Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Direkte batteritog Struer-Holstebro-Herning-København
Gå ned Sider: 1 ... 6 7 [8] 9 10
Citat fra: mgameing123 Dato 20/01-25, 09:31
Citat fra: larsht Dato 17/01-25, 21:27
Citat fra: mgameing123 Dato 17/01-25, 05:32
Citat fra: larsht Dato 16/01-25, 23:14
Citat fra: mgameing123 Dato 16/01-25, 05:57
Citat fra: larsht Dato 15/01-25, 21:45
Citat fra: mgameing123 Dato 15/01-25, 15:57
Citat fra: ivar Dato 14/01-25, 23:37
Citat fra: mgameing123 Dato 14/01-25, 21:49Undskyld. Fortjener jeg ikke en tilstrækkelig busforbindelse der sikre jeg kan kom i skole og fritidsaktiviteter?

Til og fra skole - ja, og det bliver vel stort set imødekommet overalt. Resten må du tale med dem om, som har ansvaret for hvor, du har din bopæl.

Jeg er personligt svært tilfreds med, at jeg endelig er sluppet for at se på to lokalruter, der trillede rundt uden passagerer midt på dagen.

Middag på en hverdag er også sjovt nok når er færrest passager i offentlig transport. Den rute der betjener min by kører kun fyldt om morgenen, eftermiddagen og fredag og lørdag aften.

Alle andre tidspunkter kan det godt variere. Mange afgange køre med omkring 2 - 8 kunder også er der enkelte der kan godt køre med 15 kunder.

Men jeg synes også det er meget vigtigt at forstå at det er stadig vigtigt for os der bor ud i landsdistrikterne kan stadig have adgang til tilstrækkelig kollektiv trafik uanset om der er kunder nok eller ej.  Måske har man ikke lige brug for så mange afgange med det skal stadig være mulig at kom ind til byen tidligt om morgen, formiddag, eftermiddag, aften og sen aften.
....og så forstår folk ikke hvor der er indført Flextrafik i så mange kommuner.......
Du ved godt det faktisk at tilskuddet pr. passager i FlexTrafik er MEGET højere end en tom bus.
Det er fordi det er forholdsvist svært at beregne pris per passager i en TOM bus (prøv selv at dividere med nul)
Ok nu må du hold op. Det er ikke fordi der rent faktisk køre fuldstændig tomme busser ud på landet. Der er altid passager på busserne men ikke mange.
Du nævnte selv tom bus - se selv ovenfor
Når jeg siger tom bus så mener jeg "tur med lav antal kunder".
Så skriv det :)

Mvh
Lars

Direkte batteritog Struer-Holstebro-Herning-København
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 30/01-25, 12:33.
Jeg bor i Aalborg Kommune. Når man bor i Aalborg Kommune, ved man, at man ikke skal tage Aalborg Kommunes lokalplaner alvorligt. I dem står der bare et eller andet, som byrådet ændrer, når de har lyst. Det kan man så synes om, hvad man vil. Men da man ikke kan stole på, hvad der står i lokalplanerne, hvorfor så bruge millioner på at udarbejde dem?

Som aalborggenser er jeg derfor skeptisk overfor politiske løfter.

Nu har den gode lastvognsmekaniker fra Nordvestjylland fået ørerne i maskinen.

Den 21. april 2023 lovede han, at der fortsat ville være direkte tog mellem Struer og København:

https://www.tvmidtvest.dk/midt-og-vestjylland/minister-slaar-fast-man-skal-kunne-tage-direkte-tog-fra-struer-til-koebenhavn

Nu, den 30. januar 2025, må han så krybe til korset og meddele, at hans løfte alligevel ikke gælder. Med udgangen af 2030 - om godt 5 år - findes der ikke mere direkte tog mellem Struer og København:

https://www.ft.dk/samling/20241/almdel/tru/spm/144/svar/2108397/2971832.pdf

Nu kan man så, efter temperament og/eller politisk observans, tænke over, om man vil opfatte ministeren som dum, utroværdig, amatøragtig, en klovn, en klaphat, et scooterhoved eller noget helt syvende. Vælg selv.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 30/01-25, 12:33Jeg bor i Aalborg Kommune. Når man bor i Aalborg Kommune, ved man, at man ikke skal tage Aalborg Kommunes lokalplaner alvorligt. I dem står der bare et eller andet, som byrådet ændrer, når de har lyst. Det kan man så synes om, hvad man vil. Men da man ikke kan stole på, hvad der står i lokalplanerne, hvorfor så bruge millioner på at udarbejde dem?

Som aalborggenser er jeg derfor skeptisk overfor politiske løfter.

Nu har den gode lastvognsmekaniker fra Nordvestjylland fået ørerne i maskinen.

Den 21. april 2023 lovede han, at der fortsat ville være direkte tog mellem Struer og København:

https://www.tvmidtvest.dk/midt-og-vestjylland/minister-slaar-fast-man-skal-kunne-tage-direkte-tog-fra-struer-til-koebenhavn

Nu, den 30. januar 2025, må han så krybe til korset og meddele, at hans løfte alligevel ikke gælder. Med udgangen af 2030 - om godt 5 år - findes der ikke mere direkte tog mellem Struer og København:

https://www.ft.dk/samling/20241/almdel/tru/spm/144/svar/2108397/2971832.pdf

Nu kan man så, efter temperament og/eller politisk observans, tænke over, om man vil opfatte ministeren som dum, utroværdig, amatøragtig, en klovn, en klaphat, et scooterhoved eller noget helt syvende. Vælg selv.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Når jeg læser hans svar kan jeg ikke se hvordan han skriver at det er slut når kontrakten udløber, men at man er ved at undersøge hvad der er smartest, også i forhold til økonomien, for det er altså ikke ligegyldigt. Han udelukker jo ikke at det kan være der i næste kontrakt også.

Det er mere et ikke svar han giver.

At der ikke kører direkte tog efter 2030, siger han jo ikke noget om!

JH

I DSBs regnskab for 2024, offentliggjort 6 februar 2025, kan ses at togdriften Fredericia - Vejle - Struer, altså DSBs 4 daglige ture hver vej, koster 63 millioner kr i 2024.

Når det er ogjort på den måde, må det vel antages at det alene er for DSBs kørsel på denne strækning, og ikke til/fra København?

Og i påkommende tilfælde - er det godt nok nogle dyre tog, pr. tog godt 21 tusind kroner!

JH

Citat fra: Jens Hansen Dato  7/02-25, 10:15I DSBs regnskab for 2024, offentliggjort 6 februar 2025, kan ses at togdriften Fredericia - Vejle - Struer, altså DSBs 4 daglige ture hver vej, koster 63 millioner kr i 2024.

Når det er ogjort på den måde, må det vel antages at det alene er for DSBs kørsel på denne strækning, og ikke til/fra København?

Og i påkommende tilfælde - er det godt nok nogle dyre tog, pr. tog godt 21 tusind kroner!

JH
Og hvad er billetindtægterne? Fordi disse afgange er meget fyldt.

Citat fra: mgameing123 Dato  8/02-25, 11:43
Citat fra: Jens Hansen Dato  7/02-25, 10:15I DSBs regnskab for 2024, offentliggjort 6 februar 2025, kan ses at togdriften Fredericia - Vejle - Struer, altså DSBs 4 daglige ture hver vej, koster 63 millioner kr i 2024.

JH

Hvis det er et enkelt IC3 tog der er fyldt, er der ca. 140 pladser og antaget en billetpris på 150 kr. får man ca. 21.000 Kr. per afgang indtægter. Eller ca. samme indtægt som udgiften.

Det næste spørgsmål er om DSB og GoCo får 100% af prisen eller om andre får del i kagen...

/ Viktoria - 7/8 uddannet Arktisk Ingeniør

Citat fra: mgameing123 Dato  8/02-25, 11:43

JH

Billetindtægterne tilfalder i det her tilfælde GoCollective og fremgår derfor ikke af DSB's årsrapport. Fra rapporten:

"Også i 2024 har DSB udført entreprenørkørsel
for GoCollective Danmark på én strækning i
Midt- og Vestjylland. Entreprenørkørsel betyder, at DSB afholder omkostningerne til
fortsat betjening af en række afgange i Midt- og
Vestjylland for derved at sikre direkte afgange
for kunderne til resten af landet. Indtægterne
fra entreprenørkørslen tilfalder GoCollective
Danmark, mens DSB kompenseres gennem kontraktbetaling."

Om det er kontrakt med GoCo eller Transportministeriet er ikke helt klart, men forskellen er nok ens, idet man må gå ud fra, at betjeningen under alle omstændigheder er indregnet i de to togselskabers kontrakter med ministeriet.

I øvrigt skriver DSB, at fjerntrafikken generelt giver overskud, så Victorias overslag om, at de fire gennemgående løb nogenlunde har passagerindtægter svarende til omkostningerne, er nok ikke helt skævt.

JH

Hvor ser du det?

Så fik jeg læst ned i bunden af rapporten, og så vidt jeg kan se på årsrapportens side 183-184, så koster det 48 mio kr at drive Fredericia-Struer med 2 mio i indtægter (man må gå ud fra det er billetindtægter Fredericia-Vejle, som er en DSB-strækning).

Læs næste side, Togdrift.

JH

Og med oplysning om 2 mio. kr i indtægt til DSB for kørslen kan vi så opstillet lidt mere regnskab:

udgift pr tog 21.000 kr.

indtægt pr tog 685 kr.

Underskud pr. tog 20.315 kr.

men ja, fjerntogsbetjening af hele Danmark skal ikke nødvendigvis måles på denne måde.

JH

Citat fra: Jens Hansen Dato  9/02-25, 09:00Og med oplysning om 2 mio. kr i indtægt til DSB for kørslen kan vi så opstillet lidt mere regnskab:

udgift pr tog 21.000 kr.

indtægt pr tog 685 kr.

men ja, fjerntogsbetjening af hele Danmark skal ikke nødvendigvis måles på denne måde.

JH

Som nævnt tidligere er de 685 kroners indtægt pr tog kun for passagererne mellem Fredericia og Vejle, hvor DSB får penge direkte fra billetsalget. DSB modtager også kontraktbetaling for at køre togene på den skrå bane, da de jo bliver kørt i pladser i køreplanen hvor der ellers skulle have kørt Arriva-tog, og denne kontraktbetaling er ikke talt med i dit regnestykke.

Enig DSB får ca. 3,5 milliarder i tilskud, som de kan bruge som de vil

Og DSBs udgifter til at køre København - Fredericia i de direkte tog København - Struer er såmænd heller talt ikke med.

JH

Citat fra: Jens Hansen Dato  9/02-25, 09:00Og med oplysning om 2 mio. kr i indtægt til DSB for kørslen kan vi så opstillet lidt mere regnskab:

udgift pr tog 21.000 kr.

indtægt pr tog 685 kr.

JH

Formålet med den beregning forstår jeg ikke.

Det er DSB's underskud, men jo ikke samfundets samlede underskud for driften, fordi indtægterne lige netop her jo tilfalder et andet selskab. Det eneste man kan bruge det til er altså at se, hvad det koster i udgifter at drive de otte løb, før indtægter, og ikke til noget som helst om økonomien i DSB's trafik andre steder.

(og så fik jeg også lige set nærmere på de to millioner, som står som "øvrige" indtægter. Det er altså ikke billetsalg, men hvor de så kommer fra, ved jeg ikke.)

Gå op Sider: 1 ... 6 7 [8] 9 10

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak