Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Snälltåget vil køre Helsingør-Aarhus fra K27
Gå ned Sider: 1 ... 3 4 [5]
Som udgangspunkt skal der jo være plads i det tog man bliver ombooket til, men mon ikke Snälltåget nok skal kunne finde ud af at få det til at fungere med at booke folk over. Har folk en mobilbillet er det jo bare at sende dem en SMS med en ny billet til et DSB-tog

Snälltåget vil køre Helsingør-Aarhus fra K27
Af Niels Munch. 21/02-24, 17:28.
Seneste redigering: 22/02-24, 10:16 af Tommy Nilsson
Citat fra: andersj Dato  1/01-24, 12:40Jernbanenævnet har den 24. oktober 2023 offentliggjort en "Anmeldelse af ny planlagt passagerrute" fra Snälltåget.

Den 20.02.2024 afholdt IDA Rail et webinar "Snälltågets planer for trafik gennem og i Danmark" ved Marco Andersson, kommerciel chef for Snälltåget.

Webinaret, hvorunder der blev berettet om den nuværende trafik og ikke mindst planerne og visionerne for fremtiden, hvor vi måske allerede i 2027 kan komme mellem Aarhus og København med en ny operatør, kan nu ses her: https://videos.ida.dk/media/Sn%C3%A4llt%C3%A5gets+planer+for+trafik+gennem+og+i+Danmark/1_aaq1qjs9 .

M.v.h.
Niels

Jeg så Snälltoget med en vogn på Hellerup Station lørdag formiddag, på vej nordover. Er der allerede startet prøvekørsler på Kystbanen?
Desværre nåede jeg ikke at tage et billede.

Citat fra: Peter Dato 22/04-24, 13:58Jeg så Snälltoget med en vogn på Hellerup Station lørdag formiddag, på vej nordover. Er der allerede startet prøvekørsler på Kystbanen?
Desværre nåede jeg ikke at tage et billede.
Nej. Ikke til Aarhus. De starter til maj at kører København-Stockholm et par gange om dagen. Der er en anden tråd om netop om det.

Jeg skriver Kystbanen. Hvornår er den nået til Aarhus?

Citat fra: Peter Dato 22/04-24, 16:54Jeg skriver Kystbanen. Hvornår er den nået til Aarhus?
Det er fordi at Snälltågets planer for tog til Aarhus fra 2027 muligvis involverer at starte og slutte turene i Helsingør frem for København H.

Citat fra: andersj Dato  3/01-24, 22:35
Citat fra: Trainee Dato  3/01-24, 15:57
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato  3/01-24, 15:35
Citat fra: Danskjävlar Dato  3/01-24, 13:04
Citat fra: Thorfinn Dato  2/01-24, 20:45og rigtig genialt bliver det hvis Snälltåg køber netop de IC1 vogne som DSB/DB allerede slæber til Hamborg og tilbage. Vognene er allerede tunnelgodkendt.
En brush-up af tysk 80er-design er dog tiltrængt.

Det bliver nok af Snälltågets eksisterende design med Interregio vogne. Snälltåget har allerede nogle af deres med som siddevogne i deres nattog gennem Danmark, så de burde klare situationen rigtig godt.

For god ordens skyld, så er der tale om forskellige vogntyper. Tyske Interegio vogne er generelt ikke tunnelgodkendte i Danmark. Dem DSB kører med er DB IC-vogne (af de litra, der ER tunnelgodkendte). Snälltågets vogne er enten tunnelgodkendte liggevogne eller deres siddevogne, der er tidligere DB kupe-vogne, men som fik tunnelgodkendelse ved ombygningen til storrumsvogne.

SJs nattog kæmper jo fortsat på at få siddevogne godkendt til tunnelkørsel - her er der tale om tidligere DB Interegio vogne.
Størstedelen af de tyske Interregiovogne er iøvrigt købt af Flixtrain, der har bygget dem om til storrumsvogne med ny indretning. De vogne, der udrangeres i det tyske er Intercity vogne - og formentlig i førsteo mgang dem, der ikke er tunnelgodkendte eller har andre begrænsninger.

Lasse

Hvad er det der gør at vognene (tilsyneladende) skal ombygges til storrumsvogne, for at blive tunnelgodkendte?

Det må være noget med Bimz vognene, der oprindeligt var Bm235 vogne før de blev ombygget til Interregional vogne. De vogne Snälltåget har ombygget har aldrig været ombygget til Bimz, da de i stedet blev solgt til de hollandske statsbaner i deres oprindelige version som Bm235, hvor de kørte frem til 2009. I 2013 købte Hectorrail 42 af dem og Snälltåget købte så 19 af dem fra Hectorrail i 2016. 16 af dem blev ombygget til storrum med klimaanlæg til Bpmz og 3 blev ombygget til restaurantvogne WRbmz.

Der er vist også en restriktion på mange af de tyske vogne i form af den spænding de kan modtage fra lokomotivet, hvilket også er årsagen til at der mangler vogne i København-Hamburg trafikken på trods af at enormt mange IC1 vogne efterhånden er blevet henstillet. De dobbeltdækkervogne DSB har købt i Tyskland skal også ombygges så de kan modtage den rette spænding i Danmark.

Men i første omgang kan de jo smide IC1 vogne på Malmö-Stockholm og bruge deres "gamle" Bpmz på Malmö-Hamburg. Der er ikke lang tid til K25 når det gælder materiel.

Har BM235 nogensinde kørt i Danmark? Har forsøgt lede i gamle billeder og data

Citat fra: TraSwe Dato  7/11-24, 17:55Har BM235 nogensinde kørt i Danmark? Har forsøgt lede i gamle billeder og data

De indgik fast i næsten alle internationale tog fra 70'erne til slut 90'erne sammen med Bm234.

Et par eksempler

https://www.youtube.com/watch?v=QFURqeaIcCw
https://www.youtube.com/watch?v=B2zi9jyYoMY
https://www.youtube.com/watch?v=t85eYBYjJlk

Gå op Sider: 1 ... 3 4 [5]
Motordriftens indførelse ved DSB
Motordriftens indførelse ved DSB

I Vingehjulet 1951 nr. 2 har vi fundet denne artikel, der beskriver nogle af de genvordigheder, DSB havde med den første motorvogn ´Hønen´ i 1923 til MR-vognene der blev bygget af A/S Frichs og A/S Scandia i fællesskab.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak