Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Ny passagerrekord hos Odense Letbane
Gå ned Sider: 1 2 3 [4]
Undskyld mit naive spørgsmål, men har denne uendelige diskussion egentlig ikke fjernet sig "noget" fra trådens emne "Ny passagerrekord hos Odense Letbane"?

M.v.h.
Niels

Citat fra: Niels Munch Dato 16/12-24, 22:47Undskyld mit naive spørgsmål, men har denne uendelige diskussion egentlig ikke fjernet sig "noget" fra trådens emne "Ny passagerrekord hos Odense Letbane"?

M.v.h.
Niels
.
Odense letbane kommer åbenbart ud i alle verdenshjørner.

Måske derfor "passagerrekorden"?

Men tænker ikke du behøver at blive oppe for at se hvor "diskussionen" ender

Jeg er på vej i seng og skal til julefrokost det meste af tirsdagen.

Citat fra: mpp Dato 16/12-24, 21:58
Citat fra: mgameing123 Dato 16/12-24, 20:52Fortæl mig hvilken borger vil tage bussen over bilen her i Danmark? Bussen bliver brugt fordi man har ingen andre valgmuligheder fordi bilen er bare mere fleksible end bussen nogensinde kommer til at være. Og det er ikke engang vi i Danmark bygger busbaner i storbyerne så busserne kan kom hurtigere rundt i trafikken.

Jeg betaler topskat og kører med bussen, når det passer med hvor jeg skal have hen. Jeg har ikke en bil fordi jeg bor i København, hvor det alligevel er for besværligt at parkere den og det sjældent er hurtigere at komme rundt med bil.

Men jeg er nu ikke sikker på at du vil overbevises. Man skal passe på med at tale den offentlige transport ned under gulvbrædderne med fraser som "det er kun for de fattige", "ingen ville vælge bussen over bilen" og lignende, da det kan ende med at blive en selvopfyldende profeti, hvor folk tænker "nå ja, hvornår har jeg sidst kørt med bussen? Var den ikke forsinket? Hvorfor bruger vi så mange penge på forsinkede busser og tog, vi kunne bruge på noget andet?", for så får man netop et samfund, hvor det er svært at komme rundt uden bil og uden penge.
Du er storbysbeboer så det giver mening at bussen er bedre end bilen. Men bare at kom ud til byer som Vejle så har man det nemt ved at se problemerne i den offentlig transport. Det giver meget god mening hvorfor der er ikke så mange der vil tage den offentlig transport når man gider ikke engang investere i flere busruter.

Citat fra: mgameing123 Dato 17/12-24, 06:19Du er storbysbeboer så det giver mening at bussen er bedre end bilen. Men bare at kom ud til byer som Vejle så har man det nemt ved at se problemerne i den offentlig transport. Det giver meget god mening hvorfor der er ikke så mange der vil tage den offentlig transport når man gider ikke engang investere i flere busruter.

Du spurgte, om der var folk der foretrak bussen frem for bilen. Det var der så, men da det var i København gjaldt det pludseligt ikke.

Derudover ser det da ud til, at der sådan set er passagerer (man kunne ønske sig flere) i den kollektive trafik i Vejle og fokus på at gøre den bedre. F.x. giver man tilflyttere gratis busture de første 2 måneder, så de kan lære byen at kende som buspassager og ikke kun som bilist:
https://vafo.dk/vejle/kommunen-vil-nedlaegge-fem-bybus-ruter-og-aendre-paa-10-andre-se-hvad-det-faar-af-betydning
https://www.vejle.dk/borger/tilflytter/velkommen/gratis-rejsekort-til-tilflyttere/

Citat fra: mgameing123 Dato 17/12-24, 06:19
Citat fra: mpp Dato 16/12-24, 21:58
Citat fra: mgameing123 Dato 16/12-24, 20:52Fortæl mig hvilken borger vil tage bussen over bilen her i Danmark? Bussen bliver brugt fordi man har ingen andre valgmuligheder fordi bilen er bare mere fleksible end bussen nogensinde kommer til at være. Og det er ikke engang vi i Danmark bygger busbaner i storbyerne så busserne kan kom hurtigere rundt i trafikken.

Jeg betaler topskat og kører med bussen, når det passer med hvor jeg skal have hen. Jeg har ikke en bil fordi jeg bor i København, hvor det alligevel er for besværligt at parkere den og det sjældent er hurtigere at komme rundt med bil.

Men jeg er nu ikke sikker på at du vil overbevises. Man skal passe på med at tale den offentlige transport ned under gulvbrædderne med fraser som "det er kun for de fattige", "ingen ville vælge bussen over bilen" og lignende, da det kan ende med at blive en selvopfyldende profeti, hvor folk tænker "nå ja, hvornår har jeg sidst kørt med bussen? Var den ikke forsinket? Hvorfor bruger vi så mange penge på forsinkede busser og tog, vi kunne bruge på noget andet?", for så får man netop et samfund, hvor det er svært at komme rundt uden bil og uden penge.
Du er storbysbeboer så det giver mening at bussen er bedre end bilen. Men bare at kom ud til byer som Vejle så har man det nemt ved at se problemerne i den offentlig transport. Det giver meget god mening hvorfor der er ikke så mange der vil tage den offentlig transport når man gider ikke engang investere i flere busruter.

Den kollektive trafik i Vejle og andre lignende byer er også underfinansieret og også misprioriteret. Mange byer i Jylland vælger at have bussystemer der værdsætter fladedækning højere end hastighed eller frekvens. Byer som Horsens har et system der hvis det bliver omprioriteret sagtens kunne have flere ruter der kører hvert 10 minut eller hvert 15. men hvor man så skal gå længere til stoppestedet. At ombygge bussystemer til sådan en model har været populært i Sverige i de seneste 10 år og har båret frugt med store stigninger i passagertal da de høje frekvenser gør at folk er villige til at gå længere, og gør at servicen kan lokke bilister over i den kollektive trafik ved at reducere ventetiden.

Så det er i en høj grad en politisk prioriteringssag.

Indtil videre er Esbjerg nok den by i Jylland der har taget det største skridt i den retning med deres nye A-bus net. 3 linjer der kører hvert kvarter og dækker det meste af byen.

Igen så har lignende reformer i svenske byer båret frugt og vi ser at Kolding også planlægger at gøre noget lignende. Så må vi se om Vejle gør det samme, hvilket jeg da ville håbe. Vejle fortjener bedre end et netværk af sporadiske ruter der kun kører hver halve time eller 1 gang i timen.

Gå op Sider: 1 2 3 [4]
ContecRail
Motorfordon för Järnvägar
Motorfordon för Järnvägar

I 1925 udgav Aktiebolaget Hässleholms Werkstäder i Hässleholm en brochure med en oversigt med tekst og billeder over alle de forskellige typer af motordræsiner, som firmaet kunne levere. Brochuren er i pdf-format og fylder 6 Mb.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak