Citat fra: metrohenrik Dato 7/11-24, 10:58Citat fra: thomastog Dato 7/11-24, 10:45Citat fra: metrohenrik Dato 7/11-24, 07:00Citat..
Det kan nok bedre gå i et land hvor man ikke tænker "mig først", og absolut skal prøve at komme imellem lukkende døre..
Og så har man metroen, hvor der er afsat en tid til udveksling. Dørene lukker efter den tid, uanset om passagerudvekslingen er færdig.
Jeg har en enkelt gang på Kongens Nytorv set datter og kone komme med metroen, jeg kunne have været nået med, uden at "komme i klemme", hvis ikke en metro-steward havde taget fat i mig og flået mig væk fra dørene. Jeg bed det i mig, men var lige ved at eksplodere; han burde få forlænget afgangsproceduren, så alle der stod i tog og på perron, nåede ind hhv. ud.
Den slags planter et frø af anarki i passagererne, og de bliver gradvist mere ligeglade med lukkende døre, eller "først ud, så ind" princippet.
Jeg skal ikke kommentere på din oplevelse..:-)
"metro" i dit brugernavn antyder, at du ved lidt mere om metro-procedurer, end flertallet.
Ja, du må/bør nok ikke kommentere på enkeltstående kunde-"klager".
Men du kunne sagtens deltage i en debat, i hvorvidt det planter et frø af endnu mere "mig først", hver gang en passager har være på perronen til tiden, og oplever at døren smækker foran vedkommende til et halv-tomt metro-tog.
Eller kommente rereglerne generelt for, om en metro-steward må, eller ikke må, tage fat i passagerer og hive i dem, når der ikke foreligger en fare-situation.
Citat fra: metrohenrik Dato 7/11-24, 10:58Generelt set skal man respektere afgangssignalet, uanset transportform.
Ja. Men omvendt skal afgangsproceduren også tage forbehold for at få *alle* ude, der skal af, og få alle dem som har været på perron i god tid, som der er plads til.
Det handler ikke kun om at køre flest muligt tog, men primært at flytte flest muligt passagerer.
Citat fra: metrohenrik Dato 7/11-24, 10:58Metroen kører med faste holdetider, som er sat ud fra at togene skal køre med et bestemt interval. Holdes længere, kan der køres færre tog.
Men til gengæld ekspederer togene flere/alle passagerer. Hvis man planlægger med at lade folk vente til næste, så skal du blot bruge længere tid til at lukke døre, køre fra perron, køre næste tog til perron, åbne døre..
Du får en meget svære opgave, med at overbevise mig, at det smarteste at køre halvtomme tog fra stationen, uden at få alle med der har stået og ventet.
Citat fra: metrohenrik Dato 7/11-24, 10:58Processen med at en steward skal holde et tog længere, er som regel længere end holdetiden, og derfor skal et længere "hold" adviseres til trafikleder, inden togets ankomst.
Tror din formulering gik lidt stærkt ? ;-) Du siger jo blot, at holdetiden bliver længere, hvis man vælger at lade toget holde længere (end den planlagte tid).
Har lige være i London. Når der var myldretid (her kan metroen godt pakke sammen), så var der en perronvagt, som overtog afgangsproceduren, for samtlige tog, så der var tid nok til at få alle med (der var plads til). Langt mere effektivt, end at smække dørene i, inden passagerudveksling var tilendebragt.