Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Ny passagerrekord hos Odense Letbane
Gå ned Sider: 1 ... 5 6 [7]
Ny passagerrekord hos Odense Letbane
Af larsht, København. 1/01-25, 00:12.
Citat fra: mgameing123 Dato 30/12-24, 19:04
Citat fra: Niels Munch Dato 27/12-24, 19:25
Citat fra: Worm Dato 27/12-24, 19:03Uenig.
Kender mange som ikke bruger rejsekort eller finder det svært at gennemskue.
Ligeledes mange som heller ikke synes det er let at bestille en billet på PC.

Så nok er heldigvis yngre ældre knapt så utrygge ved internet og IT - men der er givet mere end 20% som undlader at bruge kollektiv transport i dag.

Jamen, så er vi uenige. Jeg ved ikke, på hvilke observationer eller hvilken statistik, du bygger din påstand.
Selv færdes jeg i Hovedstadsområdet, for mit eget vedkommende oftest pr. Rejsekort, da det er "et helvede både i tid og penge at parkere".
De, jeg møder, som mener det "besværligt" at bruge Rejsekort, er oftest bilister, der har ladet sig overmande af de myter, som stadig udbredes om Rejsekortet.
Men denne diskussion blomstrer jævnligt op på dette forum uden, at nogen opnår enighed, og jeg har ikke grund til at nære større ambitioner i den retning.
Så måske vi hellere skulle vende tilbage til trådens emne "Ny passagerrekord hos Odense Letbane"?

M.v.h.
Niels
Fordi der er ingenting at tale om nu. Dette tråd er blivet alt for gammel.
Er det en ny regel der er kommet?

Mvh
Lars

Citat fra: larsht Dato  1/01-25, 00:12Er det en ny regel der er kommet?
Nej, da og det vi har diskuteret er egentlig mere tilgængelighed i kollektiv trafik og dermed at god infrastruktur som Odense Letbane jo får passagerer. Det går måske ikke så hurtigt som prognoserne, men den bliver brugt og brugt mere og mere. Og så argumenterer jeg blot for at den bør bruges endnu mere gennem bedre tilgængelighed, forstået i en bred forstand. Og det har ledt til en del dogmer er kommet op på disken og det er jo sådan set ret godt for diskussionen.

Citat fra: Niels Munch Dato 16/12-24, 22:47Undskyld mit naive spørgsmål, men har denne uendelige diskussion egentlig ikke fjernet sig "noget" fra trådens emne "Ny passagerrekord hos Odense Letbane"?

I og med, at passagertallet for 2024 nu er endeligt opgjort, kommer vi "på sporet" igen:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
OL sæt 09 "Friheden" mod Hjallese ved parkering Odense Syd, 01.10.2023 (nm).

Odense Letbanes pressemeddelelse af 16. januar 2025:

"Tæt på 7 mio. kørte med letbanen i 2024
Odense Letbanes samlede passagertal for 2024 lander på i alt 6.937.000. Det er en fremgang på godt 19 procent sammenlignet med 2023 (5,8 mio.).

"Syv millioner påstigere er et tal, vi kan være meget tilfredse med. Fremgangen er på over én million passagerer – eller hvad der svarer til 3.000 flere, der steg på letbanen hver eneste dag. Det er en virkelig positiv udvikling," siger Dan Ravn, adm. direktør for Odense Letbane.
....."


Læs hele pressemeddelelsen - også om QR-billetten - her:  https://www.odenseletbane.dk/nyheder/taet-pa-7-mio-korte-med-letbanen-i-2024 .

M.v.h.
Niels

Citat fra: Niels Munch Dato 17/01-25, 16:52Odense Letbanes pressemeddelelse af 16. januar 2025:

"Tæt på 7 mio. kørte med letbanen i 2024
Odense Letbanes samlede passagertal for 2024 lander på i alt 6.937.000. Det er en fremgang på godt 19 procent sammenlignet med 2023 (5,8 mio.).

"Syv millioner påstigere er et tal, vi kan være meget tilfredse med. Fremgangen er på over én million passagerer – eller hvad der svarer til 3.000 flere, der steg på letbanen hver eneste dag. Det er en virkelig positiv udvikling," siger Dan Ravn, adm. direktør for Odense Letbane.
....."


Læs hele pressemeddelelsen - også om QR-billetten - her:  https://www.odenseletbane.dk/nyheder/taet-pa-7-mio-korte-med-letbanen-i-2024 .

M.v.h.
Niels

Tak for at få os tilbage til emnet.

Passagertallet stiger fortsat flot. Man har igen overhalet Aarhus Letbane, som jo "kun" havde 6,3 millioner passagerer sidste år. Det bliver interessant at se hvordan tallet bliver ved med at stige i fremtiden. Stigningen er jo lidt kunstigt høj grundet problemerne med køreledninger i 2023, som fik passagertallet banket godt ned i et par måneder.

Citat fra: Niels Munch Dato 17/01-25, 16:52
Citat fra: Niels Munch Dato 16/12-24, 22:47Undskyld mit naive spørgsmål, men har denne uendelige diskussion egentlig ikke fjernet sig "noget" fra trådens emne "Ny passagerrekord hos Odense Letbane"?

I og med, at passagertallet for 2024 nu er endeligt opgjort, kommer vi "på sporet" igen:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
OL sæt 09 "Friheden" mod Hjallese ved parkering Odense Syd, 01.10.2023 (nm).

Odense Letbanes pressemeddelelse af 16. januar 2025:

"Tæt på 7 mio. kørte med letbanen i 2024
Odense Letbanes samlede passagertal for 2024 lander på i alt 6.937.000. Det er en fremgang på godt 19 procent sammenlignet med 2023 (5,8 mio.).

"Syv millioner påstigere er et tal, vi kan være meget tilfredse med. Fremgangen er på over én million passagerer – eller hvad der svarer til 3.000 flere, der steg på letbanen hver eneste dag. Det er en virkelig positiv udvikling," siger Dan Ravn, adm. direktør for Odense Letbane.
....."


Læs hele pressemeddelelsen - også om QR-billetten - her:  https://www.odenseletbane.dk/nyheder/taet-pa-7-mio-korte-med-letbanen-i-2024 .

M.v.h.
Niels

Det er glædeligt at letbanen er blevet populær. Det bliver spændene at se, hvad løsningen bliver på at der er efterhånden er for lidt plads og for mange passagerer i letbanens afgange i myldre tiden.
Selv på andre tidspunkter end lige i myldre tiden, skal du være heldig for at få en plads hvis det er mellem Odense banegård og rosengårds centret.

Om det bliver hyppigere drift med flere letbane tog, længere tog + længere perroner, eller om man vil håbe på at etape 2 vil løse problemet ved at der er flere afgange på den centrale del i bymidten.

Lige meget hvad går der nok mange år før der sker ændringer, gætter jeg på.

Ny passagerrekord hos Odense Letbane
Af andersj, Aalborg. 18/01-25, 13:42.
Perronerne skulle være lange nok til at man kan smide to ekstra led på Variobahn.

Allerede nu indsætter man reservetogsættet om morgenen på en tur, når det altså er tilgængeligt.

En måde kunne være at udnytte det eksisterende materiel bedre, ved at køre 5 minutters takt på det centrale afsnit og 10 minutters takt på spidserne til Hjallese og Tarup Center.

I den sydlige ende kan man vende ved depotet/Parkering Odense Syd og i den nordlige ende kan man vende ved Idrætsparken - jeg tvivler dog på om det er nok køretid man sparer.
I den nordlige ende er der også mulighed for at etablere stationen "Sukkerkogeriet" ved krydset Vesterbro/Vestre Stationsvej som er planlagt endestation for etape 2. Det burde være rimeligt hurtigt og nemt at bygge den station, da sporskifterne til etape 1 allerede er etableret. Man kan bygge den ekstra billigt ved kun at have en perron (alá Lisbjergskolen i Aarhus), men når man allerede har besluttet sig for etape 2 kan man lige så godt bygge den fulde version med to perronspor og transversaler.

Så kan man have to linjer, en der kører Hjallese-Tarup Center hvert 10. minut og en der kører Sukkerkogeriet-Parkering Odense Syd hvert 10. minut, fremfor den gennemgående 7,5 minutters takt på hele ruten der er i dag.
Det kan også være forskudte linjer, hvis det passer bedre ind, som Hjallese-Sukkerkogeriet og Parkering Odense Syd-Tarup Center.

Anders

Citat fra: andersj Dato 18/01-25, 13:42Perronerne skulle være lange nok til at man kan smide to ekstra led på Variobahn.

Allerede nu indsætter man reservetogsættet om morgenen på en tur, når det altså er tilgængeligt.

En måde kunne være at udnytte det eksisterende materiel bedre, ved at køre 5 minutters takt på det centrale afsnit og 10 minutters takt på spidserne til Hjallese og Tarup Center.

I den sydlige ende kan man vende ved depotet/Parkering Odense Syd og i den nordlige ende kan man vende ved Idrætsparken - jeg tvivler dog på om det er nok køretid man sparer.
I den nordlige ende er der også mulighed for at etablere stationen "Sukkerkogeriet" ved krydset Vesterbro/Vestre Stationsvej som er planlagt endestation for etape 2. Det burde være rimeligt hurtigt og nemt at bygge den station, da sporskifterne til etape 1 allerede er etableret. Man kan bygge den ekstra billigt ved kun at have en perron (alá Lisbjergskolen i Aarhus), men når man allerede har besluttet sig for etape 2 kan man lige så godt bygge den fulde version med to perronspor og transversaler.

Så kan man have to linjer, en der kører Hjallese-Tarup Center hvert 10. minut og en der kører Sukkerkogeriet-Parkering Odense Syd hvert 10. minut, fremfor den gennemgående 7,5 minutters takt på hele ruten der er i dag.
Det kan også være forskudte linjer, hvis det passer bedre ind, som Hjallese-Sukkerkogeriet og Parkering Odense Syd-Tarup Center.
Det kan godt virke men jeg tror det er bedst man køber flere tog så man kan køre flere afgange.

Citat fra: mgameing123 Dato 20/01-25, 10:22
Citat fra: andersj Dato 18/01-25, 13:42Perronerne skulle være lange nok til at man kan smide to ekstra led på Variobahn.

Allerede nu indsætter man reservetogsættet om morgenen på en tur, når det altså er tilgængeligt.

En måde kunne være at udnytte det eksisterende materiel bedre, ved at køre 5 minutters takt på det centrale afsnit og 10 minutters takt på spidserne til Hjallese og Tarup Center.

I den sydlige ende kan man vende ved depotet/Parkering Odense Syd og i den nordlige ende kan man vende ved Idrætsparken - jeg tvivler dog på om det er nok køretid man sparer.
I den nordlige ende er der også mulighed for at etablere stationen "Sukkerkogeriet" ved krydset Vesterbro/Vestre Stationsvej som er planlagt endestation for etape 2. Det burde være rimeligt hurtigt og nemt at bygge den station, da sporskifterne til etape 1 allerede er etableret. Man kan bygge den ekstra billigt ved kun at have en perron (alá Lisbjergskolen i Aarhus), men når man allerede har besluttet sig for etape 2 kan man lige så godt bygge den fulde version med to perronspor og transversaler.

Så kan man have to linjer, en der kører Hjallese-Tarup Center hvert 10. minut og en der kører Sukkerkogeriet-Parkering Odense Syd hvert 10. minut, fremfor den gennemgående 7,5 minutters takt på hele ruten der er i dag.
Det kan også være forskudte linjer, hvis det passer bedre ind, som Hjallese-Sukkerkogeriet og Parkering Odense Syd-Tarup Center.
Det kan godt virke men jeg tror det er bedst man køber flere tog så man kan køre flere afgange.

Enig. I Odense har man vidst også nem plads til at etablere flere depotspor. I Odense har de generelt været gode til at fremtidssikre letbanen, sammenlignet med Aarhus. Det var jo i sin tid et tilkøb at have så hyppige afgange som man har. De viste sig jo hurtigt at være en nødvendighed.

Ny passagerrekord hos Odense Letbane
Af andersj, Aalborg. 20/01-25, 20:00.
Hvis man ikke har nogle optioner eller mulighed for at forlænge Variobahn, så bliver det nok først når etape 2 er mere konkret at man begiver sig ud i at anskaffe flere tog. Ellers kan man jo også kigge til Aarhus og se hvor lang tid det tager med sådan en købsproces.

