Interessant læsning (også resten af
https://gronnjyllandskorridor.rn.dk).
Lad os håbe at det kan åbne politikernes øjne for at gøre jernbanen i Nordjylland "færdig" (dobbeltspor og elektrificering med køreledninger). Det internationale godspotentiale til/fra Norge og Sverige bør være nok i sig selv – og så vil det bare være en rigtig god bonus at NJ fremover kan købe standard eltog materiel (i stedet for dyrere batteritog).
Til en start kunne man vel nøjes med:
- Anlæg dobbeltspor Aalborg-Hjørring
- Elektrificering af Aalborg-Hjørring (dobbeltspor)
- Elektrificering af Hjørring-Hirtshals (enkeltspor)
- Elektrificering af Hjørring-Frederikshavn (enkeltspor)
Såfremt at godstrafikken på Hjørring-Frederikhavn stiger til et niveau, hvor det bliver et problem for passagertrafikken, så kan man senere vælge at anlægge dobbeltspor på den strækning også (forudsat at man ikke har opsat de dyre køreledninger på fjollet vis).
Analysen nævner også Aarhus H som en betydelig flaskehals for godstrafikken. Der nævnes ønske om en shunt omkring Aarhus – hvilket tilsyneladende har været foreslået mange gange før (jf. en hurtig Google-søgning), bl.a. her:
https://ida.dk/media/8118/ida-rail-forslag-til-trafikerings-og-infrastrukturplan-for-jernbanen-2030.pdfMen den kan man vel godt vente med indtil elektrificeringen af Nordjylland er færdig, og godstrafikken fra de nordjyske havne er steget til et niveau hvor det er blevet til et større problem for passagertrafikken ved Aarhus H?