Citat fra: Mads Dato 7/11-24, 11:58Citat fra: thomastog Dato 7/11-24, 11:42Citat fra: metrohenrik Dato 7/11-24, 10:58Processen med at en steward skal holde et tog længere, er som regel længere end holdetiden, og derfor skal et længere "hold" adviseres til trafikleder, inden togets ankomst.
Tror du er låst i hvordan reglerne er. Her maler vi med lidt bredere pensel.
Jeg tror ikke det er optimalt, at sidde og planlægge.. "der er fodboldkamp i parken, så vi holder 17 sekunder længere på Trianglen, fra 21:07-21:53". Den slags planlægning vælter, når der er forlænget spilletid ;-)
Det der ville batte noget, og udnytte resourcerne optimalt, var en person på perronen, som lavede en mere traditionelt afgansprocedure, i en periode.
Altså overvåge at passagerudveksling var tilendebragt, at alle der skulle af var kommet ud, at alle der var der i god tid var kommet med, forudsat plads i toget, og derefter lukker døre og sender toget afsted. Bemærk *ikke* blot når planlagt holdetid var forløbet.
En sådan procedure kan også være effektiv med modsat fortegn, altså få sendt tog afsted før planlagt holdetid var tilendebragt, hvis passager-udveksling var tilendebragt før (planlagt) holde-tid.
Jeg tror de overvejelser er gjort forlængst. Det næste tog kommer om 2/3/4 minutter i myldretiden. I myldretiden kører togene så tæt som muligt. Laver du et længere stop for 1 tog, forsinker det alle de andre tog, dvs. mange passagerer får længere rejsetid.
Så spørgsmålet er, om du er vigtigere end alle andre, fordi du skal vente 2-4 minutter ?
Med det argument skulle man måske sætte holdetiden ned til 10-20 sekunder, tænk sig hvor mange tog man så kan få igennem. Men stort set ingen passagerer.
Det handler om at få dem der skal af, ud af toget, og få dem med der står klar på perronen i god tid, hvis der er plads i toget. Det er den mest effektive måde at flytte passagerer; for det er vel det der er formålet ?
Har intet problem med at vente 2-4 minutter på næste tog. Men et problem med, at resten af familien når med et tog, og jeg ikke kan nå at komme med, til trods for at der er plads i toget. Dermed udnytter man ikke kapaciteten optimalt, da der så blot vil være endnu flere der skal med næste tog... Ikke optimal udnyttelse af kapacitet.
Jeg taler generelt, om at udnytte kapaciteten. Hvis ikke der er holdetid til at alle kan nå ind i et tog, hvor der er plads, vil de mase på for ikke at blive forbigået ved næste afgang, med fare for at der er nogle som ikke kommer af toget. Altså en spirre til endnu mere "først mig". Jeg vil påstå at (for) kort holdetid på perroner, generelt set, vil forværre problemerne og medføre at man ikke udnytter kapaciteten optimalt.