Citat fra: mgameing123 Dato 17/12-24, 06:19Citat fra: mpp Dato 16/12-24, 21:58Citat fra: mgameing123 Dato 16/12-24, 20:52Fortæl mig hvilken borger vil tage bussen over bilen her i Danmark? Bussen bliver brugt fordi man har ingen andre valgmuligheder fordi bilen er bare mere fleksible end bussen nogensinde kommer til at være. Og det er ikke engang vi i Danmark bygger busbaner i storbyerne så busserne kan kom hurtigere rundt i trafikken.
Jeg betaler topskat og kører med bussen, når det passer med hvor jeg skal have hen. Jeg har ikke en bil fordi jeg bor i København, hvor det alligevel er for besværligt at parkere den og det sjældent er hurtigere at komme rundt med bil.
Men jeg er nu ikke sikker på at du vil overbevises. Man skal passe på med at tale den offentlige transport ned under gulvbrædderne med fraser som "det er kun for de fattige", "ingen ville vælge bussen over bilen" og lignende, da det kan ende med at blive en selvopfyldende profeti, hvor folk tænker "nå ja, hvornår har jeg sidst kørt med bussen? Var den ikke forsinket? Hvorfor bruger vi så mange penge på forsinkede busser og tog, vi kunne bruge på noget andet?", for så får man netop et samfund, hvor det er svært at komme rundt uden bil og uden penge.
Du er storbysbeboer så det giver mening at bussen er bedre end bilen. Men bare at kom ud til byer som Vejle så har man det nemt ved at se problemerne i den offentlig transport. Det giver meget god mening hvorfor der er ikke så mange der vil tage den offentlig transport når man gider ikke engang investere i flere busruter.
Den kollektive trafik i Vejle og andre lignende byer er også underfinansieret og også misprioriteret. Mange byer i Jylland vælger at have bussystemer der værdsætter fladedækning højere end hastighed eller frekvens. Byer som Horsens har et system der hvis det bliver omprioriteret sagtens kunne have flere ruter der kører hvert 10 minut eller hvert 15. men hvor man så skal gå længere til stoppestedet. At ombygge bussystemer til sådan en model har været populært i Sverige i de seneste 10 år og har båret frugt med store stigninger i passagertal da de høje frekvenser gør at folk er villige til at gå længere, og gør at servicen kan lokke bilister over i den kollektive trafik ved at reducere ventetiden.
Så det er i en høj grad en politisk prioriteringssag.
Indtil videre er Esbjerg nok den by i Jylland der har taget det største skridt i den retning med deres nye A-bus net. 3 linjer der kører hvert kvarter og dækker det meste af byen.
Igen så har lignende reformer i svenske byer båret frugt og vi ser at Kolding også planlægger at gøre noget lignende. Så må vi se om Vejle gør det samme, hvilket jeg da ville håbe. Vejle fortjener bedre end et netværk af sporadiske ruter der kun kører hver halve time eller 1 gang i timen.