Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Gamle tanker om 2-system S-tog
Gå ned Sider: 1 2 3 [4]
Citat fra: tgsen Dato 25/11-24, 11:18
Citat fra: Viktoria Skov Dato 24/11-24, 13:29Naturligvis er der broer, hvor sikkerhedsafstanden kan være for lav, men dette burde ikke vælte læsset økonomisk.
Usandsynligt. Med undtagelse af Køge Bugt banen er alle S-bane strækninger fhv. DSB standard-strækninger, lige som dem der nu er elektrificeret med 25 kV var. Dertil kommer Valby - Høje Tåstrup, men alle broer over den er også broer over sammestedsløbende fjernbane og profilet derfor det samme.

Hvis man nu ser på fritrumsprofilerne, da er den mindst tilladte højde for broer på S-banen 5,4 m kontra 5,6 m på fjernbanen.

Det er baseret på isolationsafstandene fra en spændingsførende del til jordede konstruktioner, hvor afstanden for 25 kV er omtrent 100-150 mm større.

https://jernbanearkivalier.dk/dsb-profiler/dsb_fritrumsprofiler_1979.pdf

/ Viktoria - 3/4 uddannet Arktisk Ingeniør

Gamle tanker om 2-system S-tog
Af tgsen. 25/11-24, 13:43.
Seneste redigering: 25/11-24, 13:46 af tgsen
Citat fra: Viktoria Skov Dato 25/11-24, 12:35
Citat fra: tgsen Dato 25/11-24, 11:18
Citat fra: Viktoria Skov Dato 24/11-24, 13:29Naturligvis er der broer, hvor sikkerhedsafstanden kan være for lav, men dette burde ikke vælte læsset økonomisk.
Usandsynligt. Med undtagelse af Køge Bugt banen er alle S-bane strækninger fhv. DSB standard-strækninger, lige som dem der nu er elektrificeret med 25 kV var. Dertil kommer Valby - Høje Tåstrup, men alle broer over den er også broer over sammestedsløbende fjernbane og profilet derfor det samme.

Hvis man nu ser på fritrumsprofilerne, da er den mindst tilladte højde for broer på S-banen 5,4 m kontra 5,6 m på fjernbanen.

Hvor på S-banen er der broer der er lavere end 5,6 m?

slettet

Citat fra: tgsen Dato 25/11-24, 11:01
Citat fra: madseckert Dato 25/11-24, 09:26
Citat fra: tgsen Dato 25/11-24, 08:33
Citat fra: Krabsen Dato 10/11-24, 20:04
Citat fra: Theis Andersen Dato 10/11-24, 18:50Og så har man af en eller anden grund aldrig valgt at ombygge til 25 kV AC eller et andet mere moderne system.

Grunden er formentlig at det ville koste en skrækkelig bunke penge, i praksis lukke S-togs systemet i et par år - og i bund og grund ikke give brugerne en mærkbar forbedring.
Omstrømning til 25 kV af S-banen vil betyde at den dertil krævede nyanskaffede serie af 25 kV S-tog udover omkring København også vil kunne indsættes omkring Aarhus, Odense, Aalborg og Esbjerg- Dvs. større ordre, lavere pris. Brugerne i nævnte provinsbyer vil opleve en mærkbar forbedring.

Idéen er god, men ud over kørestrømsanlægget adskiller s-banen sig også fra fjernbanen ved at have højere perroner, en større fritrumsprofil og så et andet signal- og togkontrolssystem. Særligt de to fysiske forskelle vil nok gøre at de samme tog ville være svære at anvende begge steder.
Det er derfor jeg i virkeligheden også udover omstrømning af Københavns S-bane til 25 kV advokerer for en samtidig om-perronering af samme bane til 76 cm (en kinesisk perron-høvl til fjernelse af de overflødige 15 cm kan sikkert fås til en billig penge) og om-togkontrolsystematisering til ETCS.
Voilà, min idé er nu indvendingsfrit bedre end før.

Ja formuleringen illustrerer jo helt klart både den dybe indsigt, gennemtænktheden og den grundige research...
Jeg nævner i flæng - elevatorer, trappeskakte, overdækning, læskure - men måske den kinesiske perrronhøvl er indrettet til lige at fikse dem i skyndingen også.

Citat fra: tgsen Dato 25/11-24, 11:18
Citat fra: Viktoria Skov Dato 24/11-24, 13:29Naturligvis er der broer, hvor sikkerhedsafstanden kan være for lav, men dette burde ikke vælte læsset økonomisk.
Usandsynligt. Med undtagelse af Køge Bugt banen er alle S-bane strækninger fhv. DSB standard-strækninger, lige som dem der nu er elektrificeret med 25 kV var. Dertil kommer Valby - Høje Tåstrup, men alle broer over den er også broer over sammestedsløbende fjernbane og profilet derfor det samme.
Ja - DSB dampstandard. Ved elektrificeringer rundt om i landet har dusinvis af broer skullet udskiftes/forhøjes eller sporet sænkes. Det er kun fingrene mod Høje Tåstrup og Klampenborg, som løber sammen med fjernbanen - resten er elektrificeret til S-banen, givet med de sikkerhedsafstande, den har behov for.
Men det springende punkt er vel røret. Er der samme frihøjde i S-banerøret som i fjernbanerøret?

Citat fra: steenth Dato 25/11-24, 12:24
Citat fra: RasmusD Dato 25/11-24, 11:49
Citat fra: Per Holm Dato 25/11-24, 11:20I en længere periode levede vi med trafik over grænseflader mellem SR og CBTC.

Er der nogen grund til at det ikke skulle være muligt at trafikere hen over en CBTC - ERTMS grænseflade? Det må da et eller andet sted i Verden være opfundet.


Næppe. Der er mig bekendt ingen lande, der er så langt fremme med udrulning af ETCS, som Danmark er. Og CBTC er vist kun brugt på lukkede, metro-lignende baner.
Elizabeth line i London bruger CBTC i det centrale afsnit og ETCS på det vestlige del af systemet. Men det har vist været en udfordring at få det til at fungere.

CBTC er en klasse af systemer, der ikke på nogen måde er indbyredes kompatible

Eskild

Gamle tanker om 2-system S-tog
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 25/11-24, 15:57.
Citat fra: esni Dato 25/11-24, 15:44
Citat fra: steenth Dato 25/11-24, 12:24
Citat fra: RasmusD Dato 25/11-24, 11:49
Citat fra: Per Holm Dato 25/11-24, 11:20Er der nogen grund til at det ikke skulle være muligt at trafikere hen over en CBTC - ERTMS grænseflade? Det må da et eller andet sted i Verden være opfundet.


Næppe. Der er mig bekendt ingen lande, der er så langt fremme med udrulning af ETCS, som Danmark er. Og CBTC er vist kun brugt på lukkede, metro-lignende baner.
Elizabeth line i London bruger CBTC i det centrale afsnit og ETCS på det vestlige del af systemet. Men det har vist været en udfordring at få det til at fungere.

CBTC er en klasse af systemer, der ikke på nogen måde er indbyredes kompatible

Just det.

Men hvis de grundlæggende principper er bygget nogenlundelunde ens op kunne det jo være at der var håb om at kunne interface dem til en forholdsvis billig penge.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Niels Bak Dato 25/11-24, 14:57
Citat fra: tgsen Dato 25/11-24, 11:18
Citat fra: Viktoria Skov Dato 24/11-24, 13:29Naturligvis er der broer, hvor sikkerhedsafstanden kan være for lav, men dette burde ikke vælte læsset økonomisk.
Usandsynligt. Med undtagelse af Køge Bugt banen er alle S-bane strækninger fhv. DSB standard-strækninger, lige som dem der nu er elektrificeret med 25 kV var. Dertil kommer Valby - Høje Tåstrup, men alle broer over den er også broer over sammestedsløbende fjernbane og profilet derfor det samme.
Ja - DSB dampstandard. Ved elektrificeringer rundt om i landet har dusinvis af broer skullet udskiftes/forhøjes eller sporet sænkes. Det er kun fingrene mod Høje Tåstrup og Klampenborg, som løber sammen med fjernbanen - resten er elektrificeret til S-banen, givet med de sikkerhedsafstande, den har behov for.
Men det springende punkt er vel røret. Er der samme frihøjde i S-banerøret som i fjernbanerøret?
DSB dampstandard begge steder, formodentlig?

Citat fra: Niels Bak Dato 25/11-24, 14:49
Citat fra: tgsen Dato 25/11-24, 11:01
Citat fra: madseckert Dato 25/11-24, 09:26
Citat fra: tgsen Dato 25/11-24, 08:33
Citat fra: Krabsen Dato 10/11-24, 20:04
Citat fra: Theis Andersen Dato 10/11-24, 18:50Og så har man af en eller anden grund aldrig valgt at ombygge til 25 kV AC eller et andet mere moderne system.

Grunden er formentlig at det ville koste en skrækkelig bunke penge, i praksis lukke S-togs systemet i et par år - og i bund og grund ikke give brugerne en mærkbar forbedring.
Omstrømning til 25 kV af S-banen vil betyde at den dertil krævede nyanskaffede serie af 25 kV S-tog udover omkring København også vil kunne indsættes omkring Aarhus, Odense, Aalborg og Esbjerg- Dvs. større ordre, lavere pris. Brugerne i nævnte provinsbyer vil opleve en mærkbar forbedring.

Idéen er god, men ud over kørestrømsanlægget adskiller s-banen sig også fra fjernbanen ved at have højere perroner, en større fritrumsprofil og så et andet signal- og togkontrolssystem. Særligt de to fysiske forskelle vil nok gøre at de samme tog ville være svære at anvende begge steder.
Det er derfor jeg i virkeligheden også udover omstrømning af Københavns S-bane til 25 kV advokerer for en samtidig om-perronering af samme bane til 76 cm (en kinesisk perron-høvl til fjernelse af de overflødige 15 cm kan sikkert fås til en billig penge) og om-togkontrolsystematisering til ETCS.
Voilà, min idé er nu indvendingsfrit bedre end før.

Ja formuleringen illustrerer jo helt klart både den dybe indsigt, gennemtænktheden og den grundige research...
Jeg gjorde mig også umage med den!
CitatJeg nævner i flæng - elevatorer, trappeskakte, overdækning, læskure - men måske den kinesiske perrronhøvl er indrettet til lige at fikse dem i skyndingen også.
Kinsere er flittige og opfindsomme mennesker. De synker ikke tilbage i sofaen i fortvivlet udmattelse ved tanken om den lange liste af opgaver der venter på en moderne perronhøvl. Dem burde vi importere flere af.

Gå op Sider: 1 2 3 [4]
DB Cargo

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak