Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Metroplaner
Gå ned Sider:[1] 2 3
Metroplaner
Af Jesper KD. 22/11-24, 13:33.
Berlingske har lavet en explainer-video, hvor de på ca. 2 minutter fortæller om forskellige planer for udbygningen af metroen.

Metroplaner
Af Gustav Hansen. 22/11-24, 15:50.
Sjovt at udvidelsen af M4 til Ydre Nordhavn ikke er med på grafikken. Det er ellers det projekt som er tættest på at blive til virkelighed.

Metroplaner
Af Ncard00. 22/11-24, 21:57.
Citat fra: Jesper KD Dato 22/11-24, 13:33Berlingske har lavet en explainer-video, hvor de på ca. 2 minutter fortæller om forskellige planer for udbygningen af metroen.

Findes billedet i en højere opløsning?

Metroplaner
Af Ncard00. 22/11-24, 22:08.
Citat fra: Jesper KD Dato 22/11-24, 13:33Berlingske har lavet en explainer-video, hvor de på ca. 2 minutter fortæller om forskellige planer for udbygningen af metroen.

Hvorfor skal alting handle om København? Hvad med at sikre bedre togforbindelser på landet (udkantsdanmark), så folk flytter dertil i stedet for ved at opgradere lokalbanerne. Tilføj kapacitet og lav spor til havnene, så gods flyttes over på jernbanen, flere nattog, internationale dagstog, BRT osv. kvantitet over kvalitet, så flest borgere og flest steder får et løft af den kollektive transport, samt supercykelstier.

Metroplaner
Af Jesper KD. 22/11-24, 23:11.
Citat fra: Gustav Hansen Dato 22/11-24, 15:50Sjovt at udvidelsen af M4 til Ydre Nordhavn ikke er med på grafikken. Det er ellers det projekt som er tættest på at blive til virkelighed.
Billedet er blot et screenshot fra sidste del af videoen. Hvis du klikker på billedet, bliver det større

Metroplaner
Af anho. 23/11-24, 00:21.
Citat fra: Ncard00 Dato 22/11-24, 22:08
Citat fra: Jesper KD Dato 22/11-24, 13:33Berlingske har lavet en explainer-video, hvor de på ca. 2 minutter fortæller om forskellige planer for udbygningen af metroen.

Hvorfor skal alting handle om København? Hvad med at sikre bedre togforbindelser på landet (udkantsdanmark), så folk flytter dertil i stedet for ved at opgradere lokalbanerne. Tilføj kapacitet og lav spor til havnene, så gods flyttes over på jernbanen, flere nattog, internationale dagstog, BRT osv. kvantitet over kvalitet, så flest borgere og flest steder får et løft af den kollektive transport, samt supercykelstier.

Metroen bliver bygget uden statsstøtte, fuldt betalt af København og Frederiksberg kommune. Så grunden til at det meste foregår i København er vel at københavnerne er villige til at smide deres egne penge efter projekterne.

Derudover er der en del projekter i gang rundt omkring i landet. Det går lidt langsomt nogen gange, men der er gradvis forbedring af betjeningen af lokalbaner samt genåbning af stationer på mange af dem. Flere nattog er på vej. DSB arbejder på flere internationale dagtog, og det samme gør andre firmaer også. Har du hørt om det her lille projekt der hedder "Femern bælt"? Ja, jeg er en smule sarkastisk her, men jernbanen i hele Danmark får i disse år langt mere udbygning og opgradering end den har fået på noget tidspunkt i de 90 foregående år.

Der er også en del provinsbyer hvor man kigger på "BRT-lite" projekter. Movia har udarbejdet et par forslag, men det er nok op til kommunerne hvad der skal ske med dem.

Metroplaner
Af ivar. 23/11-24, 01:46.
Citat fra: Ncard00 Dato 22/11-24, 22:08
Citat fra: Jesper KD Dato 22/11-24, 13:33Berlingske har lavet en explainer-video, hvor de på ca. 2 minutter fortæller om forskellige planer for udbygningen af metroen.

Hvorfor skal alting handle om København? Hvad med at sikre bedre togforbindelser på landet (udkantsdanmark), så folk flytter dertil i stedet for ved at opgradere lokalbanerne. Tilføj kapacitet og lav spor til havnene, så gods flyttes over på jernbanen, flere nattog, internationale dagstog, BRT osv. kvantitet over kvalitet, så flest borgere og flest steder får et løft af den kollektive transport, samt supercykelstier.

Som nævnt i et andet indlæg, så er der ikke statspenge i metroen.

Jeg kunne dog godt tænke mig at vide lidt mere om dine havnevisioner, helt konkret, ikke den brede pensel.

Metroplaner
Af Ncard00. 23/11-24, 06:45.
Citat fra: ivar Dato 23/11-24, 01:46
Citat fra: Ncard00 Dato 22/11-24, 22:08
Citat fra: Jesper KD Dato 22/11-24, 13:33Berlingske har lavet en explainer-video, hvor de på ca. 2 minutter fortæller om forskellige planer for udbygningen af metroen.

Hvorfor skal alting handle om København? Hvad med at sikre bedre togforbindelser på landet (udkantsdanmark), så folk flytter dertil i stedet for ved at opgradere lokalbanerne. Tilføj kapacitet og lav spor til havnene, så gods flyttes over på jernbanen, flere nattog, internationale dagstog, BRT osv. kvantitet over kvalitet, så flest borgere og flest steder får et løft af den kollektive transport, samt supercykelstier.

Som nævnt i et andet indlæg, så er der ikke statspenge i metroen.

Jeg kunne dog godt tænke mig at vide lidt mere om dine havnevisioner, helt konkret, ikke den brede pensel.

Mener bare at der skal bygges elektrificeret sporforbindelse til havnene, så godset kan læses direkte fra skibene til togene, og så køres videre derfra hen til deres destination, i stedet for at bruge lastbiler.

Metroplaner
Af Ncard00. 23/11-24, 06:51.
Seneste redigering: 23/11-24, 06:54 af Ncard00
Citat fra: anho Dato 23/11-24, 00:21
Citat fra: Ncard00 Dato 22/11-24, 22:08
Citat fra: Jesper KD Dato 22/11-24, 13:33Berlingske har lavet en explainer-video, hvor de på ca. 2 minutter fortæller om forskellige planer for udbygningen af metroen.

Hvorfor skal alting handle om København? Hvad med at sikre bedre togforbindelser på landet (udkantsdanmark), så folk flytter dertil i stedet for ved at opgradere lokalbanerne. Tilføj kapacitet og lav spor til havnene, så gods flyttes over på jernbanen, flere nattog, internationale dagstog, BRT osv. kvantitet over kvalitet, så flest borgere og flest steder får et løft af den kollektive transport, samt supercykelstier.

Metroen bliver bygget uden statsstøtte, fuldt betalt af København og Frederiksberg kommune. Så grunden til at det meste foregår i København er vel at københavnerne er villige til at smide deres egne penge efter projekterne.

Derudover er der en del projekter i gang rundt omkring i landet. Det går lidt langsomt nogen gange, men der er gradvis forbedring af betjeningen af lokalbaner samt genåbning af stationer på mange af dem. Flere nattog er på vej. DSB arbejder på flere internationale dagtog, og det samme gør andre firmaer også. Har du hørt om det her lille projekt der hedder "Femern bælt"? Ja, jeg er en smule sarkastisk her, men jernbanen i hele Danmark får i disse år langt mere udbygning og opgradering end den har fået på noget tidspunkt i de 90 foregående år.

Der er også en del provinsbyer hvor man kigger på "BRT-lite" projekter. Movia har udarbejdet et par forslag, men det er nok op til kommunerne hvad der skal ske med dem.

Jo tak, kender udmærket til alle disse projekter, og har også nævnt herinde før, at alle R,S,E,A, og X busoinjer bør opgraderes til BRT "lite/+Way, eller C standard, ligesom 5C.

Men derudover mangler hastighedsopgradering af og udbygning til dobbeltspor på nordvestbanen, gennemkørsel igennem Glostrup med 200km/t efter ERTMS, opgradering til 140/160km/t på flere lokalbaner, hastighedsopgradering til 160km/t tinglev-sønderborg, S togs exprestunnel, 5C til letbane, og en masse hastighedsopgradering i Jylland, alt dette er ikke besluttet, men kommer langt flere til gode en femern bælt, som bare er en undskyldning for ikke at opgradere den gamle strækning over storebælt, fyn og sønderjylland til 250km/t.

Metroplaner
Af Niels Munch. 23/11-24, 07:32.
Citat fra: Ncard00 Dato 22/11-24, 22:08Hvorfor skal alting handle om København? Hvad med at sikre bedre togforbindelser på landet (udkantsdanmark), så folk flytter dertil i stedet for ved at opgradere lokalbanerne. Tilføj kapacitet og lav spor til havnene, så gods flyttes over på jernbanen, flere nattog, internationale dagstog, BRT osv. kvantitet over kvalitet, så flest borgere og flest steder får et løft af den kollektive transport, samt supercykelstier.

Citat fra: Ncard00 Dato 23/11-24, 06:51Men derudover mangler hastighedsopgradering af og udbygning til dobbeltspor på nordvestbanen, gennemkørsel igennem Glostrup med 200km/t efter ERTMS, opgradering til 140/160km/t på flere lokalbaner, hastighedsopgradering til 160km/t tinglev-sønderborg, S togs exprestunnel, 5C til letbane, og en masse hastighedsopgradering i Jylland, alt dette er ikke besluttet, men kommer langt flere til gode en femern bælt, som bare er en undskyldning for ikke at opgradere den gamle strækning over storebælt, fyn og sønderjylland til 250km/t.

Ja, vi nærmer os den årstid, hvor ønskesedlerne skrives. Blot må vi håbe, også Julemanden læser med her.

Metroplaner
Af Ncard00. 23/11-24, 08:07.
Citat fra: Niels Munch Dato 23/11-24, 07:32
Citat fra: Ncard00 Dato 22/11-24, 22:08Hvorfor skal alting handle om København? Hvad med at sikre bedre togforbindelser på landet (udkantsdanmark), så folk flytter dertil i stedet for ved at opgradere lokalbanerne. Tilføj kapacitet og lav spor til havnene, så gods flyttes over på jernbanen, flere nattog, internationale dagstog, BRT osv. kvantitet over kvalitet, så flest borgere og flest steder får et løft af den kollektive transport, samt supercykelstier.

Citat fra: Ncard00 Dato 23/11-24, 06:51Men derudover mangler hastighedsopgradering af og udbygning til dobbeltspor på nordvestbanen, gennemkørsel igennem Glostrup med 200km/t efter ERTMS, opgradering til 140/160km/t på flere lokalbaner, hastighedsopgradering til 160km/t tinglev-sønderborg, S togs exprestunnel, 5C til letbane, og en masse hastighedsopgradering i Jylland, alt dette er ikke besluttet, men kommer langt flere til gode en femern bælt, som bare er en undskyldning for ikke at opgradere den gamle strækning over storebælt, fyn og sønderjylland til 250km/t.

Ja, vi nærmer os den årstid, hvor ønskesedlerne skrives. Blot må vi håbe, også Julemanden læser med her.

Det er ingen ønskeseddel, for det kommer til at ske , hvis man blot har lidt tålmodighed til at vente på, at klimaet bliver slemt nok, og trængslen bliver ligmed amerikanske tilstande...

Metroplaner
Af Jensen123. 23/11-24, 11:23.
Citat fra: anho Dato 23/11-24, 00:21
Citat fra: Ncard00 Dato 22/11-24, 22:08
Citat fra: Jesper KD Dato 22/11-24, 13:33Berlingske har lavet en explainer-video, hvor de på ca. 2 minutter fortæller om forskellige planer for udbygningen af metroen.

Hvorfor skal alting handle om København? Hvad med at sikre bedre togforbindelser på landet (udkantsdanmark), så folk flytter dertil i stedet for ved at opgradere lokalbanerne. Tilføj kapacitet og lav spor til havnene, så gods flyttes over på jernbanen, flere nattog, internationale dagstog, BRT osv. kvantitet over kvalitet, så flest borgere og flest steder får et løft af den kollektive transport, samt supercykelstier.

Metroen bliver bygget uden statsstøtte, fuldt betalt af København og Frederiksberg kommune. Så grunden til at det meste foregår i København er vel at københavnerne er villige til at smide deres egne penge efter projekterne.

Derudover er der en del projekter i gang rundt omkring i landet. Det går lidt langsomt nogen gange, men der er gradvis forbedring af betjeningen af lokalbaner samt genåbning af stationer på mange af dem. Flere nattog er på vej. DSB arbejder på flere internationale dagtog, og det samme gør andre firmaer også. Har du hørt om det her lille projekt der hedder "Femern bælt"? Ja, jeg er en smule sarkastisk her, men jernbanen i hele Danmark får i disse år langt mere udbygning og opgradering end den har fået på noget tidspunkt i de 90 foregående år.

Der er også en del provinsbyer hvor man kigger på "BRT-lite" projekter. Movia har udarbejdet et par forslag, men det er nok op til kommunerne hvad der skal ske med dem.

Altså når man fraregner de 4 milliarder fra staten.
Når milliarder bliver til det rene ingenting.
https://www.trm.dk/media/crelywjv/cityring_koebenhavn_frederiksberg1pdf.pdf

Metroplaner
Af Jensen123. 23/11-24, 11:24.
Citat fra: ivar Dato 23/11-24, 01:46
Citat fra: Ncard00 Dato 22/11-24, 22:08
Citat fra: Jesper KD Dato 22/11-24, 13:33Berlingske har lavet en explainer-video, hvor de på ca. 2 minutter fortæller om forskellige planer for udbygningen af metroen.

Hvorfor skal alting handle om København? Hvad med at sikre bedre togforbindelser på landet (udkantsdanmark), så folk flytter dertil i stedet for ved at opgradere lokalbanerne. Tilføj kapacitet og lav spor til havnene, så gods flyttes over på jernbanen, flere nattog, internationale dagstog, BRT osv. kvantitet over kvalitet, så flest borgere og flest steder får et løft af den kollektive transport, samt supercykelstier.

Som nævnt i et andet indlæg, så er der ikke statspenge i metroen.

Jeg kunne dog godt tænke mig at vide lidt mere om dine havnevisioner, helt konkret, ikke den brede pensel.

Altså på nær de 4 milliarder, som frit fra hukommelsen endte med 4,4 milliarder fra staten.

Metroplaner
Af anho. 23/11-24, 12:13.
Citat fra: Ncard00 Dato 23/11-24, 06:51
Citat fra: anho Dato 23/11-24, 00:21Metroen bliver bygget uden statsstøtte, fuldt betalt af København og Frederiksberg kommune. Så grunden til at det meste foregår i København er vel at københavnerne er villige til at smide deres egne penge efter projekterne.

Derudover er der en del projekter i gang rundt omkring i landet. Det går lidt langsomt nogen gange, men der er gradvis forbedring af betjeningen af lokalbaner samt genåbning af stationer på mange af dem. Flere nattog er på vej. DSB arbejder på flere internationale dagtog, og det samme gør andre firmaer også. Har du hørt om det her lille projekt der hedder "Femern bælt"? Ja, jeg er en smule sarkastisk her, men jernbanen i hele Danmark får i disse år langt mere udbygning og opgradering end den har fået på noget tidspunkt i de 90 foregående år.

Der er også en del provinsbyer hvor man kigger på "BRT-lite" projekter. Movia har udarbejdet et par forslag, men det er nok op til kommunerne hvad der skal ske med dem.

Jo tak, kender udmærket til alle disse projekter, og har også nævnt herinde før, at alle R,S,E,A, og X busoinjer bør opgraderes til BRT "lite/+Way, eller C standard, ligesom 5C.

Men derudover mangler hastighedsopgradering af og udbygning til dobbeltspor på nordvestbanen, gennemkørsel igennem Glostrup med 200km/t efter ERTMS, opgradering til 140/160km/t på flere lokalbaner, hastighedsopgradering til 160km/t tinglev-sønderborg, S togs exprestunnel, 5C til letbane, og en masse hastighedsopgradering i Jylland, alt dette er ikke besluttet, men kommer langt flere til gode en femern bælt, som bare er en undskyldning for ikke at opgradere den gamle strækning over storebælt, fyn og sønderjylland til 250km/t.

Nu vil jeg ikke gå ind i nogen af de projekter du nævnte - mange af dem er jeg faktisk enig i at bør bygges, omend der også er et par jeg er uenig i, eller i hvert fald ville prioritere meget lavt.

Men bare fordi der ikke bliver bygget de projekter som du foretrækker, lige her og nu, så betyder det altså ikke at der ikke bliver gjort noget i resten af landet ud over København, hvilket var hvad du påstod.

Det er en tendens jeg ser blandt flere medlemmer her på forum; man bider sig så hårdt fast i sine egne visioner at alt andet bliver et svigt. Vi har alle vores egne tanker om hvordan infrastrukturen skal udbygges, men de fleste af os er ikke selv i stand til at udarbejde samfundsøkonomiske analyser, og derfor må man lære at acceptere at forvaltningens og politikernes prioritering kan være anderledes end hvad vi selv har i tankerne som lægfolk. Og så er der lige det med at der er et begrænset antal af firmaer og anlægsarbejdere i jernbaneindustrien, så hvis man prøver at skrue ekstra op for udbygningstempoet, stiger prisen uforholdsmæssigt mere. BaneDanmark har en anlægsplan, hvis tidsramme er bestemt af hvornår firmaerne bliver færdige med andre projekter, af netop denne årsag.

Metroplaner
Af Viktoria Skov. 23/11-24, 17:17.
Citat fra: Ncard00 Dato 23/11-24, 06:51Men derudover mangler hastighedsopgradering af og udbygning til dobbeltspor på nordvestbanen, gennemkørsel igennem Glostrup med 200km/t efter ERTMS, opgradering til 140/160km/t på flere lokalbaner, hastighedsopgradering til 160km/t tinglev-sønderborg, S togs exprestunnel, 5C til letbane, og en masse hastighedsopgradering i Jylland, alt dette er ikke besluttet, men kommer langt flere til gode en femern bælt, som bare er en undskyldning for ikke at opgradere den gamle strækning over storebælt, fyn og sønderjylland til 250km/t.

Femern er gratis for Staten, da hele forbindelsen er betalt på lån, som brugerbetalingen kommer til at afbetale.
Se bare Storebælt der i dag er nær 100% afbetalt, og Øresund der i 2030'erne bliver tjent hjem.

Hele jernbanen op til Ringsted (undtagen Storstrømsbroen) er betalt af Femern A/S.

Forskellen er derved at projekterne inde i landet, kræver skattekroner for finansiering.
Og disse skattekroner har Folketinget aldrig...

/ Viktoria - 3/4 uddannet Arktisk Ingeniør

Gå op Sider:[1] 2 3

Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak