Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Ny passagerrekord hos Odense Letbane
Gå ned Sider: 1 ... 4 5 [6]
Citat fra: Niels Munch Dato 27/12-24, 19:25
Citat fra: Worm Dato 27/12-24, 19:03Uenig.
Kender mange som ikke bruger rejsekort eller finder det svært at gennemskue.
Ligeledes mange som heller ikke synes det er let at bestille en billet på PC.

Så nok er heldigvis yngre ældre knapt så utrygge ved internet og IT - men der er givet mere end 20% som undlader at bruge kollektiv transport i dag.

Jamen, så er vi uenige. Jeg ved ikke, på hvilke observationer eller hvilken statistik, du bygger din påstand.
Selv færdes jeg i Hovedstadsområdet, for mit eget vedkommende oftest pr. Rejsekort, da det er "et helvede både i tid og penge at parkere".
De, jeg møder, som mener det "besværligt" at bruge Rejsekort, er oftest bilister, der har ladet sig overmande af de myter, som stadig udbredes om Rejsekortet.
Men denne diskussion blomstrer jævnligt op på dette forum uden, at nogen opnår enighed, og jeg har ikke grund til at nære større ambitioner i den retning.
Så måske vi hellere skulle vende tilbage til trådens emne "Ny passagerrekord hos Odense Letbane"?

M.v.h.
Niels
Så vi er enige om at disse personer findes!

Det er så et godt udgangspunkt for at komme videre fremfor dit forsøg på at føre debatten tilbage til det oprindelige. Det er vist langt tilbage i tråden vi beskæftigede os med Odense!

Citat fra: Worm Dato 27/12-24, 20:23Så vi er enige om at disse personer findes!

Det er så et godt udgangspunkt for at komme videre fremfor dit forsøg på at føre debatten tilbage til det oprindelige. Det er vist langt tilbage i tråden vi beskæftigede os med Odense!

Well, jeg så nu ingen enighed. Men du skal da bare debattere videre ....

Citat fra: Worm Dato 27/12-24, 19:03
Citat fra: Niels Munch Dato 27/12-24, 18:25
Citat fra: Worm Dato 27/12-24, 17:25Og du har så allerede fået en pæn portion af de ældre medborgere til at vælge andre transportmidler!

Næ, det har jeg så ikke, og Rejsekort næppe heller. Det er snarere et spørgsmål om, hvorvidt den kollektive trafik er til rådighed i brugbart omfang. Den ældre generation er efterhånden ikke så "data-forskrækket", som man skyder dem i skoene.
Uenig.
Kender mange som ikke bruger rejsekort eller finder det svært at gennemskue.
Ligeledes mange som heller ikke synes det er let at bestille en billet på PC.

Så nok er heldigvis yngre ældre knapt så utrygge ved internet og IT - men der er givet mere end 20% som undlader at bruge kollektiv transport i dag.
En konkret talmæssig udtalelse fordrer et vist mål af dokumentation, kan du ikke lige fremlægge den?

Der er givetvis mange som undlader at bruge kollektiv trafik. Men hvem siger at det har noget med rejsekortet at gøre? ( bortset fra en håndfuld rejsekort-/billetsystem-/altmuligthadere herinde)

Vi er en del 'ældre', der med stor fornøjelse anvender rejsekortet, blandt andet fordi det er nemmere og billigere end de tidligere klippekort.
Men vi har måske valgt at prioritere vores tid på vigtigere emner end at gruble over om en tur koster to kroner mere eller mindre.

Citat fra: Krabsen Dato 27/12-24, 21:09
Citat fra: Worm Dato 27/12-24, 19:03
Citat fra: Niels Munch Dato 27/12-24, 18:25
Citat fra: Worm Dato 27/12-24, 17:25Og du har så allerede fået en pæn portion af de ældre medborgere til at vælge andre transportmidler!

Næ, det har jeg så ikke, og Rejsekort næppe heller. Det er snarere et spørgsmål om, hvorvidt den kollektive trafik er til rådighed i brugbart omfang. Den ældre generation er efterhånden ikke så "data-forskrækket", som man skyder dem i skoene.
Uenig.
Kender mange som ikke bruger rejsekort eller finder det svært at gennemskue.
Ligeledes mange som heller ikke synes det er let at bestille en billet på PC.

Så nok er heldigvis yngre ældre knapt så utrygge ved internet og IT - men der er givet mere end 20% som undlader at bruge kollektiv transport i dag.
En konkret talmæssig udtalelse fordrer et vist mål af dokumentation, kan du ikke lige fremlægge den?

Der er givetvis mange som undlader at bruge kollektiv trafik. Men hvem siger at det har noget med rejsekortet at gøre? ( bortset fra en håndfuld rejsekort-/billetsystem-/altmuligthadere herinde)

Vi er en del 'ældre', der med stor fornøjelse anvender rejsekortet, blandt andet fordi det er nemmere og billigere end de tidligere klippekort.
Men vi har måske valgt at prioritere vores tid på vigtigere emner end at gruble over om en tur koster to kroner mere eller mindre.
Mere end 20% er vist ikke specielt konkret.
Dertil kommer dit eget udsagn om en del ældre.
Næppe særligt konkret hvis man "føler" sig berettiget til at forlange specifik dokumentation fra andre.

Fakta er at folk -yngre som ældre vælger bilen fremfor kollektiv trafik og benytter man ikke rejsekort og andre "nymodens" tiltag hyppigt kan disse nemt være skræmmende. Huskede man at checke ind, eller hvordan var det nu når man skifter fra tog til bus eller tog til metro. Og hvordan når man er flere rejsende på samme kort.

Alt er nemt når man kan det.
Det ville være så meget nemmere med faste afgangstider og gratis kørsel.

Citat fra: UTJ Dato 27/12-24, 18:30Men jeg tror aldrig du forstår pointerne, for du er vist i den grad systemets mand, før 1991 kendt som en аппара́тчик  ;D
Det var et meget meget grov beskyldning, når jeg aldrig har været ansat i transportsektoren. Jeg samler faktisk den slags problemer med takstsystemet op for at gå videre med dem sammen med andre problemer.

Citat fra: UTJ Dato 27/12-24, 18:30
Citat fra: steenth Dato 27/12-24, 18:13Hvordan vil du gøre det lettere? Det er for simpel at bare opgive. For skal peak-off væk for dem, som gerne rejse i de billige tidspunkter? Eller finde en finansiering, så "kvalitetstillæget" på metroen kan fjernes. Der kommer med stor sandsynlig en reform, som lægge frem i starten af det nye år, som kunne ændre det nuværende zone-system. Men det bliver nok til et andet trinvis takstsystem på længde på rejser. Eller der andre rabatter som kan fjernes? Det er for billig at bare henvise til en bilforhandler.
Du påstår at det "kun" er et forklaringsproblem, men jeg nævner at det er et systemproblem. Enkelthed og gennemskuelighed og navnlig en pris som afspejler ydelsens værdi - dvs. en værdi som svarer til de kunder man gerne vil have brnytter ydelsen, fremfor en beregnet værdi på baggrund af produktionsomkostninger og forhandlet retfærdighed mellem de offentligt ejede enheder som udbyder ydelsen. Du har netop ikke forstået pointen i at pik-off rabatten netop ikke virker, når man ikke får kendskab til rabatten. Hvis der på (den skærm der ligner en Nokia-skærm) Check-us-scanneren stod at du med off-peak rejsen sparede xx,yy kr i forhold til peak-prisen, fik den rejsende jo at vide at der var rabat. Nu fremstår priserne blot som takstbladstrylleri for os som altså ikke finder det værs at bruge tid på elendige systemer a la Vurderingsstyrelsens ligeså fantaktiske takstblad.
Nu er off-peak rabatten politisk bestemt, hvor trafikselskaberne har fået et beløb til at kunne nedsætte taksten. Det ligner at du ikke har fat i den pointe. For det var det, som var råd til, da nogle af partierne lovende en stor takstnedsættelse i en valgkamp.

Min pointe, når jeg skriver for mange er takstsystemet en blackbox, er netop at folk ikke finde ud af det hvordan takstsystemet fungerer. Og det svært at kommunikeret, hvordan prisen er regnet ud. Og man skal ind andre systemer for at finde det og der er intet sted, hvor man kan få et overblik. Det skrev jeg faktisk allerede mit tidligere indlæg. Men det har du åbenbart overset.

Men du svar ikke på hvordan man kunne få et bedre system end nu andet end være kritisk over det nuværende hardware til at håndtere det. Er alternativet det, som er på vej, at det fleste skal bruge apps - er det vejen frem? Dvs at det er et krav, at man skal havde smarttelefon for at kunne rejse med offentlig transport?

Eller et rent tjek ind system, hvor betaler rejsen forhånd? Jeg har selv oplevet en kø foran en automat for at kunne tjekke ind, hvor man skulle angive destination med sit kort. Der mange passager til netop den ene automat.

Men desværre er der nogle politiske bindinger til et fremtidig takstsystem. Det skal give den samme indtægt som nu. For kommunerne og regionerne (og hvad kommer istedet for regionerne på trafikområdet - det kommer også et bud i det nye år) er presset og staten har andre ting på listen, som skal opprioriteres. (ud over at Banedanmark mangler 1,5 til 2 mia kroner om året til fornyelsen og vedligehold)

Ny passagerrekord hos Odense Letbane
Af UTJ. I dag 10:48.
Seneste redigering: I dag 10:52 af UTJ
Citat fra: steenth Dato I dag 02:03Nu er off-peak rabatten politisk bestemt, hvor trafikselskaberne har fået et beløb til at kunne nedsætte taksten. Det ligner at du ikke har fat i den pointe. For det var det, som var råd til, da nogle af partierne lovende en stor takstnedsættelse i en valgkamp.

Min pointe, når jeg skriver for mange er takstsystemet en blackbox, er netop at folk ikke finde ud af det hvordan takstsystemet fungerer. Og det svært at kommunikeret, hvordan prisen er regnet ud. Og man skal ind andre systemer for at finde det og der er intet sted, hvor man kan få et overblik. Det skrev jeg faktisk allerede mit tidligere indlæg. Men det har du åbenbart overset.

Men du svar ikke på hvordan man kunne få et bedre system end nu andet end være kritisk over det nuværende hardware til at håndtere det. Er alternativet det, som er på vej, at det fleste skal bruge apps - er det vejen frem? Dvs at det er et krav, at man skal havde smarttelefon for at kunne rejse med offentlig transport?

Eller et rent tjek ind system, hvor betaler rejsen forhånd? Jeg har selv oplevet en kø foran en automat for at kunne tjekke ind, hvor man skulle angive destination med sit kort. Der mange passager til netop den ene automat.

Men desværre er der nogle politiske bindinger til et fremtidig takstsystem. Det skal give den samme indtægt som nu. For kommunerne og regionerne (og hvad kommer istedet for regionerne på trafikområdet - det kommer også et bud i det nye år) er presset og staten har andre ting på listen, som skal opprioriteres. (ud over at Banedanmark mangler 1,5 til 2 mia kroner om året til fornyelsen og vedligehold)
You do not need to lecture me. Jeg kender den politiske virkelighed.

Det du gør er at betragte tingenes tilstand som permanente og hugget i sten. det løser intet at være mikrofonholder for den politiske dirigent på trafikområdet. Eller bureaukraternes talerør i diverse trafikselskaber som opfinder de umulige systemer, der i praksis jager folk væk fra kollektive beforedringsmidler. En flugt som endda er bevidt med argumentet om at bus og tog hæmmer folks sundhed når de slipper styret eller vandrestokken.

Du beskriver blot, uden at analysere og tilmed prøver du at segmentere problemstillingen så du ikke kommer til problemets rod, i og med at du betragter en umulig takststruktur som naturgiven.

Jeg overlader det til dit intellekt at finde ud af hvem der styrer taktstokken på trafikområdet. hvis man blot vedbliver med at kalkere de argumenter som skal forsvare tingenes tilstand kommer man ingen vegne. Den politiske virkelighed er at politikerne ikke får serveret andre muligheder, heller ikke måder man bruger og definerer offentlig transport i andre lande.

I øvrigt kunne off-pik rabatten jo stadig godt være markedsført anderledes på Nokia-skærmen. Men det har udbyderne af trafikken ikke incitament til, da man helst vil have rabatter skjult eller flere klik bort, for netop at skumme høj såkaldt normalpris på rejsende der har forvildet sig ind i et ofte beskift S-tog eller anden offentlig befordring. Jeg opfordrer dig til rigtige analyser og mere tankekraft, i stedet for de evindelige beskrivelser af tingenes tilstand. Jeg tror sådan set også du kan mere, deraf den lillebitte provokation.

Gå op Sider: 1 ... 4 5 [6]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak