Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Ny passagerrekord hos Odense Letbane
Gå ned Sider: 1 2 [3] 4
Ny passagerrekord hos Odense Letbane
Af anho. 15/12-24, 20:11.
Seneste redigering: 15/12-24, 20:14 af anho
Citat fra: mgameing123 Dato 15/12-24, 12:14Men vi skal også lav den offentlig transport billigere. Lige nu er jeg lige ved at gå bankerot hver gang jeg rejser med det offentlig.

Du er så også formentlig under uddannelse, og har næppe et fuldtidsjob, siden du ikke er fyldt 18 endnu. Hvis du knap har råd til offentlig transport, ville du nok heller ikke have råd til at betale benzin, selv hvis du havde kørekort.

Langt de fleste danskere kan sagtens betale til at køre med det offentlige. De fleste der er under uddannelse kan også, eftersom de har adgang til ungdomskort.

At gøre offentlig transport billigere er derfor socialpolitik, ikke transportpolitik. Og der kan sagtens være gode argumenter for at gøre den offentlige transport billigere - jeg mener personligt at 15 kroner for 1 zone ville være meget mere fair end de 21 kroner prisen er nået til nu. Man skal bare ikke argumentere med at det kommer til at rykke flere over i den offentlige transport på de korte ture, for det gør det ikke.

-------------------

Citat fra: Worm Dato 15/12-24, 14:05Gratis kollektiv transport er attraktivt fordi mange som ikke har rejsekort / diverse appstore. etc. vælger nemmere løsninger. Især til en kortere ture.

Dine argumenter underbygges kun af dine egne tanker om emnet, og ignorerer helt de faktuelle erfaringer fra virkeligheden. Det kan godt være at dine argumenter giver logisk mening, men du har ikke gjort noget som helst for at indikere om antagelserne de bygger på, nu også er rimelige. Hvor mange folk har egentlig ikke et rejsekort eller en app-ækvivalent? Du antager at det er mange, men uden at underbygge antagelsen.

Så jeg vil gerne præsentere disse uddrag fra The impact of fare-free public transport on travel behavior: Evidence from a randomized controlled trial af Bull, Muñoz og Silva (udgivet 2021 i Regional Science and Urban Economics):
CitatThe main impact of fare-free public transport is an increase in overall travel of 12%. We also find a 23% increase in the total number of trips made during off-peak periods that is explained in equal shares by increases in public transport and non-motorized trips.
Hurra! Gratis offentlig transport får antallet af ture til at stige med 12 %! Og det får også folk til at rejse mere uden for myldretiden! Det er vel godt? Men nej...
CitatWe find no evidence of mode or period substitution and that the effect on public transport trips is entirely explained by trips that use the subway and by individuals who live within one km. from a station.
Konklusionen er altså at man kan generere nye ture med offentlig transport som ikke var sket før, men du kan ikke reducere bilismen via gratis offentlig transport.

Du er meget god til at komme med logiske argumenter for hvorfor gratis offentlig transport skulle give flere kunder, som virker overbevisende på papiret... problemet er bare at de ikke holder i praksis. Derfor er du nødt til at underbygge dine argumenter med enten beregninger eller observationer, og det har du indtil videre ikke gjort.

Citat fra: anho Dato 15/12-24, 20:11
Citat fra: mgameing123 Dato 15/12-24, 12:14Men vi skal også lav den offentlig transport billigere. Lige nu er jeg lige ved at gå bankerot hver gang jeg rejser med det offentlig.

Du er så også formentlig under uddannelse, og har næppe et fuldtidsjob, siden du ikke er fyldt 18 endnu. Hvis du knap har råd til offentlig transport, ville du nok heller ikke have råd til at betale benzin, selv hvis du havde kørekort.

Langt de fleste danskere kan sagtens betale til at køre med det offentlige. De fleste der er under uddannelse kan også, eftersom de har adgang til ungdomskort.

At gøre offentlig transport billigere er derfor socialpolitik, ikke transportpolitik. Og der kan sagtens være gode argumenter for at gøre den offentlige transport billigere - jeg mener personligt at 15 kroner for 1 zone ville være meget mere fair end de 21 kroner prisen er nået til nu. Man skal bare ikke argumentere med at det kommer til at rykke flere over i den offentlige transport på de korte ture, for det gør det ikke.

-------------------

Citat fra: Worm Dato 15/12-24, 14:05Gratis kollektiv transport er attraktivt fordi mange som ikke har rejsekort / diverse appstore. etc. vælger nemmere løsninger. Især til en kortere ture.

Dine argumenter underbygges kun af dine egne tanker om emnet, og ignorerer helt de faktuelle erfaringer fra virkeligheden. Det kan godt være at dine argumenter giver logisk mening, men du har ikke gjort noget som helst for at indikere om antagelserne de bygger på, nu også er rimelige. Hvor mange folk har egentlig ikke et rejsekort eller en app-ækvivalent? Du antager at det er mange, men uden at underbygge antagelsen.

Så jeg vil gerne præsentere disse uddrag fra The impact of fare-free public transport on travel behavior: Evidence from a randomized controlled trial af Bull, Muñoz og Silva (udgivet 2021 i Regional Science and Urban Economics):
CitatThe main impact of fare-free public transport is an increase in overall travel of 12%. We also find a 23% increase in the total number of trips made during off-peak periods that is explained in equal shares by increases in public transport and non-motorized trips.
Hurra! Gratis offentlig transport får antallet af ture til at stige med 12 %! Og det får også folk til at rejse mere uden for myldretiden! Det er vel godt? Men nej...
CitatWe find no evidence of mode or period substitution and that the effect on public transport trips is entirely explained by trips that use the subway and by individuals who live within one km. from a station.
Konklusionen er altså at man kan generere nye ture med offentlig transport som ikke var sket før, men du kan ikke reducere bilismen via gratis offentlig transport.

Du er meget god til at komme med logiske argumenter for hvorfor gratis offentlig transport skulle give flere kunder, som virker overbevisende på papiret... problemet er bare at de ikke holder i praksis. Derfor er du nødt til at underbygge dine argumenter med enten beregninger eller observationer, og det har du indtil videre ikke gjort.

Du er vel nok galt afmarcheret på stort set alle punkter.
Nej -jeg er ikke studerende.
Nej - jeg arbejder ikke fuldtid.
Ja - jeg er pensionist og arbejder ca 20 timer ugentligt.
Der hvor jeg bor og arbejder giver kollektiv transport ikke meget mening.

Gratis offentlig transport bliver mere og mere udbredt.

Luxenborg og Malta er 2 EU lande med gratis offentlig trafik ioveralt.
Dertil er adskillige byer i Frankrig med gratis offentlig transport. Tallin i Estland har gratis transport.

Det du glemmer er at gratis offentlig transport ikke skal stå alene.
Du skal fjerne befordringsfradraget og formentlig gøre parkering i de største byer dyrere.

Bare at gøre kollektiv transport gratis UDEN andre tiltag vil næppe ændre folks adfærd væk fra bilen.

Så vil folk have et incitament for at køre med kollektiv trafik.

Allerede i 2007 blev fordele og ulemper ved gratis offentlig transport vurderet i en rapport til Folketinget.

https://tekno.dk/app/uploads/2015/01/nummer232.pdf


Citat fra: Worm Dato 15/12-24, 21:33
Citat fra: anho Dato 15/12-24, 20:11
Citat fra: mgameing123 Dato 15/12-24, 12:14Men vi skal også lav den offentlig transport billigere. Lige nu er jeg lige ved at gå bankerot hver gang jeg rejser med det offentlig.

Du er så også formentlig under uddannelse, og har næppe et fuldtidsjob, siden du ikke er fyldt 18 endnu. Hvis du knap har råd til offentlig transport, ville du nok heller ikke have råd til at betale benzin, selv hvis du havde kørekort.

Langt de fleste danskere kan sagtens betale til at køre med det offentlige. De fleste der er under uddannelse kan også, eftersom de har adgang til ungdomskort.

At gøre offentlig transport billigere er derfor socialpolitik, ikke transportpolitik. Og der kan sagtens være gode argumenter for at gøre den offentlige transport billigere - jeg mener personligt at 15 kroner for 1 zone ville være meget mere fair end de 21 kroner prisen er nået til nu. Man skal bare ikke argumentere med at det kommer til at rykke flere over i den offentlige transport på de korte ture, for det gør det ikke.

-------------------

Citat fra: Worm Dato 15/12-24, 14:05Gratis kollektiv transport er attraktivt fordi mange som ikke har rejsekort / diverse appstore. etc. vælger nemmere løsninger. Især til en kortere ture.

Dine argumenter underbygges kun af dine egne tanker om emnet, og ignorerer helt de faktuelle erfaringer fra virkeligheden. Det kan godt være at dine argumenter giver logisk mening, men du har ikke gjort noget som helst for at indikere om antagelserne de bygger på, nu også er rimelige. Hvor mange folk har egentlig ikke et rejsekort eller en app-ækvivalent? Du antager at det er mange, men uden at underbygge antagelsen.

Så jeg vil gerne præsentere disse uddrag fra The impact of fare-free public transport on travel behavior: Evidence from a randomized controlled trial af Bull, Muñoz og Silva (udgivet 2021 i Regional Science and Urban Economics):
CitatThe main impact of fare-free public transport is an increase in overall travel of 12%. We also find a 23% increase in the total number of trips made during off-peak periods that is explained in equal shares by increases in public transport and non-motorized trips.
Hurra! Gratis offentlig transport får antallet af ture til at stige med 12 %! Og det får også folk til at rejse mere uden for myldretiden! Det er vel godt? Men nej...
CitatWe find no evidence of mode or period substitution and that the effect on public transport trips is entirely explained by trips that use the subway and by individuals who live within one km. from a station.
Konklusionen er altså at man kan generere nye ture med offentlig transport som ikke var sket før, men du kan ikke reducere bilismen via gratis offentlig transport.

Du er meget god til at komme med logiske argumenter for hvorfor gratis offentlig transport skulle give flere kunder, som virker overbevisende på papiret... problemet er bare at de ikke holder i praksis. Derfor er du nødt til at underbygge dine argumenter med enten beregninger eller observationer, og det har du indtil videre ikke gjort.

