Citat fra: KimC Dato 11/01-25, 08:13Den overordnede planlægning i den kollektive trafik mangler. Planlægningen ser ud til at foregå ud fra et kriterie om at det helst skal være godt for DSB - som i mellemtiden også kun tænker på egne behov - det skal være digitalt, politikerne sluger alt der er "digitalt" råt. Nogen vil have deluxe letbaneløsninger, på den bekostning at andre får kappet deres bane/busforbindelse. Skal den offentlige transport kunne du til noget selv om der ikke står København i den ene ende af rejsen? Hvad er det i det hele taget man vil med den offentlige trafik?
Letbanerne bliver jo netop ikke bygget for at transportere folk til København, men for at øge andre byers attraktivitet og forbedre den kollektive fremkommelighed flere steder i landet. Der er desuden ikke noget "deluxe" over de letbaner der er blevet bygget - både Odense og Aarhus letbane er bygget rimelig spartansk i forhold til hvad man ser i udlandet. Kapaciteten er allerede nu ved at være opbrugt og hvis man havde bygget en BRT-linje i stedet, så havde det nok været billigere, men der ville simpelthen ikke være kapacitet til efterspørgslen. Dermed flere biler på vejene. Det problem ser man netop i Aalborg: man byggede godt nok en billigere BRT-linje i stedet for en letbane, men den er så også fuldstændigt propfyldt i myldretiden, så folk bliver efterladt ved stoppestederne - og der er ingen planer om at øge frekvensen, for man har ikke dimensioneret infrastrukturen til højere frekvens.
Der er desuden ingen der har fået kappet deres baneforbindelse på grund af at en letbane skulle bygges, som du ellers påstår.
Problemet er derimod at man politisk har besluttet at den offentlige transport skal drives lokalt/regionalt og at de ikke må få tilført flere driftspenge når nye projekter åbnes. Så når man bygger en letbane bliver man pludselig nødt til at skære buslinjer væk. Men det skyldes en politik der stadig ikke er glad for at bruge penge på offentlig transport. At male det som om nogle forkælede byboere insisterede på "deluxe"-udgaven og at dette så går ud over andre, er ikke retvisende.
---
Og hvor mange projekter er der egentlig som bliver bygget for at folk kan komme lettere til København? Kontra hvor mange projekter bliver bygget for at forbedre fremkommeligheden i resten af landet? Jernbanerne er jo gradvist blevet løftet og forbedret over det meste af Danmark. Frekvenserne er blevet styrket, hastighederne er blevet forøget, og der er genåbnet stationer som tidligere var blevet lukket. Og på trods af dit brok over det digitale, så har ERTMS allerede givet en betydeligt forbedret pålidelighed på de regionale baner i Jylland, hvor antallet af signalfejl er faldet ganske kraftigt, og hvor samtidig indkørsel på krydsningsstationer nu kan tillade mere optimerede køreplaner og kortere rejsetid.
Jernbanen har fået et betydeligt løft i hele landet, både i betjening og i infrastruktur, og ikke kun på banerne der fører til København. At reduktionerne i busdriften så er ærgerligt kan vi godt være enige om, men det er altså hverken forbindelserne til København eller letbanerne der er skyld i det. Det er slet og ret manglende politisk vilje.
---
Og bare lige for at få det på det rene: jeg er 100 % enig i at der er akut behov for mere overordnet og mål-orienteret (frem for projekt-orienteret) planlægning for den offentlige transport i Danmark. Det er kun brokkepunkterne jeg er uenig i.