Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Oslo - Gøteborg - planer for opgradering af jernbanen?
Gå ned Sider:[1] 2
Er der vedtaget, eller blot undersøgt, planer om at opgradere jernbanen fra Gøteborg til Oslo?

Dette kan enten være opgradering til dobbeltspor, hastighedsopgradering, kapacitet, nye tog osv.

Synes bare at de nuværende 4 timer med tog imellem de 2 store byer virker som rigtig lang tid, for at køre de lidt over 300km som er rutens længde, også selvom VY togene har forholdsvis mange stop undervejs.

Citat fra: Ncard00 Dato 16/11-24, 14:56Er der vedtaget, eller blot undersøgt, planer om at opgradere jernbanen fra Gøteborg til Oslo?

Dette kan enten være opgradering til dobbeltspor, hastighedsopgradering, kapacitet, nye tog osv.

Synes bare at de nuværende 4 timer med tog imellem de 2 store byer virker som rigtig lang tid, for at køre de lidt over 300km som er rutens længde, også selvom VY togene har forholdsvis mange stop undervejs.

Hvis man sidder med "er vi der ikke snart... er vi der ikke snart.. er vi der..", som det eneste i sine tanker, så er 4 timer lang tid.

Men hvis man i stedet planlægger at bruge tiden.. læse i en bog, løse krydsord, strikke, snakke med nye/fremmede mennesker, eller blot nyde det omskiftelige postkort uden for vinduet. Så er det jo fint nok.

Det handler vel om at erkende, og acceptere, at det er 4 timer.

Helst ville jeg have fordoblet rejsetiden, så jeg fra 23-07 kunne få en sammenhængende nattesøvn, og vågne frisk og udhvilet op i hhv. Oslo/Göteborg. Helt uden milliard-investeringer i infrastruktur.

Citat fra: thomastog Dato 16/11-24, 15:22
Citat fra: Ncard00 Dato 16/11-24, 14:56Er der vedtaget, eller blot undersøgt, planer om at opgradere jernbanen fra Gøteborg til Oslo?

Dette kan enten være opgradering til dobbeltspor, hastighedsopgradering, kapacitet, nye tog osv.

Synes bare at de nuværende 4 timer med tog imellem de 2 store byer virker som rigtig lang tid, for at køre de lidt over 300km som er rutens længde, også selvom VY togene har forholdsvis mange stop undervejs.

Hvis man sidder med "er vi der ikke snart... er vi der ikke snart.. er vi der..", som det eneste i sine tanker, så er 4 timer lang tid.

Men hvis man i stedet planlægger at bruge tiden.. læse i en bog, løse krydsord, strikke, snakke med nye/fremmede mennesker, eller blot nyde det omskiftelige postkort uden for vinduet. Så er det jo fint nok.

Det handler vel om at erkende, og acceptere, at det er 4 timer.

Helst ville jeg have fordoblet rejsetiden, så jeg fra 23-07 kunne få en sammenhængende nattesøvn, og vågne frisk og udhvilet op i hhv. Oslo/Göteborg. Helt uden milliard-investeringer i infrastruktur.

Det kunne også handle om et større perspektiv og gøre ruten mere attraktiv for overflytning af flytrafik til jernbanen.

Fx hvis Oslo - Gøteborg opgraderes til 200-250 km/t, vil man kunne komme Kbh - Oslo på 4 timer mod 7 timer i dag, hvilket medfører at jernbanen bliver meget mere attraktiv for forretningsrejsende.

/ Viktoria - 3/4 uddannet Arktisk Ingeniør

Oslo - Gøteborg - planer for opgradering af jernbanen?
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 16/11-24, 15:56.
Da jeg rejste ruten som "forretningsrejsende" passede det mig faktisk fint at lægge mig til at sove i København og stå ud i Fredrikstad lige før morgenmadstid og derefter at kunne nå mine gøremål i løbet af dagen.

Bevares: Efter Fredrikstad kunne dem der skulle så langt nok have gavn af at komme hurtigere frem men det har Frollobanen vel klaret?

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: thomastog Dato 16/11-24, 15:22
Citat fra: Ncard00 Dato 16/11-24, 14:56Er der vedtaget, eller blot undersøgt, planer om at opgradere jernbanen fra Gøteborg til Oslo?

Dette kan enten være opgradering til dobbeltspor, hastighedsopgradering, kapacitet, nye tog osv.

Synes bare at de nuværende 4 timer med tog imellem de 2 store byer virker som rigtig lang tid, for at køre de lidt over 300km som er rutens længde, også selvom VY togene har forholdsvis mange stop undervejs.

Hvis man sidder med "er vi der ikke snart... er vi der ikke snart.. er vi der..", som det eneste i sine tanker, så er 4 timer lang tid.

Men hvis man i stedet planlægger at bruge tiden.. læse i en bog, løse krydsord, strikke, snakke med nye/fremmede mennesker, eller blot nyde det omskiftelige postkort uden for vinduet. Så er det jo fint nok.

Det handler vel om at erkende, og acceptere, at det er 4 timer.

Helst ville jeg have fordoblet rejsetiden, så jeg fra 23-07 kunne få en sammenhængende nattesøvn, og vågne frisk og udhvilet op i hhv. Oslo/Göteborg. Helt uden milliard-investeringer i infrastruktur.

Jeg er helt enig, men nu spurgte jeg vedr. opgraderinger af infrastrukturen på strækningen, ikke togdriften.

Citat fra: Viktoria Skov Dato 16/11-24, 15:29
Citat fra: thomastog Dato 16/11-24, 15:22
Citat fra: Ncard00 Dato 16/11-24, 14:56Er der vedtaget, eller blot undersøgt, planer om at opgradere jernbanen fra Gøteborg til Oslo?

Dette kan enten være opgradering til dobbeltspor, hastighedsopgradering, kapacitet, nye tog osv.

Synes bare at de nuværende 4 timer med tog imellem de 2 store byer virker som rigtig lang tid, for at køre de lidt over 300km som er rutens længde, også selvom VY togene har forholdsvis mange stop undervejs.

Hvis man sidder med "er vi der ikke snart... er vi der ikke snart.. er vi der..", som det eneste i sine tanker, så er 4 timer lang tid.

Men hvis man i stedet planlægger at bruge tiden.. læse i en bog, løse krydsord, strikke, snakke med nye/fremmede mennesker, eller blot nyde det omskiftelige postkort uden for vinduet. Så er det jo fint nok.

Det handler vel om at erkende, og acceptere, at det er 4 timer.

Helst ville jeg have fordoblet rejsetiden, så jeg fra 23-07 kunne få en sammenhængende nattesøvn, og vågne frisk og udhvilet op i hhv. Oslo/Göteborg. Helt uden milliard-investeringer i infrastruktur.

Det kunne også handle om et større perspektiv og gøre ruten mere attraktiv for overflytning af flytrafik til jernbanen.

Fx hvis Oslo - Gøteborg opgraderes til 200-250 km/t, vil man kunne komme Kbh - Oslo på 4 timer mod 7 timer i dag, hvilket medfører at jernbanen bliver meget mere attraktiv for forretningsrejsende.


Helt enig, de korte flyture er de værste, økonomisk og miljømæssigt, og det er også tilfældet imellem Oslo og Stockholm, med op til 20 flyafgange dagligt! Her ville en opgradering til dobbeltspor og 250km/t bringe rejsetiden ned på 3 timer, hvilket ville overflødigøre flytrafik imellem disse 2 hovedstæder.

Citat fra: Viktoria Skov Dato 16/11-24, 15:29Fx hvis Oslo - Gøteborg opgraderes til 200-250 km/t, vil man kunne komme Kbh - Oslo på 4 timer mod 7 timer i dag, hvilket medfører at jernbanen bliver meget mere attraktiv for forretningsrejsende.


Hvordan får man den helt ned på 4 timer? Tager det ikke over 3 timer bare at komme fra København til Göteborg? Jeg ved godt at banen Malmö-Göteborg er traceret til 250 km/t men kun kører med 200 km/t på nuværende tidspunkt, men den opgradering kan vel ikke hente mere end 10-15 minutter.

Jeg tænker at det i hvert fald vil forudsætte Europasporet for at få København-Oslo ned på de 4 timer. Turen til Malmö tager jo 40 minutter i sig selv.

Citat fra: anho Dato 17/11-24, 12:22
Citat fra: Viktoria Skov Dato 16/11-24, 15:29Fx hvis Oslo - Gøteborg opgraderes til 200-250 km/t, vil man kunne komme Kbh - Oslo på 4 timer mod 7 timer i dag, hvilket medfører at jernbanen bliver meget mere attraktiv for forretningsrejsende.


Hvordan får man den helt ned på 4 timer? Tager det ikke over 3 timer bare at komme fra København til Göteborg? Jeg ved godt at banen Malmö-Göteborg er traceret til 250 km/t men kun kører med 200 km/t på nuværende tidspunkt, men den opgradering kan vel ikke hente mere end 10-15 minutter.

Jeg tænker at det i hvert fald vil forudsætte Europasporet for at få København-Oslo ned på de 4 timer. Turen til Malmö tager jo 40 minutter i sig selv.
Eller højhastighedsbane langs Helsingørmotorvejen og Helsingør - Helsingborg retvinklet under Helsingborg station og by, som foreslået fra svensk side. Deftefter kan Kystbanen omstrømmes til S-bane, hvis man vil (ovenpå førnævnte bane), ind til Helsingør station.

Hvordan får man den helt ned på 4 timer? Tager det ikke over 3 timer bare at komme fra København til Göteborg? Jeg ved godt at banen Malmö-Göteborg er traceret til 250 km/t men kun kører med 200 km/t på nuværende tidspunkt, men den opgradering kan vel ikke hente mere end 10-15 minutter.

Jeg tænker at det i hvert fald vil forudsætte Europasporet for at få København-Oslo ned på de 4 timer. Turen til Malmö tager jo 40 minutter i sig selv
.

Turen Kh-Göteborg tager ca. 4 timer med regionalbumleren.....som dog har en afgang pr. time.
Hvis du er heldig, så kan du fange en af SJs hurtigtog Malmø-Göteborg og skære ca. ½ time.....men det "koster" et skift i Malmø. Det kan være "farligt" med den ustabile drift, som der er over Øresund (aflyste tog, ustabilt signalsystem Kh-Kastrup).

Turen Göteborg-Oslo kan gøres på ca. 3,5 time i bus og ca. 4 timer med tog. Ofte er busbilletten væsentligt billigere end togbilletten.
Jeg anser ikke toget som en mulighed Kh-Oslo - det tager alt for lang tid og med for mange skift (= risiko for mistede forbindelser).

Grundet mine mange ture til Oslo gennem de senere år, så har jeg holdt lidt øje med forbindelsen Oslo-Stockholm-Oslo.
Store forsinkelser og aflysninger er desværre ikke ukendte forhold.
Når toget endelig kører, så ser det hyggeligt ud....bare en Rc med 5-6 vogne, som ligner noget jeg husker fra 1990'erne.
Summen af dette opfatter jeg således at SJ ikke prioriterer denne forbindelse.

Glem ikke at der netop mellem København - Oslo er en anden attraktiv løsning: Via havet!
Den afgår kl. 16:30 fra centrum af København og lander i centrum af Oslo kl. 10 næste morgen - veludhvilet efter en god nats søvn på Codans bølge. Priser fra knap 500 kr.

Citat fra: peter christensen Dato 17/11-24, 14:02Når toget endelig kører, så ser det hyggeligt ud....bare en Rc med 5-6 vogne, som ligner noget jeg husker fra 1990'erne.
Summen af dette opfatter jeg således at SJ ikke prioriterer denne forbindelse.

Vognene som der køres med er alle bygget netop i 90'erne, og med 30-40 års levetid, har de stadig gode år endnu.
Dette bør være i perspektiv til mange nattog der kører med vogne der oprindeligt er bygget i 70'erne, men er moderniseret i de sidste 10 års tid.

Så et lokomotivtrukkent tog Stockholm - Oslo er vel intet tegn på nedprioritering.

/ Viktoria - 3/4 uddannet Arktisk Ingeniør

Citat fra: Viktoria Skov Dato 17/11-24, 15:08Vognene som der køres med er alle bygget netop i 90'erne, og med 30-40 års levetid, har de stadig gode år endnu.
Dette bør være i perspektiv til mange nattog der kører med vogne der oprindeligt er bygget i 70'erne, men er moderniseret i de sidste 10 års tid.

De vogne blev renoveret i 1990'erne.....de er bygget længe inden.

Citat fra: peter christensen Dato 17/11-24, 14:02Hvordan får man den helt ned på 4 timer? Tager det ikke over 3 timer bare at komme fra København til Göteborg? Jeg ved godt at banen Malmö-Göteborg er traceret til 250 km/t men kun kører med 200 km/t på nuværende tidspunkt, men den opgradering kan vel ikke hente mere end 10-15 minutter.

Jeg tænker at det i hvert fald vil forudsætte Europasporet for at få København-Oslo ned på de 4 timer. Turen til Malmö tager jo 40 minutter i sig selv
.

Turen Kh-Göteborg tager ca. 4 timer med regionalbumleren.....som dog har en afgang pr. time.
Hvis du er heldig, så kan du fange en af SJs hurtigtog Malmø-Göteborg og skære ca. ½ time.....men det "koster" et skift i Malmø. Det kan være "farligt" med den ustabile drift, som der er over Øresund (aflyste tog, ustabilt signalsystem Kh-Kastrup).

Turen Göteborg-Oslo kan gøres på ca. 3,5 time i bus og ca. 4 timer med tog. Ofte er busbilletten væsentligt billigere end togbilletten.
Jeg anser ikke toget som en mulighed Kh-Oslo - det tager alt for lang tid og med for mange skift (= risiko for mistede forbindelser).

Grundet mine mange ture til Oslo gennem de senere år, så har jeg holdt lidt øje med forbindelsen Oslo-Stockholm-Oslo.
Store forsinkelser og aflysninger er desværre ikke ukendte forhold.
Når toget endelig kører, så ser det hyggeligt ud....bare en Rc med 5-6 vogne, som ligner noget jeg husker fra 1990'erne.
Summen af dette opfatter jeg således at SJ ikke prioriterer denne forbindelse.

DSB har netop ansøgt om at kunne køre tog direkte København-Oslo, og vistnok med færre stop end de eksisterende forbindelser på både København-Göteborg og Göteborg-Oslo ruten. Jeg synes at have set noget om at de skal køre et par gange om dagen, og med en rejsetid på cirka 6½ time for hele turen, som jeg husker det.

Stadig ikke hurtigt nok for forretningsrejsende, men absolut en mulighed for folk der skal på ferie.

Citat fra: Ncard00 Dato 16/11-24, 14:56Er der vedtaget, eller blot undersøgt, planer om at opgradere jernbanen fra Gøteborg til Oslo?

Dette kan enten være opgradering til dobbeltspor, hastighedsopgradering, kapacitet, nye tog osv.

Synes bare at de nuværende 4 timer med tog imellem de 2 store byer virker som rigtig lang tid, for at køre de lidt over 300km som er rutens længde, også selvom VY togene har forholdsvis mange stop undervejs.

Hej!

Det var många år sedan det tog 4 timmar mellan Göteborg och Oslo.

Nuvarande restid är 3 timmar och 35 minuter men det beror främst på spårarbeten på sträckan.

Ett annat problem är också att tåget körs som ett regionaltåg (många uppehåll) på norsk sida vilket torde kunna få ned restiden mot närmare 3 timmar med slopade uppehåll och dubbelspåret vid Moss utbyggt.

Dessvärre finns där ingen politisk majoritet för järnvägsinvesteringar i Sverige sedan bytet till motorvägspolitik 2022.

I nuvarande infrastrukturplan finns inte ens medel avsatt för planering och då talar vi alltså tidigast år 2045.

Hälsningar från Sverige

Citat fra: Ollebrum Dato 18/11-24, 00:59
Citat fra: Ncard00 Dato 16/11-24, 14:56Er der vedtaget, eller blot undersøgt, planer om at opgradere jernbanen fra Gøteborg til Oslo?

Dette kan enten være opgradering til dobbeltspor, hastighedsopgradering, kapacitet, nye tog osv.

Synes bare at de nuværende 4 timer med tog imellem de 2 store byer virker som rigtig lang tid, for at køre de lidt over 300km som er rutens længde, også selvom VY togene har forholdsvis mange stop undervejs.

Hej!

Det var många år sedan det tog 4 timmar mellan Göteborg och Oslo.

Nuvarande restid är 3 timmar och 35 minuter men det beror främst på spårarbeten på sträckan.

Ett annat problem är också att tåget körs som ett regionaltåg (många uppehåll) på norsk sida vilket torde kunna få ned restiden mot närmare 3 timmar med slopade uppehåll och dubbelspåret vid Moss utbyggt.

Dessvärre finns där ingen politisk majoritet för järnvägsinvesteringar i Sverige sedan bytet till motorvägspolitik 2022.

I nuvarande infrastrukturplan finns inte ens medel avsatt för planering och då talar vi alltså tidigast år 2045.

Hälsningar från Sverige

Det är enkelspår söder om Moss, och då får det inte plats så många tåg.
Dagens regionaltåg behöver stanna på dagens platser av politiska skäl.
Att köra parallellt snabbare tåg som stannar bara på få platser är tveksamt om det får plats.
Det hindrar inte att DSB ansökt om att få köra ett sådant tåg Köpenhamn-Oslo från 2026 eller 2027.

Att bygga dubbelspår på enkelspårssträckor Oslo-Halden är med i norska planer och kan ge restid på 1:00 mot 1:45 som det var innan Follobanan byggdes.
Nu har det blivit problem med projektet.
Ökande krav på markstabilitet och förekomst av ostabil lera har fördyrat projektet genom Moss mycket.
Och det anses vara mera sådan mark kring Fredrikstad, så norska regeringen är tveksam om fortsatt bygge.

https://www.banenor.no/prosjekter/alle-prosjekter/planlegging-av-dobbeltspor-sor-for-moss/

Gå op Sider:[1] 2
ContecRail
Skagensbanen 1890 - 1965
Skagensbanen 1890 - 1965

I 1965 kunne Skagensbanen fejre 75 års jubilæum og i den anledning udgav Jernbane-historisk Selskab dette hæfte. Heri fortælles grundigt om Skagensbanens første 75 år, hvor banen bl.a. blev ombygget fra smalspor til normalspor. Hæftet er på 64 sider og ændret til pdf-format.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak