Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Eksperter har set nok: Skrot lufthavnstog uden passagerer
Gå ned Sider: 1 2 [3] 4 5
Som andre har nævnt er én af de bedste ting man kan gøre er nok at få gang i bydudviklingen omkring stationen så man har sikret sig stationsnær byudvikling, og at udvikling af arbejdspladser sker i nærheden af kollektiv trafik hvilket også er i samfundets bedste interesse. Skinnerne er lagt og det ville være dumdristigt at fjerne dem igen frem ofr at genoverveje brugen af arealer omkring banen og dens station.

Citat fra: andersj Dato 17/11-24, 01:31Man skal dog også have for øje at der i praksis er tale om tre forskellige projekter der er smeltet sammen. Dobbeltsporet i Lindholm er en del af projektet "Kapacitetsudvidelse Aalborg - Hjørring" mens genplacering af klargøringsanlægget i Lindholm også var et aktivt emne som man politisk ønskede at finde en løsning på.
At DSB så ophørte med at benytte klargøringssporet i K16 er så en anden sag.
Ja og her er vi inde ved sagens kerne: Da banen blev vedtaget var der to tog i timen, som havde endestation i Lindholm. Da naboklager gjorde at klargøringsanlægget skulle flyttes længere ud opstod idéen om, at man kunne flytte det helt til lufthavnen, og dermed få en forbindelse til lufthavnen med i købet. Måske burde idéen være død da man så prissedlen, men nu ligger den der.
Problemet med driften er så, at begge forbindelser forsvandt inden banen stod klar, først afkortede DSB IC-toget til Aalborg, og siden afkortede NT nærbanetoget til Aalborg. Derfor bliver driften nu vurderet ud fra en forbindelse Aalborg-Lufthaven (som næppe giver mening i sig selv), og ikke som en marginal forlængelse fra Lindholm til lufthavnen.
Derfor er spørgsmålet, om DSB skal have nordlig endestation i Aalborg eller i Lindholm, og i det sidste tilfælde kan det give mening at vende i lufthavnen, selvom der kun er få passagerer med.

Passagertallet er i øvrigt også påvirket af, at NT kører et uændret antal busser til lufthavnen, så det samlede antal forbindelser fra lufthavnen til Aalborg er uforholdsmæssigt højt.

Selv har jeg kun være med toget til Aalborg lufthavn én gang, der steg til min overraskelse 20-25 passagerer ud sammen med mig. Så nogle gange er der da mere end én med :-)

/hj

Citat fra: Worm Dato 17/11-24, 15:27
Citat fra: tgsen Dato 17/11-24, 13:07
Citat fra: Per Holm Dato 17/11-24, 10:30
Citat fra: Jimbow Dato 17/11-24, 08:11... det havde været bedre hvis stationen lå tættere på terminalbygningen.

Der forefindes dog faktisk lufthavne på den jyske halvø som har vejrbeskyttet overgang mellem fly og tog og folket har dermed bevaret retten til at "stemme med fødderne". Hvis Hamburg og Schleswig-Holstein bare kunne bestemme sig til den fremtidige udvikling så der kan anlægges en bedre forbindelse mod nord kan Aalborg Lufthavn på sigt komme til at stå dårligt i konkurrencen.

https://de.wikipedia.org/wiki/Bahnhof_Hamburg_Airport_(Flughafen)
Med en fast Kattegatforbindelse ligger Kastrup nærmere.
Som så koster en formue og betyder faldende passagertal på andre banestrækninger.
Så en dårlig ide på nuværende tidspunkt!
Hvis man kun bygger Kattergatforbindelsen til tog så kan jeg lov dig for at man vil få en hel masse kunder.

Regionalbusserne (70, 71 og 200) forsvinder fra lufthavnen i takt med at "Fremtidens Kollektive Trafik" udrulles, hvor parallelle regional- og ekspresbusruter sammenlægges og fortsætter som ekspresbusruter, med en mere direkte linjeføring og dermed hurtigere rejsetid. Dette sker i december 2025 for disse ruter.

Så er der kun bybus linje 13 tilbage, men den betjener også industriarbejdspladserne langs Lufthavnsvej.

Anders

Citat fra: mgameing123 Dato 17/11-24, 17:06
Citat fra: Worm Dato 17/11-24, 15:27
Citat fra: tgsen Dato 17/11-24, 13:07
Citat fra: Per Holm Dato 17/11-24, 10:30
Citat fra: Jimbow Dato 17/11-24, 08:11... det havde været bedre hvis stationen lå tættere på terminalbygningen.

Der forefindes dog faktisk lufthavne på den jyske halvø som har vejrbeskyttet overgang mellem fly og tog og folket har dermed bevaret retten til at "stemme med fødderne". Hvis Hamburg og Schleswig-Holstein bare kunne bestemme sig til den fremtidige udvikling så der kan anlægges en bedre forbindelse mod nord kan Aalborg Lufthavn på sigt komme til at stå dårligt i konkurrencen.

https://de.wikipedia.org/wiki/Bahnhof_Hamburg_Airport_(Flughafen)
Med en fast Kattegatforbindelse ligger Kastrup nærmere.
Som så koster en formue og betyder faldende passagertal på andre banestrækninger.
Så en dårlig ide på nuværende tidspunkt!
Hvis man kun bygger Kattergatforbindelsen til tog så kan jeg lov dig for at man vil få en hel masse kunder.
Helt uenig.
For det første er der langt større behov for at aflaste Storebæltsbroen og notorvejen over Fyn og i Østjylland op mod Aarhus.
Dernæst vil en jernbane over Kattegat betyder at 20-25% af togpassagererne vælger denne vej med en beskeden tidsgevinst mens ALLE rejsende mellem Jylland og Sjælland vil samlet set få færre afgange som den enkelte reelt kan bruge.

Det giver stadig mere mening at få opbygget en ny bane i Østjylland mellem Lillebælt og Aarhus og over tid få 4 spor fra Ringsted via Storebælt til Odense.
Så er der kapacitet til reelle hurtigtog, regionaltog og godstoge samt mulighed for at lave en eller anden form for regionaltog mellem Kolding til Randers og få et reelt kollektiv transporttiæbud på eksisterende bane i Østjylland.

Citat fra: Worm Dato 17/11-24, 18:18Helt uenig.
For det første er der langt større behov for at aflaste Storebæltsbroen og notorvejen over Fyn og i Østjylland op mod Aarhus.
Dernæst vil en jernbane over Kattegat betyder at 20-25% af togpassagererne vælger denne vej med en beskeden tidsgevinst mens ALLE rejsende mellem Jylland og Sjælland vil samlet set få færre afgange som den enkelte reelt kan bruge.

Det giver stadig mere mening at få opbygget en ny bane i Østjylland mellem Lillebælt og Aarhus og over tid få 4 spor fra Ringsted via Storebælt til Odense.
Så er der kapacitet til reelle hurtigtog, regionaltog og godstoge samt mulighed for at lave en eller anden form for regionaltog mellem Kolding til Randers og få et reelt kollektiv transporttiæbud på eksisterende bane i Østjylland.

Jeg vil helst ikke for langt ind i sådan en diskussion for det er rimelig langt fra trådens oprindelige emne, men: transportefterspørgsel er elastisk.

Med Kattegat vil der ikke blive færre afgange Odense-Aarhus og Odense-København end der er i dag, da der simpelt hen vil opstå nye rejsestrømme inden for en årrække.

Citat fra: hj Dato 17/11-24, 16:32Selv har jeg kun være med toget til Aalborg lufthavn én gang, der steg til min overraskelse 20-25 passagerer ud sammen med mig. Så nogle gange er der da mere end én med :-)

Der er vel lidt sample bias her, hvor flere passagerer vælger de afgange, der passer med en flyafgang, og så kan der værre tomme tog på de tidspunkter, hvor der alligevel ikke sker noget i lufthavnen. Så kan der jo godt pludseligt være stor forskel mellem, hvor tomme togene er i optællinger (der i medierne kun bliver refereret med gennemsnit) og passagerenes oplevelser, hvor de fleste så vælger de samme afgange.

Citat fra: Worm Dato 17/11-24, 15:27
Citat fra: tgsen Dato 17/11-24, 13:07
Citat fra: Per Holm Dato 17/11-24, 10:30
Citat fra: Jimbow Dato 17/11-24, 08:11... det havde været bedre hvis stationen lå tættere på terminalbygningen.

Der forefindes dog faktisk lufthavne på den jyske halvø som har vejrbeskyttet overgang mellem fly og tog og folket har dermed bevaret retten til at "stemme med fødderne". Hvis Hamburg og Schleswig-Holstein bare kunne bestemme sig til den fremtidige udvikling så der kan anlægges en bedre forbindelse mod nord kan Aalborg Lufthavn på sigt komme til at stå dårligt i konkurrencen.

https://de.wikipedia.org/wiki/Bahnhof_Hamburg_Airport_(Flughafen)
Med en fast Kattegatforbindelse ligger Kastrup nærmere.
Som så koster en formue og betyder faldende passagertal på andre banestrækninger.
Ligesom den faste Femernforbindelse.
CitatSå en dårlig ide på nuværende tidspunkt!
Så skal vi så stoppe byggeriet nu?

