Citat fra: UTJ Dato 22/12-24, 09:20Man skal langt ned i pris og få letbanen overfyldt - det er succes. Letbanen har netop den fordel, at hvis der kommer et letbanetog er det nemt at stige på og køre et par stationer, eller længere. Meget handler om at (gen-)integrere kollektiv befordring i naturlige rejsevalg og dertil at billet (hvis overhovedet nogen, billetsystemer koster kassen) er billig og at man kan få opfyldt et opstået behov. Et godt eksempel er da jeg var i Tallin og ved en tilfældighed opdagede at jeg kunne bruge mit Visa-kort i sporvognen og straks tog jeg en kortere tur. Da billetten gjaldt i to timer for en rimelig pris, var det blot at hoppe på en anden gang. Tilgængelighed er ikke kun perronhøjder og handicap-ramper, det er i lige så høj grad pris og billettilgængelighed, hvor blot dét at skulle sætte sig ind i et takstsystem eller fornemme at det er rasende dyrt fjerner potentielle kunder.
Man skal med kollektiv trafik også regne på hvor meget en ringe udnyttelse af en offentlig investering koster samfundet, målt op mod en såkaldt "brugerbetaling". Skyggeomkostningen ved at kollektive befordringsmidler ikke bliver udnyttet er de investeringer der ligger i vejinvesteringer, hvadenten det er nye veje eller ændringer i byerne, der skal gøre bilers fremkommelighed mindre. Begge typer vejændringer er et resultat af en dyr og dum tilgængelighed til kollektiv trafik i DK. Men købmandsregneriet hærger og silotænkningen hersker, blandt andet fordi den fremmer diverse lobbyisters agenda, hvadenten det er lastvognsmafiaen, elbilbranchen med sol- og vindentreprenører som backing-group eller for den sags skyld cykelinteresseorganisationer.
Det kommer jo helt an på hvad formålet er.
Hvis man bare vil have høje passagertal i den offentlige transport, ja så er det en god ide at sætte priserne ned. På visse strækninger kan man potentielt også gøre den mere profitabel ved at sænke prisen, mens det nok ikke er tilfældet på andre. Men hvis man gerne vil have folk til at køre mindre i bil, så hjælper prissænkninger kun på de lange strækninger, og ikke på de korte stræk der er relevante for letbaner. Dette er videnskabeligt bevist; der er links til undersøgelser på side 3 af denne tråd.
Lavere priser får fodgængere og cyklister til at tage det offentlige i stedet, men det rokker ikke på bilismen for ture der er kortere end 15-20 kilometer. Og det kan faktisk have en negativ samfundsøkonomisk effekt, grundet mindre fysisk aktivitet i hverdagen og dermed højere sundhedsudgifter for samfundet. Hvis man kun har blik for at reducere bilismen, er der altså ingen grund til at gøre transporten billigere på de korte strækninger. Der kan selvfølgelig være andre årsager, men så er det socialpolitik i stedet for transportpolitik.
Roadpricing kan til gengæld give betydelige stigninger i brugen af den offentlige transport, både på korte og lange strækninger.
Men du har ret i at
lethed også har en indflydelse; man bør absolut gøre det muligt at betale for offentlig transport med almindeligt betalingskort.