshals, Aalborg, Frederikshavn og Thyborøn.

Analysen kan læses her: https://gronnjyllandskorridor.rn.dk/-/media/Kampagner/Gronn-Jyllandskorridor/Dokumenter/Gronn_Jyllandskorridor_Analyse_af_godstransport_paa_jernbane.pdf

Anders

Analyse af godspotentiale til nordjyske havne
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 23/11-24, 10:26.
Integration af godsbetjening af Frederikshavn, Hirtshals og Aalborg havne lyder nærmest som en ny godsbanegård i Skalborg, Aalborg eller Hjørring eller cirka deromkring ...

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Interessant læsning (også resten af https://gronnjyllandskorridor.rn.dk).

Lad os håbe at det kan åbne politikernes øjne for at gøre jernbanen i Nordjylland "færdig" (dobbeltspor og elektrificering med køreledninger). Det internationale godspotentiale til/fra Norge og Sverige bør være nok i sig selv – og så vil det bare være en rigtig god bonus at NJ fremover kan købe standard eltog materiel (i stedet for dyrere batteritog).

Til en start kunne man vel nøjes med:
 - Anlæg dobbeltspor Aalborg-Hjørring
 - Elektrificering af Aalborg-Hjørring (dobbeltspor)
 - Elektrificering af Hjørring-Hirtshals (enkeltspor)
 - Elektrificering af Hjørring-Frederikshavn (enkeltspor)

Såfremt at godstrafikken på Hjørring-Frederikhavn stiger til et niveau, hvor det bliver et problem for passagertrafikken, så kan man senere vælge at anlægge dobbeltspor på den strækning også (forudsat at man ikke har opsat de dyre køreledninger på fjollet vis).

Analysen nævner også Aarhus H som en betydelig flaskehals for godstrafikken. Der nævnes ønske om en shunt omkring Aarhus – hvilket tilsyneladende har været foreslået mange gange før (jf. en hurtig Google-søgning), bl.a. her: https://ida.dk/media/8118/ida-rail-forslag-til-trafikerings-og-infrastrukturplan-for-jernbanen-2030.pdf
Men den kan man vel godt vente med indtil elektrificeringen af Nordjylland er færdig, og godstrafikken fra de nordjyske havne er steget til et niveau hvor det er blevet til et større problem for passagertrafikken ved Aarhus H?


Citat fra: 8wtptdbt6w9zq7r0 Dato 26/11-24, 20:13Interessant læsning (også resten af https://gronnjyllandskorridor.rn.dk).

Lad os håbe at det kan åbne politikernes øjne for at gøre jernbanen i Nordjylland "færdig" (dobbeltspor og elektrificering med køreledninger). Det internationale godspotentiale til/fra Norge og Sverige bør være nok i sig selv – og så vil det bare være en rigtig god bonus at NJ fremover kan købe standard eltog materiel (i stedet for dyrere batteritog).

Til en start kunne man vel nøjes med:
 - Anlæg dobbeltspor Aalborg-Hjørring
 - Elektrificering af Aalborg-Hjørring (dobbeltspor)
 - Elektrificering af Hjørring-Hirtshals (enkeltspor)
 - Elektrificering af Hjørring-Frederikshavn (enkeltspor)

Såfremt at godstrafikken på Hjørring-Frederikhavn stiger til et niveau, hvor det bliver et problem for passagertrafikken, så kan man senere vælge at anlægge dobbeltspor på den strækning også (forudsat at man ikke har opsat de dyre køreledninger på fjollet vis).

Analysen nævner også Aarhus H som en betydelig flaskehals for godstrafikken. Der nævnes ønske om en shunt omkring Aarhus – hvilket tilsyneladende har været foreslået mange gange før (jf. en hurtig Google-søgning), bl.a. her: https://ida.dk/media/8118/ida-rail-forslag-til-trafikerings-og-infrastrukturplan-for-jernbanen-2030.pdf
Men den kan man vel godt vente med indtil elektrificeringen af Nordjylland er færdig, og godstrafikken fra de nordjyske havne er steget til et niveau hvor det er blevet til et større problem for passagertrafikken ved Aarhus H?


Det er overraskende at man ikke vælgt at bygge en shunt ved Aarhus langt ud i fortiden. Det er dumt hvordan godstog skal vende om på en kæmpe banegård, men om dette shunt er en god idé handler meget om en fremtidig Aarhus jernbanetunnel projekt.

Analyse af godspotentiale til nordjyske havne
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 29/11-24, 21:57.
Citat fra: mgameing123 Dato 29/11-24, 20:33Det er overraskende at man ikke vælgt at bygge en shunt ved Aarhus langt ud i fortiden.

Da der ikke rigtigt findes steder hvor en shunt kunne anlægges er det ikke særlig overraskende.

Sidst jeg spurgte en repræsentant for Banedanmark kom svaret så præcis og prompte at der ikke var nogen tvivl om at de havde siddet og regnet på det.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Analyse af godspotentiale til nordjyske havne
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 29/11-24, 22:28.
Citat fra: Per Holm Dato 29/11-24, 21:57
Citat fra: mgameing123 Dato 29/11-24, 20:33Det er overraskende at man ikke vælgt at bygge en shunt ved Aarhus langt ud i fortiden.

Da der ikke rigtigt findes steder hvor en shunt kunne anlægges er det ikke særlig overraskende.

Sidst jeg spurgte en repræsentant for Banedanmark kom svaret så præcis og prompte at der ikke var nogen tvivl om at de havde siddet og regnet på det.

Den shunt har snart kultmæssigt status, og hver gang, den bringes på bane, bliver den forsøgt skudt ned igen og igen.

Faktum er, at den kan bygges, og at den kun vil koste nogle få hundrede millioner kroner. De, der ikke ønsker den, bliver ved med at "fastslå", at den ikke kan bygges, og at den vil blive rasende dyr. Det passer alt sammen ikke. Allerede i 2001 blev shunten beskrevet og beregnet. Det er udelukkende manglende vilje, der er skyld i, at den ikke er blevet bygget.

Historikken kan i uddrag læses her, og her kan også læses den undersøgelse, der blev foretaget allerede i 2001:

https://thomas-boberg-nielsen.dk/thomas-boberg-nielsen/jernbane/aaby-kongsvang/historik/

Sæt i gang.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


Analyse af godspotentiale til nordjyske havne
Af mgameing123. 30/11-24, 17:00.
Seneste redigering: 30/11-24, 17:03 af mgameing123
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 29/11-24, 22:28
Citat fra: Per Holm Dato 29/11-24, 21:57
Citat fra: mgameing123 Dato 29/11-24, 20:33Det er overraskende at man ikke vælgt at bygge en shunt ved Aarhus langt ud i fortiden.

Da der ikke rigtigt findes steder hvor en shunt kunne anlægges er det ikke særlig overraskende.

Sidst jeg spurgte en repræsentant for Banedanmark kom svaret så præcis og prompte at der ikke var nogen tvivl om at de havde siddet og regnet på det.

Den shunt har snart kultmæssigt status, og hver gang, den bringes på bane, bliver den forsøgt skudt ned igen og igen.

Faktum er, at den kan bygges, og at den kun vil koste nogle få hundrede millioner kroner. De, der ikke ønsker den, bliver ved med at "fastslå", at den ikke kan bygges, og at den vil blive rasende dyr. Det passer alt sammen ikke. Allerede i 2001 blev shunten beskrevet og beregnet. Det er udelukkende manglende vilje, der er skyld i, at den ikke er blevet bygget.

Historikken kan i uddrag læses her, og her kan også læses den undersøgelse, der blev foretaget allerede i 2001:

https://thomas-boberg-nielsen.dk/thomas-boberg-nielsen/jernbane/aaby-kongsvang/historik/

Sæt i gang.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


Ja det kræver bare en enkelt (bedst med 2) spor over Aarhus Å. Hvis det blev bygger før i tiden så kunne man havde undgået alt det kaos ved sporsænkningen i Aarhus H.

Og dit blog post er en godt eksempel på det kæmpe joke der er dansk transportpolitik.

Gå op Sider:[1]
Billige jernbane T-shirts

Danske privatbaner

Læs historien om:
Falsterbanen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak