Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Direkte batteritog Struer-Holstebro-Herning-København
Gå ned Sider:[1] 2 3
Direkte batteritog Struer-Holstebro-Herning-København
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 27/10-24, 13:19.
Stødte på denne gamle artikel fra 21. april 2023. Hvis der skal afrapporteres i 2024, skal det snart til at være. Hvad siger remiserygterne?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Ifølge dette dokument var det planen at afrapportere til Transportministeriet i september: https://www.ft.dk/samling/20231/almdel/TRU/bilag/349/2907721.pdf

DSB skriver bl.a. "I analysen er inddraget flere scenarier for batteritog, herunder batteritog med en
tophastighed på hhv. 160 km/t og 200 km/t under køreledninger samt batteritog der kan
kobles med IC5."

Anders

Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 27/10-24, 13:19Stødte på denne gamle artikel fra 21. april 2023. Hvis der skal afrapporteres i 2024, skal det snart til at være. Hvad siger remiserygterne?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Bliver det dog til noget? Batteritog vejer meget mere end en helt almindelig eltog. Hvad med istedet elektrificere Vejle - Struer!

Citat fra: mgameing123 Dato 27/10-24, 13:43
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 27/10-24, 13:19Stødte på denne gamle artikel fra 21. april 2023. Hvis der skal afrapporteres i 2024, skal det snart til at være. Hvad siger remiserygterne?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Bliver det dog til noget? Batteritog vejer meget mere end en helt almindelig eltog. Hvad med istedet elektrificere Vejle - Struer!
Når det perfekte er det godes fjende.
Elektrificering vil med projektering og den kø baneprojekter, som der for tiden er, tage mindst 10 år, formentlig mere. Og så har vi ikke en gang haft diskussionen endnu om trafikken faktisk kan bære at elektrificering kan betale sig. Det kan der gå rigtig lang tid med.
Batteritog kan anskaffes i næste udbudsrunde, hvis man beslutter sig. Tidshorisont 3-4 år max. Det er fornuværende den eneste måde, hvis de direkte forbindelser skal opretholdes.

Citat fra: Niels Bak Dato 27/10-24, 13:54
Citat fra: mgameing123 Dato 27/10-24, 13:43
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 27/10-24, 13:19Stødte på denne gamle artikel fra 21. april 2023. Hvis der skal afrapporteres i 2024, skal det snart til at være. Hvad siger remiserygterne?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Bliver det dog til noget? Batteritog vejer meget mere end en helt almindelig eltog. Hvad med istedet elektrificere Vejle - Struer!
Når det perfekte er det godes fjende.
Elektrificering vil med projektering og den kø baneprojekter, som der for tiden er, tage mindst 10 år, formentlig mere. Og så har vi ikke en gang haft diskussionen endnu om trafikken faktisk kan bære at elektrificering kan betale sig. Det kan der gå rigtig lang tid med.
Batteritog kan anskaffes i næste udbudsrunde, hvis man beslutter sig. Tidshorisont 3-4 år max. Det er fornuværende den eneste måde, hvis de direkte forbindelser skal opretholdes.

Hmm ok det tæmkt jeg ikke så meget over :)

Citat fra: mgameing123 Dato 27/10-24, 13:43
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 27/10-24, 13:19Stødte på denne gamle artikel fra 21. april 2023. Hvis der skal afrapporteres i 2024, skal det snart til at være. Hvad siger remiserygterne?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Bliver det dog til noget? Batteritog vejer meget mere end en helt almindelig eltog. Hvad med istedet elektrificere Vejle - Struer!
Så ville midtjysk industri også få betydeligt lettere adgang til både kontnentet of til resten af Skandinavien, uden at skulle anskaffe diesellok til det sidste stykke.
De broer har givet os en helt ny geopolitisk position, det synes jeg der er mange der kke har bemærket.

Citat fra: Niels Bak Dato 27/10-24, 13:54Når det perfekte er det godes fjende.
Elektrificering vil med projektering og den kø baneprojekter, som der for tiden er, tage mindst 10 år, formentlig mere.


Strækningen er en del af elektrificeringsprogrammet, så jeg tror ikke Siemens er helt enig i at de skal vente så lang tid.

Citat fra: Time will tell Dato 27/10-24, 19:57
Citat fra: Niels Bak Dato 27/10-24, 13:54Når det perfekte er det godes fjende.
Elektrificering vil med projektering og den kø baneprojekter, som der for tiden er, tage mindst 10 år, formentlig mere.


Strækningen er en del af elektrificeringsprogrammet, så jeg tror ikke Siemens er helt enig i at de skal vente så lang tid.

Det er ikke besluttet endnu.
https://bane.dk/-/media/Bane/Dokumenter/Baneprojekter/Elektrificeringsprogrammet/Grafik/EP_Fjernbane-udrulning1920x1080_2.jpg

Spørgsmålet er
Citat fra: Mads Dato 27/10-24, 23:10
Citat fra: Time will tell Dato 27/10-24, 19:57
Citat fra: Niels Bak Dato 27/10-24, 13:54Når det perfekte er det godes fjende.
Elektrificering vil med projektering og den kø baneprojekter, som der for tiden er, tage mindst 10 år, formentlig mere.


Strækningen er en del af elektrificeringsprogrammet, så jeg tror ikke Siemens er helt enig i at de skal vente så lang tid.

Det er ikke besluttet endnu.
https://bane.dk/-/media/Bane/Dokumenter/Baneprojekter/Elektrificeringsprogrammet/Grafik/EP_Fjernbane-udrulning1920x1080_2.jpg

Ja, jo. Der er ikke fundet finansiering, men kontrakten med Siemens/Aarsleff for Vejle-Struer og Lindholm-Frederikshavn er indgået. Man kan givet flytte nogle af kilometrene til Ny Bane Vestfyn, men ellers må man regne med en kompensation hvis de to strækninger tages ud af kontrakten.

Anders

Det er lidt pudsigt at politikerne har sat sig imellem 2 stole.

På den ene side er der indgået aftale om at Vejle - Struer + Aalborg - Frederikshavn skal elektrificeres (godt nok som en option).

På den anden side er det i aftalen 2035 besluttet at der på disse strækninger skal køre batteritog!

JH

Citat fra: Jens Hansen Dato 28/10-24, 08:32Det er lidt pudsigt at politikerne har sat sig imellem 2 stole.

På den ene side er der indgået aftale om at Vejle - Struer + Aalborg - Frederikshavn skal elektrificeres (godt nok som en option).

På den anden side er det i aftalen 2035 besluttet at der på disse strækninger skal køre batteritog!

JH
Ja sådan er dansk politik. Bare en hel masse personer der elsker at lyve og tænker meget kortsigtet.

Direkte batteritog Struer-Holstebro-Herning-København
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 28/10-24, 09:02.
Seneste redigering: 28/10-24, 09:07 af Per Holm
Citat fra: Jens Hansen Dato 28/10-24, 08:32På den anden side er det i aftalen 2035 besluttet at der på disse strækninger skal køre batteritog!

Rolig nu: Batteritog kan sagtens køre på elektrificerede strækninger. Det smarte er at de desforuden kan køre længere end elektrificeringen rækker. Elektrificeringen vil især gøre en forskel for godstrafikken men de øgede muligheder for at oplade persontog vil man tage med i købet.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: mgameing123 Dato 28/10-24, 08:45
Citat fra: Jens Hansen Dato 28/10-24, 08:32Det er lidt pudsigt at politikerne har sat sig imellem 2 stole.

På den ene side er der indgået aftale om at Vejle - Struer + Aalborg - Frederikshavn skal elektrificeres (godt nok som en option).

På den anden side er det i aftalen 2035 besluttet at der på disse strækninger skal køre batteritog!

JH
Ja sådan er dansk politik. Bare en hel masse personer der elsker at lyve og tænker meget kortsigtet.

Det kan da godt være fornuftigt at omstille til en billigere løsning (batteritog) der kan det samme som en fuld elektrificering på disse strækninger, især hvis man også får indkøbt batteridrevne fjerntog.
At planlægge for langt frem kan også i sjældne tilfælde være en ulempe, når den teknologiske udvikling indhenter tidligere beslutninger.
Med batteridrevne fjerntog vil man i princippet også kunne genindføre fjerntog til Thisted samt til Struer over Viborg.

Anders

Citat fra: andersj Dato 28/10-24, 10:48
Citat fra: mgameing123 Dato 28/10-24, 08:45
Citat fra: Jens Hansen Dato 28/10-24, 08:32Det er lidt pudsigt at politikerne har sat sig imellem 2 stole.

På den ene side er der indgået aftale om at Vejle - Struer + Aalborg - Frederikshavn skal elektrificeres (godt nok som en option).

På den anden side er det i aftalen 2035 besluttet at der på disse strækninger skal køre batteritog!

JH
Ja sådan er dansk politik. Bare en hel masse personer der elsker at lyve og tænker meget kortsigtet.

Det kan da godt være fornuftigt at omstille til en billigere løsning (batteritog) der kan det samme som en fuld elektrificering på disse strækninger, især hvis man også får indkøbt batteridrevne fjerntog.
At planlægge for langt frem kan også i sjældne tilfælde være en ulempe, når den teknologiske udvikling indhenter tidligere beslutninger.
Med batteridrevne fjerntog vil man i princippet også kunne genindføre fjerntog til Thisted samt til Struer over Viborg.
Det kan det men hvis man laver et overordnet plan for jernbanen (som dansk politiker sjovt har ikke lavet) så vil man i det mindste have en idé over hvad man arbejder efter og så kan man godt lave ændringer i planen hvis nødvendigt.

Citat fra: mgameing123 Dato 28/10-24, 11:22
Citat fra: andersj Dato 28/10-24, 10:48
Citat fra: mgameing123 Dato 28/10-24, 08:45Ja sådan er dansk politik. Bare en hel masse personer der elsker at lyve og tænker meget kortsigtet.

Det kan da godt være fornuftigt at omstille til en billigere løsning (batteritog) der kan det samme som en fuld elektrificering på disse strækninger, især hvis man også får indkøbt batteridrevne fjerntog.
At planlægge for langt frem kan også i sjældne tilfælde være en ulempe, når den teknologiske udvikling indhenter tidligere beslutninger.
Med batteridrevne fjerntog vil man i princippet også kunne genindføre fjerntog til Thisted samt til Struer over Viborg.
Det kan det men hvis man laver et overordnet plan for jernbanen (som dansk politiker sjovt har ikke lavet) så vil man i det mindste have en idé over hvad man arbejder efter og så kan man godt lave ændringer i planen hvis nødvendigt.
Det ligner du ikke har tjek på hvad man arbejder med. For det er ikke tilfældig, men der er faktisk en plan: Infrastrukturplan 2035. De fleste partier er med og specielt på jernbanedelen er alle forligspartier med. Derudover er der også stadig midler afsat til Togfonden og Bedre og billigere kollektiv trafik.

Og at politikere lyver - det er ikke meget på sig. De kan godt arbejde med noget, men hvis der ikke er opbakning fra andre partier til det, så bliver det ikke til noget. Planer som Infrastrukturplan 2035 er mere tegn på man tænker langsigtet på transportområdet. For anlæg kræver tid... Men efterhånden, som man arbejder sig igennem projekter konkret, så kan vises sig man skal ændre i de beslutninger, som er i planen, hvis et eller anden forudsætning ikke holder.

Gå op Sider:[1] 2 3
... og så kommer toget, Trine
... og så kommer toget, Trine

Dette hæfte på 48 sider udkom i 1972 på Signalpostens forlag. Undertitlen er ´en baneveterans erindringer fra Als og Sundeved´ og er baseret på dagbogsnotater fra Stationsforstander S. S. Nielsen, Sønderborg. Hæftet er i pdf-format og fylder 16 Mb.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak