Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Bus-Harry på banen
Gå ned Sider:[1] 2
Bus-Harry på banen
Af HJRasmussen. 20/10-24, 06:17.
Seneste redigering: 20/10-24, 06:19 af HJRasmussen
Så er Bus-Harry, som Jyllands-Posten søndag den 20. oktober betitler trafikforsker Harry Lahrmann fra Aalborg Universitet, nok engang på banen med sit evangelium, der er et ekko fra 1960'erne: Tog er for dyre - og bør fjernes fra jordens overflade og erstattes af busser. Et citat: "Man kan starte med at nedlægge Lemvigbanen og jernbanen fra Varde til Nørre Nebel",« siger Harry Lahrmann, der - som han plejer - også er kritisk over for letbanerne. Transportminister Thomas Danielsen (V) er naturligvis begejstret for Harrys velkendte synspunkter, der af ukendte årsager i JP lanceres som en nyhed. Interessant at Jyllands-Posten, der ellers fører sig frem som Udkantsdanmarks beskytter, nok engang er mikrofonholder for Bus-Harrys ønsker om at nedlægge samme områders tilbageværende kollektive trafiks infrastruktur. 

Bus-Harry på banen
Af Jens Hansen. 20/10-24, 10:29.
Kan vi citere transportminister Thomas Danielsen, valgt i Holstebro, for at Lemvigbanen skal nedlægges?


JH

Bus-Harry på banen
Af anders_vejby. 20/10-24, 14:25.
Citat fra: Jens Hansen Dato 20/10-24, 10:29Kan vi citere transportminister Thomas Danielsen, valgt i Holstebro, for at Lemvigbanen skal nedlægges?


JH

Nok ikke, men han viser i hvert fald mangel på politisk mod og rygrad, synes jeg, hvilket ikke er et godt tegn, når landets mest indflydelsesrige "eksperter", som "Bus-Harry" eller Mogens Fosgerau gang på gang udtaler sig kritisk om næsten al form for skinnebåren trafik. 

Den, som ikke forstår spøg, forstår ikke dansk. - Georg Brandes

Citat fra: anders_vejby Dato 20/10-24, 14:25
Citat fra: Jens Hansen Dato 20/10-24, 10:29Kan vi citere transportminister Thomas Danielsen, valgt i Holstebro, for at Lemvigbanen skal nedlægges?


JH

Nok ikke, men han viser i hvert fald mangel på politisk mod og rygrad, synes jeg, hvilket ikke er et godt tegn, når landets mest indflydelsesrige "eksperter", som "Bus-Harry" eller Mogens Fosgerau gang på gang udtaler sig kritisk om næsten al form for skinnebåren trafik. 

Det er altså lidt pudsigt at se, at man det ene år gladeligt uddeler voldsomme penge til det stasejede togselskab (uden at se om man kan få det billigere), for året efter at mene, at andre er alt for dyre...

Bus-Harry på banen
Af nrk. 20/10-24, 15:20.
Det er allerede kommet rundt på rådet for bæredygtig trafiks (e)Mail liste

Transport ministeren udtaler blandt andet at stationer bør springes over på vejle-struer banen for at tiltrække passagere, og at den nye bane over Vestfyn kunne have været sparet væk hvis man i stedet havde nedlagt de små stop på Vestfyn banen - så havde man fået samme fordele som den helt nye milliard dyre bane. (Vigtig TEN-T korridor??)

Der nævnes også taxa som alternativ for Lemvig banen, da hver passager koster 125kr i tilskud og rejser i gennemsnit 12,5 kilometer. Og der nævnes busser i høj grad også.

Bus-Harry på banen
Af mgameing123. 20/10-24, 18:09.
Citat fra: nrk Dato 20/10-24, 15:20Det er allerede kommet rundt på rådet for bæredygtig trafiks (e)Mail liste

Transport ministeren udtaler blandt andet at stationer bør springes over på vejle-struer banen for at tiltrække passagere, og at den nye bane over Vestfyn kunne have været sparet væk hvis man i stedet havde nedlagt de små stop på Vestfyn banen - så havde man fået samme fordele som den helt nye milliard dyre bane. (Vigtig TEN-T korridor??)

Der nævnes også taxa som alternativ for Lemvig banen, da hver passager koster 125kr i tilskud og rejser i gennemsnit 12,5 kilometer. Og der nævnes busser i høj grad også.
Man vil miste mange kunder på Lemvigbanen fordi lige nu er der mange turister om sommeren som tager toget fra deres sommerhus. Jeg tror ikke der er nogen der vil tage en rute 93 bus istedet for en 93 tog (nummeret Midttrafik gav til Lemvigbanens rute)

Bus-Harry på banen
Af Jens Hansen. 20/10-24, 19:40.
De nye batteritog på Lemvig banen, er det ikke med statslig medfinansiering ?

JH

Bus-Harry på banen
Af Niels Munch. 20/10-24, 20:04.
Citat fra: Jens Hansen Dato 20/10-24, 19:40De nye batteritog på Lemvig banen, er det ikke med statslig medfinansiering ?

Se om finansieringen her: https://www.kollektivtrafik.dk/regionsraadet-i-region-midtjylland-har-bevilliget-penge-til-batteritog/2839 .

Bus-Harry på banen
Af mgameing123. 20/10-24, 21:20.
Citat fra: nrk Dato 20/10-24, 15:20Det er allerede kommet rundt på rådet for bæredygtig trafiks (e)Mail liste

Transport ministeren udtaler blandt andet at stationer bør springes over på vejle-struer banen for at tiltrække passagere, og at den nye bane over Vestfyn kunne have været sparet væk hvis man i stedet havde nedlagt de små stop på Vestfyn banen - så havde man fået samme fordele som den helt nye milliard dyre bane. (Vigtig TEN-T korridor??)

Der nævnes også taxa som alternativ for Lemvig banen, da hver passager koster 125kr i tilskud og rejser i gennemsnit 12,5 kilometer. Og der nævnes busser i høj grad også.
De skal ikke sprænge over nogen stationer på Vejle - Struer. Det er nemt at sige når man skal tage toget fra Holstebro men Jelling, Give, Thyregod og Brande får dårlig betjening i forvejen med timedrift i myldretiden. Der er brug for halvtimesdrift!

Bus-Harry på banen
Af mgameing123. 20/10-24, 21:24.
Citat fra: nrk Dato 20/10-24, 15:20Det er allerede kommet rundt på rådet for bæredygtig trafiks (e)Mail liste

Transport ministeren udtaler blandt andet at stationer bør springes over på vejle-struer banen for at tiltrække passagere, og at den nye bane over Vestfyn kunne have været sparet væk hvis man i stedet havde nedlagt de små stop på Vestfyn banen - så havde man fået samme fordele som den helt nye milliard dyre bane. (Vigtig TEN-T korridor??)

Der nævnes også taxa som alternativ for Lemvig banen, da hver passager koster 125kr i tilskud og rejser i gennemsnit 12,5 kilometer. Og der nævnes busser i høj grad også.
Og hvad skal de så sige til Cheminova og deres godstog?

Bus-Harry på banen
Af mpp. 20/10-24, 21:29.
Det er jo sådan set rigtigt nok, at man kunne køre hurtigere på den skrå bane, hvis man sprang nogle stationer over. Det skal så bare være nye tog, så alle stationer kan få 2 tog i timen, hvis man vil udvikle og ikke afvikle banen. Så er der et spørgsmål om hvorvidt det så kræver dobbeltspor hele vejen, eller man kan nøjes med dobbeltspor en del af vejen og så have nogle velplacerede krydsningsstationer.

Bus-Harry på banen
Af mgameing123. 20/10-24, 21:35.
Citat fra: mpp Dato 20/10-24, 21:29Det er jo sådan set rigtigt nok, at man kunne køre hurtigere på den skrå bane, hvis man sprang nogle stationer over. Det skal så bare være nye tog, så alle stationer kan få 2 tog i timen, hvis man vil udvikle og ikke afvikle banen. Så er der et spørgsmål om hvorvidt det så kræver dobbeltspor hele vejen, eller man kan nøjes med dobbeltspor en del af vejen og så have nogle velplacerede krydsningsstationer.
Dobbeltspor vil nok være den bedste løsning så måske kunne man have plads til en nonstop Herning - Vejle til den dag hvor der er nok kunder til det.