Du er vel nok galt afmarcheret på stort set alle punkter.
Nej -jeg er ikke studerende.
Nej - jeg arbejder ikke fuldtid.
Ja - jeg er pensionist og arbejder ca 20 timer ugentligt.
Der hvor jeg bor og arbejder giver kollektiv transport ikke meget mening.

Gratis offentlig transport bliver mere og mere udbredt.

Luxenborg og Malta er 2 EU lande med gratis offentlig trafik ioveralt.
Dertil er adskillige byer i Frankrig med gratis offentlig transport. Tallin i Estland har gratis transport.

Det du glemmer er at gratis offentlig transport ikke skal stå alene.
Du skal fjerne befordringsfradraget og formentlig gøre parkering i de største byer dyrere.

Bare at gøre kollektiv transport gratis UDEN andre tiltag vil næppe ændre folks adfærd væk fra bilen.

Så vil folk have et incitament for at køre med kollektiv trafik.

Allerede i 2007 blev fordele og ulemper ved gratis offentlig transport vurderet i en rapport til Folketinget.

https://tekno.dk/app/uploads/2015/01/nummer232.pdf



Okay, vi fortsætter så tendensen med at du ikke læser folks kommentarer før du svarer på dem.

Jeg har citeret to forskellige kommentarer fra to forskellige personer i mit foregående svar. Det første var møntet på mgameing123 som har været åben om ikke at være fyldt 18 endnu. Det er hans kommentar jeg har citeret først og besvaret først. Derefter citerede og besvarede jeg din kommentar. Måske ville du også kunne have genkendt at det ikke var din egen kommentar jeg havde citeret, hvis du rent faktisk havde læst mit opslag igennem fra ende til anden.

For at svare på dine yderligere argumenter:

Jeg ved godt at flere byer har prøvet sig frem med gratis offentlig transport eller billige abonnementsløsninger. Men de tilfælde har stadig ikke ført til at færre folk tager bilen.

Jeg er ligeglad med hvor mange byer der har indført gratis offentlig transport. Jeg er ligeglad med hvor stor stigning der kommer i brugen af offentlig transport, med mindre den kommer fra overflyttede bilture. Jeg vil bare have ét enkelt bevis på at gratis offentlig transport rent faktisk har en betydelig effekt på at trække folk ud af bilerne på korte strækninger.

Vedrørende den rapport du linkede til - har du selv læst den igennem, hele vejen? Rapporten understøtter nemlig min pointe. Ikke din. Lad mig citere: "Det er ikke nok til at nedbringe biltrafikken med mere end 3-4 procent." (og det er over alle afstande, inklusive lange ture). Din rapport siger altså at gratis offentlig transport fører til flere folk i den offentlige transport, men det er næsten udelukkende nye ture, eller folk der ellers ville have gået eller cyklet. Hvilket er hvad jeg hele tiden har påstået!

Jeg gentager: gratis offentlig transport har ingen effekt på bilismen på korte afstande. Det viser de kilder jeg har fundet. Det viser de kilder du har fundet også.

Jeg er i denne diskussion kun interesseret i om gratis offentlig transport reducerer bilismen på korte ture. Og indtil videre har alt peget på et stort, rungende nej.

Citat fra: anho Dato 16/12-24, 00:25
Citat fra: Worm Dato 15/12-24, 21:33
Citat fra: anho Dato 15/12-24, 20:11
Citat fra: mgameing123 Dato 15/12-24, 12:14Men vi skal også lav den offentlig transport billigere. Lige nu er jeg lige ved at gå bankerot hver gang jeg rejser med det offentlig.

Du er så også formentlig under uddannelse, og har næppe et fuldtidsjob, siden du ikke er fyldt 18 endnu. Hvis du knap har råd til offentlig transport, ville du nok heller ikke have råd til at betale benzin, selv hvis du havde kørekort.

Langt de fleste danskere kan sagtens betale til at køre med det offentlige. De fleste der er under uddannelse kan også, eftersom de har adgang til ungdomskort.

At gøre offentlig transport billigere er derfor socialpolitik, ikke transportpolitik. Og der kan sagtens være gode argumenter for at gøre den offentlige transport billigere - jeg mener personligt at 15 kroner for 1 zone ville være meget mere fair end de 21 kroner prisen er nået til nu. Man skal bare ikke argumentere med at det kommer til at rykke flere over i den offentlige transport på de korte ture, for det gør det ikke.

-------------------

Citat fra: Worm Dato 15/12-24, 14:05Gratis kollektiv transport er attraktivt fordi mange som ikke har rejsekort / diverse appstore. etc. vælger nemmere løsninger. Især til en kortere ture.

Dine argumenter underbygges kun af dine egne tanker om emnet, og ignorerer helt de faktuelle erfaringer fra virkeligheden. Det kan godt være at dine argumenter giver logisk mening, men du har ikke gjort noget som helst for at indikere om antagelserne de bygger på, nu også er rimelige. Hvor mange folk har egentlig ikke et rejsekort eller en app-ækvivalent? Du antager at det er mange, men uden at underbygge antagelsen.

Så jeg vil gerne præsentere disse uddrag fra The impact of fare-free public transport on travel behavior: Evidence from a randomized controlled trial af Bull, Muñoz og Silva (udgivet 2021 i Regional Science and Urban Economics):
CitatThe main impact of fare-free public transport is an increase in overall travel of 12%. We also find a 23% increase in the total number of trips made during off-peak periods that is explained in equal shares by increases in public transport and non-motorized trips.
Hurra! Gratis offentlig transport får antallet af ture til at stige med 12 %! Og det får også folk til at rejse mere uden for myldretiden! Det er vel godt? Men nej...
CitatWe find no evidence of mode or period substitution and that the effect on public transport trips is entirely explained by trips that use the subway and by individuals who live within one km. from a station.
Konklusionen er altså at man kan generere nye ture med offentlig transport som ikke var sket før, men du kan ikke reducere bilismen via gratis offentlig transport.

Du er meget god til at komme med logiske argumenter for hvorfor gratis offentlig transport skulle give flere kunder, som virker overbevisende på papiret... problemet er bare at de ikke holder i praksis. Derfor er du nødt til at underbygge dine argumenter med enten beregninger eller observationer, og det har du indtil videre ikke gjort.

Du er vel nok galt afmarcheret på stort set alle punkter.
Nej -jeg er ikke studerende.
Nej - jeg arbejder ikke fuldtid.
Ja - jeg er pensionist og arbejder ca 20 timer ugentligt.
Der hvor jeg bor og arbejder giver kollektiv transport ikke meget mening.

Gratis offentlig transport bliver mere og mere udbredt.

Luxenborg og Malta er 2 EU lande med gratis offentlig trafik ioveralt.
Dertil er adskillige byer i Frankrig med gratis offentlig transport. Tallin i Estland har gratis transport.

Det du glemmer er at gratis offentlig transport ikke skal stå alene.
Du skal fjerne befordringsfradraget og formentlig gøre parkering i de største byer dyrere.

Bare at gøre kollektiv transport gratis UDEN andre tiltag vil næppe ændre folks adfærd væk fra bilen.

Så vil folk have et incitament for at køre med kollektiv trafik.

Allerede i 2007 blev fordele og ulemper ved gratis offentlig transport vurderet i en rapport til Folketinget.

https://tekno.dk/app/uploads/2015/01/nummer232.pdf



Okay, vi fortsætter så tendensen med at du ikke læser folks kommentarer før du svarer på dem.

Jeg har citeret to forskellige kommentarer fra to forskellige personer i mit foregående svar. Det første var møntet på mgameing123 som har været åben om ikke at være fyldt 18 endnu. Det er hans kommentar jeg har citeret først og besvaret først. Derefter citerede og besvarede jeg din kommentar. Måske ville du også kunne have genkendt at det ikke var din egen kommentar jeg havde citeret, hvis du rent faktisk havde læst mit opslag igennem fra ende til anden.

For at svare på dine yderligere argumenter:

Jeg ved godt at flere byer har prøvet sig frem med gratis offentlig transport eller billige abonnementsløsninger. Men de tilfælde har stadig ikke ført til at færre folk tager bilen.

Jeg er ligeglad med hvor mange byer der har indført gratis offentlig transport. Jeg er ligeglad med hvor stor stigning der kommer i brugen af offentlig transport, med mindre den kommer fra overflyttede bilture. Jeg vil bare have ét enkelt bevis på at gratis offentlig transport rent faktisk har en betydelig effekt på at trække folk ud af bilerne på korte strækninger.

Vedrørende den rapport du linkede til - har du selv læst den igennem, hele vejen? Rapporten understøtter nemlig min pointe. Ikke din. Lad mig citere: "Det er ikke nok til at nedbringe biltrafikken med mere end 3-4 procent." (og det er over alle afstande, inklusive lange ture). Din rapport siger altså at gratis offentlig transport fører til flere folk i den offentlige transport, men det er næsten udelukkende nye ture, eller folk der ellers ville have gået eller cyklet. Hvilket er hvad jeg hele tiden har påstået!

Jeg gentager: gratis offentlig transport har ingen effekt på bilismen på korte afstande. Det viser de kilder jeg har fundet. Det viser de kilder du har fundet også.

Jeg er i denne diskussion kun interesseret i om gratis offentlig transport reducerer bilismen på korte ture. Og indtil videre har alt peget på et stort, rungende nej.

Du læser åbenbart heller ikke hvad der skrives!

Du efterlyste at jeg kom med observationer eller beregninger.
Det har jeg gjort i og med at man rent faktisk mange steder har lavet gratis transport.
Så kan du selv bruge tid på at se hvad Konklusionen er de pågældende steder.

Jeg kan ikke bruge dit udsagn om at det ikke kan bruges til noget når du undlader at inddrage afskaffelse af befordringsfradraget og evt. fordyrelse af parkering I de største byer.

Det som rapporten jeg ænsede til rent faktisk viste var jo at der kom flere rejsende. Men effekten på biltrafikken var beskeden. Men var havde jo heller ikke medtaget bortfald af befordringsfradraget eller fordyrelse af parkering.

Jeg har også tidl. skrevet at man i provinsbyer skulle lave gratis parkeringspladser klods op ad jernbanestationen.

Jeg skrev også tidl. at den kollektive transport i de største byer skulle udbygges.

Så jeg gentager at der givet er meget at hente for samfundet og miljøet ved især at få de mange daglige pendlere over I den kollektive transport.

Alt i alt er det jeg foreslår samlet set mere givtigt end dinextanker.

Men hav en god nys søvn.
Jeg stopper her og vil sove fredfyldt.

Citat fra: Worm Dato 16/12-24, 01:41Du læser åbenbart heller ikke hvad der skrives!

Du efterlyste at jeg kom med observationer eller beregninger.
Det har jeg gjort i og med at man rent faktisk mange steder har lavet gratis transport.
Så kan du selv bruge tid på at se hvad Konklusionen er de pågældende steder.
At Tallinn har indført gratis offentlig transport indikerer udelukkende at Tallinn har indført gratis offentlig transport. Det siger intet om hvorvidt det var effektivt eller ej. Det underbygger derfor ikke din pointe. Ja, jeg bad dig om at komme med observationer, men de observationer er jo kun noget værd hvis de rent faktisk underbygger din pointe.

(Det tog mig 15 sekunder på Google at finde frem til at det kun reducerede bilismen med 5 %. Det havde ikke været svært for dig at finde det tal selv.)

Citat fra: Worm Dato 16/12-24, 01:41Jeg kan ikke bruge dit udsagn om at det ikke kan bruges til noget når du undlader at inddrage afskaffelse af befordringsfradraget og evt. fordyrelse af parkering I de største byer.

Disse var yderligere forudsætninger som du først bragte ind i argumentet langt senere. Dem har jeg ikke tænkt mig at beskæftige mig med, for de har intet at gøre med den pointe jeg prøvede at lave til at begynde med, altså at gratis offentlig transport i sig selv ikke giver nogen reduktion i bilismen på de korte strækninger.

Citat fra: Worm Dato 16/12-24, 01:41Det som rapporten jeg ænsede til rent faktisk viste var jo at der kom flere rejsende. Men effekten på biltrafikken var beskeden. Men var havde jo heller ikke medtaget bortfald af befordringsfradraget eller fordyrelse af parkering.

Nå, så nu er vi altså enige om at gratis offentlig transport, som et selvstændigt tiltag, ikke har nogen betydelig indvirkning på de korte bilture?

Jamen det var jo bare det jeg ville frem til. Hav en god nat i lige måde.

Citat fra: anho Dato 16/12-24, 03:42
Citat fra: Worm Dato 16/12-24, 01:41Du læser åbenbart heller ikke hvad der skrives!

Du efterlyste at jeg kom med observationer eller beregninger.
Det har jeg gjort i og med at man rent faktisk mange steder har lavet gratis transport.
Så kan du selv bruge tid på at se hvad Konklusionen er de pågældende steder.
At Tallinn har indført gratis offentlig transport indikerer udelukkende at Tallinn har indført gratis offentlig transport. Det siger intet om hvorvidt det var effektivt eller ej. Det underbygger derfor ikke din pointe. Ja, jeg bad dig om at komme med observationer, men de observationer er jo kun noget værd hvis de rent faktisk underbygger din pointe.

(Det tog mig 15 sekunder på Google at finde frem til at det kun reducerede bilismen med 5 %. Det havde ikke været svært for dig at finde det tal selv.)

Citat fra: Worm Dato 16/12-24, 01:41Jeg kan ikke bruge dit udsagn om at det ikke kan bruges til noget når du undlader at inddrage afskaffelse af befordringsfradraget og evt. fordyrelse af parkering I de største byer.

Disse var yderligere forudsætninger som du først bragte ind i argumentet langt senere. Dem har jeg ikke tænkt mig at beskæftige mig med, for de har intet at gøre med den pointe jeg prøvede at lave til at begynde med, altså at gratis offentlig transport i sig selv ikke giver nogen reduktion i bilismen på de korte strækninger.

Citat fra: Worm Dato 16/12-24, 01:41Det som rapporten jeg ænsede til rent faktisk viste var jo at der kom flere rejsende. Men effekten på biltrafikken var beskeden. Men var havde jo heller ikke medtaget bortfald af befordringsfradraget eller fordyrelse af parkering.

Nå, så nu er vi altså enige om at gratis offentlig transport, som et selvstændigt tiltag, ikke har nogen betydelig indvirkning på de korte bilture?

Jamen det var jo bare det jeg ville frem til. Hav en god nat i lige måde.
Vi er på ingen måde enige om at gratis offentlig transport ikke har nogen betydning for trængslerne på vejene.

Som du også selv har fundet frem til så reduceres vejtrafikken med 3-5%

Kombineret med andre tiltag - hyppigere afgange, bedre busser og tog og gratis parkeringspladser ved landets jernbanestationer samt fjernelse af befordringsfradraget og højere parkeringsafgifter i de største byer - så vil der virkelig batte.

Men din særegen måde at debattere hvor du fravælger input efter forgodtbefindende er ikke fremsende for en konstruktiv dialog.

Husk fremover at anføre at du i en anden debat kun forholder dig til argumenter fremført i første indlæg!


Gratis offentlig transport burde ikke være prioritet. Vi burde bare have billigere billeter istedet for kørselsfradrag. Dem der bruger offentlig transport er typisk de fattigste i samfunden og imens de skal betale mere for at komme rundt får de rige i samfunden (bilister) tilskud til alt deres kørsel.

Citat fra: mgameing123 Dato 16/12-24, 11:18Gratis offentlig transport burde ikke være prioritet. Vi burde bare have billigere billeter istedet for kørselsfradrag. Dem der bruger offentlig transport er typisk de fattigste i samfunden og imens de skal betale mere for at komme rundt får de rige i samfunden (bilister) tilskud til alt deres kørsel.
Helt uenig.
Alle som arbejder og har en lønindkomst har ret til befordringsfradrag.
Blot skal den samlet vej være over 24 km ud og hjem.
Du får også fradrag selvom du tager kollektiv trafik.

Dertil kommer at fradraget er større ved bopæl i nogle udkantskommuner og ved en lavere indkomst.

Men betalingssystem til den kollektive transport koster mange penge at oprette, vedligeholde og til kontrol.
Så samlet set kan op mod 50% af indtægterne går til at have betalingssystem.

Dertil kommer at mange - ældre og personer som ikke er så skrappe til mobiltelefon og EDB og ikke kan betale med kontanter i bus og tog formentlig fravælger kollektiv transport.

En billigere billet betyder blot færre indtægter men ingen garanti for flere kunder.

Fjernelse af befordringsfradraget betyder at en gratis kollektiv trafik bliver mere attraktiv og for nogle et alternativ til at tage bilen.

Poster man ydermere flere penge i at køre med hyppige togafgange og have såvel flere busrute og afgange i de største byer - så vil samfundet som helhed spare penge til udvidelse af vejnettet og vi får mindre CO2-udslip.

Citat fra: Worm Dato 16/12-24, 11:46
Citat fra: mgameing123 Dato 16/12-24, 11:18Gratis offentlig transport burde ikke være prioritet. Vi burde bare have billigere billeter istedet for kørselsfradrag. Dem der bruger offentlig transport er typisk de fattigste i samfunden og imens de skal betale mere for at komme rundt får de rige i samfunden (bilister) tilskud til alt deres kørsel.
Helt uenig.
Alle som arbejder og har en lønindkomst har ret til befordringsfradrag.
Blot skal den samlet vej være over 24 km ud og hjem.
Du får også fradrag selvom du tager kollektiv trafik.

Dertil kommer at fradraget er større ved bopæl i nogle udkantskommuner og ved en lavere indkomst.

Men betalingssystem til den kollektive transport koster mange penge at oprette, vedligeholde og til kontrol.
Så samlet set kan op mod 50% af indtægterne går til at have betalingssystem.

Dertil kommer at mange - ældre og personer som ikke er så skrappe til mobiltelefon og EDB og ikke kan betale med kontanter i bus og tog formentlig fravælger kollektiv transport.

En billigere billet betyder blot færre indtægter men ingen garanti for flere kunder.

Fjernelse af befordringsfradraget betyder at en gratis kollektiv trafik bliver mere attraktiv og for nogle et alternativ til at tage bilen.

Poster man ydermere flere penge i at køre med hyppige togafgange og have såvel flere busrute og afgange i de største byer - så vil samfundet som helhed spare penge til udvidelse af vejnettet og vi får mindre CO2-udslip.
En befordringsfradrag burde dog få flere til at parkere bilen ved en togstation og tage toget på arbejde.

Citat fra: mgameing123 Dato 16/12-24, 12:10
Citat fra: Worm Dato 16/12-24, 11:46
Citat fra: mgameing123 Dato 16/12-24, 11:18Gratis offentlig transport burde ikke være prioritet. Vi burde bare have billigere billeter istedet for kørselsfradrag. Dem der bruger offentlig transport er typisk de fattigste i samfunden og imens de skal betale mere for at komme rundt får de rige i samfunden (bilister) tilskud til alt deres kørsel.
Helt uenig.
Alle som arbejder og har en lønindkomst har ret til befordringsfradrag.
Blot skal den samlet vej være over 24 km ud og hjem.
Du får også fradrag selvom du tager kollektiv trafik.

Dertil kommer at fradraget er større ved bopæl i nogle udkantskommuner og ved en lavere indkomst.

Men betalingssystem til den kollektive transport koster mange penge at oprette, vedligeholde og til kontrol.
Så samlet set kan op mod 50% af indtægterne går til at have betalingssystem.

Dertil kommer at mange - ældre og personer som ikke er så skrappe til mobiltelefon og EDB og ikke kan betale med kontanter i bus og tog formentlig fravælger kollektiv transport.

En billigere billet betyder blot færre indtægter men ingen garanti for flere kunder.

Fjernelse af befordringsfradraget betyder at en gratis kollektiv trafik bliver mere attraktiv og for nogle et alternativ til at tage bilen.

Poster man ydermere flere penge i at køre med hyppige togafgange og have såvel flere busrute og afgange i de største byer - så vil samfundet som helhed spare penge til udvidelse af vejnettet og vi får mindre CO2-udslip.
En befordringsfradrag burde dog få flere til at parkere bilen ved en togstation og tage toget på arbejde.
Hvorfor?
Prisen for at tage bilen til og fra arbejde er med en el-bil eller nyere model ikke meget dyrere end det koster at have en abonnementsløsning til at tage toget.
Ydermere slipper du for at opholde dig i et ofte overfyldt tog I myldrertiden og få giver færre sygedage.
Samt du vil ofte spare tid.

Citat fra: Worm Dato 16/12-24, 12:28
Citat fra: mgameing123 Dato 16/12-24, 12:10
Citat fra: Worm Dato 16/12-24, 11:46
Citat fra: mgameing123 Dato 16/12-24, 11:18Gratis offentlig transport burde ikke være prioritet. Vi burde bare have billigere billeter istedet for kørselsfradrag. Dem der bruger offentlig transport er typisk de fattigste i samfunden og imens de skal betale mere for at komme rundt får de rige i samfunden (bilister) tilskud til alt deres kørsel.
Helt uenig.
Alle som arbejder og har en lønindkomst har ret til befordringsfradrag.
Blot skal den samlet vej være over 24 km ud og hjem.
Du får også fradrag selvom du tager kollektiv trafik.

Dertil kommer at fradraget er større ved bopæl i nogle udkantskommuner og ved en lavere indkomst.

Men betalingssystem til den kollektive transport koster mange penge at oprette, vedligeholde og til kontrol.
Så samlet set kan op mod 50% af indtægterne går til at have betalingssystem.

Dertil kommer at mange - ældre og personer som ikke er så skrappe til mobiltelefon og EDB og ikke kan betale med kontanter i bus og tog formentlig fravælger kollektiv transport.

En billigere billet betyder blot færre indtægter men ingen garanti for flere kunder.

Fjernelse af befordringsfradraget betyder at en gratis kollektiv trafik bliver mere attraktiv og for nogle et alternativ til at tage bilen.

Poster man ydermere flere penge i at køre med hyppige togafgange og have såvel flere busrute og afgange i de største byer - så vil samfundet som helhed spare penge til udvidelse af vejnettet og vi får mindre CO2-udslip.
En befordringsfradrag burde dog få flere til at parkere bilen ved en togstation og tage toget på arbejde.
Hvorfor?
Prisen for at tage bilen til og fra arbejde er med en el-bil eller nyere model ikke meget dyrere end det koster at have en abonnementsløsning til at tage toget.
Ydermere slipper du for at opholde dig i et ofte overfyldt tog I myldrertiden og få giver færre sygedage.
Samt du vil ofte spare tid.

Fordi vi har en samfundsmål at færre skal køre bil...

Citat fra: mgameing123 Dato 16/12-24, 12:39
Citat fra: Worm Dato 16/12-24, 12:28
Citat fra: mgameing123 Dato 16/12-24, 12:10
Citat fra: Worm Dato 16/12-24, 11:46
Citat fra: mgameing123 Dato 16/12-24, 11:18Gratis offentlig transport burde ikke være prioritet. Vi burde bare have billigere billeter istedet for kørselsfradrag. Dem der bruger offentlig transport er typisk de fattigste i samfunden og imens de skal betale mere for at komme rundt får de rige i samfunden (bilister) tilskud til alt deres kørsel.
Helt uenig.
Alle som arbejder og har en lønindkomst har ret til befordringsfradrag.
Blot skal den samlet vej være over 24 km ud og hjem.
Du får også fradrag selvom du tager kollektiv trafik.

Dertil kommer at fradraget er større ved bopæl i nogle udkantskommuner og ved en lavere indkomst.

Men betalingssystem til den kollektive transport koster mange penge at oprette, vedligeholde og til kontrol.
Så samlet set kan op mod 50% af indtægterne går til at have betalingssystem.

Dertil kommer at mange - ældre og personer som ikke er så skrappe til mobiltelefon og EDB og ikke kan betale med kontanter i bus og tog formentlig fravælger kollektiv transport.

En billigere billet betyder blot færre indtægter men ingen garanti for flere kunder.

Fjernelse af befordringsfradraget betyder at en gratis kollektiv trafik bliver mere attraktiv og for nogle et alternativ til at tage bilen.

Poster man ydermere flere penge i at køre med hyppige togafgange og have såvel flere busrute og afgange i de største byer - så vil samfundet som helhed spare penge til udvidelse af vejnettet og vi får mindre CO2-udslip.
En befordringsfradrag burde dog få flere til at parkere bilen ved en togstation og tage toget på arbejde.
Hvorfor?
Prisen for at tage bilen til og fra arbejde er med en el-bil eller nyere model ikke meget dyrere end det koster at have en abonnementsløsning til at tage toget.
Ydermere slipper du for at opholde dig i et ofte overfyldt tog I myldrertiden og få giver færre sygedage.
Samt du vil ofte spare tid.

Fordi vi har en samfundsmål at færre skal køre bil...
Vi har også et mål om at flere skal ryge, at flere skal i arbejde, at ældre skal have mere hjælp, at landbruget forurener mindre og behandler deres dyr ordentligt, at vi nedsætter såvel alkoholforbruget og indtagelsen af kødprodukter, at vi overholder diverse love og bestemmelser - men når det kommer til den enkelte - så er vi oftest selviske, dovne og gør som vi plejer.

Hånden på hjertet - hvor mange af ovenstående forhold forbryder du dig og din familie sig imod?

Citat fra: mgameing123 Dato 16/12-24, 11:18Gratis offentlig transport burde ikke være prioritet. Vi burde bare have billigere billeter istedet for kørselsfradrag. Dem der bruger offentlig transport er typisk de fattigste i samfunden og imens de skal betale mere for at komme rundt får de rige i samfunden (bilister) tilskud til alt deres kørsel.

Der er også tilskud til offentlig transport, nogle ruter og steder mere end andre afhængig af selvfinansieringsgraden.

Og er du sikker på, at det er "de fattigste" der typisk bruger offentlig transport. Der er givetvist nogle med lavindkomst, der kan være meget afhængige af offentlig transport på en måde, folk med højere indkomst ikke er, men det underbygger ikke, at folk med lavindkomst bruger offentlig transport mere.

Kigger du på tværs af alle transportformer vil du typisk se, at folk med højere indkomst bruger dem mere, fordi de transporterer sig mere: de flyver mere, de kører mere i bil og de kører mere i tog. Det giver jo også meget god mening, når man tænker på, at mange arbejdspladser med høj løn ligger i store byområder, hvor den offentlige transport er god, og at folk med høje indkomster også tager til møder i tilsvarende byer og f.x. bruger et ICLyn+ til at komme til og fra møder i den anden del af landet.

Ny passagerrekord hos Odense Letbane
Af mgameing123. 16/12-24, 20:52.
Seneste redigering: 16/12-24, 20:55 af mgameing123
Citat fra: mpp Dato 16/12-24, 13:38
Citat fra: mgameing123 Dato 16/12-24, 11:18Gratis offentlig transport burde ikke være prioritet. Vi burde bare have billigere billeter istedet for kørselsfradrag. Dem der bruger offentlig transport er typisk de fattigste i samfunden og imens de skal betale mere for at komme rundt får de rige i samfunden (bilister) tilskud til alt deres kørsel.

Der er også tilskud til offentlig transport, nogle ruter og steder mere end andre afhængig af selvfinansieringsgraden.

Og er du sikker på, at det er "de fattigste" der typisk bruger offentlig transport. Der er givetvist nogle med lavindkomst, der kan være meget afhængige af offentlig transport på en måde, folk med højere indkomst ikke er, men det underbygger ikke, at folk med lavindkomst bruger offentlig transport mere.

Kigger du på tværs af alle transportformer vil du typisk se, at folk med højere indkomst bruger dem mere, fordi de transporterer sig mere: de flyver mere, de kører mere i bil og de kører mere i tog. Det giver jo også meget god mening, når man tænker på, at mange arbejdspladser med høj løn ligger i store byområder, hvor den offentlige transport er god, og at folk med høje indkomster også tager til møder i tilsvarende byer og f.x. bruger et ICLyn+ til at komme til og fra møder i den anden del af landet.
Fortæl mig hvilken borger vil tage bussen over bilen her i Danmark? Bussen bliver brugt fordi man har ingen andre valgmuligheder fordi bilen er bare mere fleksible end bussen nogensinde kommer til at være. Og det er ikke engang vi i Danmark bygger busbaner i storbyerne så busserne kan kom hurtigere rundt i trafikken.

Bussen her i Danmark er for det første:

- For dyrt i følge billisterne
- For langsom
- For ufleksible
- Kommer ikke så ofte mange steder
- Sidder fast i det samme trafik som bilerne  fordi man vil ikke engang lav busbaner

Vi skal indse at det vil tage meget til at overbevis folk til at køre grønt men det er muligt med det rigtig investering.

Citat fra: mgameing123 Dato 16/12-24, 20:52Fortæl mig hvilken borger vil tage bussen over bilen her i Danmark? Bussen bliver brugt fordi man har ingen andre valgmuligheder fordi bilen er bare mere fleksible end bussen nogensinde kommer til at være. Og det er ikke engang vi i Danmark bygger busbaner i storbyerne så busserne kan kom hurtigere rundt i trafikken.

Jeg betaler topskat og kører med bussen, når det passer med hvor jeg skal have hen. Jeg har ikke en bil fordi jeg bor i København, hvor det alligevel er for besværligt at parkere den og det sjældent er hurtigere at komme rundt med bil.

Men jeg er nu ikke sikker på at du vil overbevises. Man skal passe på med at tale den offentlige transport ned under gulvbrædderne med fraser som "det er kun for de fattige", "ingen ville vælge bussen over bilen" og lignende, da det kan ende med at blive en selvopfyldende profeti, hvor folk tænker "nå ja, hvornår har jeg sidst kørt med bussen? Var den ikke forsinket? Hvorfor bruger vi så mange penge på forsinkede busser og tog, vi kunne bruge på noget andet?", for så får man netop et samfund, hvor det er svært at komme rundt uden bil og uden penge.

Gå op Sider: 1 2 [3] 4

Jernbanebøger

Kalvehavebanen på cykel

Kalvehavebanen på cykel. Pris 130 kr.

Læs mere
Veterantog kalender

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak