Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Tekniske spørgsmål omkring batteritog
Gå ned Sider: 1 [2] 3 4
Citat fra: Niels Munch Dato  4/11-24, 08:22
Citat fra: esni Dato  4/11-24, 07:42
Citat fra: Per Holm Dato  3/11-24, 19:32Tykserne har forhøjet frekvensen fra de 16⅔ Hz til 16,7 Hz:

https://de.wikipedia.org/wiki/Bahnstrom
Jeg kunne ikke huske om det i Tyskland eller Sverige at man havde gjort det

Et opklarende spørgsmål: Er det en reel (minimal) justering fra 16⅔ Hz til 16,7 Hz, eller er den en "skriftlig" forhøjelse (som vi lærte det i folkeskolen) fra 16,6666 Hz til 16,7 Hz?

M.v.h.
Niels

Det er en reel justering.
Udover den tyske Wikipedia side, er der også en beskrivelse af ændringen på den engelske Wikipedia.
https://en.wikipedia.org/wiki/15_kV_AC_railway_electrification

Citat fra: Mads Dato  4/11-24, 09:40Det er en reel justering.
Udover den tyske Wikipedia side, er der også en beskrivelse af ændringen på den engelske Wikipedia.
https://en.wikipedia.org/wiki/15_kV_AC_railway_electrification

Mange tak, modtaget & forstået.

M.v.h.
Niels

Citat fra: Thorfinn Dato  3/11-24, 16:24Motorerne er (bare et gæt) universal-DC eller endda BLDC.
Nej, de er 3-fase vekselstrømsmotorer, som forsynes fra batterierne via en vekselretter.

Citat fra: QN903Qnr0779 Dato  4/11-24, 12:39
Citat fra: Thorfinn Dato  3/11-24, 16:24Motorerne er (bare et gæt) universal-DC eller endda BLDC.
Nej, de er 3-fase vekselstrømsmotorer, som forsynes fra batterierne via en vekselretter.

Har du mere info om køremotoren? Ved du hvor man kan finde noget?
En rendyrket asynchronmotor har (næsten) ingen moment ved 0 omdrejninger, det gør typen uegenet som køremotor.



 

Citat fra: Thorfinn Dato  4/11-24, 15:08
Citat fra: QN903Qnr0779 Dato  4/11-24, 12:39
Citat fra: Thorfinn Dato  3/11-24, 16:24Motorerne er (bare et gæt) universal-DC eller endda BLDC.
Nej, de er 3-fase vekselstrømsmotorer, som forsynes fra batterierne via en vekselretter.

Har du mere info om køremotoren? Ved du hvor man kan finde noget?
En rendyrket asynchronmotor har (næsten) ingen moment ved 0 omdrejninger, det gør typen uegenet som køremotor.



 
Det er mange år siden jeg lærte om 'elektriske mmaskiner og strømrettere' på DtH, men jeg mener bestemt at den 3-fasede udgave af asynkronmotoren  med kortslutningsanker har et ganske pænt moment ved stilstand.
Momentet fremkommer som følge af at statorens 3 faseviklinger danner et roterende felt inde denne, og dette felt inducerer et tilsvarende felt i rotoren, som vil få denne til at dreje indtil med næsten samme hastighed som statorfeltet. Momentet bliver 0 hvis rotoren har samme omdrejningstal som en tilsvarende synkronmotor.
 

Eskild

Citat fra: Thorfinn Dato  4/11-24, 15:08
Citat fra: QN903Qnr0779 Dato  4/11-24, 12:39Nej, de er 3-fase vekselstrømsmotorer, som forsynes fra batterierne via en vekselretter.

Har du mere info om køremotoren? Ved du hvor man kan finde noget?
En rendyrket asynchronmotor har (næsten) ingen moment ved 0 omdrejninger, det gør typen uegenet som køremotor.
I de sidste 45 år har man brugt asynchronmotorer som banemotor i lokomotiver og togsæt i meget stor grad. Litra ME og EA er nogle af de første type med det. Der er en artikel om det her: https://www.jernbanen.dk/artikler.php?artno=10 Så virker således godt i praksis.

Tekniske spørgsmål omkring batteritog
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 4/11-24, 16:42.
Citat fra: steenth Dato  4/11-24, 16:16Så virker således godt i praksis.
Pointen er, som Eskild også er inde på, at det er en 3 faset motor. Vekselretteren kan så variere frekvensen så den sættes op efterhånden som motoren og toget kommer op i fart. Det er derfor der er "musik" i sådan et el-lokomotiv der starter.

Citat fra: Thorfinn Dato  4/11-24, 15:08En rendyrket asynchronmotor har (næsten) ingen moment ved 0 omdrejninger, det gør typen uegenet som køremotor.
Det synes jeg du skulle fortælle en Vectron XLoad, som har 350 kN trækkraft fra stilstand. Lige præcis det høje startmoment, når statorfrekvensen er nogle få Hertz men rotoren står stille, gør asynkronmotoren aldeles velegnet som banemotor.

Citat fra: chrislux Dato  1/11-24, 13:41Jeg ved at man i Tyskland vil lade med 25kv 50Hz i stilstand ved ladestationerne
Nok ikke en vigtig detalje her, men det virker ikke som om at 25kV ladeøer er planlagt i hele Tyskland. Ifølge denne folder vil ladeøerne i Schleswig-Holstein levere 15kV 16 2/3Hz. Det rejser så spørgsmålet hvordan de klarer omformningen fra 50Hz til 16 2/3Hz på disse steder - men det kan måske gøres med en roterende omformer?


Citat fra: mlarsen Dato  6/11-24, 22:30Nok ikke en vigtig detalje her, men det virker ikke som om at 25kV ladeøer er planlagt i hele Tyskland. Ifølge denne folder vil ladeøerne i Schleswig-Holstein levere 15kV 16 2/3Hz. Det rejser så spørgsmålet hvordan de klarer omformningen fra 50Hz til 16 2/3Hz på disse steder - men det kan måske gøres med en roterende omformer?
Nej, det er med statiske omformere, altså effektelektronik samt en transformator til at tilpasse spændingsniveauet - meget billigere.

Ah, det giver mening. Jeg blev vildledt af den specifikke reference til 16 2/3Hz i folderen fra DB Netz, men selv de tager åbenbart ovennævnte skelnen mellem 2/3 og 0,7 afslappet i deres offentlige kommunikation.

Det gav mig iøvrigt lejlighed til at tjekke op på Infineons thyristorudbud, og jeg kan se at der flere rated til 8kV så kan godt se at det ikke er så kompliceret at håndtere 15 eller 25kV.  Vil prøve at søge efter lidt offentlig information om hvordan sådan en omformerstation kunne se ud i praksis

Citat fra: steenth Dato  4/11-24, 16:16
Citat fra: Thorfinn Dato  4/11-24, 15:08
Citat fra: QN903Qnr0779 Dato  4/11-24, 12:39Nej, de er 3-fase vekselstrømsmotorer, som forsynes fra batterierne via en vekselretter.

Har du mere info om køremotoren? Ved du hvor man kan finde noget?
En rendyrket asynchronmotor har (næsten) ingen moment ved 0 omdrejninger, det gør typen uegenet som køremotor.
I de sidste 45 år har man brugt asynchronmotorer som banemotor i lokomotiver og togsæt i meget stor grad. Litra ME og EA er nogle af de første type med det. Der er en artikel om det her: https://www.jernbanen.dk/artikler.php?artno=10 Så virker således godt i praksis.
Jeg kender godt nogle af de krumspring man kan lave en asynkronmotor (Eskild nævnte også kortslutningsanker). De har bare alle det til fælles, at man taber virkningsgrad og indgår kompromier.
ME og EA er ikke just kommet i drift de seneste år - Det er teknik, der var på tegnebrættet (sic!) i 70erne.
Mireo'erne blev præsenteret 2016 - dvs i en tid hvor FEM var blevet en integreret del af CAD/CAM.
 
Deraf spørgsmål: Hvor er man i dag? Hvad anses i dag som den mest fordelagtigige kompromis? 


Citat fra: Thorfinn Dato  7/11-24, 15:59ME og EA er ikke just kommet i drift de seneste år
Dwet har nok meget mere med konvertersystemerne at gøre. 1. generation EA havde en meget kompliceret kredsløsning (McMurray) med mængder af komponenter. EA's "søskende" med samme teknologi er alle skrottede eller ombyggede med moderne konvertersystemer med IGBT'er.
CitatDeraf spørgsmål: Hvor er man i dag? Hvad anses i dag som den mest fordelagtigige kompromis? 
Konvertere med IGBT'er sammen med 3-fase asynkronmotorer med kortslutningsrotor, undtagen i visse situationer hvor pladsen i boggien er et stort problem, der anvender man af og til 3-fase synkronmotor med permanentmagnetrotor - men det giver andre problemer....

Citat fra: QN903Qnr0779 Dato  7/11-24, 16:50Konvertere med IGBT'er sammen med 3-fase asynkronmotorer med kortslutningsrotor, undtagen i visse situationer hvor pladsen i boggien er et stort problem, der anvender man af og til 3-fase synkronmotor med permanentmagnetrotor - men det giver andre problemer....
3-fase synkronmotor med permanentmagnetrotor er vist også det der bruges i moderne elbiler, da det giver lavest mulig vægt.

Eskild

Citat fra: mlarsen Dato  6/11-24, 22:30
Citat fra: chrislux Dato  1/11-24, 13:41Jeg ved at man i Tyskland vil lade med 25kv 50Hz i stilstand ved ladestationerne
Nok ikke en vigtig detalje her, men det virker ikke som om at 25kV ladeøer er planlagt i hele Tyskland. Ifølge denne folder vil ladeøerne i Schleswig-Holstein levere 15kV 16 2/3Hz. Det rejser så spørgsmålet hvordan de klarer omformningen fra 50Hz til 16 2/3Hz på disse steder - men det kan måske gøres med en roterende omformer?


Der skulle i Tyskland være muligt for at el-leverandærselskaber at konkurrere og opsætte ladeanlæg "hvor de lyster". Dog er der begrænsninger i forhold til DB ejet infrastruktur, og kombineret med at NAH.SHs batteritog var de første, valgte man at lade DB stå for etableringen.

Det er først i nogle af de efterfølgende udbud, at muligheden for at oplade med 25 kV stationært er lavet. De billige Voltap anlæg (og en konkurrents tilsvarende løsning) der oplader med 25 kV kan kun levere 1.400 kW i ladeeffekt (mod 2.000 kW under 25 kV 80 A)

/Lasse

Gå op Sider: 1 [2] 3 4

Jernbanebøger

Københavns Hovedbanegård 1969

Københavns Hovedbanegård 1969. Pris 170 kr.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak