Citat fra: Viktoria Skov Dato 19/10-24, 11:04Citat fra: H-Kruse Dato 18/10-24, 18:52Det er muligt træsveller sagtens kan indgå i et spor, men kan træ holde de tollerencer der kræves til kørsel med 200 km/t eller derover.
I mine øjne er de træsveller banedanmark udskifter gerne halvrådne og ser ud til at være flere år over deres udløbsdato.
Træsveller af fyr med underlagsplader (overbygning Cr) mener jeg benyttes i sporskifter på de gamle hovedbaner med 180 km/t, hvorfor de burde kunne tillade min. 180 km/t.
Selve befæstelsen er den samme som benyttes på beton sporskiftesveller (SP90 sveller), der tillader 200 km/t. Eneste forskel er da blot om det er et stykke tømmer eller beton der holder sporvidden.
Træsveller af bøg uden underlagsplader (overbygning Dt) er derimod begrænset til mellem 120 og 140 km/t.
(Tror det reelt er en historisk årsag, da man i 50 og 60'erne benyttede to-blok sveller til hovedsporene med høj hastighed, og derfor alene benyttede Dt i spor med 120 km/t og mindre.)
Men igen. Hule og rådne sveller kan sagtens være brugbare stadigvæk. Hvis skinnelejet og sporvidden stadig er intakt.
Men dette er naturligvis svært at konstatere fra en perron som ikke faglig person.
Uanset hvad der er muligt vedrørende træsveller og forbindelsesjern ændrer det jo ikke ved at det er en tydelig indikator på at strækningen er gammel og slidt.
Man opretter, vasker og udskifter tilsyneladende ikke mange skærver under så slidt et spor hvilket tydeligt kan mærkes på kørekomforten og ses i "Cabview" fra maj 2024.
Kørekomforten er elendig og som nævnt tidligere nævnt føles det som om IR4 toget er på vej væk fra sporet ved kørsel med 180 km/t de få steder det efterhånden er muligt på denne strækning, men nødvendigt når LA'en bliver længere og længere.