Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Signalprogrammet: Statusrapport juli-august 2024
Jeg så et link i Ingeniøren til statusrapport juli-august 2024.

Jeg bed mærke i at jernbanen til Ringsted (som kaldes RO1 vidt jeg forstår ret) slet ikke er rigtig færdig, selv om ERTMS allerede er i brug! Der er nemlig resterende arbejde, som kaldes RO1 step 2. Navnene på de enkelte leverancer er nok det mest tekniske i den rapport, og her er nogle af dem:

  • Ibrugtagning af automatik til kapacitetsanvendelse (som en del af RO1 Step 2)
  • Implementering af integreret trafikdisponering
  • Ibrugtagning af integreret sporspærringsplanlægning
  • Ibrugtagning af Data warehouse m. trafikplanlægningsdata (som en del af RO1 Step 2)
  • Ibrugtagning af topologi-database
  • Ibrugtagning af Data warehouse m. trafikstyringsdata (Østdanmark)
  • Ibrugtagning af Data warehouse m. trafikstyringsdata (Vestdanmark)

Alt dette mangler altså at blive implementeret. For en softwareudvikler som mig ville det være rigtig interessant at høre hvordan f.eks. deres data warehouse skal virke, og hvad det præcise formål med en topologidatabase er.

Men fra et planlægningsperspektiv det er også interessant at høre hvordan f.eks. andet arbejde er afhængigt af den nye banes implementering:

CitatAlstom har leveret en ny plan for RO1 step 2 med ibrugtagning i 1. halvår 2025. Da en del af RO1 step 2 også kommer med funktionalitet som skal bruges til de næste IT-leverancer, og en del af de samme ressourcers skal bruges, er Alstom i gang med at analysere hvilke konsekvenser forsinkelsen af RO1 step 2 har på andre leverancer.
(jeg har rettet ortografi)

Citat fra: janus Dato 19/10-24, 21:03Jeg så et link i Ingeniøren til statusrapport juli-august 2024.
..
.. og hvad det præcise formål med en topologidatabase er.

Et kvalificeret gæt... Kunne bruges til visningen af banens stigning/fald i førerrumssignalet. Og muligvis til beregning af bremse-kurver (?)

Gå op Sider:[1]

AR AR 1018

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak