Citat fra: anho Dato 23/11-24, 00:21Citat fra: Ncard00 Dato 22/11-24, 22:08Citat fra: Jesper KD Dato 22/11-24, 13:33Berlingske har lavet en explainer-video, hvor de på ca. 2 minutter fortæller om forskellige planer for udbygningen af metroen.
Hvorfor skal alting handle om København? Hvad med at sikre bedre togforbindelser på landet (udkantsdanmark), så folk flytter dertil i stedet for ved at opgradere lokalbanerne. Tilføj kapacitet og lav spor til havnene, så gods flyttes over på jernbanen, flere nattog, internationale dagstog, BRT osv. kvantitet over kvalitet, så flest borgere og flest steder får et løft af den kollektive transport, samt supercykelstier.
Metroen bliver bygget uden statsstøtte, fuldt betalt af København og Frederiksberg kommune. Så grunden til at det meste foregår i København er vel at københavnerne er villige til at smide deres egne penge efter projekterne.
Derudover er der en del projekter i gang rundt omkring i landet. Det går lidt langsomt nogen gange, men der er gradvis forbedring af betjeningen af lokalbaner samt genåbning af stationer på mange af dem. Flere nattog er på vej. DSB arbejder på flere internationale dagtog, og det samme gør andre firmaer også. Har du hørt om det her lille projekt der hedder "Femern bælt"? Ja, jeg er en smule sarkastisk her, men jernbanen i hele Danmark får i disse år langt mere udbygning og opgradering end den har fået på noget tidspunkt i de 90 foregående år.
Der er også en del provinsbyer hvor man kigger på "BRT-lite" projekter. Movia har udarbejdet et par forslag, men det er nok op til kommunerne hvad der skal ske med dem.
Jo tak, kender udmærket til alle disse projekter, og har også nævnt herinde før, at alle R,S,E,A, og X busoinjer bør opgraderes til BRT "lite/+Way, eller C standard, ligesom 5C.
Men derudover mangler hastighedsopgradering af og udbygning til dobbeltspor på nordvestbanen, gennemkørsel igennem Glostrup med 200km/t efter ERTMS, opgradering til 140/160km/t på flere lokalbaner, hastighedsopgradering til 160km/t tinglev-sønderborg, S togs exprestunnel, 5C til letbane, og en masse hastighedsopgradering i Jylland, alt dette er ikke besluttet, men kommer langt flere til gode en femern bælt, som bare er en undskyldning for ikke at opgradere den gamle strækning over storebælt, fyn og sønderjylland til 250km/t.