Jeg kender ikke Mireo plus B konkrete techniske løsning. Men .. helt basalt gælder..
Citat fra: mpp Dato 1/11-24, 11:28Hvor stor forskel er der egentligt på en strømaftager til at modtage kørestrøm og til brug for ladning alene? .... Er det alene en skrivebordsøvelse eller er der også fysiske forskelle (og dermed besparelser), når man ikke kører på strøm fra en køreledning?
Der er en eller anden AC (16 2/3 eller 50 Hz, ved 15 eller 25 kV) i tråden i Dk og Tyskland.
Men der er langt vej for strømmen fra tråden til batterierne hhv motoren.
Batterierne kan kun lide DC. Der er vi ikke kommet længre end Alessandro Volta. Der skal altså noget AC/DC effektelektronik til at bygge en batterilader. Det koster, det vejer og det fylder.
Motorerne er (bare et gæt) universal-DC eller endda BLDC. Der skal noget effektelektronik til at bygge en køreregulator. Det koster, det vejer og det fylder.
Ingeniørerne kan finde på at bygge effektelektronik, der kan begge ting, men kun een ting ad gangen, fordi vægt, volumen og pris er 3 ting du aldrig ønsker at have i et køretøj.
Men det har de ikke her.
Stadler Akku Flirt, som
Nah.SH har købt, kan køre på strøm og lade batterier på samme tid og Siemens Mireo plus B kan det faktisk også.
Men det kræver jo at man bygger kørestrømsledninger over nogle km. En gammel, lav bro kan hurtig sætte en stopper for fornøjelsen.
Du kan også lade DC laderen stå stationært ved en station, Den type ladning kender man fx. fra batteribusser, hvor systemer hvor kan gå en strøm op til 1000 A 850 VDC over pantografen er markedsgængs.
Tilbage til selveste pantograf:
For pantografens byggeform betyder spænding og frekvens meget, især hvis det skal være til DC. DC kan slå fantastiske lysbuer, som bare bliver ved. Det skal man isolere sig fra og bygge passende lysbueslukkere. Det kan du fx. se ved de københavnske S-tog, i Nederlandene osv.