Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Eksperter har set nok: Skrot lufthavnstog uden passagerer
Gå ned Sider: 1 2 3 [4] 5
Citat fra: mss Dato 17/11-24, 21:18Enig, de kan overhovedet ikke sammenlignes. Femernforbindelsen har et kæmpe transportpotentiale. Alene på transitområdet hvor den supplerer den overbookede storebæltsforbindelse. Det er guld værd! 
Kattegat-forbindelsens betydning vil være meget mindre, og gavner primært lokalt. Så kan man smykke tallene så meget man gider.
Her er tallene. Én time sparet.
https://ing.dk/artikel/se-oversigten-saa-meget-tid-sparer-kattegatbro-i-forhold-til-timemodellen

Citat fra: tgsen Dato 17/11-24, 23:00
Citat fra: Worm Dato 17/11-24, 20:08
Citat fra: tgsen Dato 17/11-24, 20:01
Citat fra: Worm Dato 17/11-24, 15:27
Citat fra: tgsen Dato 17/11-24, 13:07
Citat fra: Per Holm Dato 17/11-24, 10:30
Citat fra: Jimbow Dato 17/11-24, 08:11... det havde været bedre hvis stationen lå tættere på terminalbygningen.

Der forefindes dog faktisk lufthavne på den jyske halvø som har vejrbeskyttet overgang mellem fly og tog og folket har dermed bevaret retten til at "stemme med fødderne". Hvis Hamburg og Schleswig-Holstein bare kunne bestemme sig til den fremtidige udvikling så der kan anlægges en bedre forbindelse mod nord kan Aalborg Lufthavn på sigt komme til at stå dårligt i konkurrencen.

https://de.wikipedia.org/wiki/Bahnhof_Hamburg_Airport_(Flughafen)
Med en fast Kattegatforbindelse ligger Kastrup nærmere.
Som så koster en formue og betyder faldende passagertal på andre banestrækninger.
Ligesom den faste Femernforbindelse.
CitatSå en dårlig ide på nuværende tidspunkt!
Så skal vi så stoppe byggeriet nu?

Nej. Forskellen ligger i at alternativet ville være en længere vej over Fyn og Jylland for såvel gods som passagerer.
Nej, det er ligheden!
CitatSå du kan ikke sammenligne de 2 forbindelser!
Altså kan jeg!

Du ser verden på din måde og jeg på min.
Vi bliver ikke enige.
Hav en god nat søvn.

Citat fra: tgsen Dato 17/11-24, 23:36
Citat fra: LM94 Dato 17/11-24, 23:22
CitatNej. Forskellen ligger i at alternativet ville være en længere vej over Fyn og Jylland for såvel gods som passagerer.
CitatNej, det er ligheden!
CitatSå du kan ikke sammenligne de 2 forbindelser!
CitatAltså kan jeg!

Hvis du mener at "ingen Fehmarn = længere tog og bilrejse = mere belastende transport over én strækning", så er det er en dårlig matematisk formel du er i gang med.

Tanken burde mere være "Fehmarn = mindre belastende transitkørsel på danske strækninger, både vej og bane = mindre trængsel = mere plads på veje og baner."

Hvis du tror det vil fjerne godstogene fra Sjælland til Jylland, så må jeg beklageligvis meddele dig at dette ikke kommer til at ske. DSB vil jo heller ikke fjerne tog, udover EC togene, som vil køre over Fehmarn fra København og Padborg fra Aarhus.

Medmindre du er fra Odense/Fyn og vil brokke dig over du mister din direkte EC forbindelse, så kan jeg ikke rigtig se hvad du mener med at Fehmarn er en dårlig investering.
Jeg forstår ikke hvad du snakker om. Jeg synes Femern Bælt forbindelsen er en storartet investering.

Det jeg mener er at Kattegatforbindelsen på vigtige områder har de samme egenskaber som Femern Bælt forbindelsen og at derfor Kattegatforbindelesn er profitabel på samme måde som Femern Bælt forbindelsen er det.
Kattergat kan ikke betale sig på samme måde som Fehmern. Det betyder ikke det er en dårlig idé men Fehmern har mere potentialle.

Citat fra: tgsen Dato 17/11-24, 23:36
Citat fra: LM94 Dato 17/11-24, 23:22
CitatNej. Forskellen ligger i at alternativet ville være en længere vej over Fyn og Jylland for såvel gods som passagerer.
CitatNej, det er ligheden!
CitatSå du kan ikke sammenligne de 2 forbindelser!
CitatAltså kan jeg!

Hvis du mener at "ingen Fehmarn = længere tog og bilrejse = mere belastende transport over én strækning", så er det er en dårlig matematisk formel du er i gang med.

Tanken burde mere være "Fehmarn = mindre belastende transitkørsel på danske strækninger, både vej og bane = mindre trængsel = mere plads på veje og baner."

Hvis du tror det vil fjerne godstogene fra Sjælland til Jylland, så må jeg beklageligvis meddele dig at dette ikke kommer til at ske. DSB vil jo heller ikke fjerne tog, udover EC togene, som vil køre over Fehmarn fra København og Padborg fra Aarhus.

Medmindre du er fra Odense/Fyn og vil brokke dig over du mister din direkte EC forbindelse, så kan jeg ikke rigtig se hvad du mener med at Fehmarn er en dårlig investering.
Jeg forstår ikke hvad du snakker om. Jeg synes Femern Bælt forbindelsen er en storartet investering.

Det jeg mener er at Kattegatforbindelsen på vigtige områder har de samme egenskaber som Femern Bælt forbindelsen og at derfor Kattegatforbindelesn er profitabel på samme måde som Femern Bælt forbindelsen er det.

Min fejl, troede du snakkede om Fehmarn, jeg beklager.

Den fejlagtige historie om at linien til lufthavnen helt nedlægges (det er kunNJ der holder op med at befare den) går nu nærmest viralt i den danske papirpresse.
Nu burde DSB måske komme ud med en pressemeddelelse at de fortsat har x antal ankomster fremadrettet.....

Citat fra: tgsen Dato 17/11-24, 23:36Jeg forstår ikke hvad du snakker om. Jeg synes Femern Bælt forbindelsen er en storartet investering.

Det jeg mener er at Kattegatforbindelsen på vigtige områder har de samme egenskaber som Femern Bælt forbindelsen og at derfor Kattegatforbindelesn er profitabel på samme måde som Femern Bælt forbindelsen er det.
Desværre er arbejdet med en Kattegatforbindelse sat i stå pga. at den økonomisk ikke hænger sammen. En af årsagerne er at anlægsprisen er meget høj - der skal bygges mere og det dyre er byggeriet over vand. På Femern kan man tillade at højere takster end fx Storebælt. Men på Kattergatforbindelsen skal taksterne være på niveau med Storebælt. Tidsbesparelsen med bil via Storebælt og Kattegat er små i forhold til Femern. Så hvis taksten er for høj på Kattegat, så kører man via Storebælt.

Citat fra: steenth Dato 18/11-24, 15:50
Citat fra: tgsen Dato 17/11-24, 23:36Jeg forstår ikke hvad du snakker om. Jeg synes Femern Bælt forbindelsen er en storartet investering.

Det jeg mener er at Kattegatforbindelsen på vigtige områder har de samme egenskaber som Femern Bælt forbindelsen og at derfor Kattegatforbindelesn er profitabel på samme måde som Femern Bælt forbindelsen er det.
Desværre er arbejdet med en Kattegatforbindelse sat i stå pga. at den økonomisk ikke hænger sammen. En af årsagerne er at anlægsprisen er meget høj - der skal bygges mere og det dyre er byggeriet over vand. På Femern kan man tillade at højere takster end fx Storebælt. Men på Kattergatforbindelsen skal taksterne være på niveau med Storebælt. Tidsbesparelsen med bil via Storebælt og Kattegat er små i forhold til Femern. Så hvis taksten er for høj på Kattegat, så kører man via Storebælt.
Ja - prisen for at tilføje en jernbane på forbindelsen er rigtig høj - vel i dag over 100 mia kr inkl. landanlæg til Ringsted og på Jyllandssiden.

Penge som passagererne aldrig vil kunne betale og tidsbesparelsen i forhold til en bedre bane over Fyn op til Aarhus er lille.

Kattegatforbindelsen igen-igen-igen-igen
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 18/11-24, 16:41.
Citat fra: Worm Dato 18/11-24, 16:01tidsbesparelsen i forhold til en bedre bane over Fyn op til Aarhus er lille.

Det er vel som man ta'r det: Aarhus-København via Kattegat: 1 time. Aarhus-København via Odense: 2 timer.

Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 18/11-24, 16:41
Citat fra: Worm Dato 18/11-24, 16:01tidsbesparelsen i forhold til en bedre bane over Fyn op til Aarhus er lille.

Det er vel som man ta'r det: Aarhus-København via Kattegat: 1 time. Aarhus-København via Odense: 2 timer.

Holder tiden over Kattegat?
Og tiden over Fyn kan forkortes med bedre forbindelse over Lillebælt og omkring Vejle samt med ny bane som burde kunne bygges fra de sparede penge til Kattegatforbindelsen.
Og læg hertil et større passagergrundlag via Fyn som kunne betyde afgange med 10-15 min mellemrum.
På Kattegatforbindelsen kommer afgange næppe til at være hyppigere end 30 min pånær enkelte i morgen og eftermiddagsmyldrertiden.

Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 18/11-24, 16:41
Citat fra: Worm Dato 18/11-24, 16:01tidsbesparelsen i forhold til en bedre bane over Fyn op til Aarhus er lille.

Det er vel som man ta'r det: Aarhus-København via Kattegat: 1 time. Aarhus-København via Odense: 2 timer.
https://ing.dk/debat/koebenhavn-aarhus-paa-en-time-uden-kattegat-forbindelse

Et argument for en fast Kattegatforbindelse der sjældent bringes i spil er, at vi i DK har en infrastruktur mellem landsdelene der er utrolig udsat, læs Storebæltsforbindelsen.
 
Et tænkt scenarie hvor Storebæltsforbindelsen er sat ud af spillet i flere år pga mulig påsejling, sabotage/terrorisme el lign, vil lamme landsdelstrafikken fuldstændigt.
At tro man kan opgradere færgekapaciteten med kort varsel er ikke en mulighed.
Vi taler tab i produktivitet på MANGE milliarder kr.

Så redundans-vinklen synes jeg der er brug for man diskuterer mere.

Citat fra: chrislux Dato 18/11-24, 17:37Et argument for en fast Kattegatforbindelse der sjældent bringes i spil er, at vi i DK har en infrastruktur mellem landsdelene der er utrolig udsat, læs Storebæltsforbindelsen.
 
Et tænkt scenarie hvor Storebæltsforbindelsen er sat ud af spillet i flere år pga mulig påsejling, sabotage/terrorisme el lign, vil lamme landsdelstrafikken fuldstændigt.
At tro man kan opgradere færgekapaciteten med kort varsel er ikke en mulighed.
Vi taler tab i produktivitet på MANGE milliarder kr.

Så redundans-vinklen synes jeg der er brug for man diskuterer mere.
Meget enig.
Men tænker du på sabotage fra f.eks. Rusland så ville de nok ødelægge begge forbindelser.
Påsejling af Storebælt ville næppe betyde noget for jernbanen medmindre det var et større skib som fra sydgående og påsejlede lavbroen til jernbanen.
Derimod ville en påsejling af Kattegatforbindelsen nok betyde problemer med såvel vej- som banetrafik da en sådan indtil videre er tiltænkt som en fælles bro.

Du har ret hvis russerne kommer, er der nok ikke meget tilbage af nogen broer i DK.
Men et tankskib på 75000-100000 tdw  max dybgang 18m og 15 knob, kan nok gøre det slemme ved vestbroen hvis styrmanden har taget en flaske vodka for meget. Der er så vidt jeg ved ikke lodspligt i Storebælt.

Citat fra: Michael Deichmann Dato 18/11-24, 11:20Den fejlagtige historie om at linien til lufthavnen helt nedlægges (det er kunNJ der holder op med at befare den) går nu nærmest viralt i den danske papirpresse.
Nu burde DSB måske komme ud med en pressemeddelelse at de fortsat har x antal ankomster fremadrettet.....
Interessant, hvor har du set det? Jeg kunne umiddelbart kun finde dette lille lokalmedie, som har fået historien galt i halsen: https://migogaalborg.dk/nt-lukker-straekning-permanent/
/hj

Citat fra: steenth Dato 18/11-24, 15:50
Citat fra: tgsen Dato 17/11-24, 23:36Jeg forstår ikke hvad du snakker om. Jeg synes Femern Bælt forbindelsen er en storartet investering.

Det jeg mener er at Kattegatforbindelsen på vigtige områder har de samme egenskaber som Femern Bælt forbindelsen og at derfor Kattegatforbindelesn er profitabel på samme måde som Femern Bælt forbindelsen er det.
Desværre er arbejdet med en Kattegatforbindelse sat i stå pga. at den økonomisk ikke hænger sammen. En af årsagerne er at anlægsprisen er meget høj - der skal bygges mere og det dyre er byggeriet over vand.
Så er det jo godt vi har en tunnelelementfabrik. Dens eksistens er ikke hidtil forudsat i beregningerne af prisen for en Kattegatforbindelse. Det er en forsømmelse der efterlader spørgsmålet om Kattegatforbindelsens profitabilitet åbent.
CitatPå Femern kan man tillade at højere takster end fx Storebælt. Men på Kattergatforbindelsen skal taksterne være på niveau med Storebælt. Tidsbesparelsen med bil via Storebælt og Kattegat er små i forhold til Femern.
En time, ca 50% i forhold til en opdateret klassisk linje.
CitatSå hvis taksten er for høj på Kattegat, så kører man via Storebælt.
Det er vi jo selv herrer over. Desuden bør faste forbindelser principielt være gratis.

Gå op Sider: 1 2 3 [4] 5
Det Lolland-Falsterske Jernbane-Selskab 1874 - 1924
Det Lolland-Falsterske Jernbane-Selskab 1874 - 1924

Ved Lollandsbanens 50 års jubilæum i 1924 udgav banen denne bog på 110 sider, der fortæller om banens forhistorie, bygning og drift fra åbningen i 1874 til 1924. Teksten er konverteret til HTML.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak