Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Direkte batteritog Struer-Holstebro-Herning-København
Gå ned Sider: 1 ... 8 9 [10]
Citat fra: Poul Andersen Dato 27/03-25, 20:22Sidste nyt.

https://www.tvmidtvest.dk/midt-og-vestjylland/minister-ingen-koreledninger-fra-struer-til-vejle-men-direkte-tog-kan-fortsaette

Mvh.
Poul.

Er 2 mia. virkelig prisen eller har ministeren pyntet (læs: overdrevet) på tallet for helt at slippe for at finde pengene til elektrificeringen?
Ud fra de tal som jeg kan finde rundt omkring på nettet vil mit bud være, at elektrificeringen af strækningen mellem Vejle og Struer vil kunne gøres for mellem 1,1 og 1,2 mia. kr.

Og hvad vil prisen være for et antal batteritog til indsættelse mellem Struer og København?
DSB har betalt 20 mia. for 100 IC5-ere, altså 200 mio for et togsæt. Er prisen den samme for en tilsvarende batteriudgave, så fås 6 togsæt for 1,2 mia. Det er måske lige nok til at dække driften mellem Købenavn og Struer.

En elektrificering af den skrå bane vil ikke kun være for at DSB kan køre IC5 til Struer, men også for en kommende flåde af batteritog til de jyske sidebaner. Der må være et sted eller to, hvor der kan spares en ladefacilitet væk, hvis der kom ledninger op. Og så kører der jo også et par godstog nordvest for Vejle en gang imellem.

Citat fra: Sporhund Dato  1/04-25, 16:51

https://www.tvmidtvest.dk/midt-og-vestjylland/minister-ingen-koreledninger-fra-struer-til-vejle-men-direkte-tog-kan-fortsaette

Mvh.
Poul.

Er 2 mia. virkelig prisen eller har ministeren pyntet (læs: overdrevet) på tallet for helt at slippe for at finde pengene til elektrificeringen?
Ud fra de tal som jeg kan finde rundt omkring på nettet vil mit bud være, at elektrificeringen af strækningen mellem Vejle og Struer vil kunne gøres for mellem 1,1 og 1,2 mia. kr.

I Cowis rapport om en ny Lillebæltsforbindelse står 5,94 mio. Kr. per km med køreledninger for enkeltspor, 187 mio. Kr. for en forsyningsstation og 0,6 Kr./km for autotransformere. (totalt ca. 6,6 mio. Kr./km + 187 mio. kr. for en forsyningstation).

Med 110 km Vejle - Struer giver det ca. 726 mio. Kr. + 187 mio. Kr. antaget en forsyningsstation rækker = 913 mio. Kr.
Ganges 50% på i NAB fase 1 tillæg, får man 1.370 mio. Kr.

/ Viktoria - 7/8 uddannet Arktisk Ingeniør

Citat fra: Viktoria Skov Dato  1/04-25, 17:03

Mvh.
Poul.

I Cowis rapport om en ny Lillebæltsforbindelse står 5,94 mio. Kr. per km med køreledninger for enkeltspor, 187 mio. Kr. for en forsyningsstation og 0,6 Kr./km for autotransformere. (totalt ca. 6,6 mio. Kr./km + 187 mio. kr. for en forsyningstation).

Med 110 km Vejle - Struer giver det ca. 726 mio. Kr. + 187 mio. Kr. antaget en forsyningsstation rækker = 913 mio. Kr.

Inkluderer det ekspropiation og ombygning af broer, som hurtigt kan blive dyrt? Og Siemens vil næppe acceptere prisen på den gamle kontrakt da inflationen er steget så markant. Og selvfølgelig vedligehold.

Citat fra: Sporhund Dato  1/04-25, 16:51DSB har betalt 20 mia. for 100 IC5-ere, altså 200 mio for et togsæt.

DSB har betalt 14 mio. Euro pr. IC5 togsæt inkl. 15 års vedligehold. Den indgåede kontrakt med Alstom på de 100 togsæt med 15 års vedligehold koster 1,4 mia. kr.

Den fulde rammeaftale med 30 års vedligehold og ca. 150 togsæt har en værdi på 2,6 mia. Euro / ca. 20 mia. kr.

Anders

Citat fra: frederikhk Dato  1/04-25, 17:28
Citat fra: Viktoria Skov Dato  1/04-25, 17:03

Mvh.
Poul.

Inkluderer det ekspropiation og ombygning af broer, som hurtigt kan blive dyrt? Og Siemens vil næppe acceptere prisen på den gamle kontrakt da inflationen er steget så markant. Og selvfølgelig vedligehold.

Næppe. Men ved at benytte det gamle system F-160 (evt blot lokalt ved broen) kan man undgå mange af broombygningerne, da det system tillader at trække bæretov og køretråd tæt sammen under broer, så systemhøjden ikke er meget mere end 50-100 mm under broen + 270 mm i isolationsafstand. Mange gamle broer bygget efter 50'erne er forberedt for kørestrøm, bare med løsningen fra F-160 og ikke nutidens Sicat system der kræver normal systemhøjde under broer, hvorfor det er muligt at mange af de gamle broer ikke skal ombygges.

/ Viktoria - 7/8 uddannet Arktisk Ingeniør

Citat fra: Viktoria Skov Dato  1/04-25, 17:03I Cowis rapport om en ny Lillebæltsforbindelse står 5,94 mio. Kr. per km med køreledninger for enkeltspor, 187 mio. Kr. for en forsyningsstation og 0,6 Kr./km for autotransformere. (totalt ca. 6,6 mio. Kr./km + 187 mio. kr. for en forsyningstation).

Jeg takker for tallene. Så det var ikke helt ved siden.

Citat fra: andersj Dato  1/04-25, 19:00
Citat fra: Sporhund Dato  1/04-25, 16:51DSB har betalt 20 mia. for 100 IC5-ere, altså 200 mio for et togsæt.

DSB har betalt 14 mio. Euro pr. IC5 togsæt inkl. 15 års vedligehold. Den indgåede kontrakt med Alstom på de 100 togsæt med 15 års vedligehold koster 1,4 mia. kr.

Den fulde rammeaftale med 30 års vedligehold og ca. 150 togsæt har en værdi på 2,6 mia. Euro / ca. 20 mia. kr.

Det var jeg så til gengæld her. Prisen på de 20 mia. var det der poppede frem flest gange, hvis man søgte på IC5 og pris.
Men det er nu stadig prisen på nogle tilsvarende batteritog som jeg er ude efter. Jeg er ikke overbevist om at besparelsen er 2 mia. som trafikministeren siger at en elektrificering koster, hvis præmissen stadig er, at der skal køre direkte batteritog mellem København og Struer.

Gå op Sider: 1 ... 8 9 [10]

Danske privatbaner

Veterantog kalender

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak