Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Tekniske spørgsmål omkring batteritog
Gå ned Sider: 1 2 3 [4]
Citat fra: mlarsen Dato 11/11-24, 10:57Hvad er batterispændingen egentligt på et "typisk" BEMU set, og kan man bruge batteriteknologier, inklusive BMS og dele af invertere, fra andre brancher (f.eks. teknik fra biler eller lastvogne?)
Batterierne (celleniveau) er typisk fra bilindustrien. De fleste øvrige komponenter er standardkomponenter fra eletriske tog. Der er diskussioner omkring stationær ladning med kabel, der synes at kunne blive identisk med ladestik til lastbiler. Men typisk vil det istedet være standard 1.000/1.500 V stik fra jernbanen, der allerede anvendes. Måske ender man man begge dele - men der er dog nogle administrative regler, der pt forhindrer at et anlæg, der oplader tog må anvendes til at oplade andre transportformer, men det bliver nok løst løbende. Der er tæt samarbejde mellem tog og bilindustri i USA og EU, men jernbanens krav er typisk lige et par trin højere i forhold til sikkerhed og bureaukrati...

/Lasse

Gå op Sider: 1 2 3 [4]

Jernbanebøger

Høng-Tølløse Jernbane 1901-2001

Høng-Tølløse Jernbane 1901-2001. Pris 310 kr.

Læs mere
160 hk dieselrangertraktorer med Ardelt-gear
160 hk dieselrangertraktorer med Ardelt-gear

Her er to artikler fra DSB´s blad Vingehjulet om erfaringerne med de - dengang - helt nye rangertraktorer fra Ardelt-Werke i Vesttyskland. Artiklerne er skrevet af afdelingsingeniør i Maskinafdelingen K. Lykke Holm.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak