Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Metroplaner
Gå ned Sider: 1 2 [3] 4
Metroplaner
Af Niels Munch. 24/11-24, 17:46.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Metroplaner
Af Togiudlandet. 24/11-24, 21:36.
Og sådan blev endnu en ung fløs sat på plads af de gamle her i forum. Man skal aldrig stille spørgsmål eller komme med idéer her i forum, uden at det er clearet med oldingene - medmindre man altså vil skældes ud eller mobbes.

Metroplaner
Af PD Hansen. 24/11-24, 22:30.
Citat fra: Jensen123 Dato 23/11-24, 11:24
Citat fra: ivar Dato 23/11-24, 01:46Som nævnt i et andet indlæg, så er der ikke statspenge i metroen.
Altså på nær de 4 milliarder, som frit fra hukommelsen endte med 4,4 milliarder fra staten.
Hvor meget bruger staten pr. indbygger på transport i Jylland, og hvor meget pr. indbygger på transport i/omkring København?
Der burde nok kunne blive råd til mere Metro i Kbh. - men S og V har nok mere travlt med at fiske vælgere i Jylland.

Metroplaner
Af Niels Munch. 25/11-24, 08:46.
Citat fra: Togiudlandet Dato 24/11-24, 21:36Og sådan blev endnu en ung fløs sat på plads af de gamle her i forum. Man skal aldrig stille spørgsmål eller komme med idéer her i forum, uden at det er clearet med oldingene - medmindre man altså vil skældes ud eller mobbes.

Det kunne jo også være, at nogle har bemærket den tsunami af mere eller mindre vidtløftige kommentarer, som en enkelt flittig bruger har tæppebombet denne tråd med.

Hvilket den pgl. flittige bruger naturligvis er i sin gode ret til.

Lige såvel, som det er i andre forumbrugeres gode ret at bemærke dette.

Indtil selvfølgelig moderator/webmaster griber ind.

Metroplaner
Af banemanden. 25/11-24, 09:22.
Citat fra: Niels Munch Dato 25/11-24, 08:46
Citat fra: Togiudlandet Dato 24/11-24, 21:36Og sådan blev endnu en ung fløs sat på plads af de gamle her i forum. Man skal aldrig stille spørgsmål eller komme med idéer her i forum, uden at det er clearet med oldingene - medmindre man altså vil skældes ud eller mobbes.

Det kunne jo også være, at nogle har bemærket den tsunami af mere eller mindre vidtløftige kommentarer, som en enkelt flittig bruger har tæppebombet denne tråd med.

Hvilket den pgl. flittige bruger naturligvis er i sin gode ret til.

Lige såvel, som det er i andre forumbrugeres gode ret at bemærke dette.

Indtil selvfølgelig moderator/webmaster griber ind.

Man kunne også bare opføre sig ordentligt og tale pænt til hinanden :)

Moderator er vel absolut sidste instans - og så er man sgu kommet så langt, at det, om muligt, blev endnu mere pinligt end det allerede var i forvejen.

Metroplaner
Af Togiudlandet. 25/11-24, 09:35.
Citat fra: Niels Munch Dato 25/11-24, 08:46
Citat fra: Togiudlandet Dato 24/11-24, 21:36Og sådan blev endnu en ung fløs sat på plads af de gamle her i forum. Man skal aldrig stille spørgsmål eller komme med idéer her i forum, uden at det er clearet med oldingene - medmindre man altså vil skældes ud eller mobbes.

Det kunne jo også være, at nogle har bemærket den tsunami af mere eller mindre vidtløftige kommentarer, som en enkelt flittig bruger har tæppebombet denne tråd med.

Hvilket den pgl. flittige bruger naturligvis er i sin gode ret til.

Lige såvel, som det er i andre forumbrugeres gode ret at bemærke dette.

Indtil selvfølgelig moderator/webmaster griber ind.

Åh jo, den tsunami har jeg også bemærket - men min holdning er også, at dette er et forum, hvor alle kan være med. Det er IKKE en arbejdsgruppe i et ministerie, hvor der ikke er plads til brainstorming, at bruge fantasien eller at projekterne skal være klapset af, både økonomisk og realistisk, før de kan fremlægges.

Men mest er det den voksenmobning, som visse brugere benytter, jeg opponerer mod. Det er langt mere useriøst, end fantasifulde jernbaneidéer. Ignorer dog indlæggende i stedet for at hele 4 personer skal blande julen og julemanden ind i det, eller vær voksne og argumenter på en ordentlig måde overfor vedkommende.

Metroplaner
Af SVR. 25/11-24, 11:22.
Her ville mit drømmescenarie være.

Kun større stationer eller ruteanvisende stationer er skrevet på, alle andre stationer er en sort prik.

M1 - Nuværende forlænges til Brøndbyøster (eller rødovre) fra Vanløse
M2 - Forbliver som nu
M3 - Forbliver som nu
M4 - I syd forlænges til Hvidovre Hospital, I nord til Gentofte Hospital, videre fra de to nye staioner der allerede er vedtaget. sluseholmen skal derudover udvides til regional-/øresundstog også stopper der.
M5 - Dens nuværende valgte rute.
M6 - Malmömetro, dog forlænget fra KBH H til Herlev Hosptial via. Forum, Brøsnhøj og Tingbjerg
M7 - Husum til Tårnby
M8 - Gentofte Hospital til Københavns Lufthavn. Deler tunnel med M7 fra Bispebjerg Hospital t.o.m. "Bomiparken". S-Tog skal have ny station ved SMK (statens museum for kunst).

Jeg synes selv det er et fint forslag til hvordan de største arbejdspladser (og rejsedestinationer) i hovedstadsområdet forbindes. Hospitalerne forbindes (Vigtigst af alt rigshospitalet). Lufthavnen får sin meget trængte anden forbindelse. Der kommer endnu et havnesnit. Expresstunnel behøver ikke bygges. Øresundstogene afbelastes. Alle S-togslinjer får nemme skifte til alle linjer, i og med at linjer krydser mellem Hovedbanegården og Østerport.

Dog synes jeg selv Valby mangler en god forbindelse mellem Valby St. og KBH Syd, men synes ikke nogle traceer videre fra valby gav mening (M7 fra berlingskes forslag synes jeg er helt ude og flyve...)


Metroplaner
Af Niels Munch. 25/11-24, 11:58.
Citat fra: Togiudlandet Dato 25/11-24, 09:35Åh jo, den tsunami har jeg også bemærket - men min holdning er også, at dette er et forum, hvor alle kan være med. Det er IKKE en arbejdsgruppe i et ministerie, hvor der ikke er plads til brainstorming, at bruge fantasien eller at projekterne skal være klapset af, både økonomisk og realistisk, før de kan fremlægges.
Hej "Togiudlandet",

Her er jeg faktisk ganske enig med dig.

Citat fra: Togiudlandet Dato 25/11-24, 09:35Men mest er det den voksenmobning, som visse brugere benytter, jeg opponerer mod. Det er langt mere useriøst, end fantasifulde jernbaneidéer. Ignorer dog indlæggende i stedet for at hele 4 personer skal blande julen og julemanden ind i det, eller vær voksne og argumenter på en ordentlig måde overfor vedkommende.
Jeg skrev mit første indlæg i disse fora 20. august 2010 og har altid sat pris på den vidensdeling samt den diskussion og argumentation m.v., som jernbanen.dk giver os jernbaneinteresserede, fløse som oldinge, en platform for.

Lidt bekymret kan jeg - og muligvis også andre brugere - nu se, hvordan enkelte skribenter bemægtiger sig nærværende forum som platform for det, jeg i mangel af bedre kalder "meningsekshibitionisme".

Det har så givet andre brugere anledning til bemærkninger, der i disse krænkelsesparate tider opfattes som "mobning" - tilsyneladende fordi, pgl. brugere ikke går ind i en argumentation.

Muligvis er det bedst helt at ignorere visse skibenters indlæg, når de ikke indbyder til rationel argumentation. Derved risikeres dog, at disse skribenter bliver alene tilbage herinde, og det er vel ikke det, vi ønsker ved forum.

En sådan situation var faktisk en medvirkende (men uofficiel) årsag til, at det tyske "Privatbahnforum" efter 7 år lukkede pr. 31. januar 2009.

M.v.h.
Niels



Metroplaner
Af anho. 25/11-24, 21:48.
Seneste redigering: 25/11-24, 21:54 af anho
Citat fra: Ncard00 Dato 24/11-24, 16:16
Citat fra: anho Dato 24/11-24, 01:26
Citat fra: mgameing123 Dato 23/11-24, 20:48Nej han har ret. Vi får ikke noget som helst forbedring på den offentlig transport herude. Politiker skal hele tiden skal nedlægge busruter som afliver mange små landsbysamfund da folk bliver presset til at flytte til storebyen.

Busbetjeningen er op til de individuelle kommuner og regioner. Hvis busruter bliver lukket ned, så er det dine egne lokalpolitikere der har prioriteret det. Ikke Folketinget.

Og det passer altså stadig ikke. Som jeg sagde før, så er betjeningen af de regionale baner blevet gradvist bedre i løbet af de sidste par årtier. Hvor der før ofte var uregelmæssig drift, ofte med mere end en time mellem togene, så er der nu halvtimesdrift på mange af ruterne og timedrift i stiv køreplan på resten. Togene kører længere ud på aftenen end de gjorde før, og gradvist bliver der også introduceret togdrift om nætterne i weekenderne. Stationer bliver genåbnet på mange baner (der er kommet en del til bare i de sidste få år!) og med ERTMS er rettidigheden blevet forbedret kraftigt. Og nu kommer der også snart en helt ny bane mellem Aarhus og Silkeborg.

Ja, der er problemer. Ja, det er træls at busruter bliver lukket ned. Men nej - det er absolut ikke sandt at Jylland ikke får noget. Der er masser af projekter i gang, og flere på tegnebrættet.

Der kommer intet ud af taknemmelighed for det man har, fx at tingene er blevet bedre, kun at tale om alt det som stadig mangler, og reigonaltrafikken er stadig langtfra god nok.

Og det ville også være fint at gøre det, men det var ikke hvad du gjorde. Du kom med et surt opstød om hvordan Jylland bliver forfordelt overfor København, i en tråd der egentlig handlede om Københavns metro.

Jeg er helt enig i at der skal gøres mere for den offentlige transport i Jylland. Men at komme med et surt opstød over det på et forum for jernbanenørder er ikke det samme som at drive politisk aktivisme. Det eneste det opnår er at afspore samtalen.

Så ja, deltag venligst i debatten om hvordan vi kan forbedre den offentlige transport. Men lad venligst være med at kapre tråde om andre emner til formålet.

Metroplaner
Af mgameing123. 30/11-24, 17:10.
Citat fra: Ncard00 Dato 24/11-24, 16:09
Citat fra: mgameing123 Dato 23/11-24, 20:44
Citat fra: Ncard00 Dato 22/11-24, 22:08
Citat fra: Jesper KD Dato 22/11-24, 13:33Berlingske har lavet en explainer-video, hvor de på ca. 2 minutter fortæller om forskellige planer for udbygningen af metroen.

Hvorfor skal alting handle om København? Hvad med at sikre bedre togforbindelser på landet (udkantsdanmark), så folk flytter dertil i stedet for ved at opgradere lokalbanerne. Tilføj kapacitet og lav spor til havnene, så gods flyttes over på jernbanen, flere nattog, internationale dagstog, BRT osv. kvantitet over kvalitet, så flest borgere og flest steder får et løft af den kollektive transport, samt supercykelstier.
Nu skal ikke glemme København fuldstændig. De fortjener mere investering fordi der er flere borger i København men som en der bor i udkantsdanmark du har ret. Vi fortjener også mere investering i den kollektiv trafik. Vi har brug for flere busser!

