Citat fra: Worm Dato 14/12-24, 05:57Citat fra: Niels Bak Dato 13/12-24, 15:17Citat fra: Worm Dato 13/12-24, 02:48Citat fra: anho Dato 13/12-24, 02:19Citat fra: Ncard00 Dato 12/12-24, 23:07folks største problem med den kollektiv transport lige nu, når der ikke er sporarbejde, og dermed forsinkelser, aflysninger, og togbusser, er st priserne er alt for høje.
Det kan godt være at folk brokker sig mest over prisen, men det er blevet bevist gang på gang på gang at man ikke får folk ud af bilerne på de korte strækninger ved at gøre offentlig transport gratis. Man kan nok godt argumentere for at prisen er blevet for høj i Danmark og at dette har en afskrækkende virkning, men så bør man måske bare sænke prisen med 20 % eller deromkring. På korte ture får man ikke noget synderligt ud af at sænke prisen yderligere end det.
Det som i stedet virker på at reducere antallet af korte ture er at gøre bilismen mere besværlig. Færre og smallere vejbaner, flere ensrettede veje, flere lukkede veje, flere busbaner, bredere cykelstier og fortove. Dét er hvordan man kommer de helt korte bilture til livs.
Symbolværdi har værdi hvis det kan påvirke folks adfærd, ellers er det bare et symbol uden værdi. Gratis offentlig transport giver ikke sådan en påvirkning når det kommer til de korte ture. Kun på de længere ture er der en positiv effekt.
Citat fra: Michael Deichmann Dato 12/12-24, 23:41Citat fra: Ncard00 Dato 12/12-24, 23:07De fleste bilture er også på meget få kilometer,
Har du noget dokumentation på den påstand?
Jeg var nysgerrig, så jeg søgte og fandt dette: https://www.dr.dk/nyheder/viden/miljoe/er-vi-magelige-naesten-halvdelen-af-alle-ture-i-bil-er-10-km-eller-kortere
5 % af turene er 5 km eller kortere. 40 % er 10 km eller kortere.
Jeg vil ikke umiddelbart mene at det understøtter påstanden.
Mon ikke du blander tingene sammen?
Artiklen i DR fortæller ikke hvorfor folk vælger bilen til småturene.
Sådanne ture kan være alt fra at du står og mangler en pakke smør for at lave aftensmaden færdig og nærmeste smørudsalg ligger 3 km væk.
Skal du gå eller cykle så bliver resten af maden ikke klar eller stærkt forsinket.
Eller du har 2 børn som skal i hver sin retning til aktiviteter og du har ikke lyst til at sende dem ud en blæsende regnfuldt sen eftermiddag i vinterhalvåret på dårlig oplyste veje.
Mange butikker og aktiviteter - på nær i de største byer - ligger ikke længere lige henne om hjørnet.
Men holder vi os til den daglige transport til og fra arbejde / uddannelse så kunne man givet få flere over i kollektiv transport ved at gøre det gratis.
Jeg synes egentlig det er dig, som blander tingene lidt sammen - nemlig de ture, som kan flyttes og de ture, som er mere eller mindre nødt til at foregå i bil. De sidste får man ikke flyttet med hverken det ene eller det andet middel, ligegyldigt hvor lange eller hvor korte de er.
Men at der rigtig mange af de kortere ture, der kan flyttes til cykel eller kollektivt, kan man jo se i de store byer, hvor en stor del af befolkningen lever lykkeligt uden en bil, eller måske blot bruger en delebil, når det er nødvendigt. Og her handler det vel først og fremmest om at have og køre bil i bycentrum er væsentligt mere besværligt end at klare sig uden. Et bedre offentligt tilbud har også betydning, men prisen er jo den samme som de steder, hvor folk tager bilen i stedet.
Og så kan det godt være, at de kortere ture udgør 40 procent af turene. Men de er jo netop korte. Det vil sige, at de udgør en ret lille del af de kørte kilometer. Og det er også derfor at det på mange måder vil batte mere at få udnyttet det potentiale, der er for at få flyttet flere af de mellemlange ture over til kollektiv transport. Her er cyklen heller ikke et alternativ for langt de fleste.
Så må du præcisere mere hvilke korte ture du mener kan foregå med cykel eller kollektiv trafik.
Du citerer noget fra DR om korte ture hvor det f.eks. er turen til bageren.
Bagerbutikker er stærkt på retur pånær få større byer.
Det samme gælder stort set alle andre butikker som I villakvarterer efterhånden er en sjældenhed.
Her kører kollektiv trafik så iøvrigt sjældent.
Så i min verden er de "reelle" ture dem som folk tager til og fra arbejde og til og fra uddannelse.
De andre korte ture er langt de fleste ikke til at erstatte med cykel eller kollektiv transport medmindre du bor i centrum af de 5 største byer.
Og skal yderligere en kort tur med kollektiv transport være relativ dyr - så giver den rejseforsikring slet ikke mening.
Endelig er der befolkningssammensætningen.
Vi bliver langt flere ældre og ældre som bor i eget hjem.
Det er næppe mange af dem du pludselig får op og køre på cykel.
Nu var det anho, der citerede DR, men har du nogen viden om, at tallene i artiklen skulle være forkert?
En kort tur er jo netop karakteriseret ved sin længde - ligegyldigt hvor langt du har til bageren. Ligger bageren længere væk, så er det ikke længere en kort tur og derfor ikke indeholdt i tallet.
Og så vil jeg også sige, at hvis en kort tur er defineret som under 10 km, så er det faktisk kun Storkøbenhavn der som byområde strækker sig væsentligt længere end det. Selv hvis grænsen er fem kilometer, så har de fleste kortere end det til centrum af den by de bor i. Det gælder naturligvis ikke i landdistrikter, men det er heller ikke her de fleste bor.
Min definition af ture, som godt kan flyttes fra bil til andet er alle dem, hvor man kun transporterer sig selv, og ikke har bilen fyldt af unger, nyindkøbte IKEA-skabe, sække med haveaffald eller hvad man nu ellers skal have transporteret rundt. Og det er vel alt andet lige de fleste af turene - alene af den grund at det kun er et mindretal af husstandene, der har yngre børn.
Og så er vi faktisk igen ude i to argumentationer her. For jeg er faktisk ikke blandt dem, som synes det er vigtigt at få så mange korte ture som muligt over i den kollektive trafik. Jeg er meget mere enig i, at det er især de mellemlange ture man skal gå efter. Det er her der er mange kilometer at hente.
Og så er jeg dybt uenig i at det kun er pendlerturene, der er reelle ture. De udgør faktisk en mindre del af transportarbejdet, og det er oven i købet her, den kollektive andel i forvejen er størst. Samtidig er det de tidspunkter, hvor kapaciteten er mest udfordret, også i det kollektive. Altså er det dyrt at få mange flere pendlere her, da det kræver ekstra kapacitet.
Det er værd at betale, men det er da endnu vigtigere at få opdyrket det marked af fritidsture, der er, for de relationer, hvor der er et relevant kollektivt tilbud. Det er nemlig stort set uden ekstra udgifter, da kapaciteten allerede er der eller maksimalt koster nogle ekstra afgange, men i busser og på skinner, der allerede er til rådighed.