Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Statusrapport for Signalprogrammet september oktober 2024
Mange interessante detaljer, og godt at se at IT delen har fået mere opmærksomhed med opdeling i "spor" der kan følges hver for sig, og forhåbentligt implementeres og udrulles individuelt. Det skulle også gerne reducere tågesnakken en smule.

Et punkt der fangede mit blik var at strækningen til Peberholm ikke kan fremskyndes med følgende begrundelse:

CitatDet skyldes, at arbejdet med den systemopdatering, som inkluderer tunnelfunktionalitet, og som derfor er nødvendig, før Øresundsforbindelsen kan ibrugtages, ikke vil være klar tids nok.
Hvad er det for en specifik tunnelfunktionalitet der henvises til, og er det en speciel dansk funktionalitet? Eller er leverandøren ikke nået til tunneldelen af deres basissoftware endnu?

Citat fra: mlarsen Dato 21/11-24, 14:23Et punkt der fangede mit blik var at strækningen til Peberholm ikke kan fremskyndes med følgende begrundelse:

CitatDet skyldes, at arbejdet med den systemopdatering, som inkluderer tunnelfunktionalitet, og som derfor er nødvendig, før Øresundsforbindelsen kan ibrugtages, ikke vil være klar tids nok.
Hvad er det for en specifik tunnelfunktionalitet der henvises til, og er det en speciel dansk funktionalitet? Eller er leverandøren ikke nået til tunneldelen af deres basissoftware endnu?
Et gæt er RV-mode - Reversing. Det er en nødprocedure, så et tog kan bakke tilbage, hvis der sker et eller andet i en tunnel, hvor det er nødvendig at komme ud hurtigt. RV-mode er bestilt til Femernforbindelsen og den kan også bruges på Storebælt.

Citat fra: steenth Dato 21/11-24, 14:42
Citat fra: mlarsen Dato 21/11-24, 14:23Et punkt der fangede mit blik var at strækningen til Peberholm ikke kan fremskyndes med følgende begrundelse:

CitatDet skyldes, at arbejdet med den systemopdatering, som inkluderer tunnelfunktionalitet, og som derfor er nødvendig, før Øresundsforbindelsen kan ibrugtages, ikke vil være klar tids nok.
Hvad er det for en specifik tunnelfunktionalitet der henvises til, og er det en speciel dansk funktionalitet? Eller er leverandøren ikke nået til tunneldelen af deres basissoftware endnu?
Et gæt er RV-mode - Reversing. Det er en nødprocedure, så et tog kan bakke tilbage, hvis der sker et eller andet i en tunnel, hvor det er nødvendig at komme ud hurtigt. RV-mode er bestilt til Femernforbindelsen og den kan også bruges på Storebælt.

Funktionen "Reversing" i ERTMS orsakade allvarliga störningar på Ådalsbanan Sundsvall-Kramfors i Sverige tidigare i år.
Ett tåg hade gjort detta, stannat och kört bakåt.
Och då slutade bommarna i en plankorsning / Overkørsel fungera.
Efter blev det max 30 km/h över samtliga plankorsningar på en 100 km lång sträcka, vilket gav bussersättning på dagtågen, detta i ett par månader.
Normalt tar det 6 månader med test och godkännande av en ny version av ERTMS software, men nu lite mer pressad tidsplan.

Kanske är det inga plankorsningar/overkørseler på Storebæltsträckan eller Femernforbindelsen.

Och inga tunnlar i Danmark utöver Storebælt (?) för det är i dessa man behöver denna funktion.

Interessant - en hurtig websøgning vise at denne RV mode er beskrevet i afsnit 6.36 Propelling in RV i dette dokument.


Gå op Sider:[1]
Nørre Smedeby skærvefabrik A/S
Nørre Smedeby skærvefabrik A/S

Her er historien om aktieselskabet Stenbrud & Skærvefabrik Nørre Smedeby med firmaets aktiviteter i både Smedeby og Fladbjerg. Skærvefabrikken ejede gennem tiden adskillige både damp- og motorlokomotiver i såvel smalsporede som normalsporede udgaver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak