Citat fra: Ncard00 Dato 26/10-24, 23:00Citat fra: Viktoria Skov Dato 26/10-24, 13:59Citat fra: Ncard00 Dato 25/10-24, 20:282. Der står at der på nogle strækninger kan forventes op til 9 minutter kortere rejsetid. Dette virker af ret meget, på hvilke strækninger hentydes der til her, eller er det pga. af den øgede frekvens, at dette tæller som hurtigere rejsetid, fordi ventetiden er kortere?
Ændring af strækningshastighed på Østbanen fra 75 km/t til 100 km/t.
Det er der de ca. 9 minutter findes.
Men imellem Roskilde og Ølby køres der op til 120km/t, så hvorfor ikke på resten af østbanen, og kan ikke se kortere rejsetider fra Roskilde til hverken Køge, Hårlev, Faxe, eller Rødvig.
Det nye spor med 60E2 skinner og 2,4 m lange B70 betonsveller burde kunne tillade 140 km/t.
(Dog kan kurveradier give en begrænsning, hvor der da muligvis skal udføres kurveudretning, for at undgå lokale hastighedsnedsættelser.)
Derimod er banens sikringsanlæg bygget efter 100 km/t.
Det er fx overkørslernes tændsteder, der til 100 km/t er placeret 1350 m fra overkørslen hhv. 1600 m for 120 km/t (halvbom-overkørsler).
Skal man hæve hastigheden til 120 km/t skal tændstæderne og signaler da flyttes 250 m længere væk (tilsvarende hvis man øger til 140 km/t).
---
De nye Stadler tog Lokaltog har bestilt til Østbanen og Tølløsebanen, kan køre 140 km/t på batteri, hvorfor det altså kunne være interessant at hastighedsopgradere Østbanen og Lille Syd til 140 km/t.
For at udnytte 140 km/t fuldt ud, skal der være ca. 3,5 km stationsafstand, for eltog.
Dieseltog kræver betydeligt længere afstand, da de har dårligere acceleration (foruden at Lokaltogs Lint kun kan køre 120 km/t).