Måske man kunne købe nogle Variobahn fra Aarhus, mod at Aarhus så køber flere af de lange tog de har i udbud? Det er også lige før at Odense kunne overtage alle Variobahn fra Aarhus i forbindelse med en etape 2, hvor der er behov for 8 nye tog - Aarhus har 14 Variobahn i alt.

Aarhus risikerer at komme op på fire forskellige togtyper hvis etape 2 besluttes og Odense på to forskellige togtyper.

Anders

Citat fra: andersj Dato 20/01-25, 20:00Hvis man ikke har nogle optioner eller mulighed for at forlænge Variobahn, så bliver det nok først når etape 2 er mere konkret at man begiver sig ud i at anskaffe flere tog. Ellers kan man jo også kigge til Aarhus og se hvor lang tid det tager med sådan en købsproces.

Måske man kunne købe nogle Variobahn fra Aarhus, mod at Aarhus så køber flere af de lange tog de har i udbud? Det er også lige før at Odense kunne overtage alle Variobahn fra Aarhus i forbindelse med en etape 2, hvor der er behov for 8 nye tog - Aarhus har 14 Variobahn i alt.

Aarhus risikerer at komme op på fire forskellige togtyper hvis etape 2 besluttes og Odense på to forskellige togtyper.

Der er så store forskelle på de to Variobahn modeller (ud over IT og signalsystemer så også diverse tekniske forskelle, at detaljerne), at Odense nok hellere skal købe helt nye tog. Så får man også lige det man ønsker sig med fuld levetid.

Aarhus risikere ikke at kommer op på fire togtyper hvis etape 2 besluttes, da man får en option på yderligere 12 tog i den kontrakt man har i udbud nu. I Odense kunne man jo gøre noget lignende.

Ny passagerrekord hos Odense Letbane
Af andersj, Aalborg. 20/01-25, 23:28.
Citat fra: Gustav Hansen Dato 20/01-25, 20:23Aarhus risikere ikke at kommer op på fire togtyper hvis etape 2 besluttes, da man får en option på yderligere 12 tog i den kontrakt man har i udbud nu. I Odense kunne man jo gøre noget lignende.

Ja, det er også rigtigt og det har jeg vist også selv skrevet herinde eller andetsteds.

Anders

Citat fra: Gustav Hansen Dato 20/01-25, 20:23
Citat fra: andersj Dato 20/01-25, 20:00Hvis man ikke har nogle optioner eller mulighed for at forlænge Variobahn, så bliver det nok først når etape 2 er mere konkret at man begiver sig ud i at anskaffe flere tog. Ellers kan man jo også kigge til Aarhus og se hvor lang tid det tager med sådan en købsproces.

Måske man kunne købe nogle Variobahn fra Aarhus, mod at Aarhus så køber flere af de lange tog de har i udbud? Det er også lige før at Odense kunne overtage alle Variobahn fra Aarhus i forbindelse med en etape 2, hvor der er behov for 8 nye tog - Aarhus har 14 Variobahn i alt.

Aarhus risikerer at komme op på fire forskellige togtyper hvis etape 2 besluttes og Odense på to forskellige togtyper.

Der er så store forskelle på de to Variobahn modeller (ud over IT og signalsystemer så også diverse tekniske forskelle, at detaljerne), at Odense nok hellere skal købe helt nye tog. Så får man også lige det man ønsker sig med fuld levetid.

Aarhus risikere ikke at kommer op på fire togtyper hvis etape 2 besluttes, da man får en option på yderligere 12 tog i den kontrakt man har i udbud nu. I Odense kunne man jo gøre noget lignende.

Det er træls at man ikke samlede de 3 danske letbaner under 1 organisation, så signal system, master, materiel sporskifter m.v. var identisk.

På den måde havde man muligvis fået en bedre pris, men samtidigt haft mulighed for at hver letbanes erfaringer kunne sættes i værk hos de andre hurtigere, der kunne byttes materiel, 1 centralt reservedels lager, medarbejderne ville også have nemmere ved at flytte job til en anden storby da jobbet(materiel, signalsystem) er det samme.

Man kunne stadig have fået det til at passe til byen, ved at lave udkald og perron design anderledes i hver by.

At hver by skulle gentænke den dybe tallerken og købe deres eget tror jeg har kostet meget.

Citat fra: nrk Dato 22/01-25, 04:29
Citat fra: Gustav Hansen Dato 20/01-25, 20:23
Citat fra: andersj Dato 20/01-25, 20:00Hvis man ikke har nogle optioner eller mulighed for at forlænge Variobahn, så bliver det nok først når etape 2 er mere konkret at man begiver sig ud i at anskaffe flere tog. Ellers kan man jo også kigge til Aarhus og se hvor lang tid det tager med sådan en købsproces.

Måske man kunne købe nogle Variobahn fra Aarhus, mod at Aarhus så køber flere af de lange tog de har i udbud? Det er også lige før at Odense kunne overtage alle Variobahn fra Aarhus i forbindelse med en etape 2, hvor der er behov for 8 nye tog - Aarhus har 14 Variobahn i alt.

Aarhus risikerer at komme op på fire forskellige togtyper hvis etape 2 besluttes og Odense på to forskellige togtyper.

Der er så store forskelle på de to Variobahn modeller (ud over IT og signalsystemer så også diverse tekniske forskelle, at detaljerne), at Odense nok hellere skal købe helt nye tog. Så får man også lige det man ønsker sig med fuld levetid.

Aarhus risikere ikke at kommer op på fire togtyper hvis etape 2 besluttes, da man får en option på yderligere 12 tog i den kontrakt man har i udbud nu. I Odense kunne man jo gøre noget lignende.

Det er træls at man ikke samlede de 3 danske letbaner under 1 organisation, så signal system, master, materiel sporskifter m.v. var identisk.

På den måde havde man muligvis fået en bedre pris, men samtidigt haft mulighed for at hver letbanes erfaringer kunne sættes i værk hos de andre hurtigere, der kunne byttes materiel, 1 centralt reservedels lager, medarbejderne ville også have nemmere ved at flytte job til en anden storby da jobbet(materiel, signalsystem) er det samme.

Man kunne stadig have fået det til at passe til byen, ved at lave udkald og perron design anderledes i hver by.

At hver by skulle gentænke den dybe tallerken og købe deres eget tror jeg har kostet meget.
Jeg håber det ikke er Århus Letbane management der skal stå for alle letbaner i Danmark 🤣🤣🤣

Citat fra: nrk Dato 22/01-25, 04:29
Citat fra: Gustav Hansen Dato 20/01-25, 20:23
Citat fra: andersj Dato 20/01-25, 20:00Hvis man ikke har nogle optioner eller mulighed for at forlænge Variobahn, så bliver det nok først når etape 2 er mere konkret at man begiver sig ud i at anskaffe flere tog. Ellers kan man jo også kigge til Aarhus og se hvor lang tid det tager med sådan en købsproces.

Måske man kunne købe nogle Variobahn fra Aarhus, mod at Aarhus så køber flere af de lange tog de har i udbud? Det er også lige før at Odense kunne overtage alle Variobahn fra Aarhus i forbindelse med en etape 2, hvor der er behov for 8 nye tog - Aarhus har 14 Variobahn i alt.

Aarhus risikerer at komme op på fire forskellige togtyper hvis etape 2 besluttes og Odense på to forskellige togtyper.

Der er så store forskelle på de to Variobahn modeller (ud over IT og signalsystemer så også diverse tekniske forskelle, at detaljerne), at Odense nok hellere skal købe helt nye tog. Så får man også lige det man ønsker sig med fuld levetid.

Aarhus risikere ikke at kommer op på fire togtyper hvis etape 2 besluttes, da man får en option på yderligere 12 tog i den kontrakt man har i udbud nu. I Odense kunne man jo gøre noget lignende.

Det er træls at man ikke samlede de 3 danske letbaner under 1 organisation, så signal system, master, materiel sporskifter m.v. var identisk.

På den måde havde man muligvis fået en bedre pris, men samtidigt haft mulighed for at hver letbanes erfaringer kunne sættes i værk hos de andre hurtigere, der kunne byttes materiel, 1 centralt reservedels lager, medarbejderne ville også have nemmere ved at flytte job til en anden storby da jobbet(materiel, signalsystem) er det samme.

Man kunne stadig have fået det til at passe til byen, ved at lave udkald og perron design anderledes i hver by.

At hver by skulle gentænke den dybe tallerken og købe deres eget tror jeg har kostet meget.
Der samme kunne siges om lokal/regional baner.
Som du nævner, større reservedele lager/buffer.

Citat fra: nrk Dato 22/01-25, 04:29
Citat fra: Gustav Hansen Dato 20/01-25, 20:23
Citat fra: andersj Dato 20/01-25, 20:00Hvis man ikke har nogle optioner eller mulighed for at forlænge Variobahn, så bliver det nok først når etape 2 er mere konkret at man begiver sig ud i at anskaffe flere tog. Ellers kan man jo også kigge til Aarhus og se hvor lang tid det tager med sådan en købsproces.

Måske man kunne købe nogle Variobahn fra Aarhus, mod at Aarhus så køber flere af de lange tog de har i udbud? Det er også lige før at Odense kunne overtage alle Variobahn fra Aarhus i forbindelse med en etape 2, hvor der er behov for 8 nye tog - Aarhus har 14 Variobahn i alt.

Aarhus risikerer at komme op på fire forskellige togtyper hvis etape 2 besluttes og Odense på to forskellige togtyper.

Der er så store forskelle på de to Variobahn modeller (ud over IT og signalsystemer så også diverse tekniske forskelle, at detaljerne), at Odense nok hellere skal købe helt nye tog. Så får man også lige det man ønsker sig med fuld levetid.

Aarhus risikere ikke at kommer op på fire togtyper hvis etape 2 besluttes, da man får en option på yderligere 12 tog i den kontrakt man har i udbud nu. I Odense kunne man jo gøre noget lignende.

Det er træls at man ikke samlede de 3 danske letbaner under 1 organisation, så signal system, master, materiel sporskifter m.v. var identisk.

På den måde havde man muligvis fået en bedre pris, men samtidigt haft mulighed for at hver letbanes erfaringer kunne sættes i værk hos de andre hurtigere, der kunne byttes materiel, 1 centralt reservedels lager, medarbejderne ville også have nemmere ved at flytte job til en anden storby da jobbet(materiel, signalsystem) er det samme.

Man kunne stadig have fået det til at passe til byen, ved at lave udkald og perron design anderledes i hver by.

At hver by skulle gentænke den dybe tallerken og købe deres eget tror jeg har kostet meget.

Ved at gøre det så risikere man bare at skabe en organisation hvor visse baner eller strækninger bliver glemt eller overset. Man ender også med at man ikke får den bane der passer bedst til de lokale forhold, ligesom man gør det meget sværere at holde styr på ejerforhold og ansvar for f. eks. køreplaner, fremtidsplaner og finansiering.

Der kunne godt være nogle fordele, men letbanerne er ikke forskellige uden grund. Materielbehovet i Aarhus, med sine lange strækninger og høje hastigheder, kan ikke sammenlignes med dem i Hovedstaden og da slet ikke i Odense. Ligeledes ville det være meget dyrere at have samme signalsystem på alle letbanerne, fordi Aarhus har behov for et rigtigt signalsystem med ATP mens det er unødvendigt på de øvrige.

Jeg har også svært ved at se hvordan man kunne få en synderligt bedre pris ved at have samme sporskifter og lignende på alle baner. De er bygget på forskellige tidspunkter så alle delene skulle købes separat alligevel, så mængderabat ville der ikke være meget af.

De besparelse der nu engang ville være tror jeg simpelthen ikke vil opveje den øgede kompleksitet og de begrænsninger man ville indføre på de enkelte baner. Så vidt jeg ved så er delte, nationale organisationer til letbaner og lignende ikke noget man gør andre steder, og det er der jo nok en eller flere grunde til.

Gå op Sider: 1 ... 5 6 [7]

Danske privatbaner

Læs historien om:
Horsens - Juelsminde Jernbane
DSB F 658

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak