Citat fra: mgameing123 Dato 17/12-24, 10:36Citat fra: banemanden Dato 17/12-24, 09:29Citat fra: mgameing123 Dato 30/11-24, 17:10Citat fra: Ncard00 Dato 24/11-24, 16:09Citat fra: mgameing123 Dato 23/11-24, 20:44Citat fra: Ncard00 Dato 22/11-24, 22:08Citat fra: Jesper KD Dato 22/11-24, 13:33Berlingske har lavet en explainer-video, hvor de på ca. 2 minutter fortæller om forskellige planer for udbygningen af metroen.
Hvorfor skal alting handle om København? Hvad med at sikre bedre togforbindelser på landet (udkantsdanmark), så folk flytter dertil i stedet for ved at opgradere lokalbanerne. Tilføj kapacitet og lav spor til havnene, så gods flyttes over på jernbanen, flere nattog, internationale dagstog, BRT osv. kvantitet over kvalitet, så flest borgere og flest steder får et løft af den kollektive transport, samt supercykelstier.
Nu skal ikke glemme København fuldstændig. De fortjener mere investering fordi der er flere borger i København men som en der bor i udkantsdanmark du har ret. Vi fortjener også mere investering i den kollektiv trafik. Vi har brug for flere busser!
Ja, men København har ikke brug for flere busser, men supercykelstier, +Way med dobbeltledbusser og opgradering af 5C til letbane, på kort sigt, på længere sigt flere letbaner, ikke mere metro, samt en S tog eksprestunnel.
Men os ud på landet har brug for flere busse og jeg tror ikke lige København har ikke brug for flere Cityline ruter men København har 100% brug for busbaner og busprioritet på alle hovedveje med 2 eller flere spor pr. retning. Det er overraskende hvor få busbaner København har i forhold til langt de fleste europæske storbyer.
Når du siger "os" på landet.. Så skal man huske, hvorfor der ikke kører flere busser end der faktisk gør. Det er fordi passagerantallet ikke rækker til at betale for de MEGET dyre buslinjer. Man opretholder ikke en buslinje med 20 minutters drift, fordi der er 15 der skal med på den ene af afgangene. De er så også sparet væk nogle steder af andre årsager, men tager du fx. Stevns, så er grundlaget for folk der tager busserne ude på landet helt utroligt små. Der kan du knapt drive en skolebus linje.
Grundet til der er få kunder på landet er fordi man har sparet væk det meste af offentlig transport herude. Jeg kan godt finde en arkiv af gamle busruter der blev sparet væk til at vise dig hvor mange forringelser vi har set herude på landet.
Men du sparer ikke en rute væk, der giver overskud eller er meget brugt. Du fjerner først de ruter der ikke giver mening at have.
Du behøver ikke vise mig forringelser - jeg er selv fra landet og vokset op med, at busserne allerede i 90'erne kørte tomme rundt, udenfor skoletid. Det er hønen og ægget - hvis det blev brugt flittigt var det ikke blevet sparet væk. Og hvis de blev sparet væk var der jo ikke flere der kunne bruge det. Det er jeg sikker på, du også godt kan se.
Men se fx Østbanen - den er ikke sparet væk. Det er fordi den giver mening og bruges af ret mange mennesker.
Buslinjerne er dyre og ufleksible og det er ikke rentabelt for en operatør at købe en bus til 1 million for så at lade den køre rundt uden billetindtægter. Det er ren udgift.
Når det så er sagt, er det at blande æbler og bananer, i en diskussion om mere metro i København. Det tror jeg også godt du ved. Fordi man får mere metro i København betyder det ikke, at noget eller nogen på landet må lide. Københavnerne får heller ikke super meget glæde af Østbanens renovering.