Citat fra: UTJ Dato 27/12-24, 18:30Men jeg tror aldrig du forstår pointerne, for du er vist i den grad systemets mand, før 1991 kendt som en аппара́тчик
Det var et meget meget grov beskyldning, når jeg aldrig har været ansat i transportsektoren. Jeg samler faktisk den slags problemer med takstsystemet op for at gå videre med dem sammen med andre problemer.
Citat fra: UTJ Dato 27/12-24, 18:30Citat fra: steenth Dato 27/12-24, 18:13Hvordan vil du gøre det lettere? Det er for simpel at bare opgive. For skal peak-off væk for dem, som gerne rejse i de billige tidspunkter? Eller finde en finansiering, så "kvalitetstillæget" på metroen kan fjernes. Der kommer med stor sandsynlig en reform, som lægge frem i starten af det nye år, som kunne ændre det nuværende zone-system. Men det bliver nok til et andet trinvis takstsystem på længde på rejser. Eller der andre rabatter som kan fjernes? Det er for billig at bare henvise til en bilforhandler.
Du påstår at det "kun" er et forklaringsproblem, men jeg nævner at det er et systemproblem. Enkelthed og gennemskuelighed og navnlig en pris som afspejler ydelsens værdi - dvs. en værdi som svarer til de kunder man gerne vil have brnytter ydelsen, fremfor en beregnet værdi på baggrund af produktionsomkostninger og forhandlet retfærdighed mellem de offentligt ejede enheder som udbyder ydelsen. Du har netop ikke forstået pointen i at pik-off rabatten netop ikke virker, når man ikke får kendskab til rabatten. Hvis der på (den skærm der ligner en Nokia-skærm) Check-us-scanneren stod at du med off-peak rejsen sparede xx,yy kr i forhold til peak-prisen, fik den rejsende jo at vide at der var rabat. Nu fremstår priserne blot som takstbladstrylleri for os som altså ikke finder det værs at bruge tid på elendige systemer a la Vurderingsstyrelsens ligeså fantaktiske takstblad.
Nu er off-peak rabatten politisk bestemt, hvor trafikselskaberne har fået et beløb til at kunne nedsætte taksten. Det ligner at du ikke har fat i den pointe. For det var det, som var råd til, da nogle af partierne lovende en stor takstnedsættelse i en valgkamp.
Min pointe, når jeg skriver for mange er takstsystemet en blackbox, er netop at folk ikke finde ud af det hvordan takstsystemet fungerer. Og det svært at kommunikeret, hvordan prisen er regnet ud. Og man skal ind andre systemer for at finde det og der er intet sted, hvor man kan få et overblik. Det skrev jeg faktisk allerede mit tidligere indlæg. Men det har du åbenbart overset.
Men du svar ikke på hvordan man kunne få et bedre system end nu andet end være kritisk over det nuværende hardware til at håndtere det. Er alternativet det, som er på vej, at det fleste skal bruge apps - er det vejen frem? Dvs at det er et krav, at man skal havde smarttelefon for at kunne rejse med offentlig transport?
Eller et rent tjek ind system, hvor betaler rejsen forhånd? Jeg har selv oplevet en kø foran en automat for at kunne tjekke ind, hvor man skulle angive destination med sit kort. Der mange passager til netop den ene automat.
Men desværre er der nogle politiske bindinger til et fremtidig takstsystem. Det skal give den samme indtægt som nu. For kommunerne og regionerne (og hvad kommer istedet for regionerne på trafikområdet - det kommer også et bud i det nye år) er presset og staten har andre ting på listen, som skal opprioriteres. (ud over at Banedanmark mangler 1,5 til 2 mia kroner om året til fornyelsen og vedligehold)