Citat fra: tgsen Dato 27/10-24, 17:18Citat fra: tgsen Dato 27/10-24, 17:03Citat fra: RasmusD Dato 21/01-24, 18:40Artikel fra Sjællandske Medier: https://www.sn.dk/roskilde-kommune/vild-ide-hvorfor-ikke-tog-fra-roskilde-til-hilleroed/
Kort sagt et (meget grundigt og veludført) forslag om en ny jernbane der betjener nogenlunde de samme byer som bus 600S.
Seneste udvikling i standardmedierne:
https://www.bane.dk/-/media/Bane/Dokumenter/Baneprojekter/Elektrificeringsprogrammet/Grafik/EP_Fjernbane-udrulning1920x1080_2.jpg
Undskyld, forkert link.
Det skulle være til en nu forsvunden artikel i Berlingeren om trafikophobning ved København efter Fehmarn tunnelen tages i brug (og formodentlig deraf afledt nødvendighed af en HH-forbindelse).
HH-forbindelsen kan desværre kun ringe understøtte godstrafik, da sundet er for smalt = for stejl stigning.
Dels planlægger Trafikverket en ny godsbanegård mellem Lund og Landskrona, hvorfor landanlægget fra HH-forbindelsen ligger dårligt geografisk.
Trafikverket har undersøgt de tre løsninger: HH, Europaspåret og Øresundsmetroen som aflastning af Øresundsbroen. Her angives Europaspåret som den løsning der bedst aflaster Øresundsbroen, da den anlægges med lav stigning og tilsluttes i Landskrona, tæt på den nye godsbanegård.
Europaspåret kan oplagt kombineres med en ny boret tunnel ud til TIB-6, primært for LYN og EC tog, men som også kan benyttes til gennemkørende godstog.
Da udvides kapaciteten både for internationale højhastighedstog mod Tyskland, Jylland, Sverige og Norge, og for godstog, kontra HH-forbindelsen der ikke får nogen nævneværdig værdi for persontog.
Til de lokale pendlere mellem Helsingør og Helsingborg, vil indsættelse af katamaran personfærger (uden overførsel af køretøjer) være langt mere effektive set på basis af omkostningerne.
---
Dels vil udbygning til 4-spor mellem Høje Tåstrup og Kastrup, lokalt på Peberholm og Lernacken - Mgb, løse en meget stor del af kapacitetsproblemerne.
Blot til en brøkdel af prisen af en ny kyst til kyst forbindelse.