Det er efterhånden blevet en lidt irriterende vane, at man vil spare sig til en bedre økonomi i kollektiv transport.

I dag er "systemomkostningerne" i Danmark - altså de ikke-driftvendte omkostninger meget meget høje (det gælder også i flere andre sektorer). For at finansiere disse (det er ikke politisk opportunt, at bede om fire-cifrede mio beløb til at dække øget administration, som man ikke helt kan forklare værdien af), foreslår man så at nedlægge i driften.
Driften er blevet dyrere og dyrere i takt med at de stigende ikke-driftvendte omkostninger skal dækkes af den betaling man modtager til driften.

Problemet er jo, at administrationsomkostningerne ikke falder i forholdet 1:1, når driften reduceres. Ergo vil de stigende ikke-driftvendte omkostninger istedet skulle fordeles på den tilbageværende drift, som der så nu bliver mindre af - og dermed bliver den enkelte trafik dyrere - og man kan gentage nedlægningsideen til næste år.

Kollektiv transport bliver ikke billigere, medmindre man effektiviserer sig ud af det, ved ganske enkelt at køre mere, og dermed reducere andelen af ikke-driftvendte omkostninger. For jeg tror desværre ikke på, at nogen er i stand til at reducere de ikke driftvendte omkostninger uden en markant ændret struktur og formentlig også et decideret generationsskifte eller to.

/Lasse

Bus-Harry på banen
Af vestjyden. 21/10-24, 17:01.
Seneste redigering: 21/10-24, 17:05 af vestjyden
Vestbanen er vigtig på flere planer. Dels fordi den er en del af en samlet Esbjerg nærbane og dels pga. sporet til Oksbøllejren. Sammentænkningen i den kollektive transport er vigtig også i provinsen.

Mvh Vestjyden

Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 21/10-24, 10:11Det er efterhånden blevet en lidt irriterende vane, at man vil spare sig til en bedre økonomi i kollektiv transport.

Enig, det er på godt jysk træls at det er altid er den vinkel der skal hives frem. Men det kan formentlig også skyldes, at dem, der foreslår den kollektive trafik reduceret/afskaffet ikke selv har problemer med at komme rundt. Der er blot det kedelige faktum jf. Danmarks Statistik Danmarks Statistik, at ca. 37 % af DK's 3,2 mio. familier i 2024 ikke ejer en bil. Mange af de 1,2 mio. familier bor jo også i udkantsområderne, som lige nu bliver rundbarberet for busser mm.
Så isoleret set kan staten/regionerne sikkert spare en del penge til start, men det er jo ikke noget der gavner bred bosætning i landet, og kan forstærke flugten til de større byer.

Min gamle forældre bosat i ex. TKVJ-byen Sdr. Felding, mærker sideeffekten af buslinje 81 er blevet konverteret til skolebus og kun kørsel i dagtimer og på skoledage. Der er de seneste år blevet flere huse til salg og liggetiden længere. Salgspriser på under 500.000 kr. er ikke længere usædvanligt.
Byen er bare ikke længere interessant, fordi det kræver mindst én bil til rådighed for at få en familie til at kunne fungere i dagligdagen. Der er nu kun en Dagli'Brugs tilbage, og hvor længe den overlever, gisnes der allerede om.

Og de gamle i byen, der ikke ikke længere kan køre bil, bliver mere afhængig af andres hjælp. Dem der kan, flytter derfor til Herning, inden det er for sent. Så jo, der spares da penge - men der sættes altså penge til i privatøkonomierne, når boliger og ejendomme falder i værdi. Og det er i den kontekst ikke særlig fedt, nu at sidde med lån i en villa på ca. 1 mio.kr, som nu kun kan sælges for ca. 0,7 mio. kr. 
     

Gå op Sider:[1] 2
Indsend billeder

Danske privatbaner

Læs historien om:
Lyngby - Nærum Jernbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak