Citat fra: mgameing123 Dato 15/12-24, 12:14Men vi skal også lav den offentlig transport billigere. Lige nu er jeg lige ved at gå bankerot hver gang jeg rejser med det offentlig.
Du er så også formentlig under uddannelse, og har næppe et fuldtidsjob, siden du ikke er fyldt 18 endnu. Hvis du knap har råd til offentlig transport, ville du nok heller ikke have råd til at betale benzin, selv hvis du havde kørekort.
Langt de fleste danskere kan sagtens betale til at køre med det offentlige. De
fleste der er under uddannelse kan også, eftersom de har adgang til ungdomskort.
At gøre offentlig transport billigere er derfor socialpolitik,
ikke transportpolitik. Og der kan sagtens være gode argumenter for at gøre den offentlige transport billigere - jeg mener personligt at 15 kroner for 1 zone ville være meget mere fair end de 21 kroner prisen er nået til nu. Man skal bare ikke argumentere med at det kommer til at rykke flere over i den offentlige transport på de korte ture, for det gør det ikke.
-------------------
Citat fra: Worm Dato 15/12-24, 14:05Gratis kollektiv transport er attraktivt fordi mange som ikke har rejsekort / diverse appstore. etc. vælger nemmere løsninger. Især til en kortere ture.
Dine argumenter underbygges kun af dine egne tanker om emnet, og ignorerer helt de faktuelle erfaringer fra virkeligheden. Det kan godt være at dine argumenter giver logisk mening, men du har ikke gjort noget som helst for at indikere om antagelserne de bygger på, nu også er rimelige. Hvor mange folk har egentlig ikke et rejsekort eller en app-ækvivalent? Du antager at det er mange, men uden at underbygge antagelsen.
Så jeg vil gerne præsentere disse uddrag fra
The impact of fare-free public transport on travel behavior: Evidence from a randomized controlled trial af Bull, Muñoz og Silva (udgivet 2021 i
Regional Science and Urban Economics):
CitatThe main impact of fare-free public transport is an increase in overall travel of 12%. We also find a 23% increase in the total number of trips made during off-peak periods that is explained in equal shares by increases in public transport and non-motorized trips.
Hurra! Gratis offentlig transport får antallet af ture til at stige med 12 %! Og det får også folk til at rejse mere uden for myldretiden! Det er vel godt? Men nej...
CitatWe find no evidence of mode or period substitution and that the effect on public transport trips is entirely explained by trips that use the subway and by individuals who live within one km. from a station.
Konklusionen er altså at man kan generere
nye ture med offentlig transport som ikke var sket før, men du kan
ikke reducere bilismen via gratis offentlig transport.
Du er meget god til at komme med logiske argumenter for hvorfor gratis offentlig transport skulle give flere kunder, som virker overbevisende på papiret... problemet er bare at de ikke holder i praksis. Derfor er du nødt til at underbygge dine argumenter med enten beregninger eller observationer, og det har du indtil videre ikke gjort.