Ja, men København har ikke brug for flere busser, men supercykelstier, +Way med dobbeltledbusser og opgradering af 5C til letbane, på kort sigt, på længere sigt flere letbaner, ikke mere metro, samt en S tog eksprestunnel.
Men os ud på landet har brug for flere busse og jeg tror ikke lige København har ikke brug for flere Cityline ruter men København har 100% brug for busbaner og busprioritet på alle hovedveje med 2 eller flere spor pr. retning. Det er overraskende hvor få busbaner København har i forhold til langt de fleste europæske storbyer.

Metroplaner
Af Ncard00. 15/12-24, 21:19.
Afslører store metro-planer: Her vil man bygge ny højbanestation

"Det gav langt over 1000 bekymrede høringsvar, da man begyndte at tegne en overjordisk højbane af M5 ved Margreteholm. Nu foreslår Metroselskabet endnu en højbanestation på den nye metrolinje."

https://kobenhavnliv.dk/byudvikling/afsloerer-store-metro-planer-her-vil-man-bygge-ny-hoejbanestationon?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR1RelSSiyBZ6sKqScKvCTQIe1lIunwGRNW1TUQpUsTbamdMvGjIzQdWVDE_aem_eV_pGGYvGMuxnKuypb0drA

Metroplaner
Af mgameing123. 15/12-24, 21:54.
Citat fra: SVR Dato 25/11-24, 11:22Her ville mit drømmescenarie være.

Kun større stationer eller ruteanvisende stationer er skrevet på, alle andre stationer er en sort prik.

M1 - Nuværende forlænges til Brøndbyøster (eller rødovre) fra Vanløse
M2 - Forbliver som nu
M3 - Forbliver som nu
M4 - I syd forlænges til Hvidovre Hospital, I nord til Gentofte Hospital, videre fra de to nye staioner der allerede er vedtaget. sluseholmen skal derudover udvides til regional-/øresundstog også stopper der.
M5 - Dens nuværende valgte rute.
M6 - Malmömetro, dog forlænget fra KBH H til Herlev Hosptial via. Forum, Brøsnhøj og Tingbjerg
M7 - Husum til Tårnby
M8 - Gentofte Hospital til Københavns Lufthavn. Deler tunnel med M7 fra Bispebjerg Hospital t.o.m. "Bomiparken". S-Tog skal have ny station ved SMK (statens museum for kunst).

Jeg synes selv det er et fint forslag til hvordan de største arbejdspladser (og rejsedestinationer) i hovedstadsområdet forbindes. Hospitalerne forbindes (Vigtigst af alt rigshospitalet). Lufthavnen får sin meget trængte anden forbindelse. Der kommer endnu et havnesnit. Expresstunnel behøver ikke bygges. Øresundstogene afbelastes. Alle S-togslinjer får nemme skifte til alle linjer, i og med at linjer krydser mellem Hovedbanegården og Østerport.

Dog synes jeg selv Valby mangler en god forbindelse mellem Valby St. og KBH Syd, men synes ikke nogle traceer videre fra valby gav mening (M7 fra berlingskes forslag synes jeg er helt ude og flyve...)


Ingen mere metro tak. København burde fokusere på letbane da metroen er store spild af penge. Hvorfor vil man køre mini 3 vogns tog i en dyrt tunnel. En metro tog skal minimum have 6 vogne.

Metroplaner
Af SVR. 15/12-24, 23:02.
Citat fra: mgameing123 Dato 15/12-24, 21:54Ingen mere metro tak. København burde fokusere på letbane da metroen er store spild af penge. Hvorfor vil man køre mini 3 vogns tog i en dyrt tunnel. En metro tog skal minimum have 6 vogne.


Så må man jo bare lave det som 6-vogns version!

Letbaner er bare en glorificeret bus med alt for meget byggekaos, støj, ufleksibiliet og længere rejsetider - dog kan det køre med flere mennesker.

Der er brug for at komme hurtigt fra a til b i hovedstaden, dette sagt, betyder det dog selvfølgelig ikke at mine ideer er de rigtige, da det trodsalt er drømmescenarie.

Metroplaner
Af mgameing123. 16/12-24, 07:28.
Citat fra: SVR Dato 15/12-24, 23:02
Citat fra: mgameing123 Dato 15/12-24, 21:54Ingen mere metro tak. København burde fokusere på letbane da metroen er store spild af penge. Hvorfor vil man køre mini 3 vogns tog i en dyrt tunnel. En metro tog skal minimum have 6 vogne.


Så må man jo bare lave det som 6-vogns version!

Letbaner er bare en glorificeret bus med alt for meget byggekaos, støj, ufleksibiliet og længere rejsetider - dog kan det køre med flere mennesker.

Der er brug for at komme hurtigt fra a til b i hovedstaden, dette sagt, betyder det dog selvfølgelig ikke at mine ideer er de rigtige, da det trodsalt er drømmescenarie.

Letbane er dog til gengæld meget mere billigere og er meget bedre til de korte tur folk tager på metroen alligevel. Afstanden mellem stationer på metroen er MEGET korte. Hvad der burde være prioritet er ikke mere metro men en 5C letbane og S tog ekspresstunnel.

Metroplaner
Af banemanden. 17/12-24, 09:29.
Citat fra: mgameing123 Dato 30/11-24, 17:10
Citat fra: Ncard00 Dato 24/11-24, 16:09
Citat fra: mgameing123 Dato 23/11-24, 20:44
Citat fra: Ncard00 Dato 22/11-24, 22:08
Citat fra: Jesper KD Dato 22/11-24, 13:33Berlingske har lavet en explainer-video, hvor de på ca. 2 minutter fortæller om forskellige planer for udbygningen af metroen.

Hvorfor skal alting handle om København? Hvad med at sikre bedre togforbindelser på landet (udkantsdanmark), så folk flytter dertil i stedet for ved at opgradere lokalbanerne. Tilføj kapacitet og lav spor til havnene, så gods flyttes over på jernbanen, flere nattog, internationale dagstog, BRT osv. kvantitet over kvalitet, så flest borgere og flest steder får et løft af den kollektive transport, samt supercykelstier.
Nu skal ikke glemme København fuldstændig. De fortjener mere investering fordi der er flere borger i København men som en der bor i udkantsdanmark du har ret. Vi fortjener også mere investering i den kollektiv trafik. Vi har brug for flere busser!

Ja, men København har ikke brug for flere busser, men supercykelstier, +Way med dobbeltledbusser og opgradering af 5C til letbane, på kort sigt, på længere sigt flere letbaner, ikke mere metro, samt en S tog eksprestunnel.
Men os ud på landet har brug for flere busse og jeg tror ikke lige København har ikke brug for flere Cityline ruter men København har 100% brug for busbaner og busprioritet på alle hovedveje med 2 eller flere spor pr. retning. Det er overraskende hvor få busbaner København har i forhold til langt de fleste europæske storbyer.

Når du siger "os" på landet.. Så skal man huske, hvorfor der ikke kører flere busser end der faktisk gør. Det er fordi passagerantallet ikke rækker til at betale for de MEGET dyre buslinjer. Man opretholder ikke en buslinje med 20 minutters drift, fordi der er 15 der skal med på den ene af afgangene. De er så også sparet væk nogle steder af andre årsager, men tager du fx. Stevns, så er grundlaget for folk der tager busserne ude på landet helt utroligt små. Der kan du knapt drive en skolebus linje.

Gå op Sider: 1 2 [3] 4

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak