Citat fra: Niels Bak Dato 16/11-24, 19:26Jeg tænker at så længe, at fortalerne for jernbanen kun kommer med alle mulige undskyldninger for det, alle andre kan se er en gedigen fejlinvestering, så bliver det svært at advokere for de investeringer, der faktisk giver mening.
Jernbanen til lufthavnen i Ålborg er et rigtig godt eksempel på lokal so-ein-ding-müssen-wir-auch-haben, når nu Kastrup har en succesfuld jernbaneforbindelse, og lokale politikere, som desværre er danset efter det. En knaphulsblomst så man kan række tunge ad Billund og Århus, og markere sig som provinsens vigtigste lufthavn. Og så var den tilpas billig til, at der ikke var nogen som gad skyde den ned.
Når det ikke virker skyldes det at:
Lufthavnen er for lille - en brøkdel af trafik i forhold til Kastrup
Passagererne kommer fra et ret spredt opland, så kun for en mindre del af de i forvejen ikke så mange passagerer (Ålborg indre by og stationerne syd for) er jernbanen en oplagt løsning - igen til forskel fra Kastrup, hvor der er direkte eller indirekte stationsforbindelse fra store dele af hovedstadsområdet, Skåne og hele den østlige del af de danske banenet.
Tilkørselsforholdene er gode, hvis man lige undtager krydsningen af fjorden, der godt kan være besværlig, og lufthavnen ligger en kort bustur fra Ålborg by, hvis man ikke selv er i bil.
Parkering er billig
Der er ikke basis for hyppig nok drift til, at det bliver rigtig attraktivt. Ingen ønsker at vente en halv time, når man endelig er landet.
Ikke noget af det er en overraskelse. Kun måske, at passagertallene er SÅ lave, at de næsten ikke kan måles.
Kære Niels BakJeg er stort set enig i alt, du skriver ovenfor (jeg er faktisk oftest enig i det meste af det, du skriver her på
jernbanen.dk). Du undlader dog en enkelt ting eller to, som jeg vil tillade mig at bringe på bane: Køreplanen og markedsføringen.
Køreplanen: Jeg har aldrig set noget så elendigt. Man lægger ud med timedrift baseret på DSB-tog, der forlænges København-Aalborg til København-Aalborg Lufthavn. Når disse tog er forsinket sydfra, aflyses de Aalborg-Aalborg Lufthavn-Aalborg for at genoprette driftet. En god driftsdisponering, men dræbende for lufthavnsbanen som sådan. Som inkarneret jernbanefan, turde ikke engang jeg tage toget til lufthavnen, når jeg skulle ud at flyve (dengang, der kun var timedrift).
På et tidspunkt vælger man at lave halvtimesdrift på lufthavnsbanen. Men man laver en halv løsning: Til at supplere DSB-kørslen København-Aalborg Lufthavn begynder man at køre NJ-tog Skørping-Aalborg Lufthavn forskudt ½ time i forhold til DSB-togene. Altså to vidt forskellige togsystemer, som det er nærmest umuligt at markedsføre. Og så er vi ved markedsføringen:
Markedsføringen: Da jeg var chef i DSB, var "vi" meget enige om, at "fundamentet skulle være i orden", inden vi ville bruge penge på markedsføring. I starten af 1990'erne (startende med K91) havde DSB meget store regularitetsproblemer, og der gik alt for lang tid, inden det gik op for os, at vi måtte vente med markedsføringen, indtil regulariteten var bragt i orden. På samme måde har køreplanen på lufthavnsbanen til Aalborg Lufthavn problemer: Hver andet tog risikere at blive aflyst og hver andet tog, er et lokaltog, der starter i Skørping og har beskedne muligheder for at tiltrække passagerer undervejs (bor du ikke lige i nærheden af f.eks. Aalborg station, tager du nok bybussen eller rutebilen til Aalborg Lufthavn - hvis ikke du tager din bil. Det er stadig latterligt billigt at parkere i Aalborg Lufthavn: 20 kroner pr. påbegyndt DØGN.
Der lægges op til, at i fremtiden (2027?) skal der køres DSB 30-minuttersdrift København-Aalborg Lufthavn (og ingen NJ-tog overhovedet). Når vi kommer dertil, forventer jeg, at man kører den helt stor bazooka-markeførings-kanon i stilling og markedsfører lufthavnsbanen, som den bør.
Indtil køreplanen er optimal, alle tog gennemføres som planlagt Aalborg-Aalborg Lufthavn-Aalborg og markedsføringen er gennemført, skal man ikke forvente ret mange flere passagerer på lufthavnsbanen.
Når det så er sagt: Man skal ikke forvente propfyldte tog, uanset god køreplan, topkvalitet og fin markedsføring. De, der besluttede lufthavnsbanen, vidste godt, at den aldrig ville blive mere end et godt tilbud, der ikke kan "betale" sig. Men som flere andre har været inde på: Vi FYRER millioner og milliarder af i vores lille smørhul af et land, på ting som ikke kan "betale sig".
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen