Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Gamle tanker om 2-system S-tog
Gå ned Sider: 1 [2]
Citat fra: Danskjävlar Dato 19/11-24, 22:08Altså i mine øjne ville en hel eller delvis brug af en anden strømfrekvens på S-banen blot være en dyr fornøjelse der ikke ville gavne folk særlig meget, og som kun skaber flere muligheder for fejl og flere komplikationer på både infrastruktur og tog hvor ting kan gå galt, eller kræve dyre vedligeholdelsesregninger.

Vi må også huske på at S-togsnettet og fjernbanenettet er stort set ukompatibelt nutildags. De har ikke kun forskellig strømstyrke og frekvens, men også forskellige perronhøjder og vidt forskellige signalsystemer. Hvis Københavns S-bane fra start af mindede mere om dem der blev bygget i Tyskland i 60'erne og fremad var der måske noget om snakken men Københavns S-bane er ikke bygget på den måde. Den har mere til fældes med en række metrosystemer end et typisk pendlertog.

Spørgsmålet er da hvad merprisen per togsæt er for at kunne håndtere begge systemer?

En af S-banens fordelingsstationer skulle koste ca. 40 mio. Kr stykket, mod 20 mio. Kr. for 25 kV. Foruden at DC fordelingsstationerne ligger med 6-7 km afstand kontra 50 km for fjernbanens fordelingsstationer.

Eksprestunnelen med 20 km dobbeltspor ville da enten kræve 3,5 x 40 mio. Kr. eller 1 x 20 mio. Kr. Forskellen er da ca. 120 mio. Kr. i besparelse på strømforsyningen.

Hvis der skal bruges 75 togsæt til Eksprestunnelen er det 1,6 mio. Kr. per togsæt, som kunne bruges til at modregne ekstraudstyret til 25 kV 50 Hz.

Det er måske ikke nok alene, til at bære hele udgiften.
Men hvis de samme 75 togsæt også skal kunne køre til Roskilde og Helsingør, da kan man måske opnå rentabilitet.

/ Viktoria - 3/4 uddannet Arktisk Ingeniør

Gå op Sider: 1 [2]
Indsend billederBillige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak