Citat fra: mgameing123 Dato 8/02-25, 11:43Citat fra: Jens Hansen Dato 7/02-25, 10:15I DSBs regnskab for 2024, offentliggjort 6 februar 2025, kan ses at togdriften Fredericia - Vejle - Struer, altså DSBs 4 daglige ture hver vej, koster 63 millioner kr i 2024.
Når det er ogjort på den måde, må det vel antages at det alene er for DSBs kørsel på denne strækning, og ikke til/fra København?
Og i påkommende tilfælde - er det godt nok nogle dyre tog, pr. tog godt 21 tusind kroner!
JH
Og hvad er billetindtægterne? Fordi disse afgange er meget fyldt.
Billetindtægterne tilfalder i det her tilfælde GoCollective og fremgår derfor ikke af DSB's årsrapport. Fra rapporten:
"Også i 2024 har DSB udført entreprenørkørsel
for GoCollective Danmark på én strækning i
Midt- og Vestjylland. Entreprenørkørsel betyder, at DSB afholder omkostningerne til
fortsat betjening af en række afgange i Midt- og
Vestjylland for derved at sikre direkte afgange
for kunderne til resten af landet. Indtægterne
fra entreprenørkørslen tilfalder GoCollective
Danmark, mens DSB kompenseres gennem kontraktbetaling."
Om det er kontrakt med GoCo eller Transportministeriet er ikke helt klart, men forskellen er nok ens, idet man må gå ud fra, at betjeningen under alle omstændigheder er indregnet i de to togselskabers kontrakter med ministeriet.
I øvrigt skriver DSB, at fjerntrafikken generelt giver overskud, så Victorias overslag om, at de fire gennemgående løb nogenlunde har passagerindtægter svarende til omkostningerne, er nok ikke helt skævt.