Citat fra: tgsen Dato 17/11-24, 20:01
Citat fra: Worm Dato 17/11-24, 15:27
Citat fra: tgsen Dato 17/11-24, 13:07
Citat fra: Per Holm Dato 17/11-24, 10:30
Citat fra: Jimbow Dato 17/11-24, 08:11... det havde været bedre hvis stationen lå tættere på terminalbygningen.

Der forefindes dog faktisk lufthavne på den jyske halvø som har vejrbeskyttet overgang mellem fly og tog og folket har dermed bevaret retten til at "stemme med fødderne". Hvis Hamburg og Schleswig-Holstein bare kunne bestemme sig til den fremtidige udvikling så der kan anlægges en bedre forbindelse mod nord kan Aalborg Lufthavn på sigt komme til at stå dårligt i konkurrencen.

https://de.wikipedia.org/wiki/Bahnhof_Hamburg_Airport_(Flughafen)
Med en fast Kattegatforbindelse ligger Kastrup nærmere.
Som så koster en formue og betyder faldende passagertal på andre banestrækninger.
Ligesom den faste Femernforbindelse.
CitatSå en dårlig ide på nuværende tidspunkt!
Så skal vi så stoppe byggeriet nu?

Nej. Forskellen ligger i at alternativet ville være en længere vej over Fyn og Jylland for såvel gods som passagerer.
Så du kan ikke sammenligne de 2 forbindelser!

Enig, de kan overhovedet ikke sammenlignes. Femernforbindelsen har et kæmpe transportpotentiale. Alene på transitområdet hvor den supplerer den overbookede storebæltsforbindelse. Det er guld værd!   
Kattegat-forbindelsens betydning vil være meget mindre, og gavner primært lokalt. Så kan man smykke tallene så meget man gider.


Måske man skulle se det hele fra en lidt anden vinkel. Jeg kom til at tænke på dette indlæg fra en anden tråd, men den rammer meget godt ind her.

Citat fra: Viktoria Skov Dato  8/08-24, 12:45En oplagt og billig måde er at opgradere Østhavnssporet til en lokalbane under NordJyske Jernbaner, og forlænge Lufthavnsbanen med 14 km ud til Aabybro.

Herved kan Nordjyske Baner oprette en ny linje mellem Østhavnen, Gistrup, Gug og Lufthavnen, Vadum, Biersted og Aabybro.

Banens primære formål vil da ikke længere være at betjene lufthavnen, men et stop man kan tage toget til, så frem at det passer ind i den enkeltes rejseplan.

Citat fra: hj Dato 17/11-24, 16:32
Citat fra: andersj Dato 17/11-24, 01:31Man skal dog også have for øje at der i praksis er tale om tre forskellige projekter der er smeltet sammen. Dobbeltsporet i Lindholm er en del af projektet "Kapacitetsudvidelse Aalborg - Hjørring" mens genplacering af klargøringsanlægget i Lindholm også var et aktivt emne som man politisk ønskede at finde en løsning på.
At DSB så ophørte med at benytte klargøringssporet i K16 er så en anden sag.
Ja og her er vi inde ved sagens kerne: Da banen blev vedtaget var der to tog i timen, som havde endestation i Lindholm. Da naboklager gjorde at klargøringsanlægget skulle flyttes længere ud opstod idéen om, at man kunne flytte det helt til lufthavnen, og dermed få en forbindelse til lufthavnen med i købet. Måske burde idéen være død da man så prissedlen, men nu ligger den der.
Problemet med driften er så, at begge forbindelser forsvandt inden banen stod klar, først afkortede DSB IC-toget til Aalborg, og siden afkortede NT nærbanetoget til Aalborg. Derfor bliver driften nu vurderet ud fra en forbindelse Aalborg-Lufthaven (som næppe giver mening i sig selv), og ikke som en marginal forlængelse fra Lindholm til lufthavnen.
Derfor er spørgsmålet, om DSB skal have nordlig endestation i Aalborg eller i Lindholm, og i det sidste tilfælde kan det give mening at vende i lufthavnen, selvom der kun er få passagerer med.

Passagertallet er i øvrigt også påvirket af, at NT kører et uændret antal busser til lufthavnen, så det samlede antal forbindelser fra lufthavnen til Aalborg er uforholdsmæssigt højt.

Selv har jeg kun være med toget til Aalborg lufthavn én gang, der steg til min overraskelse 20-25 passagerer ud sammen med mig. Så nogle gange er der da mere end én med :-)

/hj


Jeg synes jeg har set, at rigtig mange står af toget og henter deres bil, formentlig fordi det er billigere at parkere i lufthavnen.

Citat fra: Worm Dato 17/11-24, 20:08
Citat fra: tgsen Dato 17/11-24, 20:01
Citat fra: Worm Dato 17/11-24, 15:27
Citat fra: tgsen Dato 17/11-24, 13:07
Citat fra: Per Holm Dato 17/11-24, 10:30
Citat fra: Jimbow Dato 17/11-24, 08:11... det havde været bedre hvis stationen lå tættere på terminalbygningen.

Der forefindes dog faktisk lufthavne på den jyske halvø som har vejrbeskyttet overgang mellem fly og tog og folket har dermed bevaret retten til at "stemme med fødderne". Hvis Hamburg og Schleswig-Holstein bare kunne bestemme sig til den fremtidige udvikling så der kan anlægges en bedre forbindelse mod nord kan Aalborg Lufthavn på sigt komme til at stå dårligt i konkurrencen.

https://de.wikipedia.org/wiki/Bahnhof_Hamburg_Airport_(Flughafen)
Med en fast Kattegatforbindelse ligger Kastrup nærmere.
Som så koster en formue og betyder faldende passagertal på andre banestrækninger.
Ligesom den faste Femernforbindelse.
CitatSå en dårlig ide på nuværende tidspunkt!
Så skal vi så stoppe byggeriet nu?

Nej. Forskellen ligger i at alternativet ville være en længere vej over Fyn og Jylland for såvel gods som passagerer.
Nej, det er ligheden!
CitatSå du kan ikke sammenligne de 2 forbindelser!
Altså kan jeg!

Eksperter har set nok: Skrot lufthavnstog uden passagerer
Af LM94. 17/11-24, 23:22.
Seneste redigering: 17/11-24, 23:24 af LM94
CitatNej. Forskellen ligger i at alternativet ville være en længere vej over Fyn og Jylland for såvel gods som passagerer.
CitatNej, det er ligheden!
CitatSå du kan ikke sammenligne de 2 forbindelser!
CitatAltså kan jeg!

Hvis du mener at "ingen Fehmarn = længere tog og bilrejse = mere belastende transport over én strækning", så er det er en dårlig matematisk formel du er i gang med.

Tanken burde mere være "Fehmarn = mindre belastende transitkørsel på danske strækninger, både vej og bane = mindre trængsel = mere plads på veje og baner."

Hvis du tror det vil fjerne godstogene fra Sjælland til Jylland, så må jeg beklageligvis meddele dig at dette ikke kommer til at ske. DSB vil jo heller ikke fjerne tog, udover EC togene, som vil køre over Fehmarn fra København og Padborg fra Aarhus.

Medmindre du er fra Odense/Fyn og vil brokke dig over du mister din direkte EC forbindelse, så kan jeg ikke rigtig se hvad du mener med at Fehmarn er en dårlig investering.

Citat fra: LM94 Dato 17/11-24, 23:22
CitatNej. Forskellen ligger i at alternativet ville være en længere vej over Fyn og Jylland for såvel gods som passagerer.
CitatNej, det er ligheden!
CitatSå du kan ikke sammenligne de 2 forbindelser!
CitatAltså kan jeg!

Hvis du mener at "ingen Fehmarn = længere tog og bilrejse = mere belastende transport over én strækning", så er det er en dårlig matematisk formel du er i gang med.

Tanken burde mere være "Fehmarn = mindre belastende transitkørsel på danske strækninger, både vej og bane = mindre trængsel = mere plads på veje og baner."

Hvis du tror det vil fjerne godstogene fra Sjælland til Jylland, så må jeg beklageligvis meddele dig at dette ikke kommer til at ske. DSB vil jo heller ikke fjerne tog, udover EC togene, som vil køre over Fehmarn fra København og Padborg fra Aarhus.

Medmindre du er fra Odense/Fyn og vil brokke dig over du mister din direkte EC forbindelse, så kan jeg ikke rigtig se hvad du mener med at Fehmarn er en dårlig investering.
Jeg forstår ikke hvad du snakker om. Jeg synes Femern Bælt forbindelsen er en storartet investering.

Det jeg mener er at Kattegatforbindelsen på vigtige områder har de samme egenskaber som Femern Bælt forbindelsen og at derfor Kattegatforbindelesn er profitabel på samme måde som Femern Bælt forbindelsen er det.

Gå op Sider: 1 2 [3] 4 5
Faxe Jernbane - FJ
Faxe Jernbane - FJ

Danmarks første privatbane var den smalsporede Faxe Jernbane fra Faxe Kalkbrud til ladepladsen ved stranden, der åbnede i 1864. Banen var i drift helt frem til 1982, hvor lastbilerne overtog transporterne. Her er historien om Faxe Jernbane med fokus på det rullende materiel.

Læs mere

Jernbanebøger

Der kommer altid en sporvogn

Der kommer altid en sporvogn. Pris 310 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak