Citat fra: Poul Andersen Dato 27/03-25, 20:22Sidste nyt.
https://www.tvmidtvest.dk/midt-og-vestjylland/minister-ingen-koreledninger-fra-struer-til-vejle-men-direkte-tog-kan-fortsaette
Mvh.
Poul.
Er 2 mia. virkelig prisen eller har ministeren pyntet (læs: overdrevet) på tallet for helt at slippe for at finde pengene til elektrificeringen?
Ud fra de tal som jeg kan finde rundt omkring på nettet vil mit bud være, at elektrificeringen af strækningen mellem Vejle og Struer vil kunne gøres for mellem 1,1 og 1,2 mia. kr.
Og hvad vil prisen være for et antal batteritog til indsættelse mellem Struer og København?
DSB har betalt 20 mia. for 100 IC5-ere, altså 200 mio for et togsæt. Er prisen den samme for en tilsvarende batteriudgave, så fås 6 togsæt for 1,2 mia. Det er måske lige nok til at dække driften mellem Købenavn og Struer.
En elektrificering af den skrå bane vil ikke kun være for at DSB kan køre IC5 til Struer, men også for en kommende flåde af batteritog til de jyske sidebaner. Der må være et sted eller to, hvor der kan spares en ladefacilitet væk, hvis der kom ledninger op. Og så kører der jo også et par godstog nordvest for Vejle en gang imellem.