Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- lokaltog ny køreplan østbanen
https://www.lokaltog.dk/om-os/presse/nyheder/nye-koereplaner-for-lokaltogs-straekninger-traeder-i-kraft-til-december/

Spørgsmål til ovenstående nye artikel:

1. Hvad med de 20% sæder, eller hvor meget det nu var, som blevet taget ud af togene for at lette vægten. Er disse blevet sat ind igen eller?

2. Der står at der på nogle strækninger kan forventes op til 9 minutter kortere rejsetid. Dette virker af ret meget, på hvilke strækninger hentydes der til her, eller er det pga. af den øgede frekvens, at dette tæller som hurtigere rejsetid, fordi ventetiden er kortere?

lokaltog ny køreplan østbanen
Af larsht, København. 26/10-24, 01:40.
Citat fra: Ncard00 Dato 25/10-24, 20:28https://www.lokaltog.dk/om-os/presse/nyheder/nye-koereplaner-for-lokaltogs-straekninger-traeder-i-kraft-til-december/

Spørgsmål til ovenstående nye artikel:

2. Der står at der på nogle strækninger kan forventes op til 9 minutter kortere rejsetid. Dette virker af ret meget, på hvilke strækninger hentydes der til her, eller er det pga. af den øgede frekvens, at dette tæller som hurtigere rejsetid, fordi ventetiden er kortere?
Altså, det er jo muligt at læse både de eksisterende og de kommende køreplaner og selv finde svaret på dit spørgsmål her - du skal bare følge dit eget link jo

Mvh
Lars

Citat fra: larsht Dato 26/10-24, 01:40
Citat fra: Ncard00 Dato 25/10-24, 20:28https://www.lokaltog.dk/om-os/presse/nyheder/nye-koereplaner-for-lokaltogs-straekninger-traeder-i-kraft-til-december/

Spørgsmål til ovenstående nye artikel:

2. Der står at der på nogle strækninger kan forventes op til 9 minutter kortere rejsetid. Dette virker af ret meget, på hvilke strækninger hentydes der til her, eller er det pga. af den øgede frekvens, at dette tæller som hurtigere rejsetid, fordi ventetiden er kortere?
Altså, det er jo muligt at læse både de eksisterende og de kommende køreplaner og selv finde svaret på dit spørgsmål her - du skal bare følge dit eget link jo

Ja, men tænkte at der måske var nogen herinde som allerede kendte svaret, og hurtigt kunne skrive det, da jeg rejsetiderne, så vidt jeg kan se, og de samme som de har været i år.

Citat fra: Ncard00 Dato 25/10-24, 20:282. Der står at der på nogle strækninger kan forventes op til 9 minutter kortere rejsetid. Dette virker af ret meget, på hvilke strækninger hentydes der til her, eller er det pga. af den øgede frekvens, at dette tæller som hurtigere rejsetid, fordi ventetiden er kortere?

Ændring af strækningshastighed på Østbanen fra 75 km/t til 100 km/t.

Det er der de ca. 9 minutter findes.

/ Viktoria - 3/4 uddannet Arktisk Ingeniør

lokaltog ny køreplan østbanen
Af andersj, Aalborg. 26/10-24, 14:50.
Citat fra: Viktoria Skov Dato 26/10-24, 13:59
Citat fra: Ncard00 Dato 25/10-24, 20:282. Der står at der på nogle strækninger kan forventes op til 9 minutter kortere rejsetid. Dette virker af ret meget, på hvilke strækninger hentydes der til her, eller er det pga. af den øgede frekvens, at dette tæller som hurtigere rejsetid, fordi ventetiden er kortere?

Ændring af strækningshastighed på Østbanen fra 75 km/t til 100 km/t.

Det er der de ca. 9 minutter findes.

De fleste af minutterne findes dog ved kortere stationsophold ved krydsninger samt gennemkørsel af flere stop Hårlev-Køge.

Anders

Der spares også nogle minutter ved at der springes nogle stop over på alle afgange mellem Hårlev og Køge.

2 af trinbrættene får kun timedrift selv om der kører 4 tog i timen og de 2 andre får 1/2 times drift.

Citat fra: Anders Larsen Dato 26/10-24, 18:36Der spares også nogle minutter ved at der springes nogle stop over på alle afgange mellem Hårlev og Køge.

2 af trinbrættene får kun timedrift selv om der kører 4 tog i timen og de 2 andre får 1/2 times drift.

Ja, kan godt se at rejsetiden går fra 16 minutter til 12/14 minutter imellem Køge og Hårlev, men ellers kan jeg stadig ikke finde imellem hvilke 2 stationer rejsetiden bliver op til 9 minutter kortere?

Citat fra: Viktoria Skov Dato 26/10-24, 13:59
Citat fra: Ncard00 Dato 25/10-24, 20:282. Der står at der på nogle strækninger kan forventes op til 9 minutter kortere rejsetid. Dette virker af ret meget, på hvilke strækninger hentydes der til her, eller er det pga. af den øgede frekvens, at dette tæller som hurtigere rejsetid, fordi ventetiden er kortere?

Ændring af strækningshastighed på Østbanen fra 75 km/t til 100 km/t.

Det er der de ca. 9 minutter findes.

Men imellem Roskilde og Ølby køres der op til 120km/t, så hvorfor ikke på resten af østbanen, og kan ikke se kortere rejsetider fra Roskilde til hverken Køge, Hårlev, Faxe, eller Rødvig.

lokaltog ny køreplan østbanen
Af steenth. 27/10-24, 08:54.
Seneste redigering: 27/10-24, 08:58 af steenth
Citat fra: Ncard00 Dato 26/10-24, 23:00
Citat fra: Viktoria Skov Dato 26/10-24, 13:59Ændring af strækningshastighed på Østbanen fra 75 km/t til 100 km/t.

Det er der de ca. 9 minutter findes.

Men imellem Roskilde og Ølby køres der op til 120km/t, så hvorfor ikke på resten af østbanen, og kan ikke se kortere rejsetider fra Roskilde til hverken Køge, Hårlev, Faxe, eller Rødvig.
Nu er Køge-Roskilde en Banedanmark strækning, som staten betaler for, mens resten Østbanen ejes af Region Sjælland, som ikke få de midler, som er nødvendig at vedligeholde deres strækninger. Finansiering sker via bloktilskud, som er øremærket til formålet. Det beløb bygger på en model, som ikke fulgt med tiden. Banen var inden den nuværende renovering i fare for at blive lukket, da privatbanerne er underfinansieret. Hvordan vil du skaffe midler til en opgradering?

lokaltog ny køreplan østbanen
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 27/10-24, 10:14.
Citat fra: Ncard00 Dato 26/10-24, 23:00
Citat fra: Viktoria Skov Dato 26/10-24, 13:59
Citat fra: Ncard00 Dato 25/10-24, 20:282. Der står at der på nogle strækninger kan forventes op til 9 minutter kortere rejsetid. Dette virker af ret meget, på hvilke strækninger hentydes der til her, eller er det pga. af den øgede frekvens, at dette tæller som hurtigere rejsetid, fordi ventetiden er kortere?

Ændring af strækningshastighed på Østbanen fra 75 km/t til 100 km/t.

Det er der de ca. 9 minutter findes.

Men imellem Roskilde og Ølby køres der op til 120km/t, så hvorfor ikke på resten af østbanen, og kan ikke se kortere rejsetider fra Roskilde til hverken Køge, Hårlev, Faxe, eller Rødvig.
Måske er stoppene på selve Østbanen så tætte at dieseltogene slet ikke kan nå at accelerere op og udnytte de 120 km/t? Hvis det skal rykke noget skal togene helst køre i nogen tid med topfart. Ellers går det hele til acceleration og nedbremsning.

Citat fra: Ncard00 Dato 26/10-24, 23:00
Citat fra: Viktoria Skov Dato 26/10-24, 13:59
Citat fra: Ncard00 Dato 25/10-24, 20:282. Der står at der på nogle strækninger kan forventes op til 9 minutter kortere rejsetid. Dette virker af ret meget, på hvilke strækninger hentydes der til her, eller er det pga. af den øgede frekvens, at dette tæller som hurtigere rejsetid, fordi ventetiden er kortere?

Ændring af strækningshastighed på Østbanen fra 75 km/t til 100 km/t.

Det er der de ca. 9 minutter findes.

Men imellem Roskilde og Ølby køres der op til 120km/t, så hvorfor ikke på resten af østbanen, og kan ikke se kortere rejsetider fra Roskilde til hverken Køge, Hårlev, Faxe, eller Rødvig.

Det nye spor med 60E2 skinner og 2,4 m lange B70 betonsveller burde kunne tillade 140 km/t.

(Dog kan kurveradier give en begrænsning, hvor der da muligvis skal udføres kurveudretning, for at undgå lokale hastighedsnedsættelser.)

Derimod er banens sikringsanlæg bygget efter 100 km/t.
Det er fx overkørslernes tændsteder, der til 100 km/t er placeret 1350 m fra overkørslen hhv. 1600 m for 120 km/t (halvbom-overkørsler).

Skal man hæve hastigheden til 120 km/t skal tændstæderne og signaler da flyttes 250 m længere væk (tilsvarende hvis man øger til 140 km/t).

---

De nye Stadler tog Lokaltog har bestilt til Østbanen og Tølløsebanen, kan køre 140 km/t på batteri, hvorfor det altså kunne være interessant at hastighedsopgradere Østbanen og Lille Syd til 140 km/t.

For at udnytte 140 km/t fuldt ud, skal der være ca. 3,5 km stationsafstand, for eltog.
Dieseltog kræver betydeligt længere afstand, da de har dårligere acceleration (foruden at Lokaltogs Lint kun kan køre 120 km/t).

/ Viktoria - 3/4 uddannet Arktisk Ingeniør

En hver rejse begynder med det første skridt - og tag derefter skridtene et af gangen uden at holde unødige hvil.

Grundlaget for noget er enten lagt eller på vej.

Brug spormoderniseringen til at få de nuværende tog op til deres tidligere ydeevne, find ud af hvad de i praksis kan levere derudover, få de ny tog i pålidelig drift, og sæt så hastigheden efter det til den tid mulige.

Med denne ydmyge strategi er chancen for succes størst.

Eskild

Citat fra: Viktoria Skov Dato 27/10-24, 12:39
Citat fra: Ncard00 Dato 26/10-24, 23:00
Citat fra: Viktoria Skov Dato 26/10-24, 13:59
Citat fra: Ncard00 Dato 25/10-24, 20:282. Der står at der på nogle strækninger kan forventes op til 9 minutter kortere rejsetid. Dette virker af ret meget, på hvilke strækninger hentydes der til her, eller er det pga. af den øgede frekvens, at dette tæller som hurtigere rejsetid, fordi ventetiden er kortere?

Ændring af strækningshastighed på Østbanen fra 75 km/t til 100 km/t.

Det er der de ca. 9 minutter findes.

Men imellem Roskilde og Ølby køres der op til 120km/t, så hvorfor ikke på resten af østbanen, og kan ikke se kortere rejsetider fra Roskilde til hverken Køge, Hårlev, Faxe, eller Rødvig.

Det nye spor med 60E2 skinner og 2,4 m lange B70 betonsveller burde kunne tillade 140 km/t.

(Dog kan kurveradier give en begrænsning, hvor der da muligvis skal udføres kurveudretning, for at undgå lokale hastighedsnedsættelser.)

Derimod er banens sikringsanlæg bygget efter 100 km/t.
Det er fx overkørslernes tændsteder, der til 100 km/t er placeret 1350 m fra overkørslen hhv. 1600 m for 120 km/t (halvbom-overkørsler).

Skal man hæve hastigheden til 120 km/t skal tændstæderne og signaler da flyttes 250 m længere væk (tilsvarende hvis man øger til 140 km/t).

---

De nye Stadler tog Lokaltog har bestilt til Østbanen og Tølløsebanen, kan køre 140 km/t på batteri, hvorfor det altså kunne være interessant at hastighedsopgradere Østbanen og Lille Syd til 140 km/t.

For at udnytte 140 km/t fuldt ud, skal der være ca. 3,5 km stationsafstand, for eltog.
Dieseltog kræver betydeligt længere afstand, da de har dårligere acceleration (foruden at Lokaltogs Lint kun kan køre 120 km/t).

140km/t på østbanen og lillesyd (rosilde-køge) er også tidligere foreslået, og sammen med de nye batteritog og dobbeltspor imellem køge og køge nord, ville rejsetiden fra roskilde til hhv. rødvig og faxe komme ned på 1 time, eller mindre, så synes det er oplagt, især lokalbanerne ikke skal konkurrere med motorveje, og det vil få flere til at flytte til byerne langs lokalbanerne, i stedet for at samle alle i København til boligpriser som bare bliver dyrere og dyrere, ligemeget hvor meget man bliver ved med at bygge nyt dér.

Husk nu på, at lokalbanerne generelt er enkeltsporede med relativt korte afstande mellem de stationer, hvor passagererne faktisk bor, og hvor togene derfor gerne skulle standse, og hvor det derfor også er ret hensigtsmæssigt at lægge krydsningsstationerne.

Krydsningsstationer kan i det hele taget ikke bare flyttes rundt efter herværende "køreplanlæggeres" forgodtbefindende - endsige nyanlægges.


Gå op Sider:[1]
Renovering af DSB MR-tog i Tyskland 1995-98
Renovering af DSB MR-tog i Tyskland 1995-98

I perioden 1995-98 blev DSB´s MR-tog renoveret af Partner für Fahrzeug-Ausstattung (PFA) beliggende i Weiden i det nordøstlige Bayern i Tyskland. Værkmester i DSB Hans Werner Hansen fortæller her historien om sine to år i Bayern.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak