Citat fra: andersj Dato 8/12-24, 10:48Det er igen muligt at købe Orange til Flensburg.
Jeg ved godt det er anekdoter, men jeg har været med de tog en del gange gennem årene og på forskellige tidspunkter på året og dagen også. Der har aldrig været mere end en håndfuld der er steget af eller på i Flensburg uden at skifte til eller fra RE7.
Pendling med tog er svær syd for Lunderskov generelt, fordi toget ikke betjener de store byer pga. topografien. Så jeg tror næppe at ret mange af de 12.000 grænsependlere bor og arbejder i nærheden af stationer. Ved pendling med kollektiv transport er studerende også ofte en stor kundegruppe og dem har man ikke på tværs af grænsen.
Det de nævner vil jeg også betegne som tvang og et andet problem er også at RE7 ikke er gearet til store mængder fjernrejsende. I sommerferien er DSB begyndt at køre med dobbelttraktion på Flensburg-togene, hvilket gør at RE7 bliver fyldt allerede i Flensburg. RE7 er efterhånden en sardindåse i de timer hvor der er forbindelse til og fra Danmark i Flensburg.
Jeg er enig i, at der er et marked, som er noget underudnyttet. Forbindelserne over grænsen vokser i de her år, hvad enten det er tyskere, som bosætter sig i Sønderjylland, sydslesvigske unge, som læser i Danmark, brug af læger/hospitaler/tandlæger i nabolandet eller andre. Der burde være timedrift til Flensborg også.
Til gengæld forsvinder hovedparten af dem, som stiger om i Kolding eller Fredericia på vej fra København om få år, når Femern åbner. Og dermed er der heller ikke rigig nogen case for at styrke den gennemkørende forbindelse væsentligt, hvis det er noget, som kræver nogen form for investering i fx nyt materiel.