Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Metroplaner
Gå ned Sider: 1 [2] 3 4
Metroplaner
Af mgameing123. 23/11-24, 20:44.
Citat fra: Ncard00 Dato 22/11-24, 22:08
Citat fra: Jesper KD Dato 22/11-24, 13:33Berlingske har lavet en explainer-video, hvor de på ca. 2 minutter fortæller om forskellige planer for udbygningen af metroen.

Hvorfor skal alting handle om København? Hvad med at sikre bedre togforbindelser på landet (udkantsdanmark), så folk flytter dertil i stedet for ved at opgradere lokalbanerne. Tilføj kapacitet og lav spor til havnene, så gods flyttes over på jernbanen, flere nattog, internationale dagstog, BRT osv. kvantitet over kvalitet, så flest borgere og flest steder får et løft af den kollektive transport, samt supercykelstier.
Nu skal ikke glemme København fuldstændig. De fortjener mere investering fordi der er flere borger i København men som en der bor i udkantsdanmark du har ret. Vi fortjener også mere investering i den kollektiv trafik. Vi har brug for flere busser!

Metroplaner
Af mgameing123. 23/11-24, 20:48.
Citat fra: anho Dato 23/11-24, 12:13
Citat fra: Ncard00 Dato 23/11-24, 06:51
Citat fra: anho Dato 23/11-24, 00:21Metroen bliver bygget uden statsstøtte, fuldt betalt af København og Frederiksberg kommune. Så grunden til at det meste foregår i København er vel at københavnerne er villige til at smide deres egne penge efter projekterne.

Derudover er der en del projekter i gang rundt omkring i landet. Det går lidt langsomt nogen gange, men der er gradvis forbedring af betjeningen af lokalbaner samt genåbning af stationer på mange af dem. Flere nattog er på vej. DSB arbejder på flere internationale dagtog, og det samme gør andre firmaer også. Har du hørt om det her lille projekt der hedder "Femern bælt"? Ja, jeg er en smule sarkastisk her, men jernbanen i hele Danmark får i disse år langt mere udbygning og opgradering end den har fået på noget tidspunkt i de 90 foregående år.

Der er også en del provinsbyer hvor man kigger på "BRT-lite" projekter. Movia har udarbejdet et par forslag, men det er nok op til kommunerne hvad der skal ske med dem.

Jo tak, kender udmærket til alle disse projekter, og har også nævnt herinde før, at alle R,S,E,A, og X busoinjer bør opgraderes til BRT "lite/+Way, eller C standard, ligesom 5C.

Men derudover mangler hastighedsopgradering af og udbygning til dobbeltspor på nordvestbanen, gennemkørsel igennem Glostrup med 200km/t efter ERTMS, opgradering til 140/160km/t på flere lokalbaner, hastighedsopgradering til 160km/t tinglev-sønderborg, S togs exprestunnel, 5C til letbane, og en masse hastighedsopgradering i Jylland, alt dette er ikke besluttet, men kommer langt flere til gode en femern bælt, som bare er en undskyldning for ikke at opgradere den gamle strækning over storebælt, fyn og sønderjylland til 250km/t.

Nu vil jeg ikke gå ind i nogen af de projekter du nævnte - mange af dem er jeg faktisk enig i at bør bygges, omend der også er et par jeg er uenig i, eller i hvert fald ville prioritere meget lavt.

Men bare fordi der ikke bliver bygget de projekter som du foretrækker, lige her og nu, så betyder det altså ikke at der ikke bliver gjort noget i resten af landet ud over København, hvilket var hvad du påstod.

Det er en tendens jeg ser blandt flere medlemmer her på forum; man bider sig så hårdt fast i sine egne visioner at alt andet bliver et svigt. Vi har alle vores egne tanker om hvordan infrastrukturen skal udbygges, men de fleste af os er ikke selv i stand til at udarbejde samfundsøkonomiske analyser, og derfor må man lære at acceptere at forvaltningens og politikernes prioritering kan være anderledes end hvad vi selv har i tankerne som lægfolk. Og så er der lige det med at der er et begrænset antal af firmaer og anlægsarbejdere i jernbaneindustrien, så hvis man prøver at skrue ekstra op for udbygningstempoet, stiger prisen uforholdsmæssigt mere. BaneDanmark har en anlægsplan, hvis tidsramme er bestemt af hvornår firmaerne bliver færdige med andre projekter, af netop denne årsag.
Nej han har ret. Vi får ikke noget som helst forbedring på den offentlig transport herude. Politiker skal hele tiden skal nedlægge busruter som afliver mange små landsbysamfund da folk bliver presset til at flytte til storebyen.

Metroplaner
Af dysharmonica. 24/11-24, 00:39.
Suk ... vi nåede ikke engang ind på side 2, før nogen omtale af København kom ind på "Hvorfor får byen alle midlerne"

Det gør vi ikke. Vi har projekterne med det højeste investeringsafkast (fordi næsten halvdelen af landet bor i et lille område), og vi får absolut intet, når det kommer til transit. (beklager - vi får motorvejsudvidelse og østlig vej ring, ingen af dem ønsker vi).

Det her handler ikke om byen vs Jylland. Det handler om at skabe bedre transit for os alle. Jylland har ikke bedre transit, fordi Jylland stemmer på partier, der bliver ved med at skære i den offentlige transport på Jylland (se bare vores supersøde og betænksomme nuværende transportminister). Glem aldrig, at de politiske partier, vi stemmer meget på i København, også kæmper for mere offentlig transport i Jylland.

Kan vi nu tale om artiklen? Det er fjollet, og det inkluderer en masse metrolinjer, der næsten ikke har nogen chance for nogensinde at ske (mens man udelader den helt rigtige M4-udvidelse til resten af Nordhavn) - men det er sjovt at drømme. Nogle af disse linjer giver meget mening - men det lader til at finde den politiske aftale om at bygge noget af dette er vanskelig og svær at forudsige, så det er et godt tidspunkt at snuppe nogle popcorn og slik og se, hvad (hvis noget) rent faktisk ender med bliver bygget.

Metroplaner
Af mgameing123. 24/11-24, 00:51.
Citat fra: dysharmonica Dato 24/11-24, 00:39Suk ... vi nåede ikke engang ind på side 2, før nogen omtale af København kom ind på "Hvorfor får byen alle midlerne"

Det gør vi ikke. Vi har projekterne med det højeste investeringsafkast (fordi næsten halvdelen af landet bor i et lille område), og vi får absolut intet, når det kommer til transit. (beklager - vi får motorvejsudvidelse og østlig vej ring, ingen af dem ønsker vi).

Det her handler ikke om byen vs Jylland. Det handler om at skabe bedre transit for os alle. Jylland har ikke bedre transit, fordi Jylland stemmer på partier, der bliver ved med at skære i den offentlige transport på Jylland (se bare vores supersøde og betænksomme nuværende transportminister). Glem aldrig, at de politiske partier, vi stemmer meget på i København, også kæmper for mere offentlig transport i Jylland.

Kan vi nu tale om artiklen? Det er fjollet, og det inkluderer en masse metrolinjer, der næsten ikke har nogen chance for nogensinde at ske (mens man udelader den helt rigtige M4-udvidelse til resten af Nordhavn) - men det er sjovt at drømme. Nogle af disse linjer giver meget mening - men det lader til at finde den politiske aftale om at bygge noget af dette er vanskelig og svær at forudsige, så det er et godt tidspunkt at snuppe nogle popcorn og slik og se, hvad (hvis noget) rent faktisk ender med bliver bygget.
Haha som Jyde vil jeg ønske at have en anden parti end Venstre men jeg har ikke stemmeret så jeg skal sige tak til min nabo.

Metroplaner
Af anho. 24/11-24, 01:26.
Citat fra: mgameing123 Dato 23/11-24, 20:48Nej han har ret. Vi får ikke noget som helst forbedring på den offentlig transport herude. Politiker skal hele tiden skal nedlægge busruter som afliver mange små landsbysamfund da folk bliver presset til at flytte til storebyen.

Busbetjeningen er op til de individuelle kommuner og regioner. Hvis busruter bliver lukket ned, så er det dine egne lokalpolitikere der har prioriteret det. Ikke Folketinget.

Og det passer altså stadig ikke. Som jeg sagde før, så er betjeningen af de regionale baner blevet gradvist bedre i løbet af de sidste par årtier. Hvor der før ofte var uregelmæssig drift, ofte med mere end en time mellem togene, så er der nu halvtimesdrift på mange af ruterne og timedrift i stiv køreplan på resten. Togene kører længere ud på aftenen end de gjorde før, og gradvist bliver der også introduceret togdrift om nætterne i weekenderne. Stationer bliver genåbnet på mange baner (der er kommet en del til bare i de sidste få år!) og med ERTMS er rettidigheden blevet forbedret kraftigt. Og nu kommer der også snart en helt ny bane mellem Aarhus og Silkeborg.

Ja, der er problemer. Ja, det er træls at busruter bliver lukket ned. Men nej - det er absolut ikke sandt at Jylland ikke får noget. Der er masser af projekter i gang, og flere på tegnebrættet.

Metroplaner
Af anho. 24/11-24, 01:40.
Citat fra: dysharmonica Dato 24/11-24, 00:39Suk ... vi nåede ikke engang ind på side 2, før nogen omtale af København kom ind på "Hvorfor får byen alle midlerne"

Det gør vi ikke. Vi har projekterne med det højeste investeringsafkast (fordi næsten halvdelen af landet bor i et lille område), og vi får absolut intet, når det kommer til transit. (beklager - vi får motorvejsudvidelse og østlig vej ring, ingen af dem ønsker vi).

Det her handler ikke om byen vs Jylland. Det handler om at skabe bedre transit for os alle. Jylland har ikke bedre transit, fordi Jylland stemmer på partier, der bliver ved med at skære i den offentlige transport på Jylland (se bare vores supersøde og betænksomme nuværende transportminister). Glem aldrig, at de politiske partier, vi stemmer meget på i København, også kæmper for mere offentlig transport i Jylland.

Kan vi nu tale om artiklen? Det er fjollet, og det inkluderer en masse metrolinjer, der næsten ikke har nogen chance for nogensinde at ske (mens man udelader den helt rigtige M4-udvidelse til resten af Nordhavn) - men det er sjovt at drømme. Nogle af disse linjer giver meget mening - men det lader til at finde den politiske aftale om at bygge noget af dette er vanskelig og svær at forudsige, så det er et godt tidspunkt at snuppe nogle popcorn og slik og se, hvad (hvis noget) rent faktisk ender med bliver bygget.

Ja, nogle af dem virker lidt sjove. M5 Havneringen tror jeg nok skal blive bygget, i hvert fald den østlige del. Jeg er mindre sikker på den korte vestlige del København-Rigshospitalet-Østerport - den kommer nok an på om Eksprestunnelen bliver anlagt eller ej.

Forgreningen mod Brønshøj virker lidt som en afstumpet 'blindtarmsmetro' med mindre den kan køre en tur igennem M5 og ud på den anden side ligesom M4 gør med M3, men selv da virker den underlig. Så vidt jeg husker det kan en metro ud mod Brønshøj fortsætte helt til Husum Torv og stadig være samfundsøkonomisk rentabel. Men så skulle man nok lade være med at koble den på M5-ringen.

M7 virker også meget underlig. Syd for Grøndal giver den vel god mening, men nordfor kører den meget tæt på Linje F hele vejen. Faktisk med 4 stop i træk hvor der enten er direkte skiftemulighed eller under 400 meter mellem F- og M7-stationerne. Der burde man måske rykke et stop ud i Bellahøj i stedet?

M8 bliver der trods alt stadig gjort noget arbejde på. Dér kommer det så an på om Hvidovre vil acceptere en højbane eller om det absolut skal være den forkromede tunnelbane.

Og så selvfølgelig Øresundsmetroen... der bliver snakket så meget om den at jeg ikke ville blive overrasket hvis det sker på et tidspunkt, men det vil nok være langt ude i fremtiden.

Metroplaner
Af Ncard00. 24/11-24, 16:07.
Citat fra: Viktoria Skov Dato 23/11-24, 17:17
Citat fra: Ncard00 Dato 23/11-24, 06:51Men derudover mangler hastighedsopgradering af og udbygning til dobbeltspor på nordvestbanen, gennemkørsel igennem Glostrup med 200km/t efter ERTMS, opgradering til 140/160km/t på flere lokalbaner, hastighedsopgradering til 160km/t tinglev-sønderborg, S togs exprestunnel, 5C til letbane, og en masse hastighedsopgradering i Jylland, alt dette er ikke besluttet, men kommer langt flere til gode en femern bælt, som bare er en undskyldning for ikke at opgradere den gamle strækning over storebælt, fyn og sønderjylland til 250km/t.

Femern er gratis for Staten, da hele forbindelsen er betalt på lån, som brugerbetalingen kommer til at afbetale.
Se bare Storebælt der i dag er nær 100% afbetalt, og Øresund der i 2030'erne bliver tjent hjem.

Hele jernbanen op til Ringsted (undtagen Storstrømsbroen) er betalt af Femern A/S.

Forskellen er derved at projekterne inde i landet, kræver skattekroner for finansiering.
Og disse skattekroner har Folketinget aldrig...

Selvfølgelig har folketinget da de penge, for de bliver ved med at finde penge til alt muligt andet, fx 40 milliarder til den grønne trepartsaftale, penge tul psykiatrien, eller 42 milliarder til motorveje, hvor flere af dem kommer til at give samfundsøkonomisk underskud. Så den holder altså ikke.

Metroplaner
Af Ncard00. 24/11-24, 16:09.
Citat fra: mgameing123 Dato 23/11-24, 20:44
Citat fra: Ncard00 Dato 22/11-24, 22:08
Citat fra: Jesper KD Dato 22/11-24, 13:33Berlingske har lavet en explainer-video, hvor de på ca. 2 minutter fortæller om forskellige planer for udbygningen af metroen.

Hvorfor skal alting handle om København? Hvad med at sikre bedre togforbindelser på landet (udkantsdanmark), så folk flytter dertil i stedet for ved at opgradere lokalbanerne. Tilføj kapacitet og lav spor til havnene, så gods flyttes over på jernbanen, flere nattog, internationale dagstog, BRT osv. kvantitet over kvalitet, så flest borgere og flest steder får et løft af den kollektive transport, samt supercykelstier.
Nu skal ikke glemme København fuldstændig. De fortjener mere investering fordi der er flere borger i København men som en der bor i udkantsdanmark du har ret. Vi fortjener også mere investering i den kollektiv trafik. Vi har brug for flere busser!

Ja, men København har ikke brug for flere busser, men supercykelstier, +Way med dobbeltledbusser og opgradering af 5C til letbane, på kort sigt, på længere sigt flere letbaner, ikke mere metro, samt en S tog eksprestunnel.

Metroplaner
Af Ncard00. 24/11-24, 16:13.
Citat fra: mgameing123 Dato 23/11-24, 20:48
Citat fra: anho Dato 23/11-24, 12:13
Citat fra: Ncard00 Dato 23/11-24, 06:51
Citat fra: anho Dato 23/11-24, 00:21Metroen bliver bygget uden statsstøtte, fuldt betalt af København og Frederiksberg kommune. Så grunden til at det meste foregår i København er vel at københavnerne er villige til at smide deres egne penge efter projekterne.

Derudover er der en del projekter i gang rundt omkring i landet. Det går lidt langsomt nogen gange, men der er gradvis forbedring af betjeningen af lokalbaner samt genåbning af stationer på mange af dem. Flere nattog er på vej. DSB arbejder på flere internationale dagtog, og det samme gør andre firmaer også. Har du hørt om det her lille projekt der hedder "Femern bælt"? Ja, jeg er en smule sarkastisk her, men jernbanen i hele Danmark får i disse år langt mere udbygning og opgradering end den har fået på noget tidspunkt i de 90 foregående år.

Der er også en del provinsbyer hvor man kigger på "BRT-lite" projekter. Movia har udarbejdet et par forslag, men det er nok op til kommunerne hvad der skal ske med dem.

Jo tak, kender udmærket til alle disse projekter, og har også nævnt herinde før, at alle R,S,E,A, og X busoinjer bør opgraderes til BRT "lite/+Way, eller C standard, ligesom 5C.

Men derudover mangler hastighedsopgradering af og udbygning til dobbeltspor på nordvestbanen, gennemkørsel igennem Glostrup med 200km/t efter ERTMS, opgradering til 140/160km/t på flere lokalbaner, hastighedsopgradering til 160km/t tinglev-sønderborg, S togs exprestunnel, 5C til letbane, og en masse hastighedsopgradering i Jylland, alt dette er ikke besluttet, men kommer langt flere til gode en femern bælt, som bare er en undskyldning for ikke at opgradere den gamle strækning over storebælt, fyn og sønderjylland til 250km/t.

Nu vil jeg ikke gå ind i nogen af de projekter du nævnte - mange af dem er jeg faktisk enig i at bør bygges, omend der også er et par jeg er uenig i, eller i hvert fald ville prioritere meget lavt.

Men bare fordi der ikke bliver bygget de projekter som du foretrækker, lige her og nu, så betyder det altså ikke at der ikke bliver gjort noget i resten af landet ud over København, hvilket var hvad du påstod.

Det er en tendens jeg ser blandt flere medlemmer her på forum; man bider sig så hårdt fast i sine egne visioner at alt andet bliver et svigt. Vi har alle vores egne tanker om hvordan infrastrukturen skal udbygges, men de fleste af os er ikke selv i stand til at udarbejde samfundsøkonomiske analyser, og derfor må man lære at acceptere at forvaltningens og politikernes prioritering kan være anderledes end hvad vi selv har i tankerne som lægfolk. Og så er der lige det med at der er et begrænset antal af firmaer og anlægsarbejdere i jernbaneindustrien, så hvis man prøver at skrue ekstra op for udbygningstempoet, stiger prisen uforholdsmæssigt mere. BaneDanmark har en anlægsplan, hvis tidsramme er bestemt af hvornår firmaerne bliver færdige med andre projekter, af netop denne årsag.
Nej han har ret. Vi får ikke noget som helst forbedring på den offentlig transport herude. Politiker skal hele tiden skal nedlægge busruter som afliver mange små landsbysamfund da folk bliver presset til at flytte til storebyen.

Nemlig, R nettet, både R busser og lokaltog, skal have halvtimedrift fra 5 morgen til 1 nat 7 dage om ugen, alle togstationer skal også have halvtimedrift, samme tidsrum 7 dage om ugen, og gerne 15-20 min drift på lokalbanerne dér hvor det er muligt uden anlæg af fuldt dobbeltspor, fx på østbanen imellem køge og roskilde. Derudover batteritog, +Way opgradering af alle R busser, og en markant reduktion i billetprisen.

Metroplaner
Af Ncard00. 24/11-24, 16:15.
Citat fra: dysharmonica Dato 24/11-24, 00:39Suk ... vi nåede ikke engang ind på side 2, før nogen omtale af København kom ind på "Hvorfor får byen alle midlerne"

Det gør vi ikke. Vi har projekterne med det højeste investeringsafkast (fordi næsten halvdelen af landet bor i et lille område), og vi får absolut intet, når det kommer til transit. (beklager - vi får motorvejsudvidelse og østlig vej ring, ingen af dem ønsker vi).

Det her handler ikke om byen vs Jylland. Det handler om at skabe bedre transit for os alle. Jylland har ikke bedre transit, fordi Jylland stemmer på partier, der bliver ved med at skære i den offentlige transport på Jylland (se bare vores supersøde og betænksomme nuværende transportminister). Glem aldrig, at de politiske partier, vi stemmer meget på i København, også kæmper for mere offentlig transport i Jylland.

Kan vi nu tale om artiklen? Det er fjollet, og det inkluderer en masse metrolinjer, der næsten ikke har nogen chance for nogensinde at ske (mens man udelader den helt rigtige M4-udvidelse til resten af Nordhavn) - men det er sjovt at drømme. Nogle af disse linjer giver meget mening - men det lader til at finde den politiske aftale om at bygge noget af dette er vanskelig og svær at forudsige, så det er et godt tidspunkt at snuppe nogle popcorn og slik og se, hvad (hvis noget) rent faktisk ender med bliver bygget.

M4 skulle aldrig have været bygget, 5 stationer for 10 milliarder! BRT linjer for 10 milliarder havde gavnet mange flere, metroen bliver bare gemt væk under jorden, så bilerne kan fortsætte med at fylde på vejene, istedet for BRT, som relativt billigt tager vejbaner væk fra bilerne, og relativt hurtigt tilføjer betydelig kapacitet og niveaufri indstigning med 25 meter lange elbusser.

Metroplaner
Af Ncard00. 24/11-24, 16:16.
Citat fra: anho Dato 24/11-24, 01:26
Citat fra: mgameing123 Dato 23/11-24, 20:48Nej han har ret. Vi får ikke noget som helst forbedring på den offentlig transport herude. Politiker skal hele tiden skal nedlægge busruter som afliver mange små landsbysamfund da folk bliver presset til at flytte til storebyen.

Busbetjeningen er op til de individuelle kommuner og regioner. Hvis busruter bliver lukket ned, så er det dine egne lokalpolitikere der har prioriteret det. Ikke Folketinget.

Og det passer altså stadig ikke. Som jeg sagde før, så er betjeningen af de regionale baner blevet gradvist bedre i løbet af de sidste par årtier. Hvor der før ofte var uregelmæssig drift, ofte med mere end en time mellem togene, så er der nu halvtimesdrift på mange af ruterne og timedrift i stiv køreplan på resten. Togene kører længere ud på aftenen end de gjorde før, og gradvist bliver der også introduceret togdrift om nætterne i weekenderne. Stationer bliver genåbnet på mange baner (der er kommet en del til bare i de sidste få år!) og med ERTMS er rettidigheden blevet forbedret kraftigt. Og nu kommer der også snart en helt ny bane mellem Aarhus og Silkeborg.

Ja, der er problemer. Ja, det er træls at busruter bliver lukket ned. Men nej - det er absolut ikke sandt at Jylland ikke får noget. Der er masser af projekter i gang, og flere på tegnebrættet.

Der kommer intet ud af taknemmelighed for det man har, fx at tingene er blevet bedre, kun at tale om alt det som stadig mangler, og reigonaltrafikken er stadig langtfra god nok.

Metroplaner
Af Ncard00. 24/11-24, 16:18.
Citat fra: anho Dato 24/11-24, 01:40
Citat fra: dysharmonica Dato 24/11-24, 00:39Suk ... vi nåede ikke engang ind på side 2, før nogen omtale af København kom ind på "Hvorfor får byen alle midlerne"

Det gør vi ikke. Vi har projekterne med det højeste investeringsafkast (fordi næsten halvdelen af landet bor i et lille område), og vi får absolut intet, når det kommer til transit. (beklager - vi får motorvejsudvidelse og østlig vej ring, ingen af dem ønsker vi).

Det her handler ikke om byen vs Jylland. Det handler om at skabe bedre transit for os alle. Jylland har ikke bedre transit, fordi Jylland stemmer på partier, der bliver ved med at skære i den offentlige transport på Jylland (se bare vores supersøde og betænksomme nuværende transportminister). Glem aldrig, at de politiske partier, vi stemmer meget på i København, også kæmper for mere offentlig transport i Jylland.

Kan vi nu tale om artiklen? Det er fjollet, og det inkluderer en masse metrolinjer, der næsten ikke har nogen chance for nogensinde at ske (mens man udelader den helt rigtige M4-udvidelse til resten af Nordhavn) - men det er sjovt at drømme. Nogle af disse linjer giver meget mening - men det lader til at finde den politiske aftale om at bygge noget af dette er vanskelig og svær at forudsige, så det er et godt tidspunkt at snuppe nogle popcorn og slik og se, hvad (hvis noget) rent faktisk ender med bliver bygget.

Ja, nogle af dem virker lidt sjove. M5 Havneringen tror jeg nok skal blive bygget, i hvert fald den østlige del. Jeg er mindre sikker på den korte vestlige del København-Rigshospitalet-Østerport - den kommer nok an på om Eksprestunnelen bliver anlagt eller ej.

Forgreningen mod Brønshøj virker lidt som en afstumpet 'blindtarmsmetro' med mindre den kan køre en tur igennem M5 og ud på den anden side ligesom M4 gør med M3, men selv da virker den underlig. Så vidt jeg husker det kan en metro ud mod Brønshøj fortsætte helt til Husum Torv og stadig være samfundsøkonomisk rentabel. Men så skulle man nok lade være med at koble den på M5-ringen.

M7 virker også meget underlig. Syd for Grøndal giver den vel god mening, men nordfor kører den meget tæt på Linje F hele vejen. Faktisk med 4 stop i træk hvor der enten er direkte skiftemulighed eller under 400 meter mellem F- og M7-stationerne. Der burde man måske rykke et stop ud i Bellahøj i stedet?

M8 bliver der trods alt stadig gjort noget arbejde på. Dér kommer det så an på om Hvidovre vil acceptere en højbane eller om det absolut skal være den forkromede tunnelbane.

Og så selvfølgelig Øresundsmetroen... der bliver snakket så meget om den at jeg ikke ville blive overrasket hvis det sker på et tidspunkt, men det vil nok være langt ude i fremtiden.

200S skal blot opgraderes til BRT, med 5 minutters drift, og så skal linje E på s togs nettet igen stoppe på Friheden station, så folk hurtigt og nemt kan skifte til 200S til Hvidovre Hospital og Rødovre Centrum.

Metroplaner
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 24/11-24, 16:31.
Godt med gode ønsker (og drømme). Det er jo snart jul.....

Metroplaner
Af ivar. 24/11-24, 17:15.
Citat fra: Michael Deichmann Dato 24/11-24, 16:31Godt med gode ønsker (og drømme). Det er jo snart jul.....

Så vidt jeg kan forstå på dagspressen, er julemanden endegyldigt blevet lagt i graven af en fantasiløs lærer.

Metroplaner
Af larsht, København. 24/11-24, 17:29.
Citat fra: ivar Dato 24/11-24, 17:15
Citat fra: Michael Deichmann Dato 24/11-24, 16:31Godt med gode ønsker (og drømme). Det er jo snart jul.....

Så vidt jeg kan forstå på dagspressen, er julemanden endegyldigt blevet lagt i graven af en fantasiløs lærer.
Nej, se bare herinde i denne tråd  ;)

Mvh
Lars

Gå op Sider: 1 [2] 3 4
DB Cargo

Danske privatbaner

Læs historien om:
Lyngby - Nærum Jernbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak