Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- DSB: Flere tog til Tyskland i 2025
DSB: Flere tog til Tyskland i 2025
Af andersj, Aalborg. 20/11-24, 11:49.
Nyheden kan læses her: https://www.dsb.dk/om-dsb/presse/nyheder/dsb-flere-tog-til-tyskland-i-2025/

Grunden til at jeg deler denne er primært følgende citat: "Med en gennemsnitlig belægning på 27 procent udleder kørslen med IC1-vognene og de elektriske Vectron-lokomotiver 11 gram CO2 per passagerkilometer."

Det er ikke overraskende og viser udfordringerne ved at køre med fast sammenkoblede stammer kombineret med en meget sæsonbetonet strækning.

Man har dog også gjort meget for at hindre lokale rejsende på begge sider af grænsen i disse tog og jeg mener også at man i hvert fald i perioder har solgte færre pladser, så der var en buffer hvis en vogn havde tekniske problemer og ikke kunne anvendes.

Hos Deutsche Bahn havde man i fjerntrafikken en gennemsnitsbelægning på 49 pct. i 2023, hvilket jo også skyldes at man er nødsaget til at køre med alle 12-13 vogne videre til eksempelvis Kiel, mens de fleste er stået af i Hamburg.

Fordelen på København-Hamburg er dog at man ret ofte kan få billetter ned til 29,95€ med kort varsel udenfor sæsonen.

Anders

Citat fra: andersj Dato 20/11-24, 11:49Nyheden kan læses her: https://www.dsb.dk/om-dsb/presse/nyheder/dsb-flere-tog-til-tyskland-i-2025/

Grunden til at jeg deler denne er primært følgende citat: "Med en gennemsnitlig belægning på 27 procent udleder kørslen med IC1-vognene og de elektriske Vectron-lokomotiver 11 gram CO2 per passagerkilometer."

Det er ikke overraskende og viser udfordringerne ved at køre med fast sammenkoblede stammer kombineret med en meget sæsonbetonet strækning.

Man har dog også gjort meget for at hindre lokale rejsende på begge sider af grænsen i disse tog og jeg mener også at man i hvert fald i perioder har solgte færre pladser, så der var en buffer hvis en vogn havde tekniske problemer og ikke kunne anvendes.

Hos Deutsche Bahn havde man i fjerntrafikken en gennemsnitsbelægning på 49 pct. i 2023, hvilket jo også skyldes at man er nødsaget til at køre med alle 12-13 vogne videre til eksempelvis Kiel, mens de fleste er stået af i Hamburg.

Fordelen på København-Hamburg er dog at man ret ofte kan få billetter ned til 29,95€ med kort varsel udenfor sæsonen.

Tror mere at den lave belægning handler om jernbanens dårlige ry og høje priser generelt, samt daglige aflysninger og mange forsinkelser på disse afgange, for ikke at tale om den lange rejsetid sammenlignet med at flyve til hamborg, og nej, de fleste forstår stadig ikke at rejsetiden også gælder transport til og fra lufthavnen, tiden i lufthavnen, samt at man kan være produktiv i toget, desværre.

Så det der skal til for hamborg afgangene er nye vogne, kortere rejsetid, ad den nuværende rute, ikke først når femern åbner, færre aflysninger og forsinkelser, billigere priser, og en fornyet "normalisering" ifht. at taget toget på rejser til udlandet i stedet for fly.

Citat fra: andersj Dato 20/11-24, 11:49Nyheden kan læses her: https://www.dsb.dk/om-dsb/presse/nyheder/dsb-flere-tog-til-tyskland-i-2025/

Grunden til at jeg deler denne er primært følgende citat: "Med en gennemsnitlig belægning på 27 procent udleder kørslen med IC1-vognene og de elektriske Vectron-lokomotiver 11 gram CO2 per passagerkilometer."


Øh...

Vi kører med tomme tog, så nu kører vi nogle flere?

JH

Citat fra: Jens Hansen Dato 20/11-24, 19:52Øh...

Vi kører med tomme tog, så nu kører vi nogle flere?

JH

Det handler vel om at der er nogle store afgange midt på dagen, men at man kun har det samme materiel og derfor ender med at køre med nogle tomme pladser på yderafgange. Og så handler det vel også om, at man fylder toget på vej til Hamborg så et sæde, der først bliver fyldt i Kolding, står som tomt København–Kolding, hvormed belægningsgraden reduceres. Man kan diskutere om det er smart eller ej at togene så ikke bliver brugt til indenlandske passagerer i højere grad – jeg tror nok det er meget godt, da der er nogle forskellige forventninger for indenlandske passagerer og det kan give udfordringer med komplicerede dørlukningsprocedurer og smalle døre ift. indenlandske tog. Med Talgo kan man jo så begynde at sælge indenlandske Orangebilletter igen.

DSB: Flere tog til Tyskland i 2025
Af andersj, Aalborg. 20/11-24, 23:00.
Det handler ikke kun om tidspunktet på dagen, men også selve ugedagene. Det er jo en forbindelse med mange fritidsrejsende, så derfor er presset udenfor sæsonen sandsynligvis højest fredag-søndag.

Men generelt gælder følgende gennemsnitlige belægningsprocenter for DSB tog i 2023:
Fjerntog - 48%
Regionaltog - 27%
S-tog - 22%

Det hænger meget godt sammen med at man eksempelvis kører med 4-5 dobbeltdækkervogne hele dagen på Sjælland, selvom der udenfor myldretiden måske kun er behov for en halv vogn. Det samme med S-tog, hvor frekvensen er den samme men dog med mulighed for at ændre på togstørrelserne.

Anders

Jeg tror også de 27 procent handler om den generelle belægning, og ikke om Hamborgtogene, hvor DSB tidligere har meldt nogle meget højere tal ud. Om end den formentlig er dalet efter man har fået længere tog.

Lige netop den linje er også kendetegnet ved, at en meget stor del af passagererne rejser fra ende til ende, og at dem, der står på i Kolding fylder meget mindre end på andre ruter. Næsten alle andre danske ruter er kendetegnet ved at bysamfundet i den ene ende (ofte København, men det samme gælder ruter ud af de største jyske byer) er meget større end det andet endepunkt, og ruterne får derfor en "tynd ende".

Gå op Sider:[1]

Skive - Vestsalling Jernbane 1924 - 1964
Skive - Vestsalling Jernbane 1924 - 1964

Dette hæfte på 32 sider om Vestsallingbanen blev udgivet af Jernbanehistorisk Selskab i 1964 i anledning af banens 40 års jubilæum. I hæftet fortælles om banens forhistorie, anlæg, drift, stationer rullende materiel, nedlæggelsen osv.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak