Citat fra: RasmusD Dato 6/11-24, 16:12Det lyder godt nok vildt, hvis de tyske dobbeltdækkeren har klembeskyttelse der fungerer ned til et par mm.
Øresundstogenes klembeskyttelse går ned til 50 mm, så vidt jeg husker. Det er nok til at opdage en arm i klemme, men ikke fx en frakke eller en kjole.
DSB First forsøgte sig vistnok med en afgangsprocedure, hvor der ikke var visuel efterkontrol når dørene var lukket, og det endte galt. Ikke så galt at nogen døde, men galt nok til at man droppede ideen permanent.
For god ordens skyld: Blokeringsbeskyttelse og klemsikring er ikke nødvendigvis det samme. Blokeringsbeskyttelse i denne sammenhæng er størrelsen på et objekt, der fanges af sensorerne, der afgør om døren kan lukkes. Klemsikring er den modstand, som dørlukningen måtte føle fysisk efter dørlukningen er begyndt. Man kan altså i princippet godt stikke en arm eller en papkasse ind i døren, efter disse er begyndt at lukke, men før dørpladerne er lukket helt til. Det er altså i en vis grad en sag om "opdragelse" og kultur. Det er min forståelse, at næsten alle tyske kollektive transportmidler har den samme løsning, og at passagererne derfor er "opdraget", mens vi i Danmark har forskellige løsninger alt efter operatør og materieltype.
Lasse