Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- ETCS installation på Viking Rails materiel
På Linked-In kan man læse at Viking Rail nu for alvor er gået i gang med installationsprocessen af ombordudstyr på deres lokomotiver, så de kan køre på det nye signalsystem. Det er Siemens der skal udføre det og det bliver i deres 1800 maskiner. Dem har de pt 4 køreklare af (1831, 1832, 1833 og 1834), desuden har de 1816, 1818 og 1835 som vist ikke har været ude at køre længe.

På den måde har de 4 lokomotiver der kan køre forrest på ATC strækninger (rundsnuderne) og så 1800 der kan køre forrest på ERTMS strækninger. Så er der vel heller ikke behov for STM-boks?

Link til Linked in: https://www.linkedin.com/feed/update/activity:7262009683333312513

Med venlig hilsen

Lasse Duusgaard

Citat fra: Lasse Duusgaard Dato 18/11-24, 21:32På Linked-In kan man læse at Viking Rail nu for alvor er gået i gang med installationsprocessen af ombordudstyr på deres lokomotiver, så de kan køre på det nye signalsystem. Det er Siemens der skal udføre det og det bliver i deres 1800 maskiner. Dem har de pt 4 køreklare af (1831, 1832, 1833 og 1834), desuden har de 1816, 1818 og 1835 som vist ikke har været ude at køre længe.

På den måde har de 4 lokomotiver der kan køre forrest på ATC strækninger (rundsnuderne) og så 1800 der kan køre forrest på ERTMS strækninger. Så er der vel heller ikke behov for STM-boks?

Link til Linked in: https://www.linkedin.com/feed/update/activity:7262009683333312513

STM boksen er ikke nødvendig, hvis de ikke også skal køre på strækninger med ATC

ETCS installation på Viking Rails materiel
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 19/11-24, 00:33.
Citat fra: Svend Dato 18/11-24, 21:56
Citat fra: Lasse Duusgaard Dato 18/11-24, 21:32På Linked-In kan man læse at Viking Rail nu for alvor er gået i gang med installationsprocessen af ombordudstyr på deres lokomotiver, så de kan køre på det nye signalsystem. Det er Siemens der skal udføre det og det bliver i deres 1800 maskiner. Dem har de pt 4 køreklare af (1831, 1832, 1833 og 1834), desuden har de 1816, 1818 og 1835 som vist ikke har været ude at køre længe.

På den måde har de 4 lokomotiver der kan køre forrest på ATC strækninger (rundsnuderne) og så 1800 der kan køre forrest på ERTMS strækninger. Så er der vel heller ikke behov for STM-boks?

Link til Linked in: https://www.linkedin.com/feed/update/activity:7262009683333312513

STM boksen er ikke nødvendig, hvis de ikke også skal køre på strækninger med ATC

Svend, jeg læser det sådan at de med rundsnuderne i front kan køre på ATC strækningerne og 1800 maskinerne i front på ETCS strækningerne. Ved stationer hvor der skiftes fra det ene til det andet må de så bytte rundt, men nu kan de køre. Eller kan de?

Citat fra: Michael Deichmann Dato 19/11-24, 00:33
Citat fra: Svend Dato 18/11-24, 21:56
Citat fra: Lasse Duusgaard Dato 18/11-24, 21:32På Linked-In kan man læse at Viking Rail nu for alvor er gået i gang med installationsprocessen af ombordudstyr på deres lokomotiver, så de kan køre på det nye signalsystem. Det er Siemens der skal udføre det og det bliver i deres 1800 maskiner. Dem har de pt 4 køreklare af (1831, 1832, 1833 og 1834), desuden har de 1816, 1818 og 1835 som vist ikke har været ude at køre længe.

På den måde har de 4 lokomotiver der kan køre forrest på ATC strækninger (rundsnuderne) og så 1800 der kan køre forrest på ERTMS strækninger. Så er der vel heller ikke behov for STM-boks?

Link til Linked in: https://www.linkedin.com/feed/update/activity:7262009683333312513

STM boksen er ikke nødvendig, hvis de ikke også skal køre på strækninger med ATC

Svend, jeg læser det sådan at de med rundsnuderne i front kan køre på ATC strækningerne og 1800 maskinerne i front på ETCS strækningerne. Ved stationer hvor der skiftes fra det ene til det andet må de så bytte rundt, men nu kan de køre. Eller kan de?

Helt fint. Så er de jo dækket ind,  når vi taler kørsel med dieseltrækkraft.

Det er i øvrigt lige præcis det DB Cargo gør nu, når de for eksempel kører til Aalborg. Her kører de med MX 26 og en af deres egne MZ-er.

Citat fra: Lasse Duusgaard Dato 18/11-24, 21:32På Linked-In kan man læse at Viking Rail nu for alvor er gået i gang med installationsprocessen af ombordudstyr på deres lokomotiver, så de kan køre på det nye signalsystem. Det er Siemens der skal udføre det og det bliver i deres 1800 maskiner. Dem har de pt 4 køreklare af (1831, 1832, 1833 og 1834), desuden har de 1816, 1818 og 1835 som vist ikke har været ude at køre længe.

På den måde har de 4 lokomotiver der kan køre forrest på ATC strækninger (rundsnuderne) og så 1800 der kan køre forrest på ERTMS strækninger. Så er der vel heller ikke behov for STM-boks?

Link til Linked in: https://www.linkedin.com/feed/update/activity:7262009683333312513
Jeg kan ikke rigtig finde ud af ud fra LinkedIn-opslaget om de HAR fået udstyret installeret - eller om det nu er aftalt at det er Siemens der SKAL gøre det.
Er de også godkendt? - eller kommer de først på de danske skinner i 2026? 2027? eller ?

Eskild

Citat fra: esni Dato 19/11-24, 09:02
Citat fra: Lasse Duusgaard Dato 18/11-24, 21:32På Linked-In kan man læse at Viking Rail nu for alvor er gået i gang med installationsprocessen af ombordudstyr på deres lokomotiver, så de kan køre på det nye signalsystem. Det er Siemens der skal udføre det og det bliver i deres 1800 maskiner. Dem har de pt 4 køreklare af (1831, 1832, 1833 og 1834), desuden har de 1816, 1818 og 1835 som vist ikke har været ude at køre længe.

På den måde har de 4 lokomotiver der kan køre forrest på ATC strækninger (rundsnuderne) og så 1800 der kan køre forrest på ERTMS strækninger. Så er der vel heller ikke behov for STM-boks?

Link til Linked in: https://www.linkedin.com/feed/update/activity:7262009683333312513
Jeg kan ikke rigtig finde ud af ud fra LinkedIn-opslaget om de HAR fået udstyret installeret - eller om det nu er aftalt at det er Siemens der SKAL gøre det.
Er de også godkendt? - eller kommer de først på de danske skinner i 2026? 2027? eller ?

De har lavet en aftale om at det er Siemens der skal stå for indbygningen, det er ikke sket endnu.

Det er smart tænkt for at spare STM væk, ærgerligt godkendelsesprocessen er så langvarig.

ETCS installation på Viking Rails materiel
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 19/11-24, 10:20.
Seneste redigering: 19/11-24, 10:22 af Per Holm
Citat fra: frederikhk Dato 19/11-24, 10:04Det er smart tænkt for at spare STM ...

Når man fra førstkommende påske vil kunne klare sig uden STM er der vel ingen grund til at kaste en større sum penge ud af vinduet?

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato 19/11-24, 10:20
Citat fra: frederikhk Dato 19/11-24, 10:04Det er smart tænkt for at spare STM ...

Når man fra førstkommende påske vil kunne klare sig uden STM er der vel ingen grund til at kaste en større sum penge ud af vinduet?

Afhænger det ikke lidt af hvor man skal køre?
Hvilken strækning er det der bliver omstillet til påske?

Eskild

Citat fra: esni Dato 19/11-24, 11:17
Citat fra: Per Holm Dato 19/11-24, 10:20
Citat fra: frederikhk Dato 19/11-24, 10:04Det er smart tænkt for at spare STM ...

Når man fra førstkommende påske vil kunne klare sig uden STM er der vel ingen grund til at kaste en større sum penge ud af vinduet?

Afhænger det ikke lidt af hvor man skal køre?
Hvilken strækning er det der bliver omstillet til påske?


Esbjerg-(Lunderskov) og Bramming-(Tønder). Hvis planen stadig holder. Seneste statusrapport fra Signalprogrammet er nogle måneder gammel.

ETCS installation på Viking Rails materiel
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 19/11-24, 11:46.
Citat fra: esni Dato 19/11-24, 11:17
Citat fra: Per Holm Dato 19/11-24, 10:20
Citat fra: frederikhk Dato 19/11-24, 10:04Det er smart tænkt for at spare STM ...

Når man fra førstkommende påske vil kunne klare sig uden STM er der vel ingen grund til at kaste en større sum penge ud af vinduet?

Afhænger det ikke lidt af hvor man skal køre?
Hvilken strækning er det der bliver omstillet til påske?

Selvfølgelig gør det og enkelte "problemstrækninger" vil stadig kræve ATC men uden ATC vil der kunne køres fra Tønder til Thyborøn, Thisted, Hirtshals, Skagen og Aalborg Havn (bortset fra muligvis enkelte baliser ved grænsen) og dermed burde de fleste behov være dækket.

https://www.bane.dk/da/Borger/Baneprojekter/Signalprogrammet/Fjernbane

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato 19/11-24, 11:46Selvfølgelig gør det og enkelte "problemstrækninger" vil stadig kræve ATC men uden ATC vil der kunne køres fra Tønder til Thyborøn, Thisted, Hirtshals, Skagen og Aalborg Havn (bortset fra muligvis enkelte baliser ved grænsen) og dermed burde de fleste behov være dækket.
Vi taler om et firma som er bosiddende og driver en pæn del af deres forretning med udgangspunkt i Padborg. Tønder Grænse er næppe særlig relevant for dem.

Gå op Sider:[1]

Jernbanebøger

Københavns Hovedbanegård 1969

Københavns Hovedbanegård 1969. Pris 170 kr.

Læs mere
Nymølle Skærvefabrik A/S
Nymølle Skærvefabrik A/S

Læs historien om Europas største gravemaskine, 23 hjemmebyggede lokomotiver, 20 kilometer smalspor, en tunnel under Roskilde landevej, Rockwool fabrikken og meget andet godt i denne artikel om Nymølle Skærvefabrik A/